Klinkt als wortels in een sapcentrifuge. Bernie Ecclestone heeft de turbo-V6 motoren gezien, gehoord en onwaardig bevonden.
Als de baas het ergens niet mee eens is komt het dikwijls voor dat grote veranderingen niet worden doorgevoerd. Geen heel slechte ontwikkeling kijkend naar de aanstaande motoren-transplantatie in de Formule 1. Als je het baas Bernie Ecclestone vraagt trekt het geluid van deze nieuwe V6 turbo motoren werkelijk op niks. Dat is genoeg reden de hele omschakeling te heroverwegen. Op hun beurt sluiten circuits zich aan bij de F1-baas. Meer spektakel is meer publiek.
“I listened to the noise of the engines in Maranello the other day, the new engine and the old engine, and even (Ferrari President) Luca di Montezemolo said it sounded terrible.”
De nieuwe motor staat vooralsnog in de planning voor het 2014 race-seizoen. Mercedes, Ferrari en Renault hebben de eerste stappen in de ontwikkeling al gezet. Zij zullen hun werkzaamheden flink om moeten bouwen als Bernie de komende 18 maanden zijn zin doordrijft. Eén mooie oplossing lijkt het als teams eindelijk weer vrijheden krijgen met cilinder- en turbo-configuraties. Als Mercedes viercilinder turbo’s in de F1 wil stoppen, graag, laat Ferrari dan verder werken aan hun atmosferische V8. Die ‘beperkingen’ op het ontwikkel-budget hebben we het later wel over.
Toch lijkt er geen sprake van een ‘afstel’. Wanneer we de eerste turbo een race zien rijden lijkt na deze nieuwe inmenging van Bernie onbekend. Dat de turbo’s naar de F1 komen staat redelijk vast. De resterende 18 maanden ontwikkeling kosten bakken met geld maar de V6 volledig schrappen kost meer. (bron: speedtv.com)
alcantara zegt
Een kruising tussen Bert & Ernie?
mercedesclk350 zegt
@alcantara: Je weet tog wel wie Bernie Eccleston is?
alcantara zegt
@mercedesclk350: Ja tog, maar ik blijf het een gekke naam vinden.
slipstreamer zegt
@alcantara: Toch met een g? Man man man…
alcantara zegt
@slipstreamer: Repeterend, edoch louter gekscherend bedoeld om de Mercedes-man op zijn nummer te wijzen.
alcantara zegt
@alcantara: Pardon, bovenstaande zin bevat een fout.
E34M5Touring zegt
@alcantara: Geeft niks hoor, maken we allemaal wel is.
dawwg zegt
@E34M5Touring: Spreek voor jezelf; ik ben onfeilbaar :P
E34M5Touring zegt
@dawwg: Sorry, de uitzondering helemaal vergeten. Allemaal, behalve @dawwg: :)
fiets zegt
@alcantara:
Hoi, ik ben de grammaticale Nationaal-Socialist. Ik zie een contaminatie.
mercedesclk350 zegt
@slipstreamer: mijn fout, ik begon…
nickds zegt
@mercedesclk350: stone, Bernie Ecclestone. En die beste man heet eigenlijk Bernard vandaar Bernie (heel logisch).
mercedesclk350 zegt
@nickds: is je gevoel voor humor weer eens op vakantie?
mister zegt
@alcantara:
Hij heeft een vinger in zijn oor ^^
Ik zeg, niet doen! Die Twinturbo V6
Megakix zegt
@alcantara: :lol: !
nickmercedes zegt
God dank! Zou echt geweldig zijn als bernie zijn zijn krijgt!
starletje zegt
Gewoon een maximum aan PK’s en Koppel stellen, en ze de rest lekker helemaal zelf laten bepalen!
ferrari94tr zegt
@starletje: Top idee, en dan ook nog even aan de specs. Dan hebben we weer een gelijkwaardige F1.
mclarenmercedes zegt
@ferrari94tr: Dan veranderd er toch niks!?
autobart zegt
@mclarenmercedes: Het blijft lastig hè, dat spellen.
ej20g zegt
@autobart: wat is er mis met zijn spelling dan?
nibor zegt
@ej20g: veranderd lijkt mij? Verandert moet het zijn.
ej20g zegt
@RRenault: snap na 10 jaar nog steeds niks van die d/t-regel…
Melvivio zegt
Of een 6cilinder zonder turbo’s, toerental begrenzer op 25dtpm & geen regels over Kw & Nm.
4991 zegt
waarom geen 3-cilinder?
rsvbf1 zegt
@4991: jij bent niet F1 waardig
4991 zegt
@rsvbf1: zolang dat de f1 mij niet waardig is dan ben ik de f1 niet waardig.
CBR600rr zegt
@4991: Waarom geen benenwagen? Dan besparen we op banden, carbon, aerodynamica, brandstof, fabrieken en awesomeness!
4991 zegt
@CBR600rr: een nog betere idee dan de mijne!
dawwg zegt
@4991: Als je een boomknuffelaar bent ja; de rest van auto-minnend NL + BE wil gewoon gillende V8s of V10s bij ~20K rpm
aallex zegt
Niet dat ze het geluid dan delen, zodat de kijkers en fans kunnen protesteren of toejuichen. Dat zeggende iemand toch nog ergens spy video’s van deze motoren dan?
alcantara zegt
Iedereen dezelfde wagen geven, moge de beste rijder winnen.
aallex zegt
@alcantara: Dat hebben we gezien met de A1. Een grote flop…
jrk68 zegt
@alcantara:
Dan ga je toch lekker GP2, Formule Renault, Formule 2 of en van de soortgelijke kampioenschappen kijken als je denkt dat de “beste” rijder dan wint.
Ook in die formules draait het om het team en het budget en al lang niet meer alleen om de rijder.
Dat begint trouwens al bij de minijunioren op de kart, zelfs daar is talent al ondergeschikt aan geld….
lamborgfan zegt
@jrk68: GP2 is best leuk hoor. Allemaal coureurs die redelijk veel foutjes maken. Laatste race die ik gezien had was op SPA in België. Man man.. dat zal je nooit in de F1 tegenkomen. (helaas?)
Wat betreft het karten heb je volledig gelijk..
Ook daar ben je slechts een sponsor-popje en niks meer!
Helemaal bizar is het bij die fabrieksteams, van Sodi bijvoorbeeld. Leuk pakje aan petje op, en foto maken voor op de website.. Een “dank je wel” of “goed gedaan” Wordt niet zo snel als eerste gezegd wanneer je de race uitgereden hebt.
gedwongenleaser zegt
Kunnen toch voor de verandering eens van die motorgeluid-versterkende-speakertjes aan de buitenkant plakken? Problem solved…
Alex_79 zegt
Manmanman, wat is ie weer een lekker hypocriete muppet ook hè? Een paar jaar geleden stond Bernie te stuiteren van opwinding, want Volkswagen wou zijn aandeel in de motorsport uitbreiden en misschien kwamen ze wel naar de forumule 1. Dus wist Bernie via subtiele wenken en soms flagrant geroep aan de zijlijn de FIA te bewegen om viercilinder turbo’s in te voeren vanaf 2013, want daar was VW heel goed in en dat zou veel geld genereren.
Maar helaas, VW ging met Audi door in Le Mans en VW zelf ging de rallysport in. Ineens was Bernie faliekant tegen dat hele viercilinderplan, want ineens stond zijn inkomstenbron op het spel. Ineens was het allemaal heel belangrijk dat het wel goed klonk en ineens had hij wel oor voor de fans die tot VW’s afzegging nog straal genegeerd werden voor de lokroep van vele miljoenen dollars. Bernie’s geschreeuw zorgde ervoor dat er een compromis werd gekozen en dat het V6-turbo’s werden.
Voordeel van die schreeuwpartij was dat alleen het onbekende PURE van Craig Pollock toen was gaan ontwikkelen, nu is inmiddels iedereen er geld in aan het stoppen en wil hypocriete Bernie met zijn hernieuwde schreeuwbuien bereiken dat alles bij het oude blijft? Wat is dat nondedju voor een waanzin!!! En al die research en development die niet terugverdiend kan worden dan? Je kunt trouwens niet alles zo laten, want op een gegeven moment is er niks meer te ontwikkelen en dan stoppen de fabrikanten er gewoon mee omdat de kosten dan niet meer tegen de baten opwegen (zie de uittocht die het WRC heeft meegemaakt)
Het is gewoon weer het zoveelste proefballonnetje van Bernie die net als een klein kind dat zijn snoepje niet krijgt zal BLIJVEN dreinen tot ie of zijn zin heeft gekregen of een klap voor zijn kop omdat ie met zeuren moet ophouden. Ich habe fertig ;)
rsvbf1 zegt
Bernie, waarom geen V10
rsvbf1 zegt
@rsvbf1: vond het geluid hier echt geweldig, de eerste keer dat ik een F1 auto hoorde en nog een V10 ook was gewrldig https://www.youtube.com/watch?v=kgtEAsQXr5U&feature=youtube_gdata_player
smotsholle zegt
Net als vroegah, een keuze! Een 1.6 v6 turbo, of een doorontwikkelde 2.4 v8. Allebei zonder begrenzers!!
blootmens zegt
Ik vind Formule 1 geluiden sowieso lelijk klinken. Klinkt als een zwerm zoemende bijen :/
trigger565 zegt
@blootmens: dan moet je maar eens een formule 1 race gaan bezoeken. Zal je je mening wel herzien.
CBR600rr zegt
@trigger565: Ik heb tijdens de NDS-EuroBOSS de Ferrari 412t2 gehoord, en in vergelijking daarmee zijn alle formule 1 motoren van daarna kut. Ik heb alles in het echt gehoord, V8, V10 en dus ook V12 en die is echt verreweg het beste. Bron:
http://www.youtube.com/watch?v=EwmvVWSvSpg&feature=player_detailpage#t=33s
CBR600rr zegt
@CBR600rr: Wat ik wil zeggen: V12’s for everyone!
trigger565 zegt
@CBR600rr: ben ik het helemaal mee eens. Ik ben opgegroeid met de V10’s en die vond ik ook veel beter klinken dan de huidige V8’s. Maar toch, als er dan zo één op een paar meter van je volgas richting eau rouge scheurt, gaat je hart toch in 7de versnelling kloppen. Zwerm bijen, not really ;)
roadrebel123d zegt
@CBR600rr: Helemaal mee eens, V12 is en blijft heer en meester in autolandschap. Voor de sensaties dan toch.
T16 zegt
@CBR600rr: voor de V10 is ook wel wat te zeggen, echt ongelofelijke toeren en uitlaatgas-snelheden. Een V10 bereikte over de 22k rpm en klinkt daarom als een straaljager. Later is maximum van 19k rpm ingesteld.
F1 Sound Battle V12 vs V10 vs V8.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=CHaN1tg8fEw
Welke kiezen jullie?
T16 zegt
@T16: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=CHaN1tg8fEw
T16 zegt
@T16:
Video link wil echt niet: waarom?
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=CHaN1tg8fEw
T16 zegt
@T16:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCQQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DCHaN1tg8fEw&ei=HKRsUIrTLIej0QWyjICwCg&usg=AFQjCNFFgVsPPEFJNRvyqerEkGCu0MRbMQ
of
http://www.youtube.com/watch?v=CHaN1tg8fEw
CBR600rr zegt
@T16: Het is inderdaad zo dat een V10 ook heel bruut is. Echter draaiden de V10’s in 1995 (het laatste jaar van de V12) ook niet meer dan 17k toeren. Kan je nagaan hoe die V12’s dan klinken! :D Of BRM met z’n V16 uit 1955 ;)
http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE
heidekonijn zegt
@blootmens: Jij, bent nog nooit, maar dan ook nooit, in de buurt van een F1 met volgas geweest. Zoemende bijen my ass. Een week na Spa was ik op een airshow en een F16 op naverbranding maakt minder lawaai.
Megakix zegt
@heidekonijn: nope…niet ‘minder lawaai’…je staat gewoon iets verder van een straaljager af.
heidekonijn zegt
@Megakix: M’okay, ik heb inderdaad nog nooit met mijn hoofd in een straalturbine gezeten, maar in rascasse deden mijn trommelvliezen pijn en langs het vliegplein niet. Zoemende bijen is net waar je dan aan denkt.
Megakix zegt
Moet die Ecclestone niet eens van aardbol wisselen ? (ontvoering naar verre planeten, opgenomen worden in Hades, tijdens z’n eerste ruimtereisje overboord gezet worden oid)…
raphael zegt
Heerlijke vent dit! Op 82-jarige leeftijd nog gewoon aan het werk en net zo enthousiast en gek als 40 jaar geleden. Kan menig azijnpissende Nederlander nog wat van leren..
mashell zegt
@raphael: Of juist niet. Geld als water, al jaren geen werkelijke toevoeging meer op het werk maar wel “doorwerken” om de controle te behouden. Soms moet je weten wanneer het genoeg is en met pensioen gaan. Mensen die zo aan macht hangen zijn een slecht voorbeeld. De F1 is notabene een bejaarden sport geworden.
raphael zegt
@mashell: Macht? Hij is ook maar werknemer voor CVC Capital. Hij is helemaal geen ‘baas’ meer.
ronin1130 zegt
Niet te veel reglementen in deze zogenaamde ‘koninginneklasse’ van de autosport invoeren is mijn idee. Geef gewoon een maximumvermogen op en laat de rest vrij!
raphael zegt
@ronin1130: Dat werkt dus niet. Dan krijgen we toestanden als 5 jaar geleden waar 3 of 4 teams bijna een half miljard dollar uitgeven en de rest er met 10% van het budget achteraan hobbelt. Eindig je de F1 met 3 teams. Kostenbesparing is de toekomst. En terecht.
T16 zegt
F1 V6 Turbo sound “JPS Lotus Renault- A.Senna Legends “Engine warming-up
https://www.youtube.com/watch?v=nEjkjQam6_A
T16 zegt
@T16: Tip, vanaf 3:30 gaat er pas echt een beetje gas gegeven worden!
T16 zegt
@T16: Hamilton en Button geven commentaar na een ritje in een oude F1 turbo uit 1986. Turbo lag van hier tot kerstmis en geen enkele geluidsbeleving.
http://www.youtube.com/watch?v=K0Kez3P44Qo&feature=related
FrostbiteNL zegt
Nog even en dan moeten de F1 auto’s een start/stop systeem krijgen voor tijdens de pitstop.
Hou het maar lekker bij de V8, of nog liever, breng die V10 terug.
heidekonijn zegt
Kan iemand eens uitleggen hoe een nieuwe motor ontwikkelen kostbesparend werkt? Verplichten om een blok van minstens dertig jaar oud te gebruiken lijkt me kostbesparender.
rsvbf1 zegt
@heidekonijn: nee, want een blok gaat iets van 5 races mee dus van 30 jaar oud denk het niet
heidekonijn zegt
@rsvbf1: Bof, nog niet zo zeker van, verschillende van die blokken zijn ook gebruikt om le mans mee uit te rijden.
raphael zegt
@heidekonijn: Dat is inderdaad tegenstrijdig. Maar je wilt teams ook de ruimte geven om te ontwikkelen en dat doen ze op deze manier. Daarnaast voegen ze de turbo toe wat een uitdaging is. Dus hierna worden de motoren weer bevroren om over een paar jaar weer met een nieuwe te komen. Vroeger gaven die motorfabrikanten tot wel 150 miljoen per jaar aan de ontwikkeling van de motor uit. Nu is dat gedaalt door de bevriezing tot eigenlijk 0. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op duurzaamheid en zuinigheid.
zender zegt
Waarom bestaat er eigenlijk geen 9 cilinder?
alcantara zegt
@zender: Die bestaan wel degelijk, BMW 132 bijvoorbeeld.
zender zegt
@alcantara: @nickds: Oké, ik had kunnen googlen. Anyway, bedankt, had er nog nooit iets van gehoord/gelezen.
nickds zegt
@zender: http://m.youtube.com/#/watch?v=lnA0t_Outww&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DlnA0t_Outww&gl=NL tadaa!
Alfarobert zegt
Over 10 jaar is de Formule 1 electrisch.Hoor je alleen nog maar gezoem langskomen.Bernie is al in de 80.Wanneer gaat hij eens met pensioen?Denkt hij zelf dat hij eeuwig leeft?Al nagedacht over z’n opvolger(Jean Todd)?
mightymike zegt
Gewoon de oude blokken van vroeg weer gebruiken. Uit de Honda McLaren mp4/4 dacht ik. 3500 cc V8 met turbo, 1200 pk en een handbak. Uit de tijd van Senna en Villeneuve
gast zegt
Het mooiste geluid in de formule 1 is het geluid van de safety car.. AMG powerrrrrrr..
Al dat gejank kan me gestolen worden, V10 was niet mooi en V8 ook niet.. te veel toeren en te weinig cilinderinhoud.
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand het geluid van de F1 mooi vind ?
Nee, dan liever een 996 GT3 RS met “open” uitlaten, >126 dB… Herrie ? Ja, maar wel mooie herrie..
mightymike zegt
@gast: oké
jawi94 zegt
Gewoon de 3.0 V12 weer uit de doos halen.
vali1992nl zegt
Het maakt niet uit waar ze mee rijden en hoe het klinkt, vanaf volgend jaar zit de F1 achter de decoder op een zender die ik niet kan ontvangen (denk ik). Maar als Ze geluid willen kunnen ze net zo goed wankelmotoren gaan rijden. Kijken of ze dat betrouwbaar genoeg kunnen maken. Want ik mis een goeie plof af en toe.
sjaakk zegt
@vali1992nl: Mazda 787B met 4 rotorwankel motor. Heeft de 24H van le mans gewonnen. Lijkt mij zeer betrouwbaar genoeg. Dat is nog wel met 1 motor, terwijl je in de F1 meerdere motoren mag gebruiken. Dus geen bullshit over de wankelmotor. Tja of je geeft een wankelmotor aan al die gastjes die net overstappen uit bijv. de golf en denken dat ze daar net zo mee kunnen trappen als dat golfje. Dan is een wankelmotor wel zo stuk.
dedjespa100 zegt
verdient deze lelijke vent wel een artikel?