Althans, de 82-jarige Formule 1-baas sluit het niet uit. De 1.6 liter V6 turboblokken die vanaf volgend jaar gebruikt worden klinken immers “als grasmaaiers”. En het befaamde grasmaaierracen is nooit echt aangeslagen.
Vanaf het volgende F1-seizoen loopt de raceklasse weer netjes in de pas met de rest van de auto-industrie, want er wordt flink gedownsized. De 2.4-liter V8 motoren van nu, dikwijls op te jagen tot 19.000 toeren, zijn straks verleden tijd, en dat baart Ecclestone zorgen. Grote zorgen.
Ecclestone heeft al wat nieuwe V6-motoren, voorzien van de geëiste brandstofrestrictie, mogen horen. En wat er via zijn gehoorapparaten naar binnen kwam beviel hem niet. We kunnen dus wel concluderen dat de V6 Turbo’s lang niet zo spectaculair zullen klinken als de huidige achtpitters. Mede omdat het maximum toerental met 15.000 rpm een stuk lager ligt. Geen verrassing tot dusver. Maar Ecclestone houdt er rekening mee dat toeschouwers wegblijven vanwege het gebrek aan episch V8-gejank.
“there is a danger that the public may not visit the races because the sound isn’t what it was. I absolutely think it is a real possibility.”
In een interview met het Amerikaanse Autoweek zei Ecclestone ook nog dat ene zinnetje waar puristen al bang voor waren: “Maybe we can make them sound like the current engines”, waarmee hij subtiel verwees naar geënsceneerd motorgeluid. Op welke wijze? Daar ging hij niet op in. Een motorroffel via de speakers, zoals in de BMW M5, is voor een F1-auto behoorlijk lullig, en de combinatie van een Airmilespasje plus wasknijper tegen het wiel laten kletteren zien we ook niet snel gebeuren.
Hoe dan ook, de V6 komt er definitief, want Ecclestone zegt het niet meer tegen te kunnen houden.
De Formule 1 en de V6 gaan trouwens wel ver terug. In de jaren tachtig bijvoorbeeld, toen hoorde je niemand klagen over het geluid van turbogeblazen zescilinders. Voorbeeldje: de Renault Lotus van Ayrton Senna klinkt absurd lekker, waarmee we toch nog wel wat hoop houden voor de motoren van volgend jaar. En Ecclestone zal vooral zijn minder hard groeiende bankrekening bij het wegblijven van V8-fans betreuren. Want jaren geleden, toen het V6-plan werd geopperd en VW wellicht mee zou doen, stond hij nog te springen van geluk. Nu reageert hij ZO.
Foto-cc: RyanBayona
Allroundnoise zegt
kan iemand mij nog uitleggen waarom er wordt overgestapt op de V6?
sulobb zegt
@allroundnoise: Brandstofprijzen? Milieu? Efficiëntie? Autoliefhebbers doen schelden? …? …?
jesperfabian_bon zegt
@allroundnoise: ze moeten van 135 liter per race naar 100 liter brandstof (daarom lopen ze ook nog eens een lager toerental) + mileu nazi’s krijgen er stijve tepels van, als het allemaal minder gebruikt
2800cc zegt
@jesperfabian_bon:
Plus ze mogen maar 1 uitlaatpijp, inplaats van de huidige 2..
Daarnaast halen ze de beloofde 16000rpm niet, door de brandstof-restrictie.. Om van te kotsen!?
–
Je kan het niet vergelijken met de turbo’s uit de jaren 80, die haalden 1500pk in quali trim?? Liepen op aanzienlijk hogere drukvulling.. al met al héél iets anders!
anakiet zegt
Nep geluid in de F1 kan er ook nog wel bij :)
Wat en apen.
jolig zegt
Van mij hoeft dat geluid echt niet zo hoog, ik vind dat gejank alleen maar vermoeiend. Bij 15000 toeren huilt een motor ook nog prima en als de toeren dan iets verder terug vallen af en toe, hoor je af en toe ook nog een normaal motorgeluid.
sulobb zegt
De volgende stap is dan dat ze elektromotoren gaan gebruiken + V12-sound…?
berlinetta zegt
Was het nog maar de tijd van de V12 met 900 pk..
mightymike zegt
@berlinetta: de honda mclaren van senna, mp4 met handbak en turbo. Dan heb je pas weer entertainment
norge zegt
Zie een grote luidspreker tussen de achterwielen hangen…..
sulobb zegt
@norge: xD hahahaaaha…
ropbp zegt
Dat is dan het definitieve failliet van de F1. En achter de decoder en eigenlijk een veredelde 45-km/u-karretjes-race.
tmenges zegt
Ik snap niet dat ze elk jaar weer die regels aanpassen, zo kunnen de mindere teams zich nooit goed ontwikkelen.. maar goed het zij zo … Maar als bernie toch wat aan het geluid wil doen laat hem dan aub zo klinken :) http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE
lemans96 zegt
@tmenges: Precies. En dat is ook maar een 1500’tje met een compressor. ;-)
tmenges zegt
@lemans96: Inderdaad, alleen 10 cilinders méér dan wat we nu krijgen
lemans96 zegt
@tmenges: Ach, details, details… ;-)
bmwpowerm5 zegt
het racen is al nep met drs en die pipo de clown banden
dan kan dat nep geluid er ook nog wel bij
reistje zegt
vroeger klonken de 6 cilinder turbo’s toch ook niet slecht… en al was dat wel zo heb ik liever dat ze slecht klinken dan dat ze nepgeluid maken.
Vind het downsizing in F1 toch al te snel gaan nog even en ze rijden met motogp blokken…
jrk68 zegt
@reistje:
Ze klonken wel dieper en ze waren stiller.
Daar staat tegenover dat de Cosworth DFV die destijds (eind jaren 70) ook niet het geluid maakte wat we nu gewend zijn.
Alleen de V12’s klonken toen goed. Vergeet ook niet dat ze toen amper meer dan de helft van de toeren draaide die ze nu halen.
Zelfs in het begin van de 3.5 periode draaide de Ford V8 net zoveel toeren als volgend jaar de 1.5 Turbo’s.
Het geluid is natuurlijk een essentieel onderdeel van F1 en het idee omdat te bereiken met een soundbox zie ik ook niet zitten.
ropbp zegt
@jrk68: ach, je ziet er toch niets van.
heidi zegt
Is het F1 seizoen eigenlijk al begonnen? Ik zie er niks van.
Niet dat F1 interessant is, vrouwenhockey is leuker om naar te kijken…
reistje zegt
@heidi: Ja maar het is dit jaar niet meer op een “normale” zender zoals eurosport of rtl dus vandaar waarschijnlijk.
toyotafortuner zegt
Pfoe… Ik krijg door deze berichten alleen maar meer haat voor dit soort milieubs.
C6_R zegt
Als ze nou gewoon Pixar de races laten animeren dan kan je het laten klinken zoals je wilt. Kan je ook voorkomen dat coureurs zich niet aan teamorders houden en het is nog milieuvriendelijker dan een 1600cc V6.
Het wordt elk jaar een nepper circus de F1. Spijtig…
berlinetta zegt
@C6_R: We kunnen de coureurs ook allemaal op de Playstation tegen elkaar laten racen?
C6_R zegt
@berlinetta: Nee, de coureur is een onbekende variabele, die moet je er niet tussen willen. Voor hetzelfde geld halen ze in terwijl was afgesproken om het niet te doen of vice versa. Moeten we niet willen hebben.
ukbob zegt
Wat die pipo in het filmpje aan t doen is met die oude F1 1.6 is volgens mij zowat het slechtste wat je met een (turbo) benzinemotor kan doen.. Telkens een hele zwik brandstof in dat blok, dan gas ‘los’ waardoor de boel niet volledig ontbrandt en allemaal aanslag in het blok achterlaat. Laat dat ding gewoon eens effe constant toeren maken man!
heidi zegt
@ukbob:
Waarschijnlijk is het een stagiaire en heeft hij een 0,0 verstand van…
martijnb11 zegt
Straks staat er nog bleumotion achterop een F1 wage. Maar je heb toch grappige speakers nodig voor dat volume, daar gaat je gewichts besparing.
heidi zegt
De gaafste autosport is of was de oude DTM. Gave M3’s E30, C met speigels op de motorkap. NASCAR is ook echte motorsport. Le Mans ook wel. Maar de F1 is al jaren aan het aftakelen. Alleen wanneer je niks te doen heb en je verveel je, dan kijk je misschien F1.
lemans96 zegt
@heidi: Exact, en ik val dan ook geheid voor de helft van de race in slaap op de bank.
jrk68 zegt
@heidi:
Gisteravond nog naar het Engels GT kampioenschap op Oultonpark gekeken en dat was meer spektakel dan Nascar en F1 bij elkaar. En ik mag toch graag naar Nascar kijken.
potver7 zegt
@heidi: BTCC vond ik ook altijd lekker om naar te kijken. Geen idee of dat nog bestaat trouwens?
vali1992nl zegt
@potver7: ja bestaat nog. Volgens mij was vorig weekend de eerste race ofzo. Niks van gezien maar plato had het op Twitter gezet
Yeelen zegt
Gewoon wat ‘sound engineering’ met de uitlaat doen, de sjonnies hebben al jááren door dat dit hun auto luider maakt.
potver7 zegt
@Yeelen: maar die sjonnies hebben niet door dat dat 3 seconden kost op een rondje A10
raceboy23 zegt
Heel simpel hou gewoon die V8
the-budel-guy zegt
Kijk al een jaar of 3-4 geen F1 meer. En heb niet echt het gevoel iets te missen.
xilver zegt
Bah… de muesliboys verkrachten weeral eens de F1… er mag al niet meer getankt worden en nu komen er nog die V6’en met een beperking tot 15.000 rpm… geef mij maar de V10 van weleer.
ex-fan zegt
De Formule1 hoort het beste te zijn wat de autoindustrie te bieden heeft en moet dus niet aan dit soort onzinnige regelgeving ten prooi vallen. Van 12 naar 10 en binnenkort naar zelfs naar 6 cilinders. Er kijkt nu al niemand meer op de tv en straks zelfs ook niet meer op de baan. Hoop dat ze ze zich dat nog gaan realiseren anders moeten we inderdaad naar de grasmaaiers toe.
spotu2 zegt
V6’jes in de “snelste raceklasse” pffffffff. Zielig hoor
potver7 zegt
@spotu2: Ondanks dat de motoren al jaren steeds kleiner worden gaan de snelheden in de F1 nog steeds omhoog. Ook V6jes gaan die ontwikkeling niet stoppen, en die janken ook lekker als je ze richting de 20.000 toeren jaagt hoor. Alleen maken die snelheden op zich toch niks uit, aangezien de gemiddelde race in de pitstraat gewonnen wordt.
potver7 zegt
Het is toch allang 1 april geweest…?
heidekonijn zegt
Ik zie nergens waar Ecclestone zegt wat in de titel staat. Iedereen die al eens op 5km van een F1 wedstrijd is geweest weet dat de speakers die een -huidige- F1 willen evenaren nog niet zijn uitgevonden en de M5 heeft motorsimulatie in het interieur.
Dus @ricardo, gaat het hier over wat de piloten in hun helmpje te horen krijgen, of is dit een enorme zwansworst?
jawi94 zegt
Of de 3.0 V10 met 950 pk of de 3.0 V12 met 750 pk weer terug of mischien iets met een 5 cilinder turbo ofsow of V6 atmosferisch. Die 2.4 V8 van nu klinkt echt superkut