• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bernie wil kunstmatig motorgeluid in de Formule 1

Auteur: ricardo, gepost 7 april 2013 om 13:10 – 45 Reacties

Bernie wil kunstmatig motorgeluid in de Formule 1


Althans, de 82-jarige Formule 1-baas sluit het niet uit. De 1.6 liter V6 turboblokken die vanaf volgend jaar gebruikt worden klinken immers “als grasmaaiers”. En het befaamde grasmaaierracen is nooit echt aangeslagen.

Vanaf het volgende F1-seizoen loopt de raceklasse weer netjes in de pas met de rest van de auto-industrie, want er wordt flink gedownsized. De 2.4-liter V8 motoren van nu, dikwijls op te jagen tot 19.000 toeren, zijn straks verleden tijd, en dat baart Ecclestone zorgen. Grote zorgen.

Ecclestone heeft al wat nieuwe V6-motoren, voorzien van de geëiste brandstofrestrictie, mogen horen. En wat er via zijn gehoorapparaten naar binnen kwam beviel hem niet. We kunnen dus wel concluderen dat de V6 Turbo’s lang niet zo spectaculair zullen klinken als de huidige achtpitters. Mede omdat het maximum toerental met 15.000 rpm een stuk lager ligt. Geen verrassing tot dusver. Maar Ecclestone houdt er rekening mee dat toeschouwers wegblijven vanwege het gebrek aan episch V8-gejank.

“there is a danger that the public may not visit the races because the sound isn’t what it was. I absolutely think it is a real possibility.”

In een interview met het Amerikaanse Autoweek zei Ecclestone ook nog dat ene zinnetje waar puristen al bang voor waren: “Maybe we can make them sound like the current engines”, waarmee hij subtiel verwees naar geënsceneerd motorgeluid. Op welke wijze? Daar ging hij niet op in. Een motorroffel via de speakers, zoals in de BMW M5, is voor een F1-auto behoorlijk lullig, en de combinatie van een Airmilespasje plus wasknijper tegen het wiel laten kletteren zien we ook niet snel gebeuren.

Hoe dan ook, de V6 komt er definitief, want Ecclestone zegt het niet meer tegen te kunnen houden.

De Formule 1 en de V6 gaan trouwens wel ver terug. In de jaren tachtig bijvoorbeeld, toen hoorde je niemand klagen over het geluid van turbogeblazen zescilinders. Voorbeeldje: de Renault Lotus van Ayrton Senna klinkt absurd lekker, waarmee we toch nog wel wat hoop houden voor de motoren van volgend jaar. En Ecclestone zal vooral zijn minder hard groeiende bankrekening bij het wegblijven van V8-fans betreuren. Want jaren geleden, toen het V6-plan werd geopperd en VW wellicht mee zou doen, stond hij nog te springen van geluk. Nu reageert hij ZO.

Foto-cc: RyanBayona

Ook interessant!

  • Ecclestone Vice-president
    Ecclestone vice-president FIA na verkiezingen
  • Hamilton en Mercedes pesten Verstappen, aldus Bernie
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • Welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
  • Luxe auto’s zijn levensgevaarlijk
  • Parkeren voor SUV's
    Kort parkeren. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder
  • Ik wil deze helm om jullie te vernederen
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Formule 1, sound, v6, v60

Vorig bericht: « Autojunk Foto Van De Maand – Maart 2013
Volgend bericht: Hulp gevraagd: welke auto staat hier? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Allroundnoise zegt

    7 april 2013 om 13:14

    kan iemand mij nog uitleggen waarom er wordt overgestapt op de V6?

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      7 april 2013 om 13:20

      @allroundnoise: Brandstofprijzen? Milieu? Efficiëntie? Autoliefhebbers doen schelden? …? …?

      Login om te reageren
    • jesperfabian_bon zegt

      7 april 2013 om 13:21

      @allroundnoise: ze moeten van 135 liter per race naar 100 liter brandstof (daarom lopen ze ook nog eens een lager toerental) + mileu nazi’s krijgen er stijve tepels van, als het allemaal minder gebruikt

      Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        7 april 2013 om 18:12

        @jesperfabian_bon:
        Plus ze mogen maar 1 uitlaatpijp, inplaats van de huidige 2..
        Daarnaast halen ze de beloofde 16000rpm niet, door de brandstof-restrictie.. Om van te kotsen!?
        –
        Je kan het niet vergelijken met de turbo’s uit de jaren 80, die haalden 1500pk in quali trim?? Liepen op aanzienlijk hogere drukvulling.. al met al héél iets anders!

        Login om te reageren
  2. anakiet zegt

    7 april 2013 om 13:15

    Nep geluid in de F1 kan er ook nog wel bij :)
    Wat en apen.

    Login om te reageren
  3. jolig zegt

    7 april 2013 om 13:15

    Van mij hoeft dat geluid echt niet zo hoog, ik vind dat gejank alleen maar vermoeiend. Bij 15000 toeren huilt een motor ook nog prima en als de toeren dan iets verder terug vallen af en toe, hoor je af en toe ook nog een normaal motorgeluid.

    Login om te reageren
  4. sulobb zegt

    7 april 2013 om 13:16

    De volgende stap is dan dat ze elektromotoren gaan gebruiken + V12-sound…?

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    7 april 2013 om 13:19

    Was het nog maar de tijd van de V12 met 900 pk..

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      7 april 2013 om 16:12

      @berlinetta: de honda mclaren van senna, mp4 met handbak en turbo. Dan heb je pas weer entertainment

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    7 april 2013 om 13:20

    Zie een grote luidspreker tussen de achterwielen hangen…..

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      7 april 2013 om 13:25

      @norge: xD hahahaaaha…

      Login om te reageren
  7. ropbp zegt

    7 april 2013 om 13:21

    Dat is dan het definitieve failliet van de F1. En achter de decoder en eigenlijk een veredelde 45-km/u-karretjes-race.

    Login om te reageren
  8. tmenges zegt

    7 april 2013 om 13:26

    Ik snap niet dat ze elk jaar weer die regels aanpassen, zo kunnen de mindere teams zich nooit goed ontwikkelen.. maar goed het zij zo … Maar als bernie toch wat aan het geluid wil doen laat hem dan aub zo klinken :) http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 april 2013 om 13:54

      @tmenges: Precies. En dat is ook maar een 1500’tje met een compressor. ;-)

      Login om te reageren
      • tmenges zegt

        7 april 2013 om 14:24

        @lemans96: Inderdaad, alleen 10 cilinders méér dan wat we nu krijgen

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          7 april 2013 om 14:25

          @tmenges: Ach, details, details… ;-)

          Login om te reageren
  9. bmwpowerm5 zegt

    7 april 2013 om 13:32

    het racen is al nep met drs en die pipo de clown banden
    dan kan dat nep geluid er ook nog wel bij

    Login om te reageren
  10. reistje zegt

    7 april 2013 om 13:38

    vroeger klonken de 6 cilinder turbo’s toch ook niet slecht… en al was dat wel zo heb ik liever dat ze slecht klinken dan dat ze nepgeluid maken.

    Vind het downsizing in F1 toch al te snel gaan nog even en ze rijden met motogp blokken…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 april 2013 om 14:26

      @reistje:
      Ze klonken wel dieper en ze waren stiller.
      Daar staat tegenover dat de Cosworth DFV die destijds (eind jaren 70) ook niet het geluid maakte wat we nu gewend zijn.
      Alleen de V12’s klonken toen goed. Vergeet ook niet dat ze toen amper meer dan de helft van de toeren draaide die ze nu halen.
      Zelfs in het begin van de 3.5 periode draaide de Ford V8 net zoveel toeren als volgend jaar de 1.5 Turbo’s.
      Het geluid is natuurlijk een essentieel onderdeel van F1 en het idee omdat te bereiken met een soundbox zie ik ook niet zitten.

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        7 april 2013 om 14:42

        @jrk68: ach, je ziet er toch niets van.

        Login om te reageren
  11. heidi zegt

    7 april 2013 om 13:39

    Is het F1 seizoen eigenlijk al begonnen? Ik zie er niks van.

    Niet dat F1 interessant is, vrouwenhockey is leuker om naar te kijken…

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 april 2013 om 13:48

      @heidi: Ja maar het is dit jaar niet meer op een “normale” zender zoals eurosport of rtl dus vandaar waarschijnlijk.

      Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    7 april 2013 om 13:45

    Pfoe… Ik krijg door deze berichten alleen maar meer haat voor dit soort milieubs.

    Login om te reageren
  13. C6_R zegt

    7 april 2013 om 13:52

    Als ze nou gewoon Pixar de races laten animeren dan kan je het laten klinken zoals je wilt. Kan je ook voorkomen dat coureurs zich niet aan teamorders houden en het is nog milieuvriendelijker dan een 1600cc V6.

    Het wordt elk jaar een nepper circus de F1. Spijtig…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 april 2013 om 14:13

      @C6_R: We kunnen de coureurs ook allemaal op de Playstation tegen elkaar laten racen?

      Login om te reageren
      • C6_R zegt

        7 april 2013 om 15:41

        @berlinetta: Nee, de coureur is een onbekende variabele, die moet je er niet tussen willen. Voor hetzelfde geld halen ze in terwijl was afgesproken om het niet te doen of vice versa. Moeten we niet willen hebben.

        Login om te reageren
  14. ukbob zegt

    7 april 2013 om 13:55

    Wat die pipo in het filmpje aan t doen is met die oude F1 1.6 is volgens mij zowat het slechtste wat je met een (turbo) benzinemotor kan doen.. Telkens een hele zwik brandstof in dat blok, dan gas ‘los’ waardoor de boel niet volledig ontbrandt en allemaal aanslag in het blok achterlaat. Laat dat ding gewoon eens effe constant toeren maken man!

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      7 april 2013 om 14:16

      @ukbob:

      Waarschijnlijk is het een stagiaire en heeft hij een 0,0 verstand van…

      Login om te reageren
  15. martijnb11 zegt

    7 april 2013 om 13:56

    Straks staat er nog bleumotion achterop een F1 wage. Maar je heb toch grappige speakers nodig voor dat volume, daar gaat je gewichts besparing.

    Login om te reageren
  16. heidi zegt

    7 april 2013 om 13:58

    De gaafste autosport is of was de oude DTM. Gave M3’s E30, C met speigels op de motorkap. NASCAR is ook echte motorsport. Le Mans ook wel. Maar de F1 is al jaren aan het aftakelen. Alleen wanneer je niks te doen heb en je verveel je, dan kijk je misschien F1.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 april 2013 om 14:27

      @heidi: Exact, en ik val dan ook geheid voor de helft van de race in slaap op de bank.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 april 2013 om 14:28

      @heidi:
      Gisteravond nog naar het Engels GT kampioenschap op Oultonpark gekeken en dat was meer spektakel dan Nascar en F1 bij elkaar. En ik mag toch graag naar Nascar kijken.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 april 2013 om 17:26

      @heidi: BTCC vond ik ook altijd lekker om naar te kijken. Geen idee of dat nog bestaat trouwens?

      Login om te reageren
      • vali1992nl zegt

        7 april 2013 om 18:18

        @potver7: ja bestaat nog. Volgens mij was vorig weekend de eerste race ofzo. Niks van gezien maar plato had het op Twitter gezet

        Login om te reageren
  17. Yeelen zegt

    7 april 2013 om 14:23

    Gewoon wat ‘sound engineering’ met de uitlaat doen, de sjonnies hebben al jááren door dat dit hun auto luider maakt.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 april 2013 om 17:25

      @Yeelen: maar die sjonnies hebben niet door dat dat 3 seconden kost op een rondje A10

      Login om te reageren
  18. raceboy23 zegt

    7 april 2013 om 14:29

    Heel simpel hou gewoon die V8

    Login om te reageren
  19. the-budel-guy zegt

    7 april 2013 om 14:34

    Kijk al een jaar of 3-4 geen F1 meer. En heb niet echt het gevoel iets te missen.

    Login om te reageren
  20. xilver zegt

    7 april 2013 om 15:23

    Bah… de muesliboys verkrachten weeral eens de F1… er mag al niet meer getankt worden en nu komen er nog die V6’en met een beperking tot 15.000 rpm… geef mij maar de V10 van weleer.

    Login om te reageren
  21. ex-fan zegt

    7 april 2013 om 16:39

    De Formule1 hoort het beste te zijn wat de autoindustrie te bieden heeft en moet dus niet aan dit soort onzinnige regelgeving ten prooi vallen. Van 12 naar 10 en binnenkort naar zelfs naar 6 cilinders. Er kijkt nu al niemand meer op de tv en straks zelfs ook niet meer op de baan. Hoop dat ze ze zich dat nog gaan realiseren anders moeten we inderdaad naar de grasmaaiers toe.

    Login om te reageren
  22. spotu2 zegt

    7 april 2013 om 16:50

    V6’jes in de “snelste raceklasse” pffffffff. Zielig hoor

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 april 2013 om 17:24

      @spotu2: Ondanks dat de motoren al jaren steeds kleiner worden gaan de snelheden in de F1 nog steeds omhoog. Ook V6jes gaan die ontwikkeling niet stoppen, en die janken ook lekker als je ze richting de 20.000 toeren jaagt hoor. Alleen maken die snelheden op zich toch niks uit, aangezien de gemiddelde race in de pitstraat gewonnen wordt.

      Login om te reageren
  23. potver7 zegt

    7 april 2013 om 17:17

    Het is toch allang 1 april geweest…?

    Login om te reageren
  24. heidekonijn zegt

    7 april 2013 om 18:35

    Ik zie nergens waar Ecclestone zegt wat in de titel staat. Iedereen die al eens op 5km van een F1 wedstrijd is geweest weet dat de speakers die een -huidige- F1 willen evenaren nog niet zijn uitgevonden en de M5 heeft motorsimulatie in het interieur.

    Dus @ricardo, gaat het hier over wat de piloten in hun helmpje te horen krijgen, of is dit een enorme zwansworst?

    Login om te reageren
  25. jawi94 zegt

    7 april 2013 om 21:58

    Of de 3.0 V10 met 950 pk of de 3.0 V12 met 750 pk weer terug of mischien iets met een 5 cilinder turbo ofsow of V6 atmosferisch. Die 2.4 V8 van nu klinkt echt superkut

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North