
Het Formule 1 team kan het komende seizoen nog genieten van het jonge racetalent. Wellicht is dat volgend jaar voorbij.
Max kijkt namelijk naar het grotere plaatje. Mede dankzij Toro Rosso beleefde de Limburger een succesvol debuut in de Formule 1, maar als het op zijn toekomst aankomt kan er zomaar een ander team in beeld verschijnen. Dat zegt de Nederlander in een interview met Motorsport.
Opvallend is de professionaliteit die Verstappen uitstraalt in het interview. Niet alleen in dit interview, maar over het algemeen maakt de jonge F1-coureur grote sprongen. Waar hij vorig jaar nog bekend stond als de ‘rookie’ heeft Max zich in 2015 weten te bewijzen. De verwachtingen liggen hoog, ook bij Verstappen zelf. De zoon van Jos Verstappen geeft aan geen druk te voelen vanuit Toro Rosso, die normaal gesproken hun rijders contracten van slechts twee jaar aanbieden.
De focus ligt voor nu op presteren. Met goede resultaten worden nieuwe deuren geopend voor het seizoen in 2017 en Max weet het. Op de vraag wat hij van de geluiden vindt dat hij wordt genoemd als toekomstig Ferrari-coureur reageert de 18-jarige coureur stellig: “Het is goed om te horen.”
Max zal uiteraard wel o-verstappen. Wat had je nou gedacht?
@cadrez: ?
@cadrez: Dat is wel echt zo’n pleuris reclame, verschrikkelijk zeg.
@jack_abarth:
Reclame?
Dat klinkt iets als voor 1.0’ers die nog betalen voor nog ouderwetse kabel-tv.
@martinus: denk dat jij hier een beetje de ouderwetse bent, tegenwoordig verkoopt niks meer zonder reclame
@jack_abarth: zooooo, er bestaat ook nog een reclame met een dergelijke woordspeling? Hier was ik echt niet van op de hoogte (want België) Wordt dit serieus uitgezonden bij jullie op de buis? Wij in België zouden zeggen, wat voor een marginale reclame is mij da!
@cadrez: Ben je nou aan het trollen of wist je het echt niet? Want dat zou een hilarisch toeval zijn haha!
@phaeton: echt serieus, ik was hier niet van op de hoogte. Na het lezen van reclame en max Verstappen ben ik moeten gaan googelen want hier zat wat meer achter. En ja hoor een lekker debiele ziggo reclame. Misschien dat Ziggo me hierna wel een job gaat geven bij hun marketingteam. (maar of ik dat zelf wel wil…)
@cadrez: ik hoop het voor je!maar dan moet je ze voortaan wel iets eerder bedenken;)
@jack_abarth: Die reclam geeft een heel onprofessionele indruk over Max. Ik hoop maar dat hij voldoende geld heeft gekregen om zich zo voor lul te laten zetten.
@dutchdriftking:
Inderdaad, die mening deel ik dus ook.
@dutchdriftking: Ik vind dat ze een veel slechtere reclame hadden kunnen bedenken. Ik bedoel hij is een beetje flauw/fout maar hoe had het anders gemoeten ?? Zo’n ‘kijk mij Max eens cool zijn en je kunt me bekijken op Ziggo’ reclame … Nee ik vind dit wel lekker nuchter en Hollands …
@cadrez: hij is zoooo flauw he, maar ik kon gvd mijn lach niet inhouden.
@cadrez: oo~Verstappen ik snap hem.
Held!
Ach het is pas 2016.
Eerst maar eens kijken wat hij dit seizoen brengt.
@csx3000: precies. Als het allemaal niet zo soepel loopt zit hij zomaar in 2017 de F1 weer voor de TV te kijken.
Fantastische kerel is het toch, nu hopen dat ie dit jaar weer veel ervaring op doet, blijft groeien en de juiste keuzes kan maken. Dan hebben we over een paar jaar onze Nederlandse kampioen. Benieuwd voor welk team hij uiteindelijk zal gaan rijden
@edftw: Je bedoelt ventje ipv kerel toch….?
@csx3000: toch is het opzich een kerel… volwassener dan 98% van de ab’ers, gespierd door de continue sport…
@gwnbmw: Constant onder de hoede van je papa, is dat volwassen?
@csx3000: ik vind het toch echt een kerel! Ook onder de hoede van een ervaringsdeskundige die toevallig z’n vader is ;-)
@csx3000:
Inhalen met 300+ km/h buitenom Blanchimont:
https://i.ytimg.com/vi/W2meNRZomfs/hqdefault.jpg
Ja, dan ben je een kerel. En een echte. Ook al zou hij nog borstvoeding krijgen, dan nog is het een Hele Echte Kerel.
@willeme: En al helemaal als je je bedenkt dat ie een paar rondes daarvoor Alonso binnendoor inhaalde op Blanchimont. Weliswaar niet met 300+, maar je ziet het niet vaak in een bocht als Blanchimont dat een coureur zowel binnendoor als buitenom iemand inhaalt.
@willeme: Of je bent dom en jong en je gaat er voor, dat zou ik ook doen op die leeftijd.
Fantastisch toch, je bent 17 en je krijgt de kans om in F1 mee te rijden, ik zou ook voor het uiterste gaan.
Maar een kerel ben je pas wanneer je dit staaltje je hele carrière vol houdt, nu is het nog steeds een ventje.
@csx3000: in deze vorm: jazeker. lees de andere reacties maar waarom.
@gwnbmw: Nee in mij ogen is het nog steeds een ventje, over 10 jaar is het misschien een kerel.
Max komt er wel…..
O, verstappen, ik snap hem.
@mercedesclk350: slappe reactie op cadrez , maar ja alles voor de plusjes.
-edit: hou het gezellig-
@csx3000: die heeft er niks mee te maken. Het was een indirecte ninja, ik had ab openstaan toen onder dit bericht geen reacties stonden, toen hoorde ik die reclame terwijl ik het las. Maar toen ik reageerde waren al een aantal mij voor.
Groot respect voor Max, maar in de reclame klinkt Max een beetje…
@alfablog: Ach ja, geldt ook voor Michael van Gerwen…
Ik zou zeggen wacht nu eerst maar eens dit seizoen af en als er in 2017 een overstap komt naar een ander team (Dan RedBull) wordt dat gaandeweg het seizoen wel bekend/ naar buiten gebracht. Of in de winterperiode die dan weer volgt. Zo lang zijn poot nog nergens anders onder staat dan onder het contract bij STR kun je speculeren wat je wilt en als Max al ergens getekend mocht hebben is hij lachende derde ;-)
Ik kan me vergissen, maar ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat Red Bull (waar hij onder contract staat) een éénzijdige optie voor een derde contractjaar heeft.
Desondanks, ik kan me niet voorstellen dat Max bij Toro Rosso blijft na 2016 als hij zich zo blijft ontwikkelen als hij het afgelopen jaar heeft gedaan. Red Bull kan hem doorschuiven naar Red Bull Racing, maar ook bij Ferrari (Räikkönen) en Mercedes (Rosberg) lopen contracten af. Gezien het feit dat Max nog geen titels op zijn naam heeft staan, kan hij nog niet al te veel eisen qua salaris en zou je als topteam dus relatief goedkoop een topcoureur in huis kunnen halen.
@Edge: Relatief goedkoop….Max???? Nou denk maar niet dat RBR hem goedkoop laat vertrekken. Daarbij zal Max ook nog wel het één en ander op zijn verlanglijstje hebben staan. Maar in één ding heb je gelijk. Voor jongens als Mercedes en Ferrari is al snel iets relatief goedkoop. Daarentegen staat Max in 2017 nog steeds onder contract bij RBR en hoeft RB alleen maar een flinke schep op zijn jaarsalaris te doen. Wat mij belangrijker lijt is of RBR hem inderdaad weet te paaien met een goed competitief pakket voor 2017.
@michael_steel: Relatief ja, want Max is een coureur die al heel jong een hoog niveau haalt en nog een jaar of 15 tot 18 in de Formule 1 mee kan. Max heeft hij nog geen titels of overwinningen op zijn naam staan en dus zal hij ook nog geen absurd salaris kunnen eisen. Zelfs als Red Bull een afkoopsom van 25 miljoen euro zou vragen en je dat uitsmeert over meerdere jaren zou Max een goedkope (wederom, relatief) topcoureur zijn
@Edge: Je geeft het zelf eigenlijk al aan dat 25 miljoen een goede investering kan zijn als je het over meerdere jaren gaat uitsmeren. Hoe denk je dat RBR dat ziet? Precies het zelfde. Dus als een team Max wil hebben, betalen ze de volle prijs, of Max nu wel of niet al prijzen heeft gewonnen. Max is een prijswinnaar voor de toekomst en voor vele jaren, en daar dient nu éénmaal voor betaald te worden. Willen andere teams hem inlijven, dan gaat dat een beste som kosten. Maar ik denk eerder dat Max zelf voor RBR zou kiezen als dat team hem zou kunnen voorzien van een competitief pakket voor 2017. Ik vermoed ook dat deze eis van zijn kant af in het contract is opgenomen (lijkt mij logisch Jos kennende). Mocht de Renault motor nog niet naar behoren werken, dan zie ik RBR nog wel eens opnieuw op de deur kloppen bij Honda, en daar doet volgens de nieuwe regels voor klantenmotoren Dennis de mennis helemaal niks tegen.
Het is ook een beetje geluk hebben. Max heeft het voordeel dat hij heel erg jong is. Tussen zijn 20e en 30e kan hij grossieren in wereldtitels, of er telkens naast grijpen.
In principe zijn er een paar teams die structureel mee kunnen doen om de prijzen: Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes en Renault. Welke te kiezen is ook een gok, alles moet op zijn plaats passen.
Paar voorbeelden:
1. Alonso had een topperiode bij Renault, 2 titels. Maar toen hij terug kwam bij Renault lukte dat niet, evenals 4 jaren bij Ferrari. Nu zit hij bij McLaren in de achterhoede.
2. Kimi Raikonen was het wonderkind van McLaren. Eigenlijk was Nick Heidfeld het oogappeltje, maar Raikonen was nog sneller. Bij McLaren was hij veelbelovend, maar kon hij geen kampioen worden. Na vier jaar McLaren ging hij naar Ferrari en werd in 2007 wél kampioen.
3. Lewis Hamilton werd in zijn tweede jaar meteen kampioen, maar had daarna het best lastig in de McLaren. Zijn overgang naar Mercedes was niet direct een succes, maar na twee jaar reed hij iedereen het snot voor de ogen.
Kortom, je moet er ook een beetje geluk mee hebben dat het team zich in een opwaartse spiraal bevind. En dat is lastig bepalen. Echter, Verstappen lijkt mij in potentie dermate goed dat hij de stoeltjes gewoon kan uitkiezen. Elk team weet dat hij een enorm potentieel heeft, dus als zijn eerste twee Ferrari jaren uitzichtloos zijn, kan hij altijd op de koffie bij McLaren of Mercedes.
@willeme: Ik zie je punt niet helemaal. Voor hetzelfde geldt verloopt z’n carrière hetzelfde als die van Rosberg of als Alonso zonder z’n twee wereldtitels. Het ligt aan meer factoren dan alleen het team: concurrentie, regelgeving, je rijstijl matchen met de auto, geluk? Een wereldtitel haal je niet zo gemakkelijk en de kans op een gespreid bedje acht ik klein.
@willeme: Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat hij in een team komt waar hij zich als eerste coureur kan profileren. En dan denk ik aan RBR,Mercedes,McLaren en Williams.
@michael_steel: Waarom denk je aan Mercedes als ik vragen mag? Toegegeven, Rosbergs contract loopt af dus er komt een stoeltje vrij, maar er zit ook nog ene meneer Hamilton die drie wereldtitels en een contract tot 2018 op zak heeft. Zowel bij Ferrari als bij Mercedes zal Max alleen de #1 status krijgen als hij hem verdient door Hamilton/Vettel structureel te verslaan.
@Edge: En daar zit hem nu juist de kneep en het verschil tussen Ferrari en Mercedes. Bij Ferrari kun je het schudden. Vettel is daar de man en wordt als zodanig gekoesterd, net zoals Schumacher in het verleden. Alles is om Vettel heen gebouwd. Ferrari heeft maar 1 top coureur de 2e coureur wordt krijgt niet de zelfde opties. Ik denk dan ook niet dat Max voor Ferrari zou kiezen, of Vettel zou moeten verkassen. Bij Mercedes ligt het verhaal compleet anders. Twee gelijkwaardige auto’s en knok het maar uit met zijn tweeën. Max zou dat team meer zien zitten, aangezien hij een eerlijke kans krijgt daar om zichzelf te bewijzen.
Zoals @Edge ook zegt,
Max heeft een 2+1 contract.
Wat dat betreft is het wel zuur.
Dat het met RB+Renault allemaal niet zo rap gaat tegenwoordig.
Ook impliciet blijkt uit alle communicatie van Horner, VES, TR en RB dat de optie op Max V. waarschijnlijk door RB gelicht gaat worden.
Wel jammer, want ik had hem graag met het beste materiaal van Mercedes willen zien rijden. Maargoed 2017 wordt sowieso een overgangsjaar, het is niet zo erg om halverwege dat jaar een verdere overstap te kunnen maken.
@martinus: Daar zeg je iets moois met RB+Renault. Red Bull heeft nog altijd geen langetermijnoplossing voor een betrouwbare en competitieve motor. Zouden ze het voor elkaar krijgen om Max’ derde jaar te lichten en hem dan als ruilmiddel in te zetten om een fabrieksteamwaardige Mercedes of Ferrari-motor te krijgen?
Laten we hopen dat hij zich positief kan blijven ontwikkelen en dat het een echte coureur wordt/blijft waar iedereen positief naar kan blijven kijken. Gefocust blijven op racen team om zich heen bouwen, enz. Hij heeft het in zich. Afleiding door randzaken zoals mieterige kapsels zoals Hamilton kan nog lang genoeg, zullen we maar zeggen.
Het probleem voor Max is dat hij in zijn eerste jaar al buitengewoon presteerde.
Dus dit jaar wordt 2x zo belangrijk om aan te tonen dat hij niet een “één seizoensvlieg” is.
Hij zal dit seizoen zeker in de eerste helft een keer op het podium moeten komen om zijn beste prestatie van vorig seizoen te verbeteren.
Verder zal hij dit seizoen meer punten moeten halen dan het vorige.
Tevens zal hij moeten tonen dat hij ook dit jaar weer beter is dan Sainz.
Als Sainz hem dit jaar wel weet te overvleugelen dan verliest hij credit en kan zijn toekomst een compleet andere wending maken.
Alles wat vorig jaar wel lukte zal dit jaar minder makkelijk lukken, omdat men nu weet wat hij bedenken kan en er meer op voorbereid zijn.
@HZW: Dat is voor de fans. De teams kijken naar hoe ie presteert in zijn auto. Stabiel, opwouden en snel. Een paar mooie inhaalacties helpen ook. Als ze zien dat die STR eigenlijk ruk is; dan snappen ze ook wel dat ie niet zomaar op het podium kan komen.
Het zou me niets verbazen als hij al een stoeltje bij Mercedes heeft geregeld. Ik heb zo het idee dat hij iets te zeker over zijn zaak is dat hij na dit seizoen een snellere auto heeft. Hij heeft nu al in meerdere interviews aangegeven dat je op een gegeven moment toch om de overwinning mee wilt doen.
Max komt er wel!