Het zal je niet ontgaan zijn dat het laatste tijd niet echt lekker gaat met Bertone. Zo is er inmiddels door de regering een management team aangesteld die moet gaan kijken of de boel nog te redden is. En ondanks dat dook er op valentijnsdag toch het bericht op dat Bertone op de autoshow aanwezig zou zijn met de B.A.T. 11 op basis van de Alfa Romeo 8C Competizione.
Hoewel toen al bleek dat moeder (Lilli) en dochter (Marie-Jeanne) elkaar aardig tegen spraken. Moeder zei namelijk dat Bertone een jaartje zou over slaan en dochter zei dat Bertone gewoon aanwezig zou zijn. Vandaag is bekend geworden dat zowel moeder als dochter een beetje gelijk hebben. Bertone staat niet op de autosalon zelf, maar morgen zullen ze wel ergens in de stad de B.A.T. 11 onthullen. Alleen wil Marie-Jeanne niet zeggen waar. Of moeder Lilli ook is uitgenodigd weet ik niet, maar ik gok dat ze niet aanwezig zal zijn.
En speciaal voor de mensen die niet weten waar B.A.T. 11 op slaat hieronder zijn voorgangers. B.A.T. staat overigens voor Berlinetta Aerodinamica Tecnica, (Aerodynamic Technical Berlinetta).
Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953)
Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954)
Alfa Romeo B.A.T. 9 (1955)
Nu maar hopen dat dit niet de laatste stuiptrekking is van Bertone.
Racer X zegt
Ik vind het een ontzettend lelijk ding, ookal is het een conceptcar… Dat belooft niet veel goeds. :P
rgseidl zegt
Nou, op die manier zou Alfa dan wellicht toch meer dan 500 exemplaren van zijn ueber-coupe kunnen produceren zonder met Maserati in de knel de geraken.
Bij zo’n B.A.T. mobile hoort echter zwarte lak, niet mat olijfgroene. Het is immers een sportwagen en geen off-roader voor het leger.
porschefan zegt
wat een brute auto niet mijn smaak
Savipe zegt
bedoelen ze niet b.a.d. ? damn zo lelijk
RenesisHP zegt
Lelijk, mooi… Lekker belangrijk, het is tenminste anders.
lincoln zegt
moesten zeker nog van hun restanten plaat materiaal af ..
Laurens zegt
Als Bertone dan toch op de fles gaat, zullen die concept-cars echt een fortuin waard worden. Als ze dat al niet zijn…
Citrofiel zegt
Het is wel goed in lijn van de andere B.A.T.s. Mooi van lelijkheid. Net als bijvoorbeeld de Lambo Rebentón, daar moest ik gelijk aan denken.
Citrofiel zegt
Lol, ik had van Top Gear onthouden dat je Reventón als Rebentón moest uitspreken. Was zo druk met de uitspraak, dat ik de spelling vergat. ;)
Solstice zegt
Hoewel ik het een prachtig ding vind, begrijp ik het belang ervan niet helemaal.. De originele BAT’s waren oefeningen in aerodynamica in een tijd dat nog niemand van windtunnels had gehoord. Dit is slechts een kopie (misschien is het een hommage?). Ik hoop van harte dat het met Bertone allemaal weer goedkomt, want ze hebben door de jaren heen bijzonder mooie auto’s gemaakt.
TomRS6 zegt
Schitterend! werkelijk prachtig.
Zou mooier zijn als de vleugels achter doorliepen over de motorkap, oftewel geen vleugels.
Prachtig tijdloos design!
Klassiekerrally zegt
Geweldig! Helemaal goed, ook de kleur.
Ter info: BAT staat voor ‘Berlinetta Aerodinamica Tecnica’
Ik heb echter wel zo m’n twijfels over de aerodynamische kwaliteiten en zie dit meer als een evolutie van de vorm.
Hopelijk is ’t niet de laatste stuiptrekking.
Klassiekerrally zegt
Oh… Dat zei Solstice eigenlijk ook al ;)
Daan zegt
Wat een ding zeg! Echt Bertone, echt Italiaans. Beter dan dat Duitse en Japanse schroot dat allemaal op elkaar lijkt. Voor het rijtje ongeëvenaarde ontwerpen als de Lancia Stratos (proto), Alfa Romeo Carabo, Maserati Boomerang, Modulo, etc.
“Vervoermiddel” is leuk bedacht, maar je leeft maar één keer en wat mij betreft zijn termen als “Anders”, “Mooi”, “Wild”, “Heftig” veel belangrijker.
Rick dos zegt
“….de B.A.T. 11 op basis van de Alfa Romeo 8C Competizione.”
Voor dit verkrachten ze een prachtige auto. Jaja….
@Bertone, Lilli, Truus, Marie-Antoinette…
Luister, leg het één keer uit. Er zat een bepaalde idee achter B.A.T. een filosofie zo je wilt. Prachtig, mooi, leuk vijftig jaar geleden. Een paar Italianen die er stiffies van kregen. Nu, 50 jaar later, hebben we andere technieken, meer inzicht etc., zodat het “idee” of “flisofie” ook de 21e eeuw in getrokken kon worden.
Waarom dat dan laten? Waarom met de ZOVEELSTE retro komen?
Rick dos zegt
flisofie, Rick? Nee, dat was een ander meisje. Ik weet zeker dat ze filosofie heette…
Cooper S zegt
Die klassieke No. 5 is geweldig, vooral hoe die achterruiten samenkomen. Prachtige daklijn.
Gijs zegt
retro is de nieuwe mode en over een paar jaar is retro de nieuwe mode , vergeet niet dat dan de nieuwe mode retro is!
sebastian zegt
het woord studiemodel zegt het inhoudelijk al, er wordt gestudeerd op wat er zoal aan lijnvoering, detail etc in de toekomst gebruikt KAN worden. dat het niet altijd in een verhaal past, dat het ‘lelijk’ is, dat het niet de juiste kleur heeft, dat het zg. retro is, is helemaal niet belangerijk. als een onafhankelijk ontwerpteam de complete vrijheid heeft dan kunnen dit soort kunststukken ontstaan. dit soort designhuizen zullen bij tijd en wijle mogelijk in zwaar vaarwater terechtkomen maar dat alles omwille van de onafhankelijkheid. en jullie petjes die het niks vinden, jullie houden het op je gebruikelijke duitse eenheidsbradwursten. :)
Autobandventieldopje zegt
Over smaak valt te twisten, maar gezien het grote aantal buitengewoon domme reacties kan je wel zien dat hier vnl suffe boeren kijken of de nieuwste Opel Kadet (Astra of iets dergelijks zo je wilt) getuneden en wel er tussen staat..als er een beetje gewaagd (echt) ontwerp tussen staat dan wordt het met de meest idiote kulargumenten afgekraakt…nee over smaak valt te twisten over I.Q duidelijk niet…
Dit meester ontwerp/design huis weet werkelijk ware kunstobjecten te creëren maar dat is voor cultuurbatabaren uiteraard niet te zien..een jaar of tien geleden waren de oudere ontwerpen (weliswaar van Raymond Loewe en niet van Bertone volgens mij) te zien in het Amsterdamse stedelijk museum…adembenemende auto’s..en anders staan ze wel in het Moma in NY ofzo…
Robert zegt
Gaaf, Wow, Superrr enz.
Zag het plaatje en typenaam en moest gelijk aan de oude BAT denken. Aantal jaren terug stond in de Autovisie een reportage over een bepaalde serie prototypes waarbij ook de BAT aan bod kwam. De “oude” deed je weer een jongetje van 6 zijn met alle onzinnige fantasiebeelden vandien. Het voelt nu alsof ik weer een tijdreis inga………..
Arnoud zegt
-edit: offtopic-
AlfaGT zegt
Go Bertone Go! Wat een fantastisch ding!!!!!!! Alfa 8C 500 + 1 = BAT ;-)
Chorizo zegt
Ben wat verdeeld, eigenlijk is het vrij uniek, want het is een retro van een ontwerp dat futuristisch was in zijn tijd (en de BAT9 is dat wat mij betreft nog) en toch lijkt het niet ouderwets, nog modern of futuristisch, maar gewoon een pastische. En toch heeft het wel wat. Vreemd ding.
Nah, what the hell, doe er mij maar een. Rosso Alfa of Nero Carbonio graag.
@Autobandventieldopje
Valt op deze draad nog wel mee, die comments onder een supercar topic zijn pas echt de moeite. Als je wil weten wat de gemiddelde kampbewoner van een Brabus denkt, ben je op de goede plaats ;-)
Statlert. zegt
die tekening doet me een beetje aan de Corvette Stingray (C2) denken.
Maarten zegt
Prachtig! Ik mis eigenlijk nog een comment van Appeltje op dit artikel :P
Statlert. zegt
@Chorizo en ABVD; zouwen jullie alsjeblieft wat minder dure woorden gebruiken ofsjo? Begrijp er niks van. Autoblog is toch geen kakkerblog.nl?
Chorizo zegt
@Statlert
Zo leer je tenminste nog wat bij ;-)
Pannekoek zegt
@ Solstice
Geloof het ofniet, maar zelfs het eerste vliegtuig is ontworpen met behulp van een windtunnel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windtunnel
IlCuoreSportivo zegt
Ik denk dat ie gewoon niet binnen mag op het salon :)
te lelijk. Echt een belachelijke auto, wat levert zoiets nu bij aan de geschiedenis.
Birger zegt
Op die manier gaat het niet beteren met de zaken
@ IlCuoreSportivo
om even terug te komen op de 147, de mijne is een 1.6 TS benzine met 105pk. Welke motorisatie heeft de jouwe?
IlCuoreSportivo zegt
De mijne is een jtd, spijtig genoeg één van de weinige met maar 100 pk en 200nm. 12 sec tot 100.
Twee maanden geleden een powerbox erin gezet, de box claimt 30 pk en 60 nm. Das misschien wat optimistisch, maar nu gaat ie als een 115 à 120 pk versie denk ik, veel beter.
Pas ook sportief onderstel van billstein en eibach gemonteerd, echt een aanrader (als je niet naar de keurinhg moet) want de ophanging liet echt te wensen over, nu is ie comfortabeler geworden zowaar.
Ik heb ooit een maand met een 1.6 gereden, dat was echt fijn, maar veel verbruik he, pfff.
Hij was wel een pak lichter in de neus, en stuurde op een bepaalde manier wel fijner.
Het geluid was ook geweldig (er scheelde ergens iets aan de uitlaat)
Als ik jou was was ik wel voor een 1.6 veloce gegaan maar die zijn dun gezaaid denk ik he.
Hoe vind gij hem meevallen?
P.S Hoe krijg ik hier ne foto van mijnen auto op gezet?
Birger zegt
@ IlCuoreSportivo
De okkazie die ik gevonden heb is eigenlijk net zoals ik die nieuw zou bestellen. Kheb veel geluk gehad want toen ik telefoneerde was hij net verkocht maar enkele dagen later bleek de verkoop niet door te gaan om financiele redenen waardoor hij terug vrij was. Dan heb ik hem maar meteen gekocht :).
Kheb mij nu net geregistreerd bij http://www.alfaforum.nl waar je een foto ervan kan vinden, mijn naam daar is “Birger Alfa 147”. Passeer je daar ook soms?
Coen zegt
Zelfs al is het een concept…. Hoe gaat dat ding sturen?? :D
VonStroke zegt
Zo mooi, ik heb er geen woorden voor.