Mercedes-Benz biedt zijn klandizie met een hoog risicoprofiel een flinke dosis extra bescherming middels het eigen Guard-programma, maar het net zo Duitse Transeco denkt dat er ruimte is voor nog een speler. Dit is hun verstevigde S500.
Transeco staat voor Transport Security Corporation, en het bedrijf uit Bremen is niet nieuw in de sector. Al 30 jaar zitten ze in de bepantseringsbusiness, waardoor ze in theorie vanaf hun oprichting elke keer een nieuwe generatie S-Klasse aan Robert Mugabe hadden kunnen slijten.
Hun S500, op basis van de nieuwste W222 S-Klasse, is leverbaar met B6 en B7-beveiliging, die respectievelijk bescherming biedt tegen automatische wapens en munitie die is gemaakt om bepanstering te doordringen.
Verlengde varianten staan in de planning, en naar wens kan de klant kiezen voor een aangepast chassis, bescherming rond de brandstoftank, en banden met runflat-eigenschappen. Handig voor als ze de Mansory-brigade tegen het lijf lopen.
Transeco concurreert trouwens vooral met bedrijven als Carat Duchalet, die zich eveneens op verschillende modellen van verschillende fabrikanten toelegt.
mout zegt
Wat zou de penose toch moeten zonder armour-programma!
teshi zegt
Fijn die andere logo’s. “Kijk mij ik heb een gepantserd voertuig, schiet niet op mij, ik ben totaal onbelangrijk in het criminele circuit!”
fernie zegt
@teshi: Als je willen hebben weten ze je wel te vinden hoor, maken die logo’tjes niet zoveel uit. Aan de ramen kun je vaak al vanaf een afstand zien dat er bepantsering in zit.
teshi zegt
@fernie: Klopt. Maar je moet het ze natuurlijk niet te makkelijk maken. Dat is net zoiets als je iPhone tijdens het sporten niet in je kluisje stoppen, omdat als ze ‘m willen hebben ze ‘m toch wel jatten. ;)
lambo4all zegt
@teshi: of je hebt gewoon totaal geen verstand, of je denkt niet na. de uiterlijke wijzigingen zijn minimaal. al maakt dat geen ene reet uit, want een iphone jatten is heel wat anders dan een goed voorbereide aanval met meerdere personen op een belangrijk figuur die zeer waarschijnlijk ook de nodige bescherming met zich mee draagt.
teshi zegt
@lambo4all: Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Jij hebt er duidelijk verstand van. Maar dat moet wel natuurlijk, als je mij zelfs denkt te kennen. Jij bent een heel bijzonder persoon. Diep respect voor de scheldende internethelden! :)
fernie zegt
@teshi: Beetje rare vergelijking, opportunisme versus lange voorbereiding.
Anyway punt dat ik wilde maken is dat je niet een willekeurige auto uitzoekt om de bestuurder/passagier overhoop te schieten en als je dat dan toch wilt dat je zeker niet op net die ene bepantserde auto gaat doen :). In Nederland heeft men toch wel een klein arsenaaltje in de DKDB auto’s ;).
Als je een gepantserde auto zou dan iemand denken oh vlug schieten misschien is het wel een belangrijk iemand? Beetje hetzelfde als ruzie zoeken met iemand in een pak en kogelvrij vest.. veel plezier!
teshi zegt
@fernie: Nogmaals, mooie uitleg. Maar blijkbaar snap je mijn simpele vergelijking niet en bedenk jij er een veel diepere betekenis achter.
Ik doel gewoon op ’t feit dat je niet met bepaalde dingen te koop moet lopen om eventuele uitlokking/opvallendheid te voorkomen. Meer niet.
Orichy zegt
Wie wil er nu een Transeco-logo op zijn S-klasse? Voor de rest ziet het er goed uit, netjes uitgevoerd, zo te zien.
Maar waarom voor Transeco kiezen, als de Guard direct af fabriek geleverd wordt? Misschien is de prijs der mate aantrekkelijk en kun je de auto direct bij hen bestellen, zonder tussenkomst van een Mercedes-Benz dealer, dan is het misschien te overwegen, anders zou ik het niet weten, waarom je voor Transeco zou willen kiezen. Of dat je later je Mercedes-Benz aan laat passen, maar dan moet de auto nog wel “vers” zijn, anders kun je net zo goed gelijk een nieuwe, compleet met Guard-jasje aanschaffen.
robbie zegt
@Orichy: als je de officiële weg een gepantserde auto wil kopen wordt er vaak gekeken wie precies de koper is.
Bij dit soort bedrijven worden wat minder vragen gesteld.
Orichy zegt
@robbie: Daar heb je wel een goed punt, daar had ik even niet aangedacht.
mout zegt
@robbie: Als dat alles is… Daar is wel een mouw aan te passen met een lease-constructie of door hem op bedrijfsnaam te zetten. Lege bv-tjes genoeg bij de klantenkring.
robbie zegt
@mout: ik zeg niet dat dat alles is ;) Het zal een van de redenen zijn. Daarnaast zal een ombouw via bedrijven als Transeco ongetwijfeld goedkoper zijn en meer ‘vrijheid’ bieden.
Mercedes legt zichzelf hoge eisen op en zo’n andere partij kan daar wat soepeler mee omgaan.
fernie zegt
@robbie: Neem aan dat je BPM betaald over bepantsering voordat die op kenteken wordt gezet, bij deze versie zal je dat achteraf doen.
Ook geloof ik dat je toestemming moet krijgen van de politie om een bepantserde auto (in deze klasse) te kopen.
In plaats van de auto te beschieten zullen ze je nu overhoop knallen als je in of uit wilt stappen :) en een .300, .338 of groter komt er wel doorheen schat ik zo.
robbie zegt
@fernie: qua BPM heb je zeker gelijk en dat zal zeker een punt zijn.
Het verhaal dat je toestemming moet hebben van de politie geloof ik niet, want de politie heeft daar weinig mee te maken. Wel is het zo dat fabrikanten zelf, voor zover dat kan, invloed proberen uit te oefenen wie in hun gepantserde auto’s rijden. Daarom worden deze auto’s vaak via stromannen gekocht. Of besteld via andere partijen.
fernie zegt
@robbie: Had zoiets gehoord van iemand die chauffeur was in een gepanserde 7 serie. Zijn toch een soort van rijdende tanks met ramen, weinig speelgoed van de politie/marechassee kan een auto met B7 bepantsering stoppen!
Zal niet de eerste zijn die ‘achteraf’ nog wat opties op zijn auto laat zetten als hij al op kenteken staat :).
china zegt
@robbie: klopt, je kan de B6/B7 niet zomaar bestellen. Daimler wilt weten wie en waar de auto geregistreerd gaat worden. List price van een S600L B6/B7 ligt rond de EUR 495.000
schellekens006 zegt
Lijkt me echt erg als je daar in vervoert moet worden… Tjonge wat heb je het dan gemaakt in het leven. Leven in een gouden kooi zeg maar.
fernie zegt
@schellekens006: Zie ze regelmatig rijden, bijna iedere ambassadeur van een redelijk land rijdt er in rond, CXOs van multinationals, etc. niet zo bijzonder hoor..
roemeen013 zegt
@schellekens006: Er zullen vast niet alleen criminelen die een hoog risico hebben om overhoop geschoten te worden in vervoerd hoor. Zullen ook vast veel directeuren, ambassadeurs, premiers en andere hoge piefen met veel geld er in vervoerd worden.