Bewoners op het platteland ervaren de bereikbaarheid als goed, terwijl de politiek juist het tegenovergestelde zegt. Hoe kan dit?
In de Randstad heb je alles. Je hebt over het algemeen goede en veel wegen, fietspaden en degelijk openbaar vervoer. Je hebt alle faciliteiten zoals ziekenhuizen, sport en scholen op korte afstand en die zijn op verschillende manieren te bereiken. Wij, de mensen uit de Randstad, horen al langere tijd dat dit wel anders is op het platteland. Met name de politiek roeptoetert bijvoorbeeld dat er sprake is van slecht openbaar vervoer in de regio. Nu blijkt uit een onderzoek dat de inwoners dit niet zo ervaren.
Bereikbaarheid platteland goed
Dit onderzoek is verricht door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Natuurlijk, laten we eerlijk zijn: het kan altijd beter. Maar dat is tevens zo in de Randstad. Daar kom je bijvoorbeeld ook wegen tegen waar gaten in zitten of wijken die op een later tijdstip niet met het OV te bereiken zijn. Klagen kunnen we altijd, daar zijn we sterk in.
Maar het is niet zo erg gesteld als we allemaal dachten op het platteland. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat plattelandsbewoners hun regio waarderen met het cijfer 6, of iets lager. Dan denk je, een zesje dat is niet heel goed. Maar dat is het wel, want het onderzoek werkt met een schaal van 1 tot 7 (vraag me niet waarom). Op het platteland zijn de winkels, scholen en ziekenhuizen prima te bereiken volgens de bewoners. De beleving is dus heel anders, anders dan onze politici voorschotelen. Ook is er nauwelijks verschil in beleving tussen de stads- en plattelandsbewoners.
Reden
Hoe kan dat dan? Dat is eigenlijk vrij eenvoudig, want veel mensen in de regio hebben een auto. En die brengt je overal! De bewoners zijn dus mobiel en komen waar ze heen willen gaan. Toch zijn er wel wat problemen.
In de regio’s krimpt de bevolking, waardoor het openbaar vervoer nog meer onder druk komt te staan, want er zijn minder mensen die er gebruik van maken. Dan wordt het aanbieden van OV duurder en kan het op de lange termijn verdwijnen. En dat stimuleert juist meer autobezit. Vinden wij niet erg, maar Den Haag wel als het geen elektrische auto is. Klaarblijkelijk.
Luisteren
Bij het zoeken naar oplossingsrichtingen voor mobiliteit en bereikbaarheid zou er meer aandacht dan nu moeten zijn voor de perceptie van inwoners, aldus het onderzoek. Nu ligt de focus vooral op oplossingen voor problemen en knelpunten die de inwoners misschien niet als zodanig ervaren. Eigenlijk komt het neer op: kom uit die ivoren toren, ga het land in en luister naar de inwoners!
Foto: Nissan Pao bij molen, gespot door @luckyluck
HzR zegt
‘Wij, de mensen uit de randstad’: ik woon helemaal niet in de Randstad
ericc zegt
Politiekers die luisteren naar de inwoners…wat een grap!
karhengst zegt
Ik denk dat dit een uitzondering vormt. De goed luisterend politicus hoort hier een reden om verder achterover te leunen en door te gaan waar men mee bezig was, want er zijn helemaal geen mobiliteitsproblemen.
faalhaas zegt
Het ene oor een selectief gehoor het andere oor Oost-Indisch doof.
rwdftw zegt
Het is maar wat je slecht noemt. Meer dan 30 jaar geleden gebruikte ik de bus om naar school te komen, en in mijn studententijd de trein. Een boemeltje, een late Blauwe Engel. De buslijn is er nog steeds, zij het dat deze bij een bepaald dorp niet meer door het dorp gaat maar eromheen. Het was een gemeentebesluit om de kern autoluw te maken dus dat was meteen ook einde bus. De trein is niet meer van de NS maar rijdt nog steeds.
De dienstregeling is ook nog altijd dezelfde. Eens in het halve uur een trein, eens in het halve uur een bus. In het weekend 1 keer per uur.
Nu kan ik hier in de stad de deur uit lopen en binnen een kilometer is er wel een vorm van openbaar vervoer. Dat was en is niet op het platteland. Je komt bij de bushalte door te wandelen of de fiets te pakken. De trein bereik je wandelend, fietsend of met de bus. Zowat iedere jongere van 16 heeft een brommer en zodra je mag, een auto. 10-15 km fietsen is ook normaal om naar school te komen.
Dat het makkelijk, overal en instant moet zijn is een gedachte van de randstedeling. Die behoefte is er niet en het OV was en is (op mijn deel van het platteland) goed geregeld.
William zegt
In de provincie ben je met de auto veel beter af dan in de randstad: veel minder files, minder drukte, meer en ruimer parkeren, en parkeren is ook minder duur of gratis.
Alleen mensen die afhankelijk zijn van het OV zijn minder goed af.
Al is de mobiliteit ook verbeterd sinds elektrische fietsen algemeen zijn geworden. Fietspaden zijn prima, maar voor oudere mensen waren de afstanden (ook zonder tegenwind) te groot.
Dankzij elektrische fietsen kunnen ook zij nu vaak moeiteloos kilometers ver en weer terug rijden. Onafhankelijk van windsterkte of windrichting.
r32t zegt
De auteur van het artikel komt zelf uit de randstad?
‘In de regio’s krimpt de bevolking, waardoor het openbaar vervoer nog meer onder druk komt te staan, want er zijn minder mensen die er gebruik van maken. Dan wordt het aanbieden van OV duurder en kan het op de lange termijn verdwijnen.’
Het OV is juist het probleem. Deze is dramatisch slecht dat mensen eerder geneigd zijn om de auto te pakken ipv de trein. Elke trein zit hier constant ram vol.
slaatje1987 zegt
Ik woon in een dorp op ongeveer 20km van de 5de stad van Nederland. Met de auto is het 25 minuten naar het centrum. Het ov is gewoon een grap van deur tot deur. Dan tel maar snel op een uur.
Als je de afgelopen maanden, in deze regio, OV gebruiker was dan hoop ik maar dat je geen belangrijke afspraken had. Je zou volstrekt onbetrouwbaar zijn.
Is mijn regio goed bereikbaar? jazeker! Nu nog hopen dat ze in Den Haag snappen dat het OV hier geen oplossing is, dan blijven we ook bereikbaar.
petroldrinker zegt
Ook in de randstad is het ruk op sommige plekken, komt hier int dorp 1x per uur een bus langs, echt belachelijk
harrie zegt
Omdat de polletiek continu dat soort populistische dingetjes roept om de aandacht af te leiden van de echte problemen.
mashell zegt
Het echte probleem is dat de politiekers geen idee hebben wat het echte probleem is. Daarom zie je ze alleen maar uitstellen een geen beslissingen nemen, op die manier kunnen zo nog wat langer van het heerlijke gevoel van pluche onder hun bips genieten.
pomoek zegt
Het grappige(?) is dat als je niet in de stad woont de reistijd relatief groter wordt als de reisafstand kleiner wordt. Vanuit het dorp waar ik woon is de reistijd naar de stad bijna een uur. Met de auto 20 minuten. De reistijd naar bijvoorbeeld Amsterdam is met de auto 1 uur en 15 minuten. Met het ov iets minder dan 2 uur.
mashell zegt
Ik blijf het fascinerend vinden dat ik naar Amsterdam met de auto anderhalf uur onderweg ben maar naar Ossenzijl, dat net als mijn woonplaats gewoon in Overijssel ligt, ook anderhalf uur onderweg ben.
kniesoor zegt
Het centrale thema in het rapport is het gebruik van de term ‘beleving’. Die term zegt niets over de feitelijkheden. En daar gaat het mis. Vwb OV : in een grote stad als Rotterdam is dat tiptop in orde. In de buitengebieden allerminst. Daar wordt het uit kostenoverwegingen telkens verder uitgekleed. Daardoor is kunnen beschikken over individueel vervoer (oto, motorfiets, brommerT, elektrieke fietsch/speed-pedelec) een absolute noodzaak, zonder dat ben je vervoers-gehandicapt. OV is (te) beperkt beschikbaar om als altijd inzetbaar alternatief te fungeren. Deelvervoer is voor de rurale gebieden in praktische zin ook niet haalbaar. Dus die lui moeten de redactie van hun rapport nog maar eens tegen het licht houden. En deze keer zonder naar de door Den Haag gewenste uitkomst toe te redeneren.
pomoek zegt
nu ja, het gaat in tegen het beeld dat veel partijen schetsen. Hoekstra twitterde er afgelopen week nog lustig los op dit onderwerp.
schuimbekje3 zegt
“Maar dat is het wel, want het onderzoek werkt met een schaal van 1 tot 7 (vraag me niet waarom)”
Omdat iedereen maar maximaal een 7 gaf, hebben ze gewoon de maxlijn verlaagd van 10 naar 7 :-)
Overigens is het zo dat veel mensen buiten de randstad opgegroeid zijn buiten de randstad, en dus al van jongs af aan zelfstandig zijn geworden..
Ze leunen niet op hun studenten OV kaart, want als er geen bus of trein is (en trams al helemaal niet) dan heb je daar niets aan. Dus begin je al snel met een fiets, dan snel een brommer, dan hop een trekker of een auto (of een auto met trekker kenteken)…
Heb je dan slechte bereikbaarheid?
Jazeker wel, maar dat heb je opgelost…
Dus ja, bereikbaarheid is slecht, maar dat wordt door de mensen van jongs af aan gemitigeerd, dus de beleving is anders… In de randstad zijn 50% van de mensen in paniek als er een OV staking is… De andere 50 is de helft in bezit van een auto en de andere helft werkte zowiezo al niet. Op het platteland zijn 50% van de mensen ook in paniek want het is dan extra druk op de weg wanneer ze in de auto zitten.
dawwg zegt
Ik miseen aantal belangrijke aspecten in de discussie:
1) Randstad is – voor sommige regio’s – slecht bereikbaar middels OV; ofwel 2 tot 4x de reistijd per auto; ofwel veevervoer-druk; regionaal OV zelf is meestal best oke.
2) Geen fatsoenlijk hybride-faciliteiten voor automobilisten-van-buiten in de randstad richting de randstad.
In het platteland zie je veel – ofwel gratis of goedkope – parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen bij grotere bushaltes en treinstations in kleine plaatsen. In grote steden zijn die faciliteiten er veel te weinig en zijn ze veel te duur en met veel te lange reistijd voor die laatste paar KM richting de stadskern/centrum. Dan heb je dus het slechtste van beiden; autorij-kosten, alsnog altijd file op een paar KM van je bestemming; dikke aanvullende parkeer + OV-kosten en al snel 20-30min extra reistijd voor die laatste paar KMs. Dat moet goedkoper en iets verder buiten de stad met betere OV verbindingen.
3) Bussen die ’s avonds – soms al vanaf 21u of 22u helemaal niet meer rijden naar of van kleine dorpen. Als de regering dan toch afwel van de afhankelijkheid van auto’s, zullen ze dat moeten adresseren en een zak geld of wetgeving (aka verplichtingen) mee moeten brengen; want commerciële bedrijven zeggen dat het verliesgevend is …
mc96 zegt
Beetje vaag artikel. Wat is er nu gemeten. De tevredenheid over mobiliteit in decprovintie of de tevredenheid over het OV in de provintie? Ik woon in een dorp in de provincie. Het OV is hier zo bedroevend dat niemand er uberhaupt er meer rekening mee houdt.