F1-moloch Ecclestone is vooralsnog niet van plan zijn strijd tegen de zescilinders te staken.
In een meeting met de pers waarin hij de geruchten debunkt over het inperken van zijn macht binnen de F1-organisatie – aandeelhouder CVC had daar namelijk op aangedrongen – liet de hat0r van ieder vorm van vooruitgang zich een paar interessante dingen ontglippen omtrent de motorisering van de F1-bolides. Zoals bekend is de Bernmeister altijd een fel criticaster van de huidige V6’en geweest, en vergelijkt hij ze graag met grasmaaiers.
Binnenkort is er weer een meeting van de F1 Strategy Group. Hierin komen zes afgezanten van (top)teams, zes FIA-vertegenwoordigers en zes mensen van de commerciële uitbater FOM samen om de toekomst van Formule 1 uit te stippelen. In deze meeting zal hij pleiten voor de terugkeer van de V10. Inclusief KERS en hybride, om te voorkomen dat men het als een achteruitgang in technologie zal zijn.
De terugkeer van de tiencilinder zal ongetwijfeld door veel fans worden omarmd, maar het is de vraag of Volkswagen dan nog wel trek heeft in een eventuele entree in de koningsklasse.
Update (mauritsh): Ecclestone heeft laten weten dat zijn mogelijke opvolger niemand minder dan Sacha Woodward-Hill, de huidige chief legal officer van het F1-circus. Goed, dat mag dan een vrouw zijn, maar het geeft in elk geval aan dat Ecclestone zich bewust is van het feit dat ook zijn carrière er ooit een keer op zit. Bovendien maakt het ons weinig uit wie of wat er op het pluche zit, zolang diegene maar van brullende V8- of V10-motoren houdt.
P1m zegt
Briljant plan!
bartteeuwen zegt
Nou of volkswagen dan nog trek heeft zal m’n laatste zorg zijn
berlinetta zegt
@bartteeuwen: Je haalt me de woorden uit de mond. Who cares wat VW dan nog doet.
MrSkyline zegt
@bartteeuwen: Of ze het nu trekken of niet, ik vind het vreemd als die paar extra cylinders een probleem moeten vormen.
VAG is nog een van de weinige auto fabrikanten met een V10 in zijn asortiment dus de kennis hebben ze in huis en als ze het als ontwikkel platform voor Kers en hybride technologieen willen gebruiken dan kan dat ook met een V10.
Ik hoop heel erg dat dit door zet, misschien dat ik dan weer ga kijken.
Edge zegt
@MrSkyline: Nou, die cilinders maken behoorlijk veel uit. Tenzij je producent van supercars bent, is een V10 toch totaal niet relevant voor de straatauto’s? Het gebrek aan relevantie is ook een van de redenen dat BMW, Honda en Toyota vertrokken zijn en is voor VW altijd reden geweest om niet de F1 in te stappen.
MrSkyline zegt
@Edge: 3x raden wie de eigenaar van Audi (R8) en Lamborghini is.
Kennis van V10s hebben ze echt wel, de funding hebben ze ook en als ze weer met V10s aan de slag gaan dan is de hele sport gelijk weer een stuk boeiender.
pjotr zegt
@MrSkyline: Alsof kennis van straat V10’s een voordeel is bij een racemotor. Kennis van gedrag bij hoge toeren (12k toeren) ed is van veel groter belang. Wat dat betreft hebben ze meer aan hun kennis van hybride systemen uit Audi Le Mans racers.
ewoudhoed zegt
Dit zal de formule 1 voor een aantal teams, bijvoorbeeld Mercedes, minder aantrekkelijk maken. Mocht die oude man er voor zorgen dat ze een 10 – cilinder gaan overwegen bij de FIA, dan zal hij op enige weerstand van de teams kunnen rekenen. Zelf vind ik een 6 cilinder geen probleem, maar de terugkeer van het mooie geluid zal ik zeker niet vervelend vinden.
djfrank zegt
Moooi
lambo4all zegt
gaat niet gebeuren, de V6 hydride turbo is de beste oplossing, fabrikanten zullen veel minder happig zijn op een V10. bovendien moet iedereen is lopen stoppen met zeiken, we wisten sinds 2009 al dat deze motoren eraan zaten te komen. als ze wat hadden willen veranderen dan hadden ze dat toen moeten doen. Bovendien kan je bernie sowieso niet serieus nemen, hij riep een paar weken terug nog dat de jeugd totaal onbelangrijk is voor de formule 1.
het klinkt misschien wreed, maar hoe sneller deze man weg is hoe beter.
motoragent zegt
V10 terug, en dan maar meteen afscheid nemen van Renault, Honda en Mercedes? Nee, dat gaat dus niet gebeuren.
Ben wel tevreden met deze V6 Hybrides, ik hou wel van dat lage futuristische ‘gewoesh’ ipv het bijna irritante gekrijs. Iets rauwer zou het geluid wel mogen zijn, maar daar gaat Honda volgens mij wel voor zorgen. De beelden die ik tot nu toe daarvan heb gezien waren veelbeloven, klonk heerlijk!
gallardogt zegt
@motoragent: Helemaal mee eens. Je moet goed luisteren om het nieuwe hitech geluid te kunnen waarderen. Maar het volume mag wel wat omhoog. Wat mij betreft zetten ze er compressor tussen, dat voegt weer een extra lineair lopende huil toe.
En wat de turbo betreft, schroef een fluit op de behuizing.
dragspert zegt
@motoragent: irritant gekrijs? Heb je wel eens een formule 1 wedstrijd in het echt gezien? Dat gekrijs hoor je alleen op tv. In het echte leven bulderen die dingen als de ziekte.
drivingpleasure zegt
@dragspert: Inderdaad, in het echt is het totaal anders dan op tv. Wat een beleving had je een paar jaar geleden nog.
motoragent zegt
@drivingpleasure: Tja, ik kijk meestal op tv en daar vind ik de V6 motoren toch beter klinken.
Heb qua F1 eigenlijk van alle type motoren wel iets live gezien/gehoord, op de V6 na. Misschien dat ik dan wel anders oordeel. Ik kon de moderne hoogtoerige motoren in ieder geval niet helemaal mooi vinden (spectaculair was het daarentegen zeker).
drivingpleasure zegt
@motoragent: Ja iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Maar ze hadden bij introductie er gewoon iets op moeten vinden dat het verschil minder groot was met het jaar ervoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit seizoen een stuk minder heb gekeken omdat ik de F1 op het moment gewoon minder spectaculair vind.
arii zegt
@drivingpleasure: al was de benzine niet gelimiteerd dan hadden ze met deze blokken ook wel lekkere toeren kunnen draaien zoals vroeger.
potver7 zegt
Bernie roept maar, het enige waar hij in geïnteresseerd is, is z’n eigen bankrekening. Waarschijnlijk is een groot aantal mensen dit jaar afgehaakt van F1 zodat de inkomsten wat tegenvielen, maar om dat helemaal op het conto van de V6-en te gooien is misschien wat kort door de bocht. In steeds meer landen verdwijnt de F1 achter een betaalmuur, en de jaarlijkse belofte dat er in het komende seizoen toch écht meer actie op de baan zal zijn wordt ook traditioneel niet ingelost.
Het maakt mij verdomd weinig uit wat voor geluid die wagens maken, maar zolang er bij de gemiddelde Clio Cup wedstrijd meer te beleven valt dan in de F1 ben ik niet van plan alle F1-races live te bekijken (tegen betaling ook nog). Af en toe een samenvattinkje van 20 minuten is voldoende.
Alex_79 zegt
Bernie op de zeepkist haha! Zoals potver al roept, hij kan lekker blijven schreeuwen en blijven hopen dat de aandelen van de F1 minder waard worden. CVC wil niet voor niets zijn podium wegnemen, ze hebben eindelijk door waar hij mee bezig. Zijn missie is de F1 aandelen terugkopen en daar doet ie alles voor.
Overigens klopt deze zin niet helemaal: “Zoals bekend is de Bernmeister altijd een fel criticaster van de huidige V6’en geweest, en vergelijkt hij ze graag met grasmaaiers.”
Grammaticaal geheel correct ;) maar Bernie is pas gaan zeiken tegen V6’jes toen Volkswagen met zijn rallyprogramma startte en de F1 links liet liggen. Heel ironisch natuurlijk als VW door alle gezeur in de kantlijn de F1 opnieuw links zou laten liggen. In de jaren 80 klonken de turbo’s iets beter, omdat er meer met boost-levels kon worden gedaan en die gare fuelflow regels er nog niet waren. Als ze daar nu eens minder stringent omgingen, plus de aerodynamica nóg verder inperkten zodat slipstreamen makkelijker wordt ZONDER DRS. DRS mag van mij ook wel op de schop, geen inhaalzones meer, maar gewoon vrijgeven met een tijdslimiet die naar de lengte van de GP kan worden aangepast (in de World Series by Renault hebben ze een concept waarin iedere coureur gemiddeld 1000 seconden DRS krijgt, werkt een stuk beter)
goodolddays zegt
Ja ja, wat hij zegt neem
Ik in iedergeval niet meer serieus. Wordt sowieso tijd dat opa eccle oprot uit
De f1
arii zegt
En dat is ook maar het einge waar ik het met opa mee eens ben. Hoewel al die hybride troep mag verdwijnen als het aan mij ligt. Die lui moeten zich meer concentreren om volgas rondjes te rijden en niet bezig zijn met tientallen knopjes per race in te drukken en met banden en benzine sparen.
Die Sacha Woodward-Hill schijnt ook naast opa Bernie gestaan te hebben na zijn omkoopzaak, dus dan weet je dat zij F1 nog meer naar de klote gaat helpen.
Laat opa lekker verplicht met pensioen gaan en daar iemand jongs voor in de plaats komen die wel van racerij houdt en het liefste nooit te maken heeft gehad met opa en zijn corrupte familie.
josh91 zegt
Heuj heuj!! Het geluid van duivelse engeltjes komt weer terug!!
clarkson zegt
ik geef ze 2 jaar en dan is de v10 terug. Sponsoren zullen hier ongekende druk op zetten. Vergeet niet dat f1 nog steeds het hoogste bedrag aan sponsorgeld binnen harkt van alle sporten.
motoragent zegt
@clarkson: Sponsoren juist niet zou ik zeggen. In een tijd waar alles draait om moedertje aarde kun je het als bedrijf juist niet verantwoorden om een gigantische lading geld in een ‘milieuonvriendelijke’ sport te steken.
norge zegt
Typisch Alzheimer, die hebben ook af en toe een heldere gedachte…
maarteno zegt
Ik merk dat er hier weinig mensen besef hebben van hoe de autoindustrie erbij ligt en dat de F1 volledig afhankelijk is van deze industrie. De enige die misschien een beetje te porren zijn voor een V10 is Ferrari. Al moet ook Ferrari ervaring opdoen met vernieuwende technologie en simpel zeggen dat die KERS dan ook best wel op de V10 mag om toch nieuw te zijn is natuurlijk onzin. Want dan wordt je als fabrikant niet meer uitgedaagd met een echt innovatieve oplossing te komen. Het publiek komt af op mooie races en we zullen ermee moeten leren leven dat het geluid niet meer terug gaat komen. F1 is een televisie sport en daar valt het nog best mee hoe de beleving verandert is. Dat F1 minder leeft is meer het gevolg van dat Opa geen verstand heeft van hoe hij de F1 echt kan promoten in de huidige samenleving door meer van Online oplossingen gebruik te maken voor TV kijken en fan interactie. Als dat verbeterd maken die motoren en het afgenomen geluid echt helemaal niets meer uit.
Verder hebben Mercedes en Renault al lang en breed aangegeven niet meer zulke grote motoren te willen maken in de F1 en was het vast ook niet voor Honda een optie geweest als ze een V10 moesten bouwen.
Ook ik mis het brullen van de befaamde Ferrari V12’s. Maar als je daar in blijft hangen dan snap je echt niet waar F1 om draait. Terug naar V10 is pas echt de doodsteek van de F1.
dawwg zegt
@maartenoosterbaan: En ik merk dat jij hier weinig besef hebt over waar de echte inkomsten vandaan komen: media-rechten. Dus als het publiek wegblijft / niet kijkt is het over met de F1, wat de fabrikanten ook willen. Het maakt bezoekers vermoedelijk weinig hoeveel cilinders, als het maar spectaculair is. Hoor niemand klagen over de 1.5 4 cilinder turbo’s uit de 80s … want: tot 1400pk en spectakel. Het gezeur met DRS, KERS, benzine, banden en weet ik veel neemt alleen maar weg van de sport ipv dat het iets toevoegt.
En groen ?!? Laat me niet lachen, de grootste vervuiling van het F1 circus komt door de logistiek van het hele jaar de wereld om reizen …
clioracing zegt
V10 zou fantastisch zijn! Maar ik vrees dat de kans klein is dat die terugkomt. Hopelijk dat ze na hard onderhandelen in the middle meeten en dat het weer een V8 wordt.
dannyf1 zegt
Briljant idee,
Eindelijk stoppen met de pussy wagons in de koningsklasse van de autosport.
Real stuff en geen scheermachines.
desjonnies zegt
Totaal onzinnig en onaantrekkelijk dit idee.
Me dunkt dat het verstandiger zal zijn om in te zetten op spectaculaire circuits en niet van die Vinex banen als in Rusland waar helemaal niets fout kan gaan en de hele entourage dood saai is, alsof je naar een video game zit te kijken.
De rijders moeten weer rijders worden en geen accountants die heel de tijd zitten rekenen over hun bandjes en hun brandstof.
Kortom : de sport moet rauwer worden met mannen achter het stuur en geen accountants.
motoragent zegt
@desjonnies: Precies. Een circuit lijkt tegenwoordig meer op een parkeerplaats waar met wat verf en hekwerk een parcourtje is uitgezet. Asfalt als een biljartlaken zo vlak,
Graag nog een stapeltje strobalen langs de baan in plaats van metershoog hekwerk. Met een beetje geluk kun je nog wat langsvliegende onderdelen vangen, leuk als souvenir.
pomoek zegt
@desjonnies: Ja! meer dooien! Of bedoel je dat niet? Dan verwijs ik u graag door naar de Nascar series. Simpel en elke wedstrijd een paar crashes. De formule 1 moet spitsentechnologie zijn en blijven. Dat is het hart van deze klasse. Niet hoeveel haar de rijders op de borst hebben.
En daarnaast mogen vrouwen wat mij betreft ook best een f1 besturen?
gezondverstand zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom het geluid van 12 naar 10 naar 8 cilinders wel veranderde maar heerlijk bruut bleef en nu bij 6 cilinders er ineens zo’n sissy geluid uit komt.
motoragent zegt
@gezondverstand: Het grootste verschil zit ‘m in het feit dat het nu turbomotoren zijn, daardoor resoneert het geluid minder. Het is alsof je iemand een kussen op het hoofd drukt terwijl hij probeert te gillen,
Sracerr zegt
@motoragent: Welnee, het gaat om het zeer weinig aantal toeren dat het blok mag draaien!. check anders nog even het geluid v/d turbo motoren F1 uit 1985/86/87/88.
‘
Het aantal touren was toen nog ongelimiteerd, zo dus ook het geluid.
maarteno zegt
@Sracerr: het is deze twee bij elkaar opgeteld. Minder toeren + turbo = minder lawaai
reistje zegt
@Sracerr: Dat klopt dus niet.
Tussen 1980 en 1988 draaide ze minder toeren, ze zaten tussen de 11.000 en 13.000 toeren.
En het huidige limiet is 15.000
arii zegt
@reistje: limiet ja, maar daar komen ze zowat nooit aan dacht ik
Sracerr zegt
F1 was leuk t/m 1994/1995 daarna alleen maar bergafwaarts met mr. Eccie de zakkenvuller en media geilert.
olivier.cauberghe zegt
Waarom zouden de autoconstructeurs V6 preferreren? Bij de normale auto’s gaan ze juist naar 4 cilinders en zelfs 3 cilinders (BMW 2 serie) dus hebben ze aan die V6 toch ook niets.
F1 hoort gebrul te zijn en man against the machine, geen technische snufjes. Het zal mij als consument worst wezen of Mercedes al of niet de F1 wint met een V6 of V10. De reclame maak je door te winnen, niet door de gebruikte technologie.
motoragent zegt
@olivier.cauberghe: “F1 hoort gebrul te zijn en man against the machine, geen technische snufjes.”
Vind ik niet, Formule 1 draait juist als geen andere sport om technische snufjes. Voor gebrul en man against the machine moet je naar Nascar e.d. kijken (ook gaaf trouwens).
baasbas zegt
4 cilinder, turbo, en vooral niet teveel onzin in de marge. Niet teveel down force, niet te lang willen doen met banden en brandstof….en dat fossiel achter het roer vandaan
gerjan zegt
geen kers en geen hybride. Gewoon motor power! V10 V12 ! gejank dat je oren gewoon pijn doen!! Kijk al jaren niet meer. Kers is stomste wat ze ooit gedaan hebben. dat is het zelfde als een sporter doping gebruikt. Tijdelijk meer power om in te halen. of je kan er voorbij of niet. weer lekker laten tanken zelf weten welke banden ze gebruiken. Gelukkig hebben we de oude beelden nog!
paginl zegt
Tjonge het lijkt steeds moeilijker om een stukje in normale taal te schrijven.
Bo1972 zegt
Direct doen, gaysound behoort niet bij de Formule 1.
gerjan zegt
https://www.youtube.com/watch?v=rnnNu7S3xI4 En dan zijn e mensen blij met v6 turbo….
series2 zegt
Gewoon ongelimiteerd aantal. Misschien spotten we dan nog een 18 cilinder…
spotterkevin zegt
Vergeet Kers en Hybride, gewoon de V10 gelijk in bv 2002, wat een geluid was dat!
Hupke zegt
Ecclestone die toegeeft dat hij niet het eeuwige leven heeft?
Vreemd, zou hij al ziek zijn, op pensioen gaan zou die ouwe zak nooit doen, toch?