Helaas is dat record van de benzineprijzen geen laagterecord. Nee, het is precies omgekeerd. Maar dat had je waarschijnlijk al gedacht…
Het is voor de Nederlandse autorijder kommer en kwel anno 2021. Zeker als je geen leaseauto-met-tankpas of een elektrische auto hebt. Als je een volle tank wil afrekenen moet je zo ongeveer een nier verkopen om de vraagprijs te kunnen betalen.
De adviesprijs voor een litertje Euro 95 (of E10, zoals dat vloeibare goud tegenwoordig heet) is namelijk nooit hoger geweest dan nu. Ik wil het eigenlijk niet opschrijven, maar doe het toch maar. Komt ie.
Voor een liter benzine betaalde je in Nederland een maand geleden nog 2 euro, nu is dat al opgelopen tot 2 euro en 10 cent. PER LITER!!1!1!
Het is allemaal de schuld van de Russen
Ok, dat is misschien een beetje kort door de bocht. Ik herstel mezelf even. De record hoge benzineprijzen zijn deels de schuld van de Russen. Zij en andere olieproducerende landen pompen extra weinig op en houden daarmee de olieprijzen hoog. Dit omdat ze zo extra veel roebels (en dinars enzo) ontvangen. Maar zoals altijd is er nog veel meer aan de hand, maar daarover straks meer.
Eerst nog even over het beperkte aanbod van olie. De vraag is namelijk enorm gestegen nadat de coronacrisis een beetje op zijn eind liep. Zelfs zó erg, dat vraag en aanbod volledig scheef kwamen te liggen. Tel daarbij op dat ook de prijzen van andere energiebronnen enorm zijn gestegen en olie als een prima alternatief wordt gezien en je komt dus zo aan een nieuw record van de benzineprijzen.
Russen, Rutte, het scheelt maar een paar lettertjes
Ja, we kunnen die Russen wel overal de schuld van geven, maar de oorzaak van onze hoge benzineprijzen ligt toch voornamelijk bij onze overheid. Die heffen namelijk enorme belastingen en accijnzen op onze brandstof.
Op elke liter benzine krijgt de overheid nu ruim 81 cent aan accijns. Dat wordt bij alle andere kosten, zoals productie, transport en marge voor de pomphouder opgeteld en dáárover wordt nog eens BTW gerekend. Dat alles bij elkaar zorgt voor een record in de benzineprijzen. Wacht, hier een plaatje van de site van United Consumers, kun je het zelf ook zien.
Voorlopig nog geen daling van benzineprijzen
Ik zou willen dat ik kon afsluiten met goed nieuws, maar helaas. De benzineprijzen zullen voorlopig niet gaan dalen. Sterker, het zou ons niks verbazen als we morgen alweer een nieuw record mogen bijschrijven.
De winter komt eraan waardoor de vraag toeneemt, er worden nog elke dag meer goederen geproduceerd en vanwege ‘het klimaat’ wordt er ook nog eens minder geïnvesteerd in het zoeken naar nieuwe oliebronnen.
Er is eigenlijk maar 1 tip als je goedkoop je tank vol wil gooien. Verhuis naar Slovenië. Daar betaal je voor een liter E10 ongeveer 1,27 euro. Mocht je dat net iets teveel van het goede vinden, blijf dan weg van de pompstations langs de snelwegen of probeer te tanken in België of Duitsland.
Hoe dan ook, we wensen jou (en onszelf als autoliefhebbers) sterkte de komende tijd.
faalhaas zegt
Wellicht moeten wij AB’ers naar Rusland verhuizen, goedkope benzine, gas, heel veel wegen, De wegenbelasting niet te gek. Genoeg vrouwen en drank. Die Poetin is zo gek nog niet.
z3cabby zegt
@faalhaas: Daar heet Autoblog alleen автомобиль блог. Dat is wel even wennen dan.
z3cabby zegt
@faalhaas: Daar heet AB alleen автомобиль блог. Dat is dan ook wel weer een beetje wennen.
mashell zegt
24% marge op LPG? Dat lijkt me een goede reden voor een boycot! Die 9 en 10% op de diesel en benzine is ook best hoog.
petroldrinker zegt
@mashell: ik noem dat nou niet bepaald goede marge hoor…
pa045 zegt
Wat een opmerking. hoeveel denk je dat de marge is op de kleding die jij draagt of de bank waarop je zit? Alles gelieerd aan de autobranche werken met marges die niet te vergelijken zijn met andere branches. Ik zou weleens willen weten wat de marge (buiten subsidie) op zonnepanelen is. Ik weet het niet, maar het zal mij niet verbazen dat een aantal leveranciers en installateurs de ballen uit hun broek lachen wanneer ze weer een order binnen krijgen. De regering betaald toch middels subsidie.
En de boycot van LPG is al 20 jaar aan de gang. Dus rijk wordt je er niet van.
knapzuur zegt
Voordeel van diezelfde zonnepanelen is dat ze zichzelf extreem snel terug verdienen, voor de meeste andere zaken geld dat niet zo eenvoudig.
escort77 zegt
@mashell: om die reden wordt er op veel plekken ook flink “gestunt” met LPG prijzen.
16 cent korting op de landelijke adviesprijs is niet ongewoon. Kijk voor de gein eens op de Leaseplan tank app voor prijzen van LPG en andere brandstoffen en zoom dan uit tot een straal van 20km ofzo, met een beetje planning en creativiteit kan je makkelijk veel besparen.
Rick-dos zegt
Ik ben in de fortuinlijke omstandigheid dat die prijzen me niet zo raken. Ik kan echter goed begrijpen dat het niet voor iedereen zo is. Als de olieproducerende slim zijn dan draaien ze de kranen weer snel open want itt voorgaande jaren is er nu een alternatief voor benzine en dieselmotoren. Als ze niet oppassen versnellen ze alleen maar de groei van elektrische auto’s en verzwakken ze nog sneller hun positie.
slickrick zegt
@Rick-dos: al rijdt heel de benelux en Scandinavië elektrisch, dat boeit helemaal niks. Olie en gas prijs zijn sterk gecorreleerd en de vraag naar gas zal komende 10 – 30 jaar alleen maar toenemen…..omdat China het keihard nodig hebt om al onze rommel te produceren
lekkerlinksrijden zegt
Rustiger op de wegen wordt het ook niet echt ondanks deze prijzen, dus ik zie geen probleem
HZW zegt
Precies mijn gedachte.
Als de brandstof nog steeds zo goedkoop is dat we nog steeds massaal in files staan, zie ik ook het probleem niet van de brandstof prijzen.
pa045 zegt
We zullen nog steeds op ons werk moeten komen. Ik denk dat daar de grootste drukte inzit. Mensen zijn vaak te lui om te fietsen en, indien op de fiets, kunnen ze niet schelden op andere fietsers. Dus die 6 km naar het werk wordt lekker met de auto gedaan.
Wat mij wel zeer verbaasd: we werken massaal thuis, zeggen ze. Waar slapen we dan?
jje003 zegt
Ik denk dat veel mensen geen keus hebben. Ikzelf werk diensten en OV is gewoonweg geen alternatief. Hetzelfde geld voor mijn zusje die in een ziekenhuis werkt en moet betalen voor parkeren. Mijn moeder zit in de thuiszorg en krijgt nog altijd 19ct. per kilometer en geen auto van de zaak. De salarissen in de zorg zijn schandalig, maar de mensen in de kou laten staan kunnen ze allebei niet. Geloof maar dat deze prijzen er hard in slaan!! Ik denk dat men onderschat hoe veel mensen afhankelijk zijn van hun auto. Tenzij je ergens op een kantoor of in een stad werkt, is OV buiten de randstad gewoon bizar slecht. Het kan zeker 1,5 uur duren om 15km te reizen vanwege slechte verbindingen etc. Die drukte die niet afneemt; de meesten hebben geen keus!
r3fl3x zegt
Vind persoonlijk dat zolang mensen gedachteloos de auto pakken voor een rit van minder dan 5 km de brandstofprijzen te laag zijn. Echter, de voorwaarde is dan wel dat iedereen de mogelijkheid heeft om dichtbij het werk te wonen of toegang heeft tot goed OV. En daar ligt m.i. het echte probleem.
monsieurleloure zegt
Ben zo blij met mijn zuinige 5,7 liter V8 (-:
tinnemans zegt
@monsieurleloure; Tsja, dat is het grote voordeel van een V8. Mijn 4.0 is ook heerlijk zuinig. Soms. ;)
kennone zegt
Van een BMW 130i naar een Alfa Mito gegaan vanwege de onkosten, betaal gewoon net zo veel als toen we de BMW aanschafte haha ellende
Robert zegt
Gistermiddag net over de grens Super 98 E5 getankt voor € 1,78. De E10 was daar toen € 1,69.
HZW zegt
Gister bij een BP in Nederland E5 getankt voor bijna € 2,18 per liter.
gtveej zegt
Gelukkig wonen we dicht bij de grens met België. 1,78 voor 98 zonder ethanol toevoeging. (Texaco)
Meteen ff stoppen bij de locale slijterij en een kratje speciaal bier mee voor de prijs van een krat bier
hier.
werf76 zegt
Altijd dat zelfde gelul. In Slovenië is het goedkoper, daar is het goedkoper en daar is het goedkoper..
In welk land is het sociaal vangnet zo goed geregeld als in Nederland? Zolang we klagen hebben we het best goed..
Oh ja, ik vind de prijzen ook nergens over gaan. Gewoon kunstmatig omhoog gewerkt.
Robert zegt
@werf76: goed punt. Nog een aspect van het autorijden: nergens in Europa kun je je autoverzekering zo goedkoop afsluiten als in Nederland. Wat je hier per jaar kwijt bent, kost je in de landen om ons heen soms wel vier tot acht keer meer. Het fenomeen no-claim korting is daar bijvoorbeeld onbekend en ook zijn de voorwaarden vaak nog veel strenger, bijvoorbeeld als de auto niet langer is verzekerd als je deze uitleent of zo.
tinnemans zegt
@rrrobert; en daarboven op komt dat in bijvoorbeeld Belgie het haast onmogelijk is om een oudere auto met leuke motor te rijden. Dat scheelt zo een factor 3 a 4 aan belasting. Ik zou daar in elk geval niet in een 15 jaar oude 7 serie willen rondrijden, wat ik hier met enorm veel plezier doe.
Ik was laatst in Polen en daar was de benzine ook schrikbarend goedkoop. Maar de geur van steenkool was ook schrikbarend, dus ik tel gewoon m’n zegeningen. We hebben het hier helemaal niet zo slecht.
O plaat zegt
Het klopt dat door het biv systeem in België auto’s economisch waardeloos zijn vanaf een bepaalde leeftijd. Maar eens ze 30 zijn en je ze als oldtimer kan inschrijven ben je op elk vlak beter af dan in Nederland. Geen ophok plicht, veel goedkoper, minder beperkingen, …
nicolasr zegt
Nou… Ik betaal voor mijn Cayenne in Spanje 800 euro per jaar en dan is ie all risk verzekerd. Volgens mij kom je daar niet aan in Nederland. Plus de wegenbelasting is een factor 12 lager en dan kost een liter brandstof -diesel in mijn geval- 1 euro en 27 cent bij de Repsol, 1 euro 17 bij de merkloze pomp. En de wegen zijn hier over het algemeen ook prima in orde en van files hebben ze buiten de grote steden nog nooit gehoord.
Tuurlijk is het in Nederland allemaal goed geregeld, maar er zijn andere landen waar het in elk geval op automobiel vlak een stuk beter is geregeld…
Nemus zegt
@werf76: in Slovenië is best een goed vangnet hoor. En heel erg sociaal. Is je vrouw bevallen? Ze mag EEN JAAR thuis blijven. Onder de 25 en nog student? Gezondheidszorg GRATIS. Kom maar op met de achterlijk dure gezondheidszorg in Nederland (waar je per kwartaal betaalt wat je in België op een jaar betaalt)
En de wegen zijn er perfect onderhouden.
Alleen jammer van de achterlijke president die door 1 of ander politiek spelletje aan de macht is gekomen en nogal hoog oploopt met Orban en Trump 🙄
Maar geloof me: op veel vlakken is Slovenië echt een veel beter land als Nederland. Nu nog een Jumbo openen voor alle Primož Roglič-fans daar en je hebt helemaal goud.
Gremo Slovenci! 💪🏻
boomhauwer zegt
Probleem ligt bij de politieke spelletjes tussen Rusland en de eu.
Bastiaan Williams zegt
En dan een plaatje van een Diesel auto. Hahaha
frank2b zegt
benzineprijzen boeien mij niet zo.
ik win toch nooit wat..
joris1988 zegt
Ik tank altijd voor vijf tientjes..
KiraLight zegt
Laat je niet gek maken door verhalen over Rusland e.d. dit is gewoon inflatie als gevolg van de geldpersen.
Flatsix zegt
@KiraLight: he he, eindelijk iemand die het snapt. Ik denk dat het nog erger is: de brandstofprijzen worden bewust omhoog gemanipuleerd om de ontstane hoge inflatie door de geldpersen te verbloemen. Hoge inflatie laat vervolgens alle schulden lekker verdampen en bij gelijkblijvende loonbelastingschijven en bv huurwaardeforfait neemt je belasting automatisch alleen maar toe. Win-Win voor het grootkapitalisme en overheden en verlies-verlies voor de burger. Niks nieuws dus onder de horizon.
KiraLight zegt
Dat omhoogmanipuleren denk ik weer niet, maar zou kunnen…
We hebben een tegenbeweging nodig.
Laat alle bedrijven en mensen die producten diensten leveren aan de overheid flink hun prijzen verhogen. (met 21% ofzo), alle ambtenaren loonsverhoging eisen.
Werkgevers en werknemers moeten samenwerken in plaats van tegen elkaar staan, en gezamelijk de prijzen en lonen verhogen.
Want als alles duurder wordt, dan is het niet omdat alles duurder wordt maar is het geld geen fluit waard.
kerre zegt
Afgelopen week nog een paar honderd liter rode diesel getankt in België. Die zit inmiddels ook al op €0,93 cent… begint schandalig duur te worden.
Half jaar geleden zat die nog op 0.63.
neal zegt
hangt af van de hoeveelheid. 2000l komt rond de 0.72
neal zegt
op Gran Canaria/Tenerife (kortom de Canarische eilanden) staat de diesel 0.99 euro/l (eidn sept 2021)
Zij worden gesubsidieerd door Europa omdat ze zo afgelegen liggen. Zullen wij hier wel voor mee betalen hoor…. dank je wel!!!
Dutchdriftking zegt
Het is zonder meer erg duur, en daar de prijzen anderhalf jaar geleden historisch laag waren doet het extra zeer. Ik hoop dat er snel een correctie komt van 10 a 15%, maar of dit ook gebeurd….
dree16v zegt
Laatst maar gestopt bij 99,99 moet nog ff wennen aan het idee… Gelukkig komt mijn nieuwe auto 5 km verder op een liter zonder in te leveren op prestaties dus dat compenseert de boel weet wat. Overigens tank ik met beide auto’s 98 , per saldo goedkoper omdat beide auto’s er zuiniger en mooier op lopen.