Vettel werd in 2013 één van de weinige coureurs die vier titels veroverde. Een transfer van Redbull naar het rode team in Maranello zou daar toch niets aan veranderen?
Blijkbaar wel dus, en volgens Gerhard Berger is dat te wijten aan Vettel, die de overstap verkeerd heeft aangepakt.
Het succes van Schumacher maakte het niet makkelijk voor Vettel. De succesvolle Duitser schepte hoge verwachtingen bij de Italianen; hopelijk was Vettel degene die Ferrari weer naar de top zou leiden. Maar niets was minder waar, er kwam een eind aan de reeks gouden plakken.
Aan Motorsport Aktuell beweert de 10-voudig GP-winnaar Gerhard Berger dat het aan het team ligt. Adrian Newey, destijds in dienst bij Redbull en volgens velen degene die Vettel naar vier wereldtitels heeft gesleept, had volgens Berger mee moeten gaan naar Ferrari. Het gezegde luidt niet voor niets: ‘never change a winning team’
Uiteraard wordt het vergelijk al snel gemaakt met Schumacher; want ja, zo gaat het nu eenmaal als je een succesvolle landgenoot hebt die je voor is gegaan. Schumacher stapte, net zoals Vettel, over naar Ferrari na een zegevierende periode bij Benetton. Het grote verschil – je raad het al – Schumacher nam zijn vertrouwde duo Ross Brawn en Rory Byrne mee naar Ferrari.
Was dit het einde van Vettel? We zullen het zien, 26 maart is de eerstvolgende Formule 1 race in Australië. Mogelijk optimisme wordt door Berger direct van de baan geveegd. Volgens hem kan Vettel zich beter gaan oriënteren op zijn keuze, zijn contract bij Ferrari loopt dit seizoen immers af.
carmasterr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hij zal het verder wel weten, hij heeft die overstap ook al eens gemaakt zonder geweldig veel succes.
lincoln zegt
Ok .. maar wat is zijn lievelings kleur ..
En vindt hij spruitjes ook zo vies ??
Blijf dus nog met heel wat vragen zitten ..
wif1 zegt
@lincoln: Vind jij spruitjes vies??
lincoln zegt
@wif1:
Blauw ..
behalve voor kaas mayonaise en bananen ..
Want dan vind ik geel een mooie kleur ..
banaan7 zegt
@lincoln: <3
dieselkameel zegt
@lincoln: een giraffe.
Met van die gekke lange nekken
En vlekken
Vooral veel vlekken
lekkaah zegt
@lincoln: ik zou ook graag willen weten wat zijn favoriete kleur is, dit kan een unanieme beslissing zijn in onze sollicitatieproces
eltee zegt
@lincoln: als jij volgens mij een willekeurige ram op het toetsenbord geeft en vervolgens op “plaats reactie” klikt, krijg je alsnog minstens 60 plusjes… Hoe voelt dat nou, om als een echte rockstar zo’n horde groupies achter je aan te hebben?
str8six zegt
Achteraf is makkelijk lullen.
JSleutel zegt
Berger is nooit F1 kampioen geworden
mashell zegt
@jsleutel: Maar Berger is wel de absolute specialist in matig succesvolle seizoenen bij Ferrari. Hij weet als geen ander hoe Vettel zich voelt.
carmasterr zegt
@mashell:
Inderdaad. Patrick Tambay, Stefan Johansson, Rene Arnoux, Nigel Mansell, Alain Prost en Jean Alesi kunnen er allemaal over meepraten. Michele Alboreto helaas niet meer. Stuk voor stuk geweldige talenten die niets met de ongecontroleerd steigerende paarden van hun tijd bereiken konden.
bassx zegt
@jsleutel: Berger behoort toch tot de hall of fame van beste F1 coureurs ooit. Een titel zegt niet altijd alles en al helemaal niet in die tijd. Denk dat Berger daarom heel goed weet wat Vettel voelt. Een van de beste rijders zijn van het veld maar het team niet naar je hand kunnen zetten om het beste uit jezelf te halen.
pinut187 zegt
-edit: gefixt-
ffred zegt
Hoeveel seizoenen heeft ‘de kin’ nodig gehad alvorens Ferrari in winning modus te krijgen?
subaru555 zegt
@ffred: precies wat ik dacht. 1996 tot 1999 geen coureurstitel en veel tegenslag
rtnet zegt
@subaru555: In 1998 was het een klapband die Schumi de titel kostte (en dat hij z’n motor af liet slaan bij de start hielp ook niet mee ;)
koeckenbacker zegt
@ffred: Hmm, 96, 3 knappe overwinningen,
97, tot in jerez om de titel gevochten
98, lekker band en afgeslagen bij de start in japan,
99, silverstone, gebroken been.
2006, plof in japan. Zonder die stomme foutjes had mclaren veeeel dieper moeten graven naar een constructeurstitel, en had de ferrari-periode méér dan episch geweest.
Rick-dos zegt
Ferrari dacht na zoveel succesvolle jaren met een multicultureel team het ook wel met alleen Italianen af te kunnen. Bleek dat toch een te simpele gedachte…
racerx zegt
@Rick-dos: exact, dat zeg ik ook altijd hahaha
mrporter zegt
Als de Ferrari dit seizoen niet presteert zoals verwacht, dan is er een kans dat Vettel misschien overstapt naar Mercedes, mits Bottas ook niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. Bottas heeft een 1-jarig contract en dat is denk ik niet zomaar. Bovendien heeft Mercedes momenteel geen Duitse coureur en heeft Vettel wel zijn sporen verdiend in het verleden.
JSleutel zegt
@mrporter: da’s plausibel!
fastforward zegt
Schumacher kostte het vier jaar om de zaak weer op de rit te krijgen bij Ferrari. Vettel is een goede coureur, maar alleen in een auto die superieur is en omstandigheden die meezitten. Na de eerste wereldtitel van Max een ruil met Vettel?
rtnet zegt
@fastforward: Schumacher streed in zijn 2e jaar Ferrari al mee om het kampioenschap echter was McLaren toen oppermachtig. Betekend echter niet dat Todt, Brawn en MS het nog niet op de rit hadden…
carmasterr zegt
@rtnet:
Dat was Williams in ’97, onze grote vriend Jacques Villeneuve.
Pas in z’n derde en vierde jaar bij de Scuderia moest Der Michael de McLaren’s voor laten gaan.
Nummer vijf was het raak.
mrporter zegt
@fastforward: denk dat iedereen uiteindelijk wel het juiste materiaal nodig heeft om #1 te worden, want met alleen talent red je het helaas niet in de F1. Kan ook niet wachten tot eerste race om te kijken waar alle teams staan met alle nieuwe F1 wagens en motoren.
Edge zegt
@fastforward: Het hielp ook wel dat je destijds nog onbeperkt mocht testen. Het was op een gegeven moment zo erg dat Ferrari een volwaardig tweede F1-team runde enkel om te testen. Vooral in combinatie met Schumacher, die goed was in het helpen doorontwikkelen van auto’s, was dat natuurlijk goud. Vettel heeft het wat dat betreft een stuk moeilijker, aangezien hij niet week in week uit op Fiorano de auto naar zijn hand kan zetten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als Ferrari belt zeg je geen nee, al win je niks…
rtnet zegt
@svenska_aeroplan_ab: Oh jawel, heb geen zin naar Italie te forensen, bovendien rij ik nog beroerder dan Vettel met Max en Kimi in de buurt…
Boomer zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ferarri mag me bellen wat ze willen, voor al het geld in de wereld zou ik nog niet in een italiaanse auto stappen.
giulio zegt
@airc: Mooi man! Je hebt de kennis en de kunde om je met de coureurs te kunnen meten die een Ferrari zitje veroverd hebben en nog zou je het afslaan met op de koop toe beter bestaan dan dit pover leventje. Held!
rtnet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zijn jullie die andere Duitser al vergeten, wereldkampioen van 2000 t/m 2005, dus 5x achter elkaar.
papa zegt
@rtnet: berndt Schneider?
rtnet zegt
@papa: Nee, Graf Berghe von Trips… duh :)
mbfanatic zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rtnet zegt
@mbfanatic: Dank voor je verbetering, ik corrigeerde de fout foutief (2000-2005, ik schaam me…)
rob5nismo zegt
Ik vind vettel ondanks het janken toch een van de betere coureurs van het veld.
Hij heeft in 2015 toch een flink aantal mensen het zwijgen opgelegd door toch te winnen
mashell zegt
Bankrekening: Vettel’s overstap naar Ferrari was een groot succes!
Vettel heeft niks meer te bewijzen, hij zit gewoon bij Ferrari om zijn pensioen bij elkaar te sprokkelen.
john4545 zegt
Schumacher reed in een tijd dat het nog veel meer aan de coureur lag, en hij reed met echte Mannenmotoren, niet met die nichtenV6 turbo gezinsbakvaderdownsizebullshit. Moet je kijken naar lil oplichter: hele jaar leker feesten en op zondag ”im driving like a grandma” 10 seconden per rondje langzamer dan qualificatie op volstrekte nichtenbaantjes als abu dahbi.
Erik zegt
@john4545:
Doe het hem (LH44) maar eens na en dan spreken we elkaar nog eens?
john4545 zegt
@erik2907: Vraag het hem zelf. Hij is de eerste om toe te geven dat de huidige autos complete shitboxen zijn, dat de huidige tracks bullshit zijn, en hij het liefst in de jaren 80 geraced zou hebben. Net als veel andere coureurs. Huidige F1 is gewoon kleuterspeelzaal en alle fans over de hele wereld haken af, zoveel dat circuits zelf ook ophouden omdat niemand meer kaartjes koopt op een paar honderduizend oranjegekken uit een postzegellandje na.
carmasterr zegt
@john4545:
Dat hebben we Hamilton en Alonso inderdaad vaker horen zeggen . Alonso ging zelfs zover door te vermelden dat als er aan de uitdaging niet snel iets veranderde ie liever met pensioen ging.
janmetdelangeachternaam zegt
Ach hij heeft tenminste wat leukere auto’s van de zaak
mrrallycross zegt
Geeft toch een beetje aan hoe geniaal adrien newey is
Dutchdriftking zegt
Mogelijk heeft het succes van Mercedes er ook iets mee te maken?