Het is vrijdagavond en wij hebben de balans eens opgemaakt.
Volgend weekend is het alweer zover: de zomerstop is voorbij en we gaan weer racen. Voordat dit gebeurt, nemen wij de eerste seizoenshelft eens onder de loep. Om precies te zijn richten wij ons op de coureurs en hun prestaties.
Er is een hoop veranderd ten opzichte van vorig jaar: er zijn een aantal nieuwe coureurs bijgekomen, de verhoudingen tussen de teams zijn veranderd en er is nog meer drama. Allemaal heeft het voor de nodige verschuivingen op de lijst gezorgd. We houden je niet langer in spanning.
1. Max Verstappen
Het mag geen verrassing heten dat Neerlands Trots, Max Verstappen, bovenaan de lijst staat. We hebben geen oranje bril nodig om te zien dat Verstappen dit seizoen tot dusver simpelweg het beste heeft gepresteerd. Niet alleen is hij vooralsnog geen enkele keer buiten de top 5 geëindigd, hij heeft Red Bull eigenhandig driekwart van zijn constructeurspunten bezorgd. Zelf staat hij in het klassement op slechts 7 punten afstand van Valtteri Bottas, die een veel competitievere auto tot zijn beschikking heeft. De 21-jarige Verstappen rijdt zoals nooit tevoren en wringt het maximale uit zijn materiaal. De twee magistrale overwinningen die hij tot nu toe heeft gescoord zijn slechts een voorbode van wat er in de tweede helft van het seizoen zal volgen. Mag hij van het kampioenschap dromen?
2. Lewis Hamilton
Valt er überhaupt nog iets zeggen over Hamilton? De 34-jarige Brit is nagenoeg onverslaanbaar bij Mercedes. De wederopstanding van teamgenoot Bottas, die dit seizoen toch niet onaardig begon, heeft hij klinisch in de kiem gesmoord. In 12 wedstrijden heeft Hamilton 8 overwinningen behaald en 2 tweede plaatsen, met als gevolg dat hij ruim 60 punten los is van zijn teammaat. Hij is, met uitzondering van zijn glijpartij op de Hockenheimring, zelden op een fout te betrappen en dit is waarom hij ook dit jaar waarschijnlijk weer wereldkampioen zal worden. Ineens lijken die records van Schumacher niet zover weg meer.
3. Carlos Sainz
Net als Max Verstappen had Sainz vanaf jonge leeftijd grote schoenen te vullen. Waar de jonge telg uit de Verstappen familie zijn vader al ruimschoots heeft overtroffen – sorry, Jos – baant Sainz Junior zijn eigen weg in de Formule 1. Met Max vormde hij bij Toro Rosso een veelbelovend duo, maar was hij vaker wel dan niet de mindere van de twee. Toen hij door Red Bull bij Renault werd geparkeerd, daar vervolgens geen contractverlenging kreeg en uit moest wijken naar het kwakkelende McLaren, leek het erop dat hij zijn beste tijd in de koningsklasse wel had gezien. Niets is minder waar. Als leider van de equipe uit Woking doet hij precies wat hij moet doen: hij draagt het team op zijn schouders. Hoewel hij in de kwalificatie nog onderdoet voor nieuwkomer Norris, is hij op zondag ‘best of the rest’. Na een valse start heeft de Spanjaard het juiste vuur gevonden. Met 58 punten in het klassement is hij veruit de best presterende coureur van de “Formule 1.5.” Sainz heeft vriend en vijand verrast.
4. Charles Leclerc
Nog voordat hij zijn sterke debuutseizoen bij Alfa Romeo Sauber had afgerond was Ferrari al vastberaden: Charles Leclerc, die had zijn positie in het team ruimschoots verdiend. Zoals we van een nog vrij onervaren coureur mogen verwachten zijn er ook in zijn tweede jaar in de Formule 1 nog de nodige fouten te bemerken, maar voor iemand in zijn positie doet Leclerc het buitengewoon goed. Vanaf het eerste moment deed de Monegask niet onder voor Sebastian Vettel. Zijn eerste pole position heeft hij al in de zak en ware het niet voor een mechanisch defect, dan had hij datzelfde raceweekend ook zijn eerste overwinning kunnen pakken. Als Ferrari de zaken op orde krijgt in de tweede helft van het seizoen, dan zullen we nog een hoop te zien krijgen van Charles.
5. Kimi Raikkonen
Wat is het fijn om te zien dat een oudgediende het de jonkies nog zó lastig kan maken. Terwijl iedereen naarstig op zoek is naar het nieuwe wonderkind, rijdt de 39-jarige zijn collega’s doodleuk om de oren. Tijdens zijn tweede stint bij Ferrari leek hij zijn kwaliteiten wel een beetje te hebben verloren, maar sinds zijn terugkeer naar Sauber (nu Alfa Romeo Racing) is hij weer helemaal opgebloeid. Hij mag dan in een van de minst competitieve auto’s van het veld rijden, race na race sprokkelt hij punten bij elkaar. Met een achtste positie in het klassement en 31 punten achter zijn naam doet hij het bovenmatig goed – zeker gezien Giovinazzi slechts één punt heeft.
6. Lando Norris
Zelden zien we een debutant die zo snel mee kan komen als Lando Norris. Afgaande op zijn cv is dit niet meer dan logisch, maar de Formule 1 is een genadeloze wereld, dus moeten we onze respect uiten wanneer een coureur zo vlug zijn draai kan vinden. Hoewel hij op zondag niet altijd even goed uit de verf is gekomen en zodoende minder punten heeft dan hij verdient, verslaat hij Sainz tot nu toe in de kwalificaties – en dat is al heel behoorlijk.
7. Daniil Kvyat
Het is een bewonderenswaardig dat Daniil Kvyat nog de motivatie kan vinden in een auto van het Red Bull imperium te stappen. Toch heeft hij wederom zijn kans gegrepen, en wel met beide handen. Op zaterdag is het grotendeels om het even met zijn teammaat, op de zondag is de Russische coureur regelmatig in de punten te vinden. Ondanks dat de Toro Rosso een tamelijk wispelturige auto is, kan Kvyat er prima mee overweg. Dit liet hij eens te meer zien in Duitsland, waar hij na een succesvolle strategie op het podium terechtkwam – op dezelfde dag dat hij vader werd.
8. George Russell
Het is wellicht ietwat overdreven George Russell dermate hoog op de lijst te plaatsen. Immers, dankzij het ultracompetitieve middenveld zijn de prestaties van de regerend Formule 2-kampioen grotendeels buiten beeld gebleven en zo lastig te beoordelen. Hij kan zich eigenlijk enkel vergelijken met Kubica. Russell mag dan de enige coureur zijn zonder punten, zijn eerste jaar in de Formule 1 is hij ongelooflijk indrukwekkend geweest. Niet alleen is hij in 10 van de 12 wedstrijden ruim voor Kubica geëindigd – soms met een ronde voorsprong – nu Williams eindelijk de aansluiting begint te vinden, is het Russell die zich met de achterblijvers bemoeit. Zijn kwalificatie in Hongarije was regelrecht spectaculair.
9. Sebastian Vettel
Och, die Sebastian Vettel. De viervoudig wereldkampioen rook in 2018 eindelijk zijn kans die begeerde titel met Ferrari te grijpen, maar door eigen toedoen ging deze uiteindelijk aan zijn neus voorbij. Een jaar verder is hij nog verder van huis: niet alleen heeft hij een gretige, hypergetalenteerde jongeling naast zich in de stal, de Ferrari is niet eens meer de op een na beste auto. Als klap op de vuurpijl blijft hij knullige fouten maken. Ondanks zijn wonderbaarlijke prestatie in Duitsland en het redelijk constante presteren – waardoor hij boven Leclerc staat in het klassement – verwachten we beter van hem.
10. Alexander Albon
Het is tot nu toe een bizar jaar geweest voor Alexander Albon: van het tekenen bij een Formule E-team naar opgetrommeld worden door Toro Rosso, om vervolgens halverwege het jaar Pierre Gasly te moeten vervangen bij Red Bull – het zal allemaal lastig te bevatten zijn voor de Britse Thai. Hij heeft heel, heel netjes gereden in zijn eerste 12 races. Zeker zijn prestatie in China, waar hij vanaf een laatste positie de punten in wist te rijden, is admirabel. Ware het niet voor het podium van Kvyat in Duitsland, dan hadden de STR-rijders ongeveer op gelijke hoogte gestaan. Dat Red Bull hem een kans wil geven, begrijpen we dan ook wel.
11. Daniel Ricciardo
De overstap van Daniel Ricciardo naar Renault ging gepaard met een boel fanfare. Niet alleen omdat hij uit een winnende durfde te stappen, maar ook omdat het leek alsof de Fransen eindelijk de weg naar boven hadden gevonden. Het moest de verrassing van het jaar worden, maar het liep uit op niets. Renault is nergens te bekennen. Ricciardo’s auto en helm mogen dan nog zo kleurrijk zijn, hij krijgt half niet zoveel zendtijd als eerst. Reken daarbij dat hij regelmatig te veel de limiet opzoekt (en eroverheen gaat) en het is geen wonder dat hij nog maar viermaal in de punten is beland.
12. Valtteri Bottas
In feite doet Valtteri Bottas precies wat er van hem wordt verwacht: hij haalt punten binnen en is een redelijk tweede viool voor Hamilton. Zelfs dit lijkt soms echter teveel gevraagd. Zijn jaar begon veelbelovend, maar sinds Hamilton zijn momentum heeft gevonden, laat hij geen spaan heel van de Fin. In dezelfde periode dat Hamilton 6 overwinningen wist te scoren, kwam Bottas niet verder dan een handvol podia. Zijn optreden is smaaklozer dan karton.
13. Kevin Magnussen
Het Formule 1-team van Haas was bij zijn toetreden tot de sport in 2016 de verrassing van het jaar. Anno 2019 is er weinig over van die vreugde. Terwijl het team heeft te kampen met een gigantisch sponsordrama lijken de coureurs maar niet op te kunnen houden met het maken van onnodige fouten. Toch blijft Magnussen de meest betrouwbare kracht in het team: dankzij een drietal goede finishes heeft hij toch 18 punten bijeen weten te harken.
14. Sergio Perez
Sergio Perez is jaren een coureur geweest waarvan men riep dat hij beter verdiende dan een middenmoter. Dit jaar kunnen we dat amper zeggen: zijn prestaties zijn nauwelijks beter geweest dan die van Stroll. Perez lijkt gefrustreerder dan ooit rond te rijden en presteert lang niet zo constant als hij deed in het verleden. Ook zijn uitblinkmomenten hebben we nog niet gezien. Dat de Racing Point een draak van een auto is, helpt uiteraard niet.
15. Nico Hulkenberg
Waar is de Hulk van vorig jaar? Het is de vraag waarop we allemaal antwoord willen hebben. In 2018 was hij met afstand de beste coureur van het middenveld, dit jaar zien we dit geenszins terug. Als hij het momentum niet weet te keren, dan kan het wel eens het einde van zijn Formule 1-carrière betekenen.
16. Lance Stroll
Net als teamgenoot Perez heeft Lance Stroll dit jaar amper potten kunnen breken. De Canadees leek de zomerstop in te gaan met een drietal negende plaatsen achter zijn naam, maar een geniale strategie tijdens de Grand Prix van Duitsland bezorgde hem bijna een podium. Het is een schrale troost, want weinig indrukwekkend kunnen we zijn prestaties dit jaar niet noemen. Zeker de kwalificatie is een trieste vertoning.
17. Antonio Giovinazzi
Terwijl Kimi Raikkonen weekend na weekend het maximale uit zijn Alfa Romeo probeert te trekken en 31 punten heeft verzameld, moet Giovinazzi het stellen met één mager puntje. De vice GP2-kampioen van 2016 rijdt vooralsnog geen deuk in een pakje boter. We zijn oprecht benieuwd of hier nog verandering in gaat komen dit jaar, maar qua potentie lijkt hij zijn maximale wel te hebben bereikt.
18. Romain Grosjean
Zo lang al rijdt Romain Grosjean in de Formule 1 en nog altijd lijkt hij geen flauw idee te hebben wat hij er aan het doen is. De Fransman valt van de ene in de andere onbenullige fout. Het is zodoende niet opmerkelijk dat uitgerekend hij degene is met de meeste uitvalbeurten. Het wordt tijd dat hij zijn heil ergens anders gaat zoeken.
19. Pierre Gasly
In zijn debuutjaar snoerde Gasly critici al snel de mond door een fenomenale vierde plaats te scoren in een Toro Rosso. Hoe anders kon het zijn bij Red Bull, waar hij 12 wedstrijden lang reed als een natte krant. Het feit dat hij door Helmut Marko is teruggezet naar Toro Rosso, spreekt boekdelen – om nog maar niet te spreken over het feit dat hij slechts een derde van het aantal punten van Max heeft gescoord. Bijzonder triest, maar we zijn benieuwd of hij zich weet te herpakken.
20. Robert Kubica
Over jezelf herpakken gesproken: in aanloop naar het huidige Formule 1-seizoen was de terugkeer van Robert Kubica in de Formule 1 een absoluut sprookje. Jammer genoeg heeft de Pool op geen enkel moment ook maar een schijn van zijn vorige ‘ik’ laten zien. Hij is duidelijk niet meer dezelfde coureur en rijdt enkel rond als opvulling.
Bekijk hieronder onze raceverslagen:
Grand Prix Australië
Grand Prix Bahrein
Grand Prix China
Grand Prix Azerbeidzjan
Grand Prix Spanje
Grand Prix Monaco
Grand Prix Canada
Grand Prix Frankrijk
Grand Prix Oostenrijk
Grand Prix Groot-Brittannië
Grand Prix Duitsland
Grand Prix Hongarije
atrak zegt
Klopt aardig.
awesome zegt
@atrak: alleen met Vettel ben ik echt niet eens.
Die verdient echt veel meer credits dan hij nu krijgt.
Z’n teamgenoot heeft meer stomme fouten gemaakt maar staat op nummer 4. Ook hij is geen rookie meer.
bassx zegt
@awesome: klopt… AB is zo’n beetje de enige site die LeClerc boven Norris plaatst als het om power ranking gaat.
griffendahl zegt
@awesome: als je andere ratings bekijkt staat LeClerc ook niet zo hoog als hier…
cloverleaf zegt
@awesome: rookie of niet heeft niets met best presterende coureur te maken.
awesome zegt
@cloverleaf: maar waarom zijn we dan vergevingsgezind tegenover Leclerc?
Monaco vergeet ik niet snel meer. Toen kwam de werkelijke Leclerc wel boven drijven.
Verkeerde inhaalactie, lekke band en uit frustratie je auto aan gort rijden.
Kan totaal niet met de druk om gaan. Ferrari heeft echt een probleem op termijn, want er is geen goede vervanger voor Vettel in dienst. giovinazzi zakt ook al door het ijs.
Ik denk dat de droom van elke coureur om voor de Scuderia te mogen rijden ook wel een beetje vergaan is, na het Schumacher tijdperk. Ze staan te lang droog.
escort77 zegt
Haha, ik ben benieuwd wat Hamilton dan wel niet had moeten doen om bovenaan te staan in dit lijstje… behalve die in de regenrace heb ik m niet op een uitglijder kunnen betrappen volgens mij.
luittinke zegt
@escort77: Een Nederlands paspoort hebben.
Al was hij dit seizoen voor de 15e × wereldkampioen geworden, dan nog zou Verstappen bovenaan hebben gestaan.
Objectiviteit is niet altijd het sterkste punt hier als het om MV33 gaat
jcjc zegt
@luittinke: dit is echt mooi. Degenen die vinden dat Verstappen nr. 1 is hebben per definitie een oranje bril op. Het is dus precies andersom. Mensen die per definitie vinden dat Verstappen niet nr. 1 in presteren is, weten juist niet objectief te kijken. Kijk nou gewoon even het seizoen terug.
Edge zegt
@luittinke: Klopt, Autoblog wil net als elke andere Nederlandse site nog wel eens met een oranje bril naar Verstappen kijken. Niet gek, want het merendeel van de lezers is Nederlands, de schrijvers zijn Nederlanders, Verstappen is Nederlander en die oranje bril scoort. In dit geval is het echter complete onzin. Of je nou de lijstjes van AMuS, F1.com, RaceFans, Autsport.com of SkySports erbij pakt: Max Verstappen staat overal op nummer 1, zowel bij de schrijvers/experts, als bij de lezers/kijkers. Mag jij me eens uitleggen wat er dan zo “oranje bril” aan het lijstje van Autoblog is.
daihatsucuore zegt
@escort77:
*zet oranje bril op* MAX IS DE BESTUH!!11!!!1
*zet oranje bril af* Hamilton rijdt zeer consistent en dat is bewonderingswaardig. Verstappen rijdt ook zeer consistent en dat verdient zeker evenveel lof. Het verschil zit er naar mijn mening in dat Verstappen met een mindere wagen (toegegeven, dat gat lijkt steeds kleiner te worden, maar toch) in de grote meerderheid van de races een gooi kan doen naar de hogere podiumplaatsen.
Gulli zegt
@daihatsucuore: ik denk dat Max in een Daihatsu Cuore nog sneller is dan Gasly in een RB ? Maar idd dat is ook wat bij mij blijft hangen, Lewis rijdt ongelofelijk stabiel en is bloedsnel, maar hij heeft denk ik ook de beste auto van de grid. Ik denk dat Bottas de tweede beste auto heeft en daarna pas de RB van Max. Daarom des te indrukwekkender wat Max laat zien. Dat hij Bottas gaat inhalen is denk ik een kwestie van tijd.
gwnbmw zegt
@escort77: Hamilton heeft eigenlijk alleen maar pole tot finish races gehad, alleen in hongarije moest hij ervoor vechten en in duitsland maakte hij zelf meerdere fouten. Verstappen heeft zich bijna elke race vanaf plek 4/5 naar het podium toegewerkt, en heeft veel meer kunnen laten zien.
Is overigens niet alleen ab, formula 1 fan voice en f1 power ranking kwamen op dezelfde top 2 uit.
rovadepo zegt
@escort77: altijd van Bottas winnen bijv, of geen foute regenrace rijden. Verder is Ham natuurlijk al jaren oppermachtig en een van de beste allertijden alleen kan hij nog beter denk ik
reactief zegt
Allemaal inkoppertjes.
Maar Gasly zo laag in de lijst zetten en Max op 1… Tja, laat ik zeggen dat ik het er niet mee eens ben.
daihatsucuore zegt
@reactief: Dat mag. Maar gezien het feit dat een coureur halverwege het seizoen wordt teruggezet en zijn vervanger iemand is waarvan wij eigenlijk niet weten of hij het goed gaat doen – Albon heeft goede dingen laten zien maar is hij consistent genoeg? Koppel dat aan de wetenschap dat die gok nog meer impact heeft aangezien Red Bull nog altijd meedoet om plek 2 in het constructeurslijstje.
Nee sorry, Gasly heeft echt zwaar ondergepresteerd dit seizoen. (Waar ik overigens niks mee wil zeggen over de kwaliteiten van Gasly, alleen kijkend naar het resultaat van zijn punten dit seizoen)
reactief zegt
@daihatsucuore: Hij presteert niet best. Absoluut! Maar niet nummer 19 slecht.
En Max doet het super goed. Maar niet nummer 1 goed.
Edge zegt
@reactief: Waarom presteert Gasly niet nummer 19 slecht? Hij zit in een auto die in staat is podiums en overwinningen te pakken, maar is continu in het middenveld te vinden. Heeft Verstappen eens pech (kwalificatie Canada, Torpedo Vettel in Silverstone), laat Gasly het nog niet zien. Hij staat bijna 100 punten achter op Verstappen en werd in Hongarije, waar hij geen autopech of iets dergelijks had, zelfs op een ronde gezet. Sorry, maar dan ben je wat mij betreft toch héél slecht bezig.
reactief zegt
@edge: Hij presteert slecht. Maar hij ligt ontzettend onder de loep en heeft een teammaat die op zn best presteert. Erg lastig lijkt mij.
Giovinazzi staat hier beter in de lijst dan Gasly. Dat vind ik absoluut niet kloppen.
Grosjean en Stroll zijn mijn inziens ook minder.
En Perez, Hulkenberg en Magnussen vind ik twijfelachtig presteren t.o.v. Gasly.
Dus ik zou hem ergens rond positie 15 zetten.
Zeker als je bedenkt dat Russel op 8!! gezet wordt en LeClerc op 4…
pa045 zegt
@reactief: dus hier zeg je dat Max op zijn best presteert en eerder dat Max niet nummer 1 presteert.
Ik volg je niet.
reactief zegt
@pa045: op zijn best ja. Dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk het beste bent in het gehele veld.
Een matig presterend iemand kan beter zijn dan iemand die op z’n best presteert.
Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik misschien wel terugkom op dat Max niet op 1 moet staan. Ik vind het een twijfelgeval naast Hamilton…
awesome zegt
@Edge: Grosjean, Stroll en Giovinazzi hebben een veel slechter seizoen dan Gasly.
rovadepo zegt
@reactief: ik vond t meer nummer 20 slecht
notsobig zegt
@reactief: Benieuwd wst voor argument(en) je hebt om hem hoger te plaatsen…
reactief zegt
@notsobig: Zie hierboven.
potver7 zegt
De best presterende coureur? Zie stand wereldkampioenschap…
racerx zegt
@potver7: ook jij weet dat bij een mechanische sport meerdere aspecten bekeken moeten worden om coureurs te beoordelen dan enkel een puntenaantal…
gwnbmw zegt
Leclerc op 4? Hij heeft goede momenten gehad, maar is over het algemeen toch de mindere van vettel en heeft zelf ook veel fouten gemaakt. Ik zou hem echt niet boven norris, kvyat en russel zetten.
iannuzi zegt
De eerste zin bij Romain lijkt niet helemaal te kloppen. Volgens mij wilde je nog iets vertellen over hoelang Romain al F1 rijdt.
Robert zegt
Ik verwacht nooit dat Hulkenberg, Grosjean en Kubica volgend seizoen nog terugkeren op de Formule 1 grid. Giovinazzi, Gasly, Bottas en Perez horen wat mij betreft tot de twijfelgevallen.
Wel goed voor deze klasse, als er weer eens een nieuwe lichting rijders deze stoeltjes gaat overnemen.
Edge zegt
@rrrobert: Bottas, Hulkenberg en Perez zijn gewoon prima coureurs. Het zijn geen absolute topcoureurs die het Hamilton, Vettel of Verstappen lastig kunnen maken in een topteam, maar ze zijn wel goed genoeg voor een plek bij een middenmoter of een rol op het tweede plan bij een topteam. Gasly wat mij betreft ook als hij zijn zelfvertrouwen weet terug te vinden. Vorig jaar wist hij immers mooie dingen te laten zien in een Toro Rosso.
awesome zegt
@RRRobert: Hulkenberg naar Haas.
mashell zegt
Het is een grote Lewis Hamilton show waarin alleen Max Verstappen boven zijn bijrol uitgroeit.