Zelfs in deze klasse moet je denken aan het milieu: is een hybride Chevrolet Corvette een slecht idee?
Het is tijd: als het aan de regulaties ligt moeten we allemaal over naar (deels) elektrische aandrijflijnen. Dat merk je in veel klassen al. Zo heb je al een breed scala aan hybride hypercars, maar ook volledig elektrische topsporters. Auto’s als de Audi RS6 leven door een mild-hybrid systeem en AMG gaat ook gebruik maken van dikke hybrides. Alles om die 95 gram CO2 te behalen.
General Motors lijkt de storm te omzeilen en kan gewoon nog dikke Corvettes bouwen. De gigantische V8 van de nieuwe Corvette lijkt niet exact de oplossing voor het milieuprobleem. GM moet dus veel Chevrolet Bolts slijten ter compensatie. Of…. een Chevrolet Corvette Hybride?
Dat laatste zou wel eens realiteit kunnen worden. Niet eens door verborgen patenten of diepe informatie, gelekt door insiders. Nee, het staat recht voor de ogen van nieuwe Corvette-eigenaren. Corvette Blogger pakt het instructieboekje voor de nieuwe supercar erbij.
Op pagina 244 staat een overzicht van een aantal zekeringen. Het soort spul wat je normaliter overlaat aan de experts. Een combinatie van twee details geeft een hint. Het gaat om nummer 7 en nummer 12: Power Sounder Module/Pedestrian Friendly Alert Function en Lithium ion battery module. Lithium-ion batterijen spreken voor zich, al worden die voor meer gebruikt dan autobatterijen. De Power Sounder-module is een betere hint.
Dat is namelijk het systeem wat GM ook in de Chevrolet Bolt monteert. Omdat de elektrische motor muisstil is, geeft die een geluidje wanneer de auto rijdt. Zo kunnen voetgangers de auto aan horen komen. Een 6.2 liter V8 genereert genoeg geluid, maar een part-time elektrische motor niet.
Allemaal indirect bewijs, maar een half-elektrische GroenLinks-Corvette naast de dikke blazer met V8: waarom niet?
frank2b zegt
Als dat hybridesysteem slim wordt ge-engineerd blaast die half-elektrische GroenLinks-Corvette die old-school V8 het snot voor de ogen.
Robert zegt
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat GM, in een poging tot kostenbesparingen, heeft gekozen voor één ontwerp voor het zekeringkastje, welke toepasbaar zal zijn voor alle te bouwen platforms en modellen.
Maar desalniettemin kan een hybride (hulp-)systeem de performance ook nog eens een flinke boost geven. Net wat je wil als je een Corvette koopt.
memyselfandi zegt
@RRRobert: Eens. In mijn auto zit er bij het verbruiksscherm een indicator bij het afremmen die suggereert dat er opgeladen wordt zoals bij een hybride systeem. Alleen is die er niet. Standaard scherm.
iphonistvongates zegt
Half-electrisch? Is dit electriciteit maar dan zonder protonen/neutronen/elektronen of 50% van elk element? Electriciteit-light wellicht?
Ik zou het een aparte keuze vinden van Chevrolet. Om een electrische aandrijving nuttig te maken moeten ze grotere dus zwaardere accu-pakketten toepassen. Meer gewicht is niet wenselijk voor een sportieve Corvette ook al willen ze ‘groen-zijn’ uitstralen. Een hybride aandrijving met zeer kort electrisch bereik is in mijn ogen nutteloos in een Corvette.
bpc zegt
Ooit zei een ontwerper van een klein Engels automerkje “simplify and then add lichtness”.
jammer dat de industrie dat pad niet gekozen heeft…
Robert zegt
@bpc: die ontwerper was Lotus’ Colin Chapman. En de correcte uitspraak luidde: “remove the unnecessary and then add lightness”. Waarvan akte.
Overigens wordt dit al volop toegepast in de auto-industrie. Als je sommige modellen vergelijkt met hun voorgangers van pak-em-beet twee generaties geleden, dan zijn de auto’s weliswaar groter, maar eerder lichter dan zwaarder geworden.
brammetjedeb zegt
V6 met electromotor, lekker doen. Schijt aan heilige huisjes!
kminne zegt
Lijkt mij eerder een gevalletje generieke onderdelen en slordige aanpassing van de tekst. In een Audi e-Tron zit ook gewoon een olielampje.
monaco zegt
Lijkt Ferrari nou op Chevrolet of andersom? Ik dacht echt even een Arie te zien…
tjorque zegt
Een plug-in hybride versie met een 4.0 V8 (om wat ruimte en gewicht te sparen voor de elektro meuk). Een accu pack voor 15 echte km’s is genoeg dus veel moet dat niet wegen.
Emissieloos “de stad” in en uit en loeihard knallen op de buitenwegen.
Ik ben niet tegen!
Dutchdriftking zegt
Tja, hybride kan, maar liever een joekel van een supercharger op de V8.
frank2b zegt
Waarom kiezen?