Een rechtbank in Turijn heeft gisteren besloten dat er een speciale commissaris moet komen om het Italiaanse Bertone te leiden. Deze commissaris, die hulp zal krijgen van maximaal twee collega’s wordt door de Italiaanse regering aangesteld.
Verwacht wordt dat de benoeming rond is voor 8 februari, wanneer de financiële situatie van de noodlijdende carrosseriebouwer weer onder de loep wordt gelegd.
Voor de Bertone-managers is dit niet prettig, want ze moeten alle macht overdragen en daarmee het lot van hun bedrijf in handen van de commissarissen leggen. Deze krijgen 2 jaar de tijd om een levensvatbaar bedrijf achter te laten.
Tot de mogeljkheden behoort een ontslag dat financieël door de staat wordt ondersteund. Een dergelijk aanbod verstreek al op 31 december, maar onderhandelingen kunnen altijd gevoerd worden.
Bertone’s ‘redder in nood’, Domenico Reviglio, heeft geen potten kunnen breken bij de rechtbank. Zij wezen zijn plan af en de man is definitief buiten beeld verdwenen. Ook van andere eventuele redders, zoals de Chinezen of zelfs Spyker is niet veel meer vernomen, dus het lijkt er op dat Bertone weer terug bij af is. (via automotive news)
Japp zegt
dit heeft toch geen effect op hun ontwerpen he?? :(
Ejay zegt
WTF, de overheid kan zomaar een bedrijf claimen wat er slecht voor staat? Communistische praktijken daar in Italië. Slechte zaak dit.
Mustang zegt
Wat willen ze met die commisarisen doen? Een beetje boekhouding bij houden?
G. de Groot zegt
Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor communisme in Italië, en het is maar voor 2 jaartjes hoor.
VonStroke zegt
Waarom is iedereen zo negatief? Ik vind dit juist prachtig dat de regering eventjes in de bres springt. Een beetje chauvinisme is hier (terecht) op zijn plaats. Ik mag er niet aan denken dat zo’n bedrijf in de handen zou vallen van die chinezen om nog maar van ander gespuis te zwijgen dat alleen uit is op geld.
Turbopaultje zegt
Exact. Italiaans cultuurerfgoed geef je niet uit handen aan de hedgefondsgeneratie.
JPM zegt
@ Turbopaultje
Daar geef ik je gelijk in, maar voor al het andere: HEDGEFUND POWER!
The Honda Spirit (die ook verliefd is op de Fiat 500!) zegt
zouden ze bij Spyker ook moeten doen.
Jan C. zegt
Liever een regering die instapt dan een hedgefund. Niets is beter geworden van die dingen. Niet dat ik weet, maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen.
Armada zegt
@ JPM.
Nou, ook niet voor al het andere eigenlijk.
Als het aan zo’n hedgefund had gelegen was Stork ook opgedeeld in delen en verkocht voor de centjes onder het mom van winstgevendheid (voor de aandeelhouders ja). Zo zijn er nog wel meer bedrijven naar de haaien gegaan.
Ejay zegt
@ Jan C. en de rest; in de wetenschap en rechtspraak is het andersom, iets is niet waar/je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Blijkbaar snapt men niet wat een hedgefonds is. Een Hedgefonds is niks anders dan een investeerder met kapitaalkrachtige klanten (meestal pensioenfondsen oid) die meestal minimaal 1 miljoen euro mee moeten brengen. De investeerder (fund manager) krijgt een deel van de investeringen of van de winst of combinatie van beiden. Hedgefondsen investeren het op 100en verschillende manieren, afhankelijk van hun juridische kunnen (afhankelijk van of ze offshore of onshore zijn). Ze hebben gemeen dat ze hun risico hedgen, oftewel afbakenen. Daarom heten ze Hedgefondsen. Zijn er duinzenden van. Dan heb je ook nog Private Equity, iets heel anders, alhoel sommige Hedgefondsen zich ook met private equity bezig houden. Private equity betekend dat je een beursgenoteerd bedrijf koopt en van de beurs haalt, omdat het bedrijf slecht presteerd of potentie heeft veel beter te presteren. Meestal door opspiltsing. Het financieren van de aankoop gebeurd voor het grootste deel door het bedrijf dat opgekocht heeft dat zijn uistaande schuld vergroot en de rest word door private equity fondsen betaald (dat laatste kan een hedge fonds of meerdere hedge fondsen bijspringen). De winst gemaakt gaat voor het grootste deel terug naar de rijke klant (pensioenfonds) die het geld vrolijk aan jou uitkeerd als je 65 bent.
Ik blijf het verschrikkelijk vinden dat overheid bijspringt. Dat Bertone slecht presteerd ligt volledig aan hunzelf. Als ze slecht beleid voeren dan zijn dit de gevolgen. Zonde van Bertone daar niet van, maar er komt vast wel een zakenman op het idee om het merk nieuw leven in te blazen.
Jan C. zegt
Euh ja, maar dat zeg ik, ik geen geval waarin het goed was.
Daarbij ben ik niet in de wetenschap of in de rechtspraak en uit diens hoofden doe ik dan geen uitspraak, maar geef een persoonlijke mening.
Aan mijn uitspraken kun je geen rechten ontlenen en voor eventuele schade die zou zijn ontstaan uit mijn mening kan ik dan ook niet verantwoordelijk worden gehouden.
VonStroke zegt
Ik ben akkoord dat het Bertone zijn eigen schuld (hoogstwaarschijnlijk) is, maar dat wil niet zeggen dat je het naar de haaien moet laten gaan bij zo’n zakenman/concern die alleen op geld uit is. Ze zullen misschien wel het bedrijf terug winstgevend maken maar de vraag is ten koste van wat. Veelal ten koste van de eigenheid en het karakter van het bedrijf en dat is bij dergelijk bedrijf als Bertone een must.
Turbopaultje zegt
Theorie en praktijk van hedgefunders zijn 2 werelden. Welcome in the real world……………. !!
Ejay zegt
Zijn genoeg zakenmensen met passie voor hun bedrijven. Sterker nog zonder passie voor je bedrijf kom je nergens. Wellicht dat LVMH er wat in ziet. Die man heeft passie voor goede ontwerpen en genoeg kapitaal.
Bovendien een zakenman/concern die op geld uit is zal alles doen om de waarde zo hoog mogelijk te laten zijn. In andere woorden, optimaal te laten functioneren en met name financiëel. Kortom bij verkoop is het weer een financiëel goed bedrijf. Iets waar niks mis mee is.
@ Turbopaultje, leg dat eens uit als je wilt.
carsofcoolhaven.nl zegt
Zolang Bertone maar behouden blijft, en de naam niet te grabbel gooit met raar spul… er zijn in de afgelopen eeuw te veel mooie designs afgeleverd om zo maar domme bakken af te gaan leveren in de toekomst. Maar goed, we gaan het wel merken.
Turbopaultje zegt
Plannen, doelen , ideeen tegenover bedrijfsverslagen en de aandelenkoersen……….
Ejay zegt
@ Turbopaultje, dus? Concrete voorbeelden misschien?
Juppe zegt
Gaat de Camorra nou ook auto’s ontwerpen? Die zijn ook van alle markten thuis zeg…. ;)
w0o0dy zegt
@Ejay: als ik even mag….. Hedgefunds moeten goede financiële resultaten neerzetten want daardoor verdienen ze meer en verdienen hun klanten meer… dat leidt tot meer klanten etc… Om genoeg/of meer te verdienen wordt spijkerhard gekeken hoe (meestal op korte termijn) de “investering” zo snel mogelijk een fors positief resultaat oplevert.
De ellende zit em in het korte termijn deel….. een bedrijf laten herstellen en weer gezond maken kost geld (kosten van sanering extra investeringen etc) en een bedrijf ophakken in interessante delen en verkopen levert in de regel 2 tot 3 keer zo snel een hoog rendement op…. dus splitsen want geduld is er niet. Investeren en saneren is gewoon te duur en duurt te lang. Dat geld voor private equity maar ook voor bijna alle andere hedge funds.
Dat de overheid instapt is opmerkelijk maar wel een goede zaak. Dat de managers macht moeten inleveren lijkt me logisch… als je de zaak de grond in stuurt dan verliest men het vertrouwen, gek hè?
lincoln zegt
nou nou .. elk auto gerelateerd bedrijf in italie bestaat (nog) omdat de overheid ooit is bijgesprongen ..
nix nieuws dus ..
JPM zegt
@ Armanda
Wiens fout is dat? Niet die van de hedgefunds, die houden zich gewoon aan de regels. Als de overheid niet wil dat dit soort dingen gebeuren moeten ze hedgefunds verbieden. Maar zolang het toegestaan is waarom niet gigantische hoeveelheden geld bij elkaar harken?
Ejay zegt
@ wOoOdy, klopt korte termijn is niet altijd de beste manier. Alleen zit het hem daar niet in. De waarde van een bedrijf is gewoon meer als je losse onderdelen verkoopt. Net als bij auto’s bijvoorbeeld. Als jij een auto koopt bij de dealer ben je goedkoper uit dan dat je alle losse onderdelen besteld en hem zelf in elkaar zet.
Investeren en saneren maak je ook geen vrienden mee als bedrijf. Krijg je de Italiaanse FNV en CNV op je dak.
Maar wat ik we lzou willen weten is waarom Bertone nou verlies draait. Bertone bestaat uit 4 divisies:
– Stile Bertone (design)
– Bertone Engineering (wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling)
– Carrozzeria Bertone (productie van carrosserieën)
– Bertone Glass
De design afdeling is de belangrijkste vanwege zijn historische ontwerpen. Carrosserieën zijn ook belangrijk, want daar is de beste man ooit mee begonnen. Maar die andere twee. Als die nou verliesgevend zijn zie ik geen probleem om ze af te stoten.
Turbopaultje zegt
Verliesgevend ? Dus afstoten ? Volledig foute denkwijze. Precies hetgene wat je niet moet doen, en de meeste hegdefunds dus ook hanteren. Over-oppertuun zakendoen noem ik dat.
Je gooit daarmee veel know how en potential business direct weg. Omstructureren en gewoon keihard nwe opdrachten binnenhalen is de juiste manier. En als er geen marktpotentiaal is/komt en de kosten dus veels te hoog worden, dan pas kun je besluiten de deuren dicht te doen en de boel te schenken aan durfkapitalisten……….