Het. Beste. F1. Nieuws. In. Tijden.
Met de komst van Liberty Media in de paddock, waait er een nieuwe wind door de F1. Sommigen zullen deze beschouwen als een prettige frisse bries op een zwoele zomernacht, anderen als een gure Noordooster op een toch al koude winterdag. Laten we het erop houden dat de wijzigingen die de Amerikanen voorstellen in ieder geval niet bij iedereen in goede aarde vallen.
Met zoveel ‘onzekerheid’ over de toekomstige richting van de F1, wordt er door de belanghebbenden achter de schermen flink gestreden om de eigen doelstellingen veilig te stellen. Veel van de kleinere teams willen bijvoorbeeld een budgetcap, maar dat zien de grotere teams juist niet zitten. De privateers willen simpelere, goedkope motoren, doch met name Mercedes en Ferrari willen graag dat de F1 een technologische uitdaging blijft op het hoogste niveau. Zo kunnen we nog wel even verder gaan met botsende belangen. De fans van de sport, waar het uiteindelijk toch allemaal om draait, moeten vaak maar afwachten of er toevallig iets moois uit het politieke proces komt.
Soms lijnen de sterren echter perfect op en komt iedereen tot dezelfde conclusies. Of in ieder geval, bijna iedereen. Het lijkt erop dat we zo’n glorieus gevalletje bij de kladden hebben. Binnenkort gaat de F1 Strategy Group, bestaande uit de FIA, Liberty Media en de afgezanten van zes F1 teams wederom babbelen over de toekomst van de sport en er staat in ieder geval één punt op de agende waar we heel blij van worden. Auto-Motor-und-Sport bericht dat er een consensus bestaat om de vermaledijde brandstoflimiet in de F1 af te schaffen! Straatfeest!
De belachelijke limiet werd in de F1 ingevoerd omdat Jean Todt zijn FIA een groen en maatschappelijk relevant imago aan wilde meten. Iedereen wist echter vanaf het begin dat het een wassen neus was: het F1 circus vliegt kriskras de wereld over en verbrandt daarbij copieuze hoeveelheden kerosine. Dat de auto’s op de baan per race maar 105 kilogram brandstof mogen gebruiken in plaats van, zeg, het dubbele, is wat dat betreft een heel klein druppeltje in een loeihete cilinder. Met andere woorden: de limiet is er puur voor de Bühne.
Helaas heeft de symbolische maatregel wel zijn weerslag gehad op de races van de afgelopen jaren. Niet zelden moeten de coureurs de zogeheten Lift and Coast-strategie gebruiken om te voldoen aan de regels. Niet remmen op de absolute limiet dus, maar een beetje van je gas af voor het ideale rempunt en de auto ‘uit laten rollen’. Het nieuwe rijden, maar dan in de F1. Dit jaar is de problematiek nog ernstiger, want meer downforce en het feit dat de motoren langer mee moeten gaan jagen het verbruik op.
Inmiddels zou zo’n beetje iedereen ervan overtuigd zijn dat er een einde moet komen aan de limiet. Alleen de FIA wil er nog niet aan, maar zij zouden nu toch bereid zijn in te binden. Het idee is namelijk dat de limiet van maximaal 100 kilogram brandstof per uur gebruiken blijft, maar de teams wel genoeg peut mogen meenemen om binnen die limiet de hele race voluit te gaan. Misschien rekenen we te snel, maar bij een race van 1,5 uur zou je dan dus 150 kilogram mee mogen nemen. Een stuk meer dan de 105 kilo die nu geldt als het maximum. De gesprekken vinden plaats op de 17de van deze maand en de limiet zou volgend seizoen al opgeheven kunnen worden. Laat het gebeuren!
UPDATE: er is inmiddels besloten de brandstoflimiet op te rekken van 105 kilo per race naar 110 kilo per race. Volgens de verschillende partijen kunnen de coureurs hiermee de hele race maximaal gas geven.
gregorius zegt
Dus we zullen ook de hogere toeren weer terug krijgen; jeej.
Ronde tijden omlaag.
Meer foutjes; meer actie.
50 kilo zwaardere wagens aan het begin: meer strategie in de banden.
Er zullen her en der wel wat meer straffen opgelegd worden. En je gaat zien dat teams in sommige gevallen nog eerder opgeven in de race (waar ze toch al achteraan moesten starten dmv een nieuwe motor) zodat ze de volgende race lekker voluit kunnen rijden.
plopkoekje zegt
@gregorius: zet de glazen bol nu maar weer terug in de kast
bisazza zegt
@plopkoekje: motiveer je argument eens want het slaat naar mijn idee kant nog wal maar ik laat me graag corrigeren.
plopkoekje zegt
@bisazza: welk argument?
laptom zegt
@gregorius: Waarom zullen we dan hogere toeren terug krijgen? Dit staat los van de grote van de brandstof tank…
theblazerunner zegt
@laptom: Hij doelt op atmosferische motoren denk ik
Robert zegt
@laptom: ik denk dat @gregorius een heel goed punt heeft. Eén belangrijke manier om brandstof te sparen is het aantal omwentelingen per minuut te beperken. Geef je de brandstofconsumptie vrij, dan kun je de toerenbegrenzers er ook af halen. Zul je wel de levensduur van de motor mee kunnen bekorten, maar daar ligt dan weer de uitdaging voor de motorenbouwers.
En als bijkomend effect ga je óók meemaken dat die V6 motoren in eens weer een stuk beter gaan klinken.
dracae zegt
@laptom: Gemiddeld hogere toeren = een hoger brandstof gebruik.
smiley70 zegt
Mooi.
lekkerlinksrijden zegt
En tanken bij de pitstop terug in de F1. Meer strategieën is meer actie
kennone zegt
@lekkerlinksrijden: vergeet de 8, 10 & 12 cilinders niet en die zelfde aantallen minstens qua vrouwelijk schoon in de pitstraat bij elk team
lekkerlinksrijden zegt
@kennone: u heeft kijk op de mooie dingen in het leven
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: Nee! dat betekent langere pitstops, verder terugvallen, meer competitievervalsing en dus saaiere races. Eigenlijk moet je voor een spannende race het liefst helemaal van die stops af, dus als we een bezoek aan de pits toestaan dan moet dat zo kort mogelijk.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: nee, door verschillende strategieën kan het veld lekker door elkaar worden geschud, daardoor krijg je meer inhaalacties, dus beter voor de kijkers lijkt mij.
560pk zegt
@mashell: je hebt er weinig van begrepen: de jaren dat er én geen grens was aan de toeren (dan plofte er tenminste nog eens een motor), én er getankt mocht worden, waren strategisch de mooiste. De échte liefhebber, die voor de tv of op het circuit de strategieën van de teams probeerde te doorgronden (“lichtere auto in de training door minder peut, dus sneller weg van voorste startposities, maar eerder in de race moeten stoppen, versus: zwaarder, verder achteraan, maar lekker door kunnen rijden), zat een hele race op het puntje van zijn/haar stoel en genoot met volle teugen.
560pk zegt
@560pk: (vooral) Ross Brawn en Jean Todt waren, samen met Schumacher, absolute meesters in dit spel met gewicht, duurzaamheid en snelheid, met als resultaat een aantal kampioenschappen voor het team en de coureur
jack_abarth zegt
@560pk:
Maar wel 4 relatief saaie jaren achter elkaar. Het geluid heeft veel goed gemaakt, maar verder was het vrij karig. Anderzijds is dat met de Mercs nu ook.
mikeyman zegt
Die rekensom is inderdaad te makkelijk, die gaat alleen op als je het hele uur vol gas rijdt.
Ik had liever gezien dat ze het andersom hadden gedaan… 105 (of noem een aantal) liters, en hoe je het gebruikt zoek je maar uit…
peug206 zegt
@mikeyman: dat hebben we de afgelopen jaren gezien… en zie het verschil in de quali en de race. Toch wel een paar seconden…
harrie zegt
Toch wel benieuwd wat voor impact dit heeft.
De huidige generatie motoren is ontwikkeld op de huidige regels waarbij hoge toerentallen niet interessant zijn.
Die jaag je waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren naar de 18000 tpm
mashell zegt
Het is de hoogste raceklasse, het moet dus wel een beetje moeilijk zijn. Materiaal en brandstof sparen is een vorm van strategie die daar bij past.
jaapiyo zegt
@mashell: ik kan je comment even editten met het woordje ‘niet’ als je wil?
560pk zegt
@jaapiyo: commentaar naar mijn hart!
Alfaxa zegt
Wat mij betreft is die brandstoflimiet niet per se het probleem achter de actie die er niet is en de lift and coast technieken. Het niet mogen tanken vind ik het grotere probleem. Als ze tanken weer toestaan, maar er nog steeds een brandstoflimiet is. Dan lijkt mij dat er meer actie komt en meer verschillende tactieken.
beetec zegt
Eindelijk!
Tanken hoeft voor mij niet terug te komen. Ik kan me herrineren in de tanktijd dat races vaak dodelijk saai waren omdat door het verschil in gewicht de snelheden ver uit elkaar lagen. Hierdoor vrijwel geen close racing. Iedereen reed zijn eigen race.
snolvos70 zegt
Persoonlijk vind ik het brandstoflimiet de enige regel die moet blijven. Geef ze 100kg/h en zoek maar uit hoe je het doet. Kun je het met een competitieve V12 doen, vooral doen. Lukt het met een hybride V6? Doen.
Alle regels versoepelen, behalve het brandstoflimiet.
qonfusius zegt
Laat ze ook de reserve auto weer terughalen die gebruikt mag worden als er een auto sneuvelt in de eerste ronde