Ik weet het, we voelen ons een beetje een kapotte plaat, maar nieuws is nieuws, zeker als het over een nieuwe-recordbrandstofprijs gaat. Vanaf vandaag moet je minstens 37 stuivers meenemen voor een litertje Euro95. In dat licht is zo’n Twizy helemaal zo gek nog niet.
Enfin, u kent het riedeltje wel: een grote vraag en instabiliteit in bepaalde olieproducerende gebieden equals een hoge olieprijs, equals zich een kriek lachende oliesjeiks, equals een lachende Nederlandse overheid (er moeten begrotingsgaten gevuld worden), equals een automobilist die het potje vaseline er weer bij mag pakken en met zijn handjes aan de enkels kan gaan staan, gereed voor het vulpistool dat hard rectaal komt.
Maar aan de zorgen schijnt een eind te komen: volgens Paul van Selms van UnitedConsumers, Nederlands benzineprijswaakhond, lijkt de top te zijn bereikt. De prijs van ruwe olie (momenteel ergens rond de 106 dollar per vat geloof ik) is vorige week gedaald, wat we terug gaan zien in de benzineprijs.
Ik zou het in zijn schoenen niet durven te stellen: als er morgen weer ergens een brandhaard ontstaat, of als een paar speculanten besluiten de boel een beetje op te schudden kunnen we zo richting die gevreesde 2 euro afstevenen. Maar wat weet ik er van, ik heb er ook niet voor gestudeerd.
Hubert zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik tank diesel!
potver7 zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik fiets!
Rik3 zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik trein!
vale46 zegt
@Rik3: Ik trein, hij treint, wij… Iets klopt niet :D
GaIIardo zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik loop!
Anoniem zegt
Merk niets van de benzineprijs: Ik brom een op 30 :D
Anoniem zegt
@dennis245turbo: 2-versnellingen automaat FTW
akrapovic zegt
@dennis245turbo: tank je dan met je ogen dicht?
Anoniem zegt
@akrapovic: Nee, ik tank grasmaaierbenzine (8
Anoniem zegt
BTW: COMBOBREAKERR!
V-Power zegt
Naast alle accijnzen e.d.: waarom worden prijsverhogingen van een vat olie meteen doorberekend, en een prijsdaling pas na ruim 2 week? Dat is ook gewoon crimineel…
raoulkroes zegt
We halen dit jaar de 2 euro nog wel denk ik!
the-budel-guy zegt
@raoulkroes: 2 euro voor de grote school vakanties. Aangezien de prijs dan altijd wordt opgeschroefd.
sirmustang zegt
Merk niets van de benzineprijs; heb geen auto :$
Anoniem zegt
Btw voor de mensen die Tomos rijden: http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=53&t=10847
Die-Bolle14 zegt
@dennis245turbo: Niet eens een echte Puch?
Anoniem zegt
@Die-Bolle14: Tja, die van mijn paps is vastgelopen, Te weinig olie bij de benzine, Was wel een Maxi S..
autogek123 zegt
2 euro komt er zo aan.
baasbas zegt
Grappenmakers.. Iedereen die consumeert merkt iets van de benzineprijzen. Alleen als je compleet zelfvoorzienend bent en nooit iets koopt gaat het langs je heen…
james125 zegt
We worden weer genaaid, we worden weer genaaid, we worden weer genaaid, we worden weer genaaid!!!!!!
Iemand die een leuk deuntje in die trant kan maken?
Verlaag dan de accijns, en pompstations kunnen er ook wat aan doen!!!!
Alex_79 zegt
@james125: Iemand die een leuk deuntje in die trant kan maken?
Ik zie wel wat in Tubthumping van Chumbawamba. “I get knocked down, but I get up again, jullie hebben nog niet betaald” ;)
KEV9 zegt
die zit voor het einde van dit jaar boven de 2 euro mark mij woorden.
Hoebb zegt
Er is een soort Social Media Force actie gestart. We kunnen blijven praten of er wat aan proberen te doen..
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3312812673230&set=a.2093982603240.114643.1655571334&type=1&theater
Delen die handel en kijken wat we ermee bereiken!
baasbas zegt
@Hoebb: Sorry, maar wtf?
(trouwens, facebook is voor communisten)
Anoniem zegt
@baasbas: Haha helemaal mee eens gozer!
fant zegt
@Hoebb: Heb betere Facebook acties gezien, zoals proberen mensen zover te krijgen een dag niet te tanken, maar ook dat haalde geen zak uit, dus een plaatje gaat al helemaal niet helpen vrees ik.
Hoebb zegt
@baasbas; Ja, ik stond zondag te tanken en zag dat getal staan en dacht…Social Media heeft tegenwoordig ook zijn kracht. Als iedereen maar meewerkt. Fototje, tekst…
Deel hem en laten we kijken hoever het kan komen. Niet dat de arabieren erom geven..maar..toch..signal is a signal..
baasbas zegt
@Hoebb: Ja dat bedoel ik, wtf? Hoe gaat jouw .jpg de prijzen doen dalen?
Wat deel je nu? Dat je de prijs hoog vindt? Ja? Dat zullen er meer vinden. En nu? Wat is je signaal dan? En aan wie is het gericht?
bassen zegt
Van de week was ik in Zwitserland met 1.99 als benzine prijs (aan de snelweg)
widodh zegt
@bassen: Dat zijn francken ;)
sir_smokalot zegt
in CHF ja. Grappenmaker. Ik ben er volgende week, eens kijken wat het dan is.
kaasboerin zegt
Inderdaad, en dan bij het tanken nog wat pakkies peuken halen.. Heb ik mijn dagelijkse steentje weer bijgedragen. Zie het alleen nooit terug, helaas.
rijbewijzer zegt
@kaasboerin:
Dat wegdek waar jij op rijdt is ook zo slecht hier in Nederland he :P
kaasboerin zegt
@rijbewijzer: Dat was ‘m?
jzaero zegt
@rijbewijzer: als ze dan eens wat rustiger aan doen met drempels neerkwakken heb ik met 10cm rijhoogte daar ook minder last van!
bempi zegt
Wel klagen, maar niks doen. Typisch een hollandse mentaliteit.
En zo kan ik nog wel meer punten opnoemen. Als je zo loopt te zeiken over de benzine prijzen, dan moet je maar een paar weken lang gezamenlijk niet tanken uit protest of je auto voor de deur laten staan.
Maar nee dat durven we niet, want we zijn allemaal bange klootjes/kutjesvolk dat niks durft te ondernemen.
fant zegt
@bempi: Hoe krijg je ooit een heel land zover mee te doen aan zo’n actie? Onmogelijk… En als ik in m’n eentje niet ga tanken liggen de oliemaatschappijen en de overheid daar echt niet wakker van.
bempi zegt
@fant:
Simpel. Er zijn toch ook dagen – weken – maanden waarop mensen protesteren / religeus vasten / doen aan allerlei bijzondere dagen
( valentijn, nationale feestdagen enz. ).
Als het lukt om mensen te motiveren door hun auto 2 weken of langer thuis te houden, dan zal je zien wat voor effect dat heeft op de groot machten.
Maak een rekensommetje van 14 dagen x 40 tot 80 liter x 15 miljoen auto’s en tel je winst uit wat je bespaart en pijnigt tegelijkertijd.
Het is mogelijk, maar wij maken ons te afhankelijk en wanhopig t.o.v. de overheid die lekker cashed en wij dienen dat maar te accepteren.
Kortom dom kutjes volk zijn we.
akrapovic zegt
@bempi: ik ben het met je eens. Zou het liefst ook zien dat de bevolking zijn mond eens opentrekt tegen de oveheid, maar inderdaad, hoe moet dst gebeuren dan?
bempi zegt
@akrapovic:
zie comment @ fant.
4991 zegt
lol, 1.39 voor en liter diesel hier.
MARS zegt
Merk niets van de benzineprijs, tank altijd voor €25,- ;)
desoper zegt
@MARS: je krijgt dan alleen steeds minder air miles per tankbeurt
MARS zegt
@desoper: ik doe niet aan air miles, das voor premium rijders…
desoper zegt
Maak maar vast 2 euro die brandstof. Kan waarschijnlijk tot het einde van dit jaar stabiel blijven, en buiten dat betalen de wegenbelastingvrije autobezitters dan ook nog wat extra aan de schatkist.
the-budel-guy zegt
Ideetje: alles wat GEEN wegenbelasting betaald mag het dubbele voor de brandstof gaan betalen. Hoe meer wegenbelasting je betaald hoe goedkoper je gaat tanken.
desoper zegt
@the-budel-guy: Iedereen die auto wil rijden, per jaar een vast bedrag aan wegenbelasting laten betalen. ongeacht het soort/type auto dat je rijdt. Wie veel vervuilt betaald ook veel aan brandstof-accijns.
Een belastingvrije koektrommel veroorzaakt net zo goed file’s als een SUV. En waarom moet iemand met 3 auto’s 3x zoveel wegenbelasting betalen?
kaasboerin zegt
@desoper: Haha, logica hoef je niet te zoeken hoor in ons belastingsstelsel, dan ben je gauw klaar…..
RubenPriest zegt
Ongelofelijk.. Heb er nu nog geen last van. Maar over 2 maanden is dat anders. Benieuwd wat de prijs dan is :(
bartsmit zegt
Gooi er nog maar een Euro op. Dan rotten die paupers in hun oude Alto’s, Corsa’s, Clio’s, Jimmy’s, Kia’s, Hyundai’s misschien eens op en ziet de wereld er meteen stukken beter uit.
desoper zegt
@bartsmit: Zo is dat!
The360box zegt
@bartsmit: Jij moet eens oprotten met je zeikreacties! Want jij rijdt zeker een Hemi die 1 op 1 rijdt?
midasracer zegt
En de winkeliers maar klagen dat er niemand meer komt. Vind je het gek? Naar de stad rijden en een paar uurtjes parkeren en je bent al 10 euro kwijt. Zo gaat de economie echt naar de klöten.
bartsmit zegt
@midasracer: Hoezo? Ze gaan toch wel naar de klöte want je gaat anno 2012 toch niet meer winkelen? Je koopt alles online? Tenzij je hömo bent, dan ga je shoppen met de vrouwtjes.
midasracer zegt
@bartsmit: De vrouwtjes shoppen nog steeds en masse hoor. Je hoort mij niet klagen. Drijvende motor achter de economie. Ik ben net begonnen met internetverkoop dus verwacht wel een verdubbeling van de omzet in een paar jaar.
fant zegt
Merk veel van de benzineprijs, ik rij graag onzuinig :( Mijn auto is een stuk leuker als je hem lekker in de toeren jaagt, en dan zuipt ie nogal. Het leven is zwaar.
Carreza zegt
Lang leve de trein!
… maar dan heb je gegarandeerd vertraging …
… en kan je met wat pech niet eens neerzitten …
… en een ticket kost snel 5 euro …
… Right, toch maar tanken :(
The360box zegt
@Carreza: Probleem in Nederland is het OV, als ze iedereen het OV in willen krijgen moeten ze het goedkoper maken maar wat doen die lamlendige honden in Den Haag? Verhogen het tarief, vinden ze het gek dat we meer rijden?
rijbewijzer zegt
Ik vind de benzineprijs opzich nog niet eens het grootste probleem, maar die €0,19 per KM mag van mij wel weer omhoog.. haal nu nauwelijks m’n benzine eruit..
akrapovic zegt
@Carreza: ov is veel te duur
Design_Driven zegt
We kunnen (ik niet in elk geval) stoppen met tanken. We kunnen wel een signaal geven. als we massaal niet meer bij de top 3 tanken geven we een duidelijk signaal. BV We spreken af dat we niet meer tanken bij de Shell, Total en BP. Dit is vlolgens mij het enige dat werkt.
Maar we zullen wel weer bukken en ons laten…..
nelly0183 zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik Bus
nelly0183 zegt
Merk niets van de benzineprijs; ik tankpasje
meneersander zegt
Tijd om te gaan staken?
mazdarx8 zegt
nog voor de zomervakantie word het 2 euro.
The360box zegt
@mazdarx8: Door gasten als jouw komt het ook zover, zo werkt het. Bij RTLZ hebben ze de crisis veroorzaakt: Als je maar blijft lullen het gaat slecht gaat het ook slecht…
mashell zegt
@The360box: precies. Dus zeggen we “er is geen crisis!”, de hoge benzineprijs is het bewijs hiervan. Als er al crisis zou zijn dan zou de vraag afnemen en daarmee de prijs.
the-budel-guy zegt
@The360box: oké zo dan: voor de zomer is de prijs van benzine 0,30 cent de liter. En nu met z’n alle dat gaan roepen.
The360box zegt
@the-budel-guy: Snap je het wel, het is misschien niet in de praktijk te zien maar de regering is er mede verantwoordelijk voor: en maar blijven roepen dat er crisis is en maar lekker bezuinigen.. En waarom?
the-budel-guy zegt
@The360box: Gast zet je humor even aan of is die al weg bezuinigd
The360box zegt
@the-budel-guy: Ik ben altijd bloedserieus dat weet je toch!
luuktb zegt
Zeur toch niet zo het komt uit de lengte of de breedte de kas moet gevuld worden, veel beroerde waar het aan uitgegeven word.
Of je tankt en houd je mond of je gaat maar lekker op de fiets.
Echt dat gezeur dood moe word je ervan , kost per maand een keer 3 tientje meer nou wat spannend.
en als je dan moet rijden en je vind het te duur, doe je het volgende : Verkoop je 1 op 10 slurpende bolide en koop een toyota aygo (c1,107) en rij per Km voor de helft van het geld.
Hubert zegt
@luuktb:
Of een twingo diesel : 5ct/km aan brandstofkosten.
luuktb zegt
@Hubert: Kijk dat bedoel ik , als je het te duur vind kan je gaan schreeuwen dat je het anders wilt zien van de overheid maar je kunt ook bij je zelf beginnen.
Ik zelf zie het probleem niet , ja tuurlijk het word wat duurder maar alles word duurder maar we verdienen ook meer.
E320cdi zegt
“The sky is de limit” zal in dit geval wel van toepassing zijn… Ik ga vrij vaak naar Rotterdam met de auto, maar ik heb afgelopen week weer eens een poging gewaagd: De trein! En ik weet nu gelijk weer waarom ik liever wat meer betaal. Het duurt lang, je bent op Centraal Station nog lang niet waar je zijn moet en zo goedkoop is het helemaal niet (zelfs mét 40% kortingskaart!). Zonder korting is het ongeveer even duur en dan rij ik niet eens zuinig in een zuinige auto…
Zodra je met meer mensen reist is een auto al helemaal snel voordeliger. Je moet alleen wel slim parkeren en soms even 5 minuten (langer) willen lopen zodat je gratis staat bijvoorbeeld.
dotternetta zegt
Ik tank gewoon en ik zeur niet. Ik moet toch rijden. Wat hebben we nou te klagen in nederland?
ErikkNL zegt
Merk niets van de benzineprijzen.. ik rij door zonder te betalen… nou goed?
OT: Dan mmoeten we maar vertrouwen op die man zijn woord… de uitlaat moet toch roken..
memphiszr zegt
Zojuist over de grens €1,74 betaald voor Ultimate102! Stukje beter dan hier in NL!
The360box zegt
Dacht dat we wel waren uitgeluld volgend Autoblog zelf, maar nee. Heb zelf geen zin meer om te lullen want we worden toch maar uitgemolken en zolang niemand er wat van zegt kan het me geen reet schelen!
lincoln zegt
zo snel mogelijk naar de 5 euro de liter ..
oprotten met die paupers en lease-rijders van mijn weg ..
potver7 zegt
@lincoln: O dus jij zit achter al die bordjes: “Eigen Weg”!
golfvr6girl zegt
Het is toch niet leuk meer op deze manier eigelijk, je bent in staat om een zuinige auto aan te schaffen… maarja zo lang het nog kan blijf ik lekker in m’n vr6 scheuren.
aschie1 zegt
gewoon een belasting vrije audi met lpg!
CapsLock zegt
“equals een lachende Nederlandse overheid (er moeten begrotingsgaten gevuld worden)”
Ah kijk, borrelpraat! De accijnzen – waar de grootste inkomsten vandaan komen – staan vast. Dat zijn geen percentages. Alleen de BTW-inkomsten zullen wellicht iets stijgen, maar ook dat is verwaarloosbaar.
En om op de stelling te reageren:
Nee, natuurlijk is de top nog lang niet bereikt. Deze zomervakantie nog zitten we op €2,- of meer per liter 95. Vrij logisch gevolg van vraag en aanbod en geopolitieke situaties.
Megakix zegt
@Sir : stuivers x 2,20371 = ca. 80 stuivers joh !
VeniVidiVici zegt
Zooo, net weer even m’n 330d in België vol gegooid :D
clubbtraxx zegt
@VeniVidiVici:
Grote knul… wel een 330d rijden maar zeiken over een paar centen duurdere diesel in NL?
VeniVidiVici zegt
@clubbtraxx: Dat noem ik geen paar centen meer hoor haha.
En misschien kan ik wel een 330d rijden door JUIST op de kleintjes te letten ;)
geitema zegt
je bent ook een achterlijke autist als je je tank volgooit bij snelweg station, ik heb vandaag voor 1.71 kunnen tanken ( onbemand tankstation buitenaf )
capo1bastone zegt
Gelukkige belg met tankpas :-p
bertorelli zegt
De prijs van LPG is al twee dagen op rij gedaald en die van benzine al twee dagen op rij gestegen.
Nu rij ik op gas dus mij hoor je niet klagen.
Maar vreemd is het wel.
Zelfs de prijzen hier in NL liggen al vaak hoger dan in het buitenland terwijl dat voorheen vaak andersom was.
Niet leuk als je 1 op 6 rijdt.
W115 zegt
Elke keer huilend tanken. Niet normaal meer
Alexw210 zegt
Ben ik even blij dat ik een maand geleden de auto een schop heb gegeven!
Over de wegenbelasting doe maar het systeem van duitsland betalen naar motorinhoud!
Maargoed Den Haag ziet de auto nog steeds als grote melkkoe!
Trouwens moeten de bewindslieden ook hun benzine zelf betalen??? Misschien een ideetje!
midasracer zegt
Ik heb toevallig net een zelf programmeerbare ECU voor mijn auto gekocht. Dat ding kan 3 mappen bevatten en met een draaiknop ala Machinetto kan ik een map selecteren. Voor op de snelweg de zuinige map en als ik wil scheuren op het circuit zet ik hem op track. Dan kan ik gewoon op de snelweg 1 op 18 of zo rijden. Scheelt toch weer wat centjes. Beter dan altijd 1 op 10 rijden.
dennisr zegt
@midasracer: oeh nice! heb je een link voor me? is een handig ding!
kaasboerin zegt
@midasracer: Lol???? Geintje zeker.
midasracer zegt
@kaasboerin: Nee hoor, ik heb op Ebay een Emerald K6 gekocht met alle sensors en draadboom erbij voor 550 pondjes. Kan je gewoon op je laptopje pielen met de inspuiting. Daarvoor heb ik de gaskleppen van een Honda Firestorm SP1 gekocht.
Ik moet nu alleen nog een wideband lambdasonde kopen en ik heb Emerald gevraagd of er nog een controller tussen moet of dat ie direkt op de computer kan. Als ik dan closed loop draai hoef ik alleen maar de AFR in de tabel te zetten en de computer regelt dan de hoeveelheid benzine. Voor details zie http://www.emeraldm3d.com/. Overigens er zijn tientallen van dit soort systemen te koop, Haltech, Gotech, Canems, Typhoon, Megasquirt, DTA, KMS (de enige Nederlandse) enz.
dennisr zegt
@midasracer: mooie optie voor een wagen die je niet weg doet, maar voor een auto die je een paar jaar hebt kan het niet uit denk ik, voor die 550 pond kan je veel tanken..
midasracer zegt
@dennisr: Er zijn zat mensen die dit soort computers op een gewone auto zetten. Daar zijn speciale kabelbomen en stekkers voor. Als ze de auto verkopen, halen ze hem eruit, originele computer er weer in, klaar. De computer kun je met een andere kabelboom weer in een nieuwe auto zetten, nieuwe map downloaden van de website van de fabrikant en rijden maar. Erg handig als je een wat minder conservatief inspuitprofiel in je auto wilt hebben. En uiteraard noodzakelijk als je met andere inlaatsystemen en sportuitlaten gaat spelen. Die hebben pas zin als het motormanagement er ook op wordt afgesteld. Daar hebben de “petjes” weinig verstand van, daarom lopen die auto’s vaak zo slecht.
kaasboerin zegt
@midasracer: Waarom wist ik dit niet???
midasracer zegt
@kaasboerin: Ach je bent nooit te oud om te leren. Ik heb jaren gesprutst aan old school auto’s met carburateurs, ouderwetse verdelers (zelfs nog met puntjes!)en ga nu eindelijk het digitale tijdperk in vwb autotechniek. Dat opent toch geheel nieuwe mogelijkheden.
kaasboerin zegt
@midasracer: Ik dacht dat dat software veel duurder was, laat staan de programma’s. Maar goed daar zit ’t hem natuurlijk in. Zo’n programma kan je alleen schrijven als je er alles van af weet. Gaat mij niet lukken vrees ik.
midasracer zegt
@kaasboerin: Hoe bedoel je? Alles is kant en klaar. Je hoeft alleen maar verschillende tabellen in te vullen vwb ontsteking en benzine. Voorbeeld van Megasquirt ontsteking:
Houdt de motor in bij hoog toerental, dan de onsteking wat voreger zetten, pingelt hij, dan zet je er een wat lager getal in. Piece of cake. Probeer dat maar eens met een verdeler. Het vereist 0,0 programmeerkennis (kan ik ook niet).
kaasboerin zegt
@midasracer: Wauw, werkelijk briljant…… Thenx.
dennisr zegt
@midasracer: ah, vraag beantwoord, maar in hoeverre kan je dan zuiniger maken? ik bedoel, als je te veel verschil maakt in de getallen gaat je motor ook raar doen.. denk ik.. *denkt na*
dennisr zegt
@midasracer: hoe gaat dat precies, je krijgt een CD erbij en installeert het op je huis, tuin en keuken laptopje? en dan de instelling in de computer veranderen, en rijden?
zou wel lekker makkelijk zijn, en prijs valt opzich nog mee..
midasracer zegt
@dennisr: Ja, maar Cd is ouderwets. Je kunt de software gratis van de fabrikant downloaden (zie bij downloads) en op je pc zetten. Kan je zo doen, sommige software wil niet opstarten als er geen ECU aanhangt, maar de meesten kun je offline mee spelen. Kan je zo een map van een auto selekteren (emerald heeft er een stuk of 20 standaard inzitten) en wat getalletjes veranderen. Soms kun je nog een stimkit kopen om een simulatie te draaien, maar ik zie het nu er niet van in. Hier een voorbeeld van iemand die een Megasquirt in zijn MX5 zet:
http://www.youtube.com/watch?v=mannYlZvhNQ
dennisr zegt
@midasracer: hmm, lijkt me goed te doen, maar je krijgt wel de juiste kabelboom erbij? dat je dus op merk en type besteld? of moet je nog draadje voor draadje kijken hoe het moet zitten voor de aansluiting op de ECU?
midasracer zegt
@dennisr: Dat kan maar kost wat meer. Dan koop je een plug in ECU die je direct aansluit op de plug van de auto, zie mijn voorbeeld hierboven van de K6 in een Lotus Elise. Of je koopt een universele kit. Dan krijg je een losse draadboom en stekkers en moet je zelf gaan solderen. Neus maar eens bij Haltech op de site. Dat is de top uit Australië (maar voor mij te duur). Wordt veel in Japanse auto’s met turbotuning gebruikt:
http://www.haltech.com/
Hun instructievideo’s zijn ook de moeite waard.
dennisr zegt
@midasracer: ik ga komende tijd even uitzoeken hoe het allemaal zit :D tot zover in elk geval bedankt! :D
midasracer zegt
@dennisr: als het goed gaat heb ik die van mij in juli draaiend (ik moet mijn blok in juni terug krijgen). Ik zal er wel een paar Youtube videootjes van maken.
dennisr zegt
@midasracer: is goed, ben zeer benieuwd :)
midasracer zegt
Hier de inbouw van een Emerald K6 in een Lotus Elise en initiele afstelling. Gewoon op je laptopje.
http://youtu.be/b8t_ew6LFjI
Een vriend van mij heeft een Megasquirt ingebouwd met wifi. Die kan draadloos op een palmtopje zijn motor afstellen. Ook handig als ie naar de garage moet. Zet je gewoon max. rev. op 3000rpm.
Anoniem zegt
@midasracer: Dat lijkt me wat met een oude laptop oid, Draait die software op een Pentium 2?
midasracer zegt
@dennis245turbo: Draait op alles. Maakt niet uit, het is gewoon een simpel interface programmaatje om de Eprom in de ECU te kunnen programmeren. Ik heb hem al op mijn laptop en ben druk bezig om een 12v voeding aan de ECU te koppelen om er wat mee te spelen. Ik heb een paar jaar oude Fujitsu Siemens en die heeft gelukkig nog wel een ouderwetse seriele poort hoewel ik bij mijn koop ook nog een serieel-usb adaptor kabel heb gekregen.
Anoniem zegt
@midasracer: Ik heb deze, maar dan een Mark 4 touchscreen, die andere heeft geen seriële poort: http://static.trustedreviews.com/df9d62%7C0997_2441-overview.jpg
Anoniem zegt
@dennis245turbo: Dat is een Toughbook voor de duidelijkheid, een cf-18, Heb hem gehad, echt niet kapot te krijgen, Ook bekend als monteurslaptop omdat hij gebruikt wordt door automonteurs etc.
midasracer zegt
@dennis245turbo: Kijk maar eens of het wil draaien:
http://www.emeraldm3d.com/media/software-manuals/setupK3v1r089.exe
Na opstarten vraagt hij om de link, dan doe je gewoon cancel en laad je een map van een willekeurige auto. Er zitten zeker 20 maps standaard in. Meestal kunnen dit soort programmaatjes op elke computer draaien. Een vriend van mij heeft een Megasquirt en kan die draadloos instellen via een pda met wifi. Handig als je met vakantie gaat, even de boel blokkeren en niemand die het ding nog aan de praat krijgt. Wellicht ook iets voor eigenaren met een VW, Audi of BMW. En als hij naar de garage moet, gewoon max toerental op 2500 zetten.
Anoniem zegt
@midasracer: WTF 2500 max rpm, gozer dat trekt voor geen meter :P
midasracer zegt
@dennis245turbo: Ja, maar is voldoende voor de remmentest en CO meting. Ik zit niet te wachten op monteurs die even gaan gummen met mijn auto. Teveel voorbeelden op internet hoe dat afloopt! Auto’s zouden standaard een monteursslot moeten hebben. Renault schijnt het wel te hebben.
Anoniem zegt
@midasracer: Ah nu snap ik ’t, dacht al 2500 tpm max trekt toch voor geen meter?
midasracer zegt
@dennis245turbo: Nee, maar 7500rpm wel! Niet slecht voor een 50 jaar oud blokje:
http://www.youtube.com/watch?v=DzU9QBAr1kc&feature=relmfu
Hoewel ik hem afregel op 6500rpm. Dit is vrijwel de setup die ik ga doen, alleen met een andere computer en een Honda Firestorm gasklep met 2 horizontale injectors. Met een beetje mazzel 100pk op het circuit en toch 1 op 18 op de snelweg.
Tommy2 zegt
Nu € 1,873 al, gaat lekker. :P