Tussen de bedrijven door weet Appeltje nog tijd te maken om aan zijn naslagwerk: “Mercedes geschiedenis in woord en beeld” a.k.a. de “Benzyclopedie” te werken. Het zal wellicht niet iedereen bekoren, maar anderen weer wel, en laat één van die anderen nu net de eindredactie over de Gespot rubriek voeren. Verzoeken voor encyclopedieën van andere merken kun je in de comments kwijt.
1994 Brabus E500
Daar zijn we weer met foute Benzen, we bijten het spits dan ook maar af met de allerfoutste van deze aflevering: Een E500 die door Brabus onder handen is genomen. Er liggen de meest foute velgen onder de de uitlaten kennen we nog wel van de 600SEL6,9 van twee weken geleden. Die hebben het minder zwaar omdat het blok voorin 200pk minder levert. Nog steeds is dat een fijne 319pk, er zit dus een begrenzer op, opdat de auto niet harder kan dan 250. Nul-naar-honderd kost maar 6,1 seconde. Het is dus een leuke onopvallende auto om mee te verrassen, vooral met geheel standaard uiterlijk. In 1994 kostte de auto al een slordige 244.900 gulden, voor dat geld hadden ze toch wel zeker meer aandacht aan de vormgeving mogen besteden!
1996 Mercedes-Benz E50 AMG W210
Één van de zeldzamere AMG’s is ongetwijfeld deze ‘opgevoerde taxi’. Enerzijds ziet de auto er in het geheel niet boeiend uit, anderzijds vind ik het zelf leuk dat zo’n relatief saaie auto zo snel is, en daarnaast kostbaar en bijzonder. Want er zijn er nog geen 2900 van gebouwd! Voorin ligt een ongeblazen 5,0 V8 met 347pk aan vermogen, die de auto in 6,2 seconde naar de honderd doet accelereren. Omdat ik hem tot voor kort nog nooit had gespot, sprong ik een gat in de lucht toen ik deze tegen kwam, hoe belachelijk het ook mag klinken (geeft niks; red.). De auto is alleen als sedan geleverd, niet als combi.
1997 Mecedes-Benz E55 AMG W210, als sedan en combi, later gefacelift.
De opvolger van de E 55 AMG had een andere motor voorin liggen, een V8 van 5,4 liter met nog steeds 347pk, maar zag er verder precies hetzelfde uit. Een klein verschilletje zit nog wel in het interieur, want er staat AMG op het stuurwiel, dat had de E 50 AMG niet.
Nu was hij ook leverbaar als handige combi, voor mensen die geen 12 uur in de auto willen zitten om te gaan kamperen. Dat model wordt nog wel eens “Lijkenwagen” genoemd, en jazeker, daar heeft het wel wat van weg. Later kwam er een facelift, het grootste verschil was de voorbumper die er een stuk frisser uit zag.
1998 Mercedes-Benz CLK55 AMG C208
Nog veel zeldzamer dan de E50 AMG is de CLK-wolf-in-schaapskleren. Niet zo lang geleden kwam ik er via Alle Auto’s zoveel-en-negentig achter dat deze generatie CLK er dus ook als AMG was. Na wat informeren bij enkele Benzboy’s op AG bleek dit een uiterst weinig voorkomend model te zijn dat ze zelf – zo begreep ik – nog nooit tegen waren gekomen. En toen ik eens een zaterdagje in Londen was, zag ik er meteen twee! Dat is wel de stad voor bijzondere AMG’s en andere Benzen overigens, ook voor de oudere modellen kun je er goed terecht. Voorin ligt hetzelfde blokje als in de E55 AMG, best fors dus! Naar oude traditie haalt hij de 250, en zou dus nog wel iets harder kunnen zonder de begrenzer. In 2002 kostte de auto 246.900 gulden! Behoorlijk veel geld dus, maar dan heb je wel een erg snelle auto die lang mee gaat. Dat geldt voor alle Mercedessen overigens wel. De auto was er ook als cabrio.
2002 Mercedes-Benz CLK55 AMG C209
Ook de daaropvolgende generatie CLK 55 AMG is ook een weinig voorkomend model, vooral de coupé kom ik weinig tegen. De cabrio is ook redelijk zeldzaam, maar toevallig zijn er twee exemplaren die redelijk standaard in de P.C. Hooftstraat staan. Je zult ze veel minder vaak tegenkomen dan bijvoorbeeld een SL 55 AMG, omdat klanten van een CLK bijna nooit behoefte hebben aan een dikke V8 voorin, voor de SL-klasse is dat wel anders! De verhouding ertussen is ongeveer 2:27 wat betreft voorkomen op de openbare weg. In beide ligt dezelfde motor, maar in de SL 55 AMG zit er nog een compressor aan vast die het vermogen opkrikt tot 500pk (of in de wat vroegere: 476pk), in de CLK levert de motor kaal 367 pk. En nog veel zeldzamere auto is de CLK 500 waar een 5,5 liter V8 in ligt met aanvankelijk 306pk, en later 388pk. Symbolisch heb ik er twee foto’s van bijgevoegd, maar er is niet veel aan de auto te zien. Het idee dat er een krachtig 5,5 liter blok in ligt, en dat het een heel zeldzaam model is, maakt het leuk, meer niet vind ik. Inmiddels is de CLK 55 AMG vervangen door de CLK 63 AMG.
Mercedes-Benz E55 AMG W211
Net als de CLK 55 AMG is ook deze weer vervangen door een AMG’tje met ongeblazen 6,2 liter motor. In de E 55 AMG ligt dezelfde motor als in de CLS 55 AMG en de vroege SL 55 AMG’s, 476pk dus. De auto presteert ongeveer hetzelfde als de andere AMG’s met dit vermogen, onder de 5 seconde naar de 100km/u dus en een topsnelheid van 250. Met een prijs van bijna 134 mille was het de meest relevante concurrent van de M5.
Deze foto’s zijn nog van mijn eerste tripje Londen, hij stond vlakbij een SL 55 AMG. Net als die roadster is de E 55 AMG behoorlijk populair. Maar de uiterst praktische combi die op basis van deze snelle supersedan werd geleverd is niet zo populair.
Van alle E 55 AMG’s is slechts 17% geleverd als combi, die echter veel minder weg had van een lijkenauto dan de vorige generatie. Op de laatste foto van de E 55 AMG Combi kun je ook het AMG-logo in de stoel zien, dat komt terug in het interieur van alle modernere AMG’s
Nog bijzonderder is de E 500, omdat de meeste mensen, die in deze categorie shoppen, maar meteen het uiterste nemen met de stoerste looks. Net als de CLK 500 onderscheidt de E 500 zich uiterlijk niet van de lichter gemotoriseerde modellen. Voor het idee heb ik er nog een paar foto’s van de E 500 bij gedaan, de combi heb ik ook nog gespot. De afgebeelde E 500 is degene van na de facelift, toen heeft de E 63 AMG de E 55 AMG vervangen, maar die moet ik dus nog spotten.
Joost zegt
Super! Leuk overzicht.
Rick dos zegt
De E500….. jezus, dat is lang geleden! Dat moest het antwoord zijn op de M5. Is volgens mij nooit echt gelukt.
Deze auto hadden ze toch samen met Porsche ontwikkeld?!
Ik denk na de tegenvallers van de 190e 2,3 16v en 500E, dat Mercedes daarom maar AMG heeft opgekocht! :)
Mercedes-Benz E55 AMG W211 en 2002 Mercedes-Benz CLK55 AMG C209
Vind ik toch wel de mooiste uit deze serie! :)
mvagusta zegt
Sascha…. en Appeltje natuurlijk:
Is het niet wat om speciaal voor onze vaste gast Rick dos een BMW serie te maken! Dan kan hij eindelijk zijn frustraties van alle andere merken voor zichzelf laten! Hopelijk houd hij zich dan weer een tijdje in!
Appeltje:
Echt bijzonder hoe groot jouw ‘bibliotheek’ met spots is! Ongekend! Heb je zelf niet ook een eigen website met wallaperformaat?
Over deze Mercedes-serie kan ik kort zijn: Nooit Mercedes leuk of mooi gevonden!, en hierdoor is het eerder erger geworden dan beter! :) En die AMG velgen zijn nooit echt veel soeps! Hoe verder je naar beneden gaat, hoe betr, maar het blijven simpele dingen!
Shrike zegt
Blijkbaar komt er in 2007 ook een Mercedes E550 uit.
Wel geen idee of het enkel is bedoeld voor de Amerikaanse markt
hier een filmpje : http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/Followup/articleId=116416
henk zegt
die foto van die laatste e55 amg combi is volgens mij gemaakt in de Prins hendriklaan te Amsterdam, vlakbij Vondelpark, daar heb ik m vorige week iig nog zien staan
db zegt
kan iemand me zeggen waarom een 63 amg 4 uitlaten heeft en een 63 amg cabrio er maar 2 ?!?
Johannes zegt
Heel mooi artikel! Chapeau.
Ik ben een groot liefhebber van auto’s waaraan je niet direct kunt zien hoeveel power ze hebben.
Ingetogen kracht, daar hou ik van.
Opsmukken doe je waarschijnlijk alleen als je iets te verbergen hebt, of als je al te bling bling in het leven staat.
Franqie zegt
Weer een mooie verzameling, al ben ik de draad qua typeaanduidingen al lang kwijt :) Het lijkt mij wel leuk als er ook zo’n ‘encyclopedie’ van Maserati wordt gemaakt, of van Porsche.
Stefan zegt
@ db
Dat heeft te maken met de verschillen tussen de bodemstructuur van de cabrio en de coupe. Er moest ruimte worden gemaakt voor het klapdak van de cabrio en daarvoor moest het reservewiel wijken. En raad maar waar die nu zit…
Appeltje zegt
-edit: gebruik even je eigen naam hans!-
Fova' zegt
er mist nog een Benz CLK AMG DTM en CLK AMG DTM Cabrio
Appeltje zegt
wtf… Wie heeft die reactie erboven geschreven met mijn naam erbij :S Misschien handig om die te verwijderen want ik heb het in ieder geval niet getypt
@Henk die heb ik gistern nog last minute gefotografeerd in die buurt! Ik was erg blij omdat ik er nog geen goede foto’s van had
BMW-serie komt ook nog wel, maar ik heb nog maar erg weinig boeiende modellen gespot. Aston-Martin komt binnenkort nog (gespot in Londen).
Klassiekerrally zegt
Toen de E500 (die bovenste) uitkwam vond ik dat echt gaaf. Een taxi met dikke vette achtpitter onder de kap.
Als ik ‘m nu zo zie met zijn foute velgen en dito uitlaat, bevestigd dat mijn stelling dat Duitse auto’s op leeftijd origineel gelaten moeten worden omdat het anders echt kamperbakken worden.
Zoals ‘ie daar op de foto staat, zou ik er ab-so-feckin’-lutely niet in gezien willen worden.
Verder een leuk overzicht voor de liefhebber, maar mij doet ’t niet zo veel.
Turbo zegt
Ik vind het wel een leuk overzicht en die E500 kan nog veel fouter (velgjes, rood/paarse kleur), deze is nog beschaafd. Wellicht komt de W140 en de W126 SEC een lager moment nog aan bod in de echt foute categorie.
sacha zegt
Voor de 500E liefhebbers:
http://www.worldcarfans.com/classics.cfm?classicid=5051003.001/country/gcf
http://www.worldcarfans.com/classics.cfm/country/gcf/classicID/5060413.001/porsche/75-years-of-porsche-engineering-services
bisazza zegt
Een maar van mij heeft ook een E500…. die redt het zelf “makkelijk” tegen een M3 e46. (mosterdkleur type) dus echt gefaald? Daarnaast is hij zwart en nog helemaal origineel. Een fantastische auto!
lexus zegt
Als ik toch ergens misselijk van word, is het dit wel.
M Freak zegt
de moderne Mercedesen zijn mooi. Laatst kwam ik een E200 Touring ////AMG tegen…2 dubbele uitlaten, AMG velgen…het hele pretpakket
JR zegt
@ Rick DOS: De E500 (of eerst zelfs de 500E) is gewoon door Mercedes zelf geleverd. Het type wat ze samen met Porsche hebben ontwikkeld is de E500 Limited. Porsche remmen en getunde motor en uitgeklopte wielkassen.
http://www.gdtm.ru/MBimages/124-E500Limited.htm
iceman zegt
ik vind de clk 55 mag en de e55 amg echte bruute bakken.
sacha zegt
@JR: En vergeet het Porsche Fahrwerk niet.
slk55 amg zegt
erg mooi, vooral die nieuwe amg-modellen.
luc zegt
die E500 heb ik nog nooit op de weg gezien
bij mij in de familie rijdt wel iemand een E320
911 zegt
leuke bakken
kan me voorstellen dat dit voor de echte liefhebbers echt leuk en fijn is om te zien.
zelf vind ik de E AMG combi van de laatste generatie het vetst.
m5 zegt
van het jaar ben ik nog met een kennis die heeft een E50 amg van 1996 naar duitsland geweest nou dat ding dat liep onbegrensd +-300kmh duurt wel even voordat ie er aan zit maar dan ligt ie nog strak op de weg voor zon oud beestje
mgs013 zegt
hoe ze het voor elkaar krijgen bij mercedes is me een raadsel maar als je alleen maar rechtdoor prestaties wil hebben zit je bij die heren echt wel op jhet juiste adres. verder vind ik het wel mooi dat ze de filosofie van de wolf in schaapskleren volgen die dooe een ander merk is gepromoot. anderzijds geef ik de liefhebbers wel gelijk dat de brabus e 550 de max is onder de taxi’s van mercedes.
deora zegt
wel vaag want iedereen zegt dat de E50 zo zeldzaam is en hier rijden er 4 om in de omgeving en ik woon in een klein gehucht :S maar toch een pracht van een auto :D
Appeltje zegt
Het zal per omgeving wel verschillen, maar een feit is dat er nog geen 2900 van de E50 AMG zijn gemaakt, ik heb er zelf twee gespot en dat is ook niet veel.
911 zegt
jammer dat er nog geen 63 AMG’s tusssen staan
maar dit is in iedergeval een leuke collectie van de Mercedofielen
911 zegt
ik bedoel natuurlijk voor de mercedofielen :)
m5 zegt
@ deora woon jij toevallig in veen ?
Rick dos zegt
@JR
Volgens mij toch niet. Zie hier wat er op worldcarfans staat en op wikipedia.
“Incidentally, the 500 E was created in close cooperation with Porsche. The sports car manufacturer had joined the team in the early stages of development to make its expertise available in elaborating the concept of a sedan with the performance of a sports car.”
http://en.wikipedia.org/wiki/500E
@mvagusta
Kusje op je voorhoofd! Bedankt dat je aan mij denkt kerel! ;)
Volgende topic over een Audi of Mercedes ga ik er Cumbaya my lord bij zingen. Is dat goed? ;)
Dennis zegt
Onlangs heb ik toevallig bij een vriend van me wat kiekjes geschoten van een CLK DTM AMG….
http://www.dennisasselbergs.com/gallery/main.php
Eric zegt
Hey, moet je die fotos van mijn spot van een CLK-GTR er niet bij plaatsen? Is toch ook een CLK dacht ik zo.
mercedes g 55amg zegt
mooie reeks autos van de AMG echt klasse
JR zegt
@ Rick Dos: idd ik zag het daar ook staan. Dat is niet hoe ik het mij her-inner. In ’93 ben ik bij het Mercedes-Benz museum in Stuttgart geweest waar de E500 Limited toen ook besproken is en de volgende dag zijn we in/op de Porsche fabriek geweest waar de de E500 limited tesamen met een toen nog onbekende Audi RS2 en een Porsche 935 flatnose in een hoekje stonden verstopt.
Ik kan het uiteraard verkeerd opgeslagen hebben, maar het kan ook verkeerd op de site staan. Enniewee.. ik vind het een mega stoere bak.
@sacha: you are ever so right! Het Porsche Fahrwerk maakte de auto af idd.
Tipvandekenner zegt
Prachtig stukje tekst. Toch jammer dat enkele noemenswaardige details niet zijn geplaatst.
De 500E bijvoorbeeld…handgemaakt in een assemblagehal van Porsche Zuffenhausen…10 stuks per dag…245.000 guldens nieuw (in 1991!!)
Ophanging, verbreding, aanpassingen motorruimte en koetswerk door Porsche.
326pk V8 met 480Nm koppel. 0-100 in 6.1 sec. Redelijk snel voor 1991 ;)
Auto kon niet op tegen de M5 E34 qua handling. Maar de 500E is de absolute koning van het asfalt te noemen, een waar verzamelaarsobject. Een echte autoliefhebber weet een 500E te waarderen…dan heb ik het dus niet over die kermisauto wat hierboven op de foto staat ;) Ik heb nog niet het voorrecht gehad om met een 500E te mogen sturen, maar hoor lovende berichten.
Mijn oudste broer heeft een E55 AMG W211 gehad. Absoluut kanon, de eerste keer dat ik daar in reed was ik gewoon bang, als je daar gas mee geeft krijg je gewoon een schop in je rug van het koppel. Enorm goede wegligging, altijd kracht voorhanden. Ik heb er 276 km/u mee gereden in Duitsland. Auto lag als een plank op de weg. Nog nooit meegemaakt. Afwerking in zijn geheel super, comfort super…verbruik…1 op 7,5 gemiddeld.
Tipvandekenner zegt
Om nog even terug te komen op mijn vorige post….voor de liefhebbers :D…
Heb ook het genoegen mogen hebben om met een W210 E50 AMG te rijden. Dat was begin dit jaar, zeer snelle auto, heeft een enorm geluid bij hoge toerentallen, een soort V8 gehuil. Auto is heel erg koersvast op rechte stukken, maar een dweil in de bochten. Mensen herkennen de E50 AMG niet zo snel, hij wordt meestal aafgedaan als een sjonnie-auto. Vooral in smaragdzwart metallic is het een beetje la-la-la bij zo een auto. Moet zeggen, een prachtig interieur, blauw met zwart leder….maar wel erg gedateerd…daarmee duid ik op elektrische raambediening die je vast moet houden en dergelijke zaken… Verbruik lag gemiddeld rond de 1 op 6. Blijft wel een fantastische keuze, mits je een goed exemplaar vindt….
Met de E55 AMG W210 heb ik ook gereden. Daar verschiet je gewoon van. Je verwacht niet dat koppel en die kracht bij die auto. Dat was trouwens wel het facelift model, zoals die zilveren op de foto. Voorzien van alle opties, van rolgordijn tot Adaptief Dempings Systeem, tot stoelverwarming voor de achterbank tot stoelventilatie voor de voorstoelen. Auto met een zeer hoog hebben-hebben-gehalte. Je ziet dit model ook niet zo heel veel te koop….
Bleef wel een sensatie, en een zeer mooie afwerking. Zwart-rood lederen interieur en dan allemaal die knopjes….fantastisch….
myke zegt
@tipvandekenner
de gegevens van de 500E zijn juist, in nederland slechts 7 van geleverd en gemaakt tot 93 daarna werd het een E 500 en al snel de limited edition.
deze zijn niet meer pk’s beide in nederland nooit geleverd.
Dan schrijf je dat ie niet op zou kunnen tegen een E34 M5.
nou heb je zulke correcte gegevens over de 500 E maar weet je niets over de werkelijke handling en vermogen van een bmw.
een stelling van een echte kenner: de vergelijking van een 500E met een M5 is onzinnig de mercedes is op alle fronten een maatje te groot voor de bmw