Tot de komst van de Wraith was de Rolls-Royce Ghost de meest krachtige Roller die je kon kopen. Proberen de heren uit Goodwood het gat nu te dichten met een Ghost V-Spec?
De term V-Spec is ons voornamelijk bekend van Nissan en zijn GT-R lijn. Via de geauthoriseerde Duitse Rolls-Royce dealer Pro Car (Keulen) komt er echter ook een V-Spec Ghost tot ons. Dit model heeft met 601 pk 30 paarden extra ten opzichte van de standaard Ghost, en in de advertentie (mirror) wordt gewag gemaakt van:
Rolls-Royce Ghost V-Specification Neuwagen – deutsche Spezifikation.
Sapphire Black
V-Specification Package21 Five Spoke Part Polished Wheels
V-Specification Power Upgrade
V-Specification Coachline
Coachline colour Silver
V-Specification Rear Armrest Embroidery Black
V-Specification Treadplates
V-Specification Inlay to Monitor Lid
V-Specification Bespoke Clock
V-Specification Piping and Stitching BlackAdaptive headlights
Camera system (Side, rear & top view)
Chromed visible exhausts
Panorama sunroof
Front massage seats
Individual Seat configuration
Rear massage seats
Leather headlining plus extended leather
Natural Grain Leather
Contrast RR monogram to all headrests Black
Piano Black
Universal garage door opener
Comfort entry system
Television tuner
Six-DVD changer
Rear Theatre Configuration
Language version German
Drivers assistance systems Three
De verbruiks- en uitstootcijfers liggen iets onder die van de huidige Ghost: deze stoot 329 gr CO2 uit en haalt een gemiddeld verbruik van 14,1 liter. De ‘V-Spec’ doet 327 gram en 13,6 liter.
De vraag is dus: verklapt de Duitse dealer hier een modelupgrade, of hebben we hier met een geintje te maken om de boel wat op te fietsen? Zoiets zouden we eerlijk gezegd eerder bij Jameslist-achtige aanbieders verwachten.
Met dank aan Martijn voor de tip!
heidi zegt
De ghost is eigenlijk helemaal niet zo mooi. De phantom is mooier. Deze bijv.: http://fancytuning.com/wp-content/uploads/2012/03/rolls-royce-phantom-and-drophead-meet-2.jpg
kampioentje zegt
@heidi: vind je? Ik vind de ghost vele malen mooier en eleganter!
saikol zegt
@kampioentje: vind ik ook, een ghost vind ik klasse en een soort van souplesse uitstralen, de phantom daarentegen is echt een statige auto, welke een beetje gedateerd overkomt.
agera zegt
@kampioentje & @saikol: http://www.netcarshow.com/rolls-royce/2013-phantom/800×600/wallpaper_07.htm
http://www.netcarshow.com/rolls-royce/2013-phantom_extended_wheelbase/800×600/wallpaper_04.htm
Het is natuurlijk smaak en dat verschilt per iedereen, maar vind zowel de Ghost als de Phantom het neusje van de zalm. Persoonlijk vind ik de Phantom bij lange niet gedateerd eigenlijk, terwijl deze auto al ruim 10 jaar op de markt is. Ook na deze jaren vind ik de Phantom de mooiste in zijn prijsklasse en de Ghost op zijn beurt weer tussen zijn concurrenten. Vind Rolls Royce ook de meest waardevolle (auto)merk.
karim_setta zegt
@heidi: Je vind die auto toch niet echt mooi??
matje140 zegt
Eindelijk een wat snellere versie van de Ghost, nu nog een M7 en het plaatje is compleet
martijn1993 zegt
@matje140: Want de Ghost was nog niet rap genoeg? Ik vond het juist een goed statement van Rolls dat ze Bentley een aantal jaren geleden niet achterna jaagden in een vermogensrace. Wat boeit het bij dit soort auto’s nou of je 400, 500, of 600 PK hebt?
matje140 zegt
@martijn1993: ik weet niet of je de video van Top Gear in Albanië hebt gezien met de S65 AMG, “Brooklands” en de Ghost maar de enige klacht die ze hadden was dat ie niet zo snel was als de S65
martijn1993 zegt
@matje140: Dat was een special voor the Albanian Mafia, die dus ook een overval pleegden, dan is zo’n 6.0 Biturbo V12 van AMG wel superieur, in de overige 99% van de gevallen is die belachelijke overvloed aan vermogen in een grote, zware, luxe comfortauto totaal nutteloos.
matje140 zegt
@martijn1993: voor 99% van de wereldbevolking is deze Ghost totaal nutteloos, die 1% voor wie dat niet geldt willen dan over het algemeen wel het snelste van het snelste!
martijn1993 zegt
@matje140: Da’s nou net het sneue, ze kopen een auto waarvan ze blijkbaar niet eens weten waarvoor ie eigenlijk bedoeld is.
matje140 zegt
@martijn1993: klopt, maar daar is ook markt voor. En inderdaad vroeger kon dat, maar als Rolls Royce de komende jaren wil blijven bestaan moeten ze er toch echt in mee gaan. Tuurlijk is het jammer voor de originele charme van het merk, maar tegenwoordig hangt de toekomst van het merk er van af….
germancarsftw zegt
@matje140: Volgens mij snap je de merkfilosofie van Rolls-Royce niet helemaal. Vroeger was het zelfs zo dat ze bij Rolls-Royce niet eens een opgave van het vermogen deden. Als iemand er toch naar vroeg, was het antwoord: ‘genoeg’. Deze auto daar moet je helemaal niet hard mee willen gaan, daar is ie ook niet voor gemaakt. Met 500+ pk en een onvoorstelbare hoeveelheid koppel ben je 85% van het verkeer toch al ruimschoots de baas. Nee, deze auto is bedoeld om je in een oase van rust, ruimte, leer en hout van A naar B te brengen. Niet om het snelste weg te zijn bij het stoplicht.
matje140 zegt
@germancarsftw: vroeger bouwde Rolls Royce ook nog geen Ghost, dit is het kleinere broertje van de Phantom, dit is de rijdersauto. Als je achterin wilt zitten koop je een Phantom. Tenzij je die niet kunt betalen, dan is de Ghost de poormans Rolls. En in die wereld van wannabes maken die paar PK’s dus echt wel uit!
germancarsftw zegt
@matje140: Mensen die een Ghost kopen nemen in de regel vaker het stuur in de hand dan mensen die een Phantom kopen, daar geef ik je gelijk in. Maar dan nog, een Rolls koop je niet voor z’n sportiviteit. Een Rolls koop je omdat hij comfortabel en luxe is. Als je sportiever wilt rijden, dan kun je altijd nog bij concurrent Bentley terecht of een S 65 AMG kopen, die je ook al in een van je reacties genoemd had. Mensen die veel geven om pk’s en cijfertjes kopen dan ook geen Rolls. Ik denk ook niet dat je de Ghost als de poor man’s Rolls-Royce moet zien. Heb je de video van Wouter gezien met de Ghost EWB? Hij zegt in die video dat mensen soms zelfs een Ghost en een Phantom tegelijk hebben. Een Ghost voor het dagelijks gebruik, en een Phantom voor bijzondere gelegenheden. Als je een auto van 3 ton kunt betalen, denk ik namelijk ook niet dat het zo moeilijk is om die 2 ton extra op te brengen voor een Phantom.
rolov zegt
Ik vind juist de ghost zon vreselijk dikke bak. In het lichtblauw met rvs motorkap. Superdik.
germancarsftw zegt
Prachtige auto! De 5-spaaks velgen staan hem erg goed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Doe dan de mr. Bean V16…
jasperjvr zegt
Vette bak, maken!
agera zegt
De Ghost leent zich ook hiervoor. Prachtig toch comfortabel vertoeven achterin of lekker zelf plaatsnemen achter het stuur. Lijkt me handig voor de langere afstanden en vooral op de Duitse Autobahn.
Deze ziet er ook gelikt uit trouwens.
Hupke zegt
Ik snap het en ik snap het niet.
Als je een snelle sedan wil met een rolls badge erop…
Nuja maar als je je echt snel wil verplaatsen dan koop je het broertje de 7 serie eventueel in alpina uitvoering. (of een merc s amg oid.)
Nuja ze doen maar mij stoort het niet maar ik kan je als mens niet serieus nemen als je je in zoiets verplaatst. Tenzij als het een roze of fluo gele is en je meedoet aan de gumball (maar dan spoor je sowieso al niet).
sanderm3 zegt
6 dvd-changer….. Geen bluray?
Beetje ouderwets in zo’n dure car.
Maar de wagen zelf is mooi.
abevleeming zegt
@sanderm3: lol, alsof er full hd schermen in die bak zitten… Blu ray klinkt leuk maar je hebt er niks aan zolang je op 7 inch schermen aan t kijken bent..