Naast alle perikelen in de wereld is er ook nog een accijnsverhoging waardoor de benzineprijs stijgt.
Door een onstuimige wereld merk jij iedere keer weer aan de pomp wat een pijn dit kan doen in je portemonnee. De olieprijzen zijn niet de enige factor voor de benzineprijs in Nederland. Er is ook nog zoiets als accijns en BTW. Met dat eerste staat weer wat te gebeuren.
We zitten nu nog in april en volgend jaar is -gelukkig- nog een eindje weg. Echter staat op 1 januari 2025 een accijnsverhoging voor brandstof te wachten, waardoor de benzineprijs en de prijs voor een liter diesel, flink stijgt. Daarover bericht de Telegraaf vanmorgen. Het gaat om uitgestelde belastingverhogingen die er alsnog gaan komen.
Accijnsverhoging en de benzineprijs
Naast een geplande accijnsverhoging volgt er nog een prijscorrectie op 1 januari. Concreet kun je een prijsstijging van ongeveer 23,05 cent voor een liter benzine en 14,93 cent voor een liter diesel verwachten. Nu is het nog koffiedik kijken wat je uiteindelijk voor een liter peut moet betalen, we weten natuurlijk niet wat de adviesprijs is voor Euro95 op 1 januari 2025.
Reken je echter met de benzineprijzen van vandaag de dag dan doet dat echt wel pijn. De adviesprijs voor een liter benzine ligt vandaag de dag op 2,27 euro per liter volgens United Consumers. De adviesprijs voor diesel bedraagt 1,99 euro per liter.
Pas je de accijnsverhoging op de benzineprijs toe kom je uit op 2,50 euro per liter. Diesel gaat dan zo’n 2,14 euro per liter kosten. Nu liggen de daadwerkelijke prijzen bij de pomp vaak lager dan de adviesprijs, maar toch. Met deze ontwikkeling ben je toch wel gauw 2,50 euro of 2,60 euro per liter kwijt voor Euro98.
Het enige wat je nog kan hopen is dat de benzineprijs later dit jaar daalt, waardoor de accijnsverhoging minder pijn doet. De vooruitzichten daarop zijn echter niet hoopvol. De verwachtingen nu zijn dat de prijzen juist verder gaan stijgen. Gaan we 2025 in met een prijs voor benzine richting de 3 euro per liter voor Euro98? Kijk er niet gek van op. Een andere mogelijkheid is dat de Tweede Kamer of een volgend kabinet ingrijpt en de accijnsverhoging tegenhoudt.
Oopelkadet zegt
Het begint als autoliefhebber toch redelijk stockholm syndroom te worden als je nog in dit landje blijft wonen, toch?
Flutterbear zegt
Dat valt reuze mee. Ik hoor nog steeds genoeg klachten dat OV te duur is en regen op de fiets vervelend is. Blijkbaar is de auto het waard.
Trojan zegt
Zolang men de prijs van het OV ook steeds omhoog gooit blijft je argument geldig ja.
Robert zegt
Zolang men het rendementsdenken in het OV nog niet loslaat, zitten we wat dat betreft wel goed met onze overheid.
Flutterbear zegt
Wanneer ben jij voor het laatst in de trein geweest? Die dingen zitten propvol.
Robert zegt
…en de meeste (regionale) buslijnen worden nog steeds opgedoekt, wegens gebrek aan passagiers.
Mijn dochter loopt nu stage en is daarbij volledig afhankelijk van het OV (zowel trein als bus), en ik kan je vertellen dat dit geen pretje is. Te vaak vallen er diensten uit en alternatieven zijn er niet, of gelijk mega overbelast.
Dutchdriftking zegt
Ach, het doet zeer, maar andere zaken zijn in dit land stiekem best goed geregeld. Ik kan de hele dag vullen met klagen, maar er is gelukkig nog voldoende om blij mee te zijn. En natuurlijk zou ik graag emigreren naar Zweden, maar je moet zoveel mensen mee zien te krijgen. Dat blijft toch een uitdaging ;)
Oopelkadet zegt
Welke zaken dan? Huizen zijn te duur, zorg is 2000 per jaar zonder 1 pleister, veel te veel files en veel te koud. Daarnaast heel veel MRB, heel veel BPM en nu dus ook heel dure benzine. In Amerika gaan ze dan gewoon naar een andere staat verhuizen. We zijn tegenwoordig toch 1 EU? Duitsland is niet ver, Belgie idem. Frankrijk, Italia, Spanje al jaren nummer 1 expatland voor NLers. Ik ben mijn koffers aan het pakken.
berlinetta zegt
Er is geen enkele EU-regel te vinden die bepaalt dat autorijden even duur moet zijn in alle lidstaten. Altijd dat geroep over één EU gaat dus niet op.
Robert zegt
“Autorijden in Nederland is (te) duur”
– we hebben gemiddeld genomen de goedkoopste autoverzekering
– we hebben vergeleken met de landen om ons heen de beste kwaliteit wegen
– we hebben ondanks alle fileleed nog steeds een heel goed en fijnmazig netwerk van wegen
– alhoewel er een hoop ‘verwarde personen’ hier een rijbewijs hebben weten te bemachtigen, ligt het niveau van de doorsnee automobilist hier stukken hoger dan in menig EU-land
Oopelkadet zegt
Hoger dan in andere landen? Hoe kom je daar op? Als je een paar dagen in Duitsland heb gezeten en je rijdt NL binnen struikel je bijna over de ellende en de linksplakkerts. De wegen in Fra en Duitsland zijn minstens zo goed en veel, VEEEEEEEEEEEEEL mooier om te rijden dan die platte polderweggetjes hier.
Sorry maar voor autorijden moet je gewoon niet meer in Nederland gaan wonen. je betaalt 10% MRB in Duitsland en tienduizenden goedkopere autos zonder achterlijke BPM.
KEV9 zegt
De wegen hier in Frankrijk beter dan in Nederland??? De tolwegen zijn prima maar de B-wegen hier waardeloos. De wegen in Nederland zijn de beste van Europa
Robert zegt
Ik heb het over de kwaliteit van de wegen en de kwaliteit van de automobilisten, niet over de ‘scenery’. In Duitsland zijn de snelwegen ‘bijna’ net zo
goedslecht als menig Waalse (of in iets mindere mate) Vlaamse snelweg: veelal bitumen gatenkaas met lappendekens.Verder pendel ik dagelijks tussen Arnhem en de grensstreek, en als ik zie hou sommige Duitsers zich in Nederland manifesteren, dan springen je de tranen ook in de ogen. Om over de doorsnee Oost-Europese chauffeur helemaal maar te zwijgen…
maarteno zegt
Blijft toch mooi heh…de inflatie komt voor een groot deel tot stand door kosten van vervoer….dus laten we die dan maar lekker omhoog gooien om te corrigeren voor inflatie…
martinus.tussengas zegt
Nja als je de voorjaarsnota bekijkt.
harrie zegt
Voor 128.000,- dollar heb je een Jetson One, een eenpersoons drone.
Geen dure BPM, MRB, of accijns bij laden aan je eien panelen. En vooral: geen files. De total cost of ownership zou inmiddels wel eens gunstig uit kunnen pakken.
William zegt
Prijzen in de USA zijn ex btw, dus er komt in Nederland sowieso 21% bij
Stefje zegt
En 10% importheffing want niet in de EU geproduceerd.
Beste wat je kan doen is parkeerbox oid huren in Duitsland. Daar je prachtstuk kopen, en overal in Europa touren behalve in NL. Dan wordt het nog een beetje leuk.
Flutterbear zegt
Voor 128.000 dollar kan je ook heel verl belasting betalen. Nog even los van het benodigde vliegbrevet (ook bij bewolking) en de enorme geluidsoverlast die z’n mini helikopter veroorzaakt. Dat is ook precies de reden waarom de “vliegende auto” geen succes is gewoon. Veel te duur, geen comfort en enorm veel overlast.
harrie zegt
Doe niet zo flauw met je rationele argumenten en support me gewoon even met het rechtpraten van 128k stukslaan op een nutteloos maar ubercool apparaat.
maarteno zegt
niet zo je koppie laten hangen richting die nee knikkers… gewoon doen man!! Vet gaaf zo’n ding!!!
Flutterbear zegt
Nice, groot gelijk hoor. Niet alle keuzes hoeven rationeel te zijn.
str8six zegt
Haagse struikrovers
janmetdelangeachternaam zegt
Ik denk niet dat 2,50 per liter of meer gaat gebeuren. Naast dat weer lekker veel oplevert voor de staatskas raakt het de burgers enorm raakt in de portemonnee, zullen de kosten worden doorberekend aan de burgers en bedrijven. Niet ideaal voor de concurrentiepositie van het land wat zoveel transporteert, toch?
Flutterbear zegt
Toch zie ik nog enorm veel autoritjes die ook met de (elektrische) fiets konden. Blijkbaar is het belasten van gebruik van een auto nog niet in verhouding met het bezig of de alternatieven.
lekkaah zegt
Tuurlijk wel, het kabinet doet daar geweldige dingen mee. Aan ASML geven bijvoorbeeld. Het is immers de bedoeling dat we d.m.v. globalisering straks nog een handjevol conglomeraten hebben en geen MKB meer. Lekker overzichtelijk! :)
fanboy zegt
@janmetdelangeachternaam: Natuurlijk gaat die prijs een keer over 2,50 heen, en dat zal best snel gaan.
We zaten er al bijna tegen aan. Wat meer accijns, en wat meer onrust in het midden-oosten.
Ze zijn daar nu lekker bezig en dat is de “oliekraan van de wereld”.
Ik leg er nog wat zonnepanelen bij.
Robert zegt
Als we ons beroepen op de ‘bestaanszekerheid’ (©Omtzigt), krijgen we die verhoging dan nog van tafel?
rollingstoned zegt
Dat kunnen ze mooi compenseren met het kwartje van Kok.
Autokenner zegt
Bij 2.50 per liter is het toch wel tijd om de koffers te pakken
pomoek zegt
De kosten heb je er dan na een jaar of 10 wel uit ja.
Stefje zegt
U onderschat het sneeuwbaleffect. U heeft wel een goede Nederlandse opleiding genoten, plus relevante werkervaring. U kunt dus meteen een goede baan vinden.
U kunt ook gebruik maken van alles wat goedkoper is; boodschappen, wonen, btw, lagere inkomstenbelasting, etc.
Ik was vrij snel in de plus. Zeker als je een leuke sportauto wilt rijden.
Matc zegt
Ze zijn wel echt gek hoor hier
madmarky zegt
Wat, met dat ze ons dik twee jaar lang een accijnsverlaging hebben gegeven?
pomoek zegt
Okay. Cijfers. Een VOLKSWAGEN GOLF 2.0TSI 235KW R 4-MOTION DSG-7 AUT (ja copy paste staat nu op mp te koop voor iets van 50.000 euro. Als je die door de autokostentool van de ANWB gooit (12.000km per jaar) dan kom je op kosten per km uit op 96 cent, inclusief belastingen en afschrijving en volgens mij wel redelijk alles. Als de prijs van Benzine met 25% omhoog gaat worden die kosten per km iets meer dan 4 cent hoger. Dan worden de kosten per km dus 1 euro per km in plaatst van 96 cent. Per maand is dat dus 42 euro verhoging.
Van die halve euro aan accijns die we extra gaan betalen blijft dus 4% kostenstijging over.
Okay, dan een wat oudere auto: VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1.4TSI 92KW BUSINESS EDITION CONNECTED DSG AUT
Kosten gaan, per maand, van 575 naar 609 euro. een kostenstijging van 34 euro. 6% dus.
harrie zegt
Het is inderdaad een hele mooie tactiek, steeds in kleine stapjes van ca 34 euro duurder maken zodat niemand echt in opstand komt en er vanzelf een soort gewenning/berusting ontstaat bij extreem hoge accijnsen.
pomoek zegt
haha, alsof politici dat doen, die gaan nu juist los op die 25% verhoging! Die betaald moet worden door de hardwerkende Nederlanders! De overheid moet zich de ogen uit de kop schamen!
Of zoiets. En dan moet je zelf even het noord Limburgse accent erbij voorstellen waarin dit wordt geroepen…
harrie zegt
Limburgs accent en Oxford accent, het is allemaal hetzelfde populisme in een ander jasje.
Laten we wat meer bezuinigen op deze pratende hoofden die allen gebaat zijn bij verdeel en heers, in plaats van de inkomstenkant op te schroeven om het circusje te bekostigen.
pitapita zegt
Tsja, 1.4 TSI met DSG. Dan zijn de benzinekosten sowieso al een laag percentage van de TCO.
jlvanleeuwen zegt
Van de €2,50 zitten we niet ver vandaan. €2,35 voor een liter E10 van de A1 is geen probleem. Het verbaast me nog hoeveel mensen langs de snelweg tanken, weliswaar een litertje of 8. Gelukkig ligt de grens hier 5 minuten vandaan. Dan gaat er gewoon voor €1,90 gewoon E98 in, vind de auto wel zo lekker!
Flutterbear zegt
Pauper, ik betaal gewoon 2.20 voor E98. Ga voor dat tientje echt niet omrijden.
jlvanleeuwen zegt
1 voordeel is dat ik geen pauper ben, het andere voordeel is dat ik 10 euro in de zak stop! Denk dat je ook de enige bent die 2,50 euro voor een fles cola betaald bij de appie. Of ga je toch voor het A merk van de Aldi om de 2,20 goed te maken😉
petroldrinker zegt
En bedankt maar weer den haag voor jullie achterlijke belastingen waar we niks van terugzien (want word uitgegeven aan onzin zoals ukraine en gaza)
madmarky zegt
Je beseft wel dat dit een accijnsVERLAGING was die in twee stappen wordt afgebouwd? Met dank aan Rutte was je benzine de afgelopen paar jaar goedkoper.
petroldrinker zegt
Een verlaging die nooit nodig geweest zou zijn als ze in denhaag niet zo belachelijk veel belasting heffen over de brandstof, accijns en daar dan ook nog is btw overheen is gewoon pure diefstal.
maarteno zegt
Owh nee die € 3,72 per Nederlander die we de Palestijnen helpen gaat echt zo’n verschil maken hier in NL als we het niet zouden doen. Verder mag je bij ome Putin gaan klagen voor de kosten die we maken voor Oekraïne…maar zelfs de hulp aan Oekraïne is ‘maar’ €148,59 per Nederlander…en in mijn geval is dat slechts 0,3% van de totale belastingdruk die ik ervaar in NL (en daarbij reken ik dan zo ongeveer alles mee, dus ook BTW, MRB etc.).
Maar ik zie dit ook bij gezeik over als een bedrijf als AH 2 miljard winst maakt, het enige wat mensen horen is 2 miljard en ja dat is veel geld….maar in het geval van AH is 2 miljard slechts een marge van 3-3,5%. Peanuts als je het vergelijkt met veel andere bedrijven en ook zo weg als er iets verkeerds gaat….de meeste Nederlanders hebben 0,0 besef van wat dit soort grote getallen nu eigenlijk echt betekenen en gaan dan maar klagen want het ‘VOELT’ niet goed…kunnen er dingen beter in dit land? 100% maar een populist (en nee helaas Mark Rutte ook niet) als Wilders gaat daar geen steek in helpen.
En mocht je zelfs denken dat het daar in Rusland zo erg allemaal nog niet is want zo heerlijk non-woke, dan nodig ik je van harte uit op te flikkeren naar Rusland en het zelf eens uit te testen. Weet wel dat de opmerking die je hier maakte, je daar in de gevangenis kan doen belanden, want ja kritiek op de staat is niet iets wat gewaardeerd wordt door ome Putin.
petroldrinker zegt
De mensen die zeiken over de winst van een bedrijf, die zal ik ooit nooit snappen, “ga zelf is risico nemen in je leven en wie weet kom je ooit in de buurt” denk ik dan altijd. Ik heb niks tegen bedrijven die torenhoge winsten maken (in bedragen, maar ook in Marge %) Ik kijk er juist jaloers (niet misgunnen dus, is iets heel anders voor mij) naar en probeer er altijd uit te halen hoe ze het doen om het hopelijk ooit zelf toe te kunnen passen om zakken met geld binnen te harken
bierbuik zegt
Het Binnenhof vind ik nog veel kwalijker, gaat zeker meer dan een MILJARD euro kosten om die ouwe meuk op te knappen.
Terwijl die gasten in Den Haag prima in een normaal kantoorpand zouden kunnen zitten..
maotje zegt
Je bent vrij om het land te verlaten. En ergens anders op deze wereld huisvesting te zoeken. Als je van mening bent dat je niks van al die belastingen terug ziet. Wat houd je dan nog tegen? Zoek een land uit waar je het beter zou hebben dan hier in nederland…. Ohh wacht dat wordt wel lastig denk ik zo.
Oopelkadet zegt
Weer zo 1 die denkt dat NL het centrum van de wereld is.
Dat zijn we niet. We hebben een enorme hoge belastingdruk in een klein en overcrowded landje waar 6 maanden van het jaar grijs, nat en koud is. Er is hoge koopkracht maar de inflatie drukt enorm en op autogebied, zeker als je dat prive wil doen is het gewoon niet meer houdbaar dat ”het nog lastig gaat worden’. Vrijwel alle landen in de EU zijn beter om autos te rijden en te eigenaren dan in NL. ALs je hier gaat touren sta je 23 van de 24 uren in de file of rij je polderweggetjes. Er is een reden dat Harrys Garage niet in NL filmt, you know.
michaelras zegt
het is niet de schuld van de regering dat we ‘saaie wegen’ heb in NL he…
Oopelkadet zegt
Maar in het argument ‘weinig landen beter dan NL’ is dat natuurlijk wel een factor. Geografisch is NL niet meer dan een kleine provincie van de EU, onze wegen zijn hoewel erg goed gewoon niet terug te vinden op Harry’s Garage met een reden en nu we toch breder aan het denken, leven en kijken zijn waarom dan ook niet over de grens voor leefgebied? Broaden your horizon. Duits spreken we al en Frans/Italiaans/Spaans lijkt veel op elkaar. Ook vervagen veel grenzen met internet. Of je zus nu 80 of 480 km verder woont…
En het is voor iedereen anders he. Er zijn er zat die ”ons mooie landje” driekleur zwaaiend 360 dagen per jaar erg blij zijn. Maar met bovenstaande benzinekostenplannen, verder onderzoek hoe ontzettend uit elkaar gegroeid de belastingdruk op auto’s is geworden tov buurlanden en wat je daar dan voor terugkrijgt ben ik inmiddels voor wat betreft auto rijden, petrol head zijnde wel de dam over. Het verschil in weer is eigenlijk de spreekwoordelijke druppel. Waarom zou je de helft van je leven in dikke jassen verslijten. Je leeft maar 1 keer. Liever met 220 zonnige dagen per jaar.
michaelras zegt
in de zon zitten is altijd +1 wat mij betreft.
En als Harry nou idd zijn roadtrips in NL zou uitvoeren, dan hoeven we in ieder geval niet bij elke EV test van hem dat gezeur over te weinig laadpalen te horen ;-)
Oopelkadet zegt
Ik denk dat als ie een nacht in Utrecht met een EV op een publieke paal heeft gestaan, Nederland nooit meer aandoet. :) EV’s leeft in buitenland ook veel minder dan hier want door de strot gedrukt en per 2026 mag je voor je 2 ton wegende groene middel veel, heel veel MRB gaan betalen.
Persoonlijk denk ik dat EV’s de bottleneck van alle fabrikanten gaan worden. Niemand koopt ze nog en alleen Tesla lijkt business case en sterk vooruitstrevende techniek in appliance gebruik auto te kunnen verkopen. Over 2 jaar blijkt die hele overstap naar EVs ook enorm veel vervuilend te zijn – aanschaf maar je moet ze om de 4 jaar vervangen want hopeloos verouderd (en te zwaar en dus in NL veel te duur)en is het beter om door te dieselen. Mark my words.
Nu weer verder Harry kijken, die echt flink van de EV afgestapt is. Een McLaren 720s of toch een Ferrari 296? Choices choices. Wat een held.
Flutterbear zegt
En toch wonen hier teveel mensen en willen er nog veel meer komen wonen. Doen we toch iets goed in ons mooie landje!
pitapita zegt
Ambtenaar?
DaveB zegt
Heerlijk om net tegen de grens met Belgie te wonen.
pomoek zegt
Ik zou zeggen: trek de stoute schoenen aan en ga genieten van het leven in België. Omdat iedereen daar lacht…
pitapita zegt
Vooral in Frankrijk of Luxemburg, ja
MarcoM zegt
Ik denk dat de mensen die nu 65 jaar zijn, beter de ww in kunnen, dat houden ze meer over aangezien ze voor een groot deel die autokosten niet meer hebben, ook een idee om je vaker ziek te melden, geen nette oplossingen maar deze creativiteiten hoor ik nu bij verjaardagen.
potjak zegt
Er bestaat nog iets als maximaal dagloon van 274,44, daar krijg je 70% van en dat is bruto. Dan moet je nog naar netto. Dan hou je niet veel meer over… 105,48 per dag. Gemiddeld AOW-huishouden heeft €2.845 per maand in te komen.
potjak zegt
Volgens mij klopt het reken voorbeeld niet. Er komt accijnsverhoging bij. Daarmee wordt de nettoprijs van de brandstof hoger. Daarover wordt nog BTW gerekend. Als je de huidige prijs de BTW aftrekt en daar de prijsverhoging bij doet en dan maal 1,21 dan zit je op 3,01 euro (afgerond naar beneden).