Het is spannend of het record voor de benzineprijs uit 2012 verbroken gaat worden. Als dit zo doorgaat is dat zeker het geval.
Lange tijd was het niet zo duur om te tanken voor brandstof als nu. Tenzij je altijd voor 20 euro tank natuurlijk. Alleen kom je dan wat minder ver elke keer. Medio februari schreven we al eens over de omstandigheden met betrekking tot de brandstofprijzen. Toen lag de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) van Euro95 op € 1,811. Dat is nu wel anders.
In de afgelopen maanden is de prijs verder gaan stijgen. Het voorlopige ‘hoogtepunt’ is aangebroken. De GLA ligt nu op € 1,891 voor Euro95. Voor Euro98 moet je op sommige plekken bijna twee euro de liter aftikken. Dit laatste was in februari ook al het geval, maar juist de prijs van Euro98 is niet ontzettend hard gestegen. Tankstations durven het toch niet aan om boven psychologische grens van 2 euro gaan zitten. Maar als eenmaal die grens is doorbroken zullen anderen gaan volgen.
Benzineprijs record
Het record voor de hoogste GLA voor benzine ligt op € 1,895. Dat record werd in 2012 bereikt. Met de huidige prijzen kan het zomaar zijn dat dit record toch nog dit jaar verbroken gaat worden.
De GLA voor diesel is € 1,519 en LPG kost € 0,940. Voor inwoners van de oostelijke provincies is het extra zuur. Normaal gesproken kunnen ze over de grens terecht voor goedkopere brandstof in Duitsland. Met de huidige corona regels moet je echter een negatief testbewijs op zak hebben, ook als je gaat denken.
sportabgasanlage zegt
Met dank aan de indirecte prijsafspraken door de olieproducerende landen. Echt belachelijk dat in alle andere branches prijsafspraken verboden zijn, behalve in de olie. De prijs wordt nu kunstmatig opgedreven, door de productie te beperken, omdat de vraag door de pandemie historisch laag is.
mashell zegt
De OPEC is inderdaad een goed voorbeeld waaraan je kunt zien dat kartelvorming ongewenst is. Maar het zijn soevereine landen die overigens geen prijsafspraken maken maar het productie volume vast stellen (netto hetzelfde). De manier om die “jurken” te straffen voor hun handelen is door ze te boycotten, stop met hun producten te gebruiken ga op de fiets of ga elektrisch rijden.
meetsysteem zegt
Als we alleen groene stroom opwekken klopt dat, liever vandaag dan morgen. We hebben echter nog minstens 50 jaar fossiele brandstoffen nodig, zoveel tijd kost het nu eenmaal. Niet om op de lauweren te rusten, integendeel….
Dus nog eventjes afhankelijk van Arabieren en Russen..
bereal zegt
@mashell: hahaha veel plezier op je fiets!! Ik sponsor onze arabieren met alle liefde
sabrerator zegt
@mashell:
Ik tank inmiddels fossielvrije diesel.
W115 zegt
@sportabgasanlage: inderdaad, ze moeten dat spul met verlies aan ons verkopen.
sportabgasanlage zegt
@w115 er is een verschil tussen verlies draaien en je winstmarge verkleinen natuurlijk
Johanneke zegt
@sportabgasanlage: wat nog wel een dingetje schijnt te zijn: bij het kraken van ruwe olie komen allemaal verschillende koolwaterstoffen vrij. Benzine en diesel zijn er daar 2 van, maar ook kerosine. En de vraag naar kerosine is echt heel laag nu. Dus ze willen hun winst dan maar halen op de fracties die wel verkopen. Kleine kanttekening, maar wat je zegt is voor de rest gewoon waar.
melkkoe zegt
Inderdaad, maar ook onze overheid doet hier een flinke duit in het zakje.
Of kopen bijvoorbeeld de duitsers de olie veel goedkoper in??
ghost zegt
@sportabgasanlage: bedankt aan Biden bedoel je. Toen Trump er was, en geen oorlog voerde met de producerende landen, was er gewoon een normalere prijs. End of story.
sportabgasanlage zegt
Ik snap je punt, maar volgens mij is het zo dat door de sancties tegen o.a. Iran en Venezuela onder Trump, er minder aanbod van olie was. Onder Biden zouden deze sancties verlicht kunnen worden, waardoor aanbod moeilijker af te stemmen is op vraag door de OPEC+ landen.
Hier de achtergrond: https://www.reuters.com/article/uk-usa-election-opec-idUSKBN27N0TS
b088y zegt
@ghost: gebruiken Amerikanen dan Brent? Die halen hun olie niet uit het Midden-Oosten tegenwoordig.
trolle zegt
Toch maar leuk E95 aan €1.332 getankt daarnet
bmw2coupeeigenaar zegt
Hier in Zweden stabiel rond de 1,53 Euro p/liter.
flyerbunch zegt
Volgens Jalopnik gaat de prijs deze zomer alle records verbreken. Niet alleen in de VS helaas..
https://jalopnik.com/we-might-be-facing-a-gas-shortage-this-summer-1846807101
meetsysteem zegt
De (ruwe) olieprijs stond in 2008 boven de 140 dollar per vat van 159 liter, nu rond de 65 dollar. De benzine is nu duurder. 🤔
Robert zegt
@meetsysteem: daar hebben meerdere oorzaken invloed op. Allereerst bepaalt de olieprijs maar voor iets van 40% de uiteindelijke benzineprijs. De rest bestaat uit productiekosten, accijnzen en btw. Zoals @Johanneke al aangaf, de kosten van raffinage worden ook bepaald door de vraag en aanbod van o.a. kerosine. Ook was de dollar t.o.v. de euro in 2012 zo’n 15-20% goedkoper dan nu, en de btw was toen ook nog 19 i.p.v. 21%. Ook worden bijvoorbeeld de accijnzen elk jaar opnieuw geïndexeerd naar de inflatie, dat is per jaar ook meestal 1 tot 2%. Over een periode van negen is dat alleen al een procentje of 15. Tel je dat bij elkaar op dan is de brandstof verhoudingsgewijs nog steeds een procent of 30 tot 40 bij elkaar ‘goedkoper’ dan in 2012.
meetsysteem zegt
Zonder iets af te doen aan je reactie, in april 2012 betaalde je voor een euro $ 1,30, nu $ 1,20. In 2008 was de koers 1,50 en dat had voor ons een flink dempend effect. Sinds die tijd is de inflatie beperkt, en ook zijn de productiekosten niet altijd gestegen, juist door een lagere olieprijs en meer efficiency. Alle factoren meegenomen kan ik niet anders concluderen dan dat er (direct en/of indirect) kartelvorming plaatsvindt en dat er door bedrijven én overheden grof geld mee wordt verdiend. (De open deur kan weer dicht) Dat daar niets aan wordt gedaan ligt aan de internationale belangen van de individuele landen.
b088y zegt
@meetsysteem: er is niet meer efficiëntie door het wegvallen van de vraag naar kerosine.
Minder efficiënt = hogere prijs
Daarnaast produceerd de OPEC geen benzine/diesel maar olie.
De Marge voor de oliemaatschappijen zouden nu ongetwijfeld hoger liggen dan in 2012 op benzine/diesel.
Is ook hard nodig want 2020 was een dramatisch jaar.
Minder winst maken is een optie, maar er moet ook geïnvesteerd worden op langer termijn.
meetsysteem zegt
Mijn reacties betreffen 2008.
Loek zegt
Lang leve Firezone!
Johanneke zegt
Het mag niet, maar zondag rustig e5 getankt in Duitsland. Ik rij een Nederlands dorp uit, 100 meter verder is de grens weer 100 meter verder is het tankstation. Nergens last van gehad. Netjes medisch kappie op, en binnen 10 minuten reed ik weer in Nederland, met een besparing van zo’n 25 euro. (Oude auto mag geen e10).
faalhaas zegt
Prachtig, die kortzichtige pipo’s die roepen. “Ja, heb ik geen last van, want ik tank over de grens.”
cappie zegt
@faalhaas: Gelijk hebben ze tóch .
faalhaas zegt
@cappie: Op korte termijn wel, scheelt euro’s natuurlijk. Maar uiteindelijk heb je steeds minder liters als je voor een 10tje tankt.
supertjeduc zegt
Ik tank meestal v power , paar jaar geleden was het verschil met 95 ongeveer 7 cent
Vorige week zelfde pomp 14 cent
Lijkt me een gevalletje graaien
Gisteren was het verschil bij een andere pomp 10 cent
cappie zegt
@supertjeduc: Moet je geen v power tanken.
supertjeduc zegt
@cappie: mijn auto is getuned op 98
En V power is lang de goedkoopste 98 geweest ( 7 cent plus )
knapzuur zegt
Ah vandaar dat in de tankdop van veel vlotte auto’s staat “Euro 98 of hoger geen v-power” ;)
Edit: ah dat is niet langer het geval zie ik: https://www.autoblog.nl/yes-shell-v-power-heeft-nu-octaangetal-98 maar goed die sticker haalt zichzelf niet weg dus ik tref hem nog wel eens aan
Ot92 zegt
@knapzuur VP is alsnog geen 98 hoor, het is 97.
supertjeduc zegt
@Ot92: al heel lang 98 zie link hierboven
Ot92 zegt
@supertjeduc Ja, leuk en aardig, echter in de logs bij motortuning zien we toch echt dat het geen 98 is.
sr20det zegt
@supertjeduc: Ze noemen het 98 zodat er geen extra ethanol bij hoeft.
Maar een goed getuned auto moet e85 ook wel kunnen hebben. 😉
Ot92 zegt
@supertjeduc BP Ultimate is beter.
Fr13ndlyGh0st zegt
Was mij ook al opgevallen inderdaad. Kon er geen specifieke reden voor vinden, dus lijkt mij een manier om toch de aandeelhouders een mooi dividend te kunnen betalen…
kareljansen zegt
@supertjeduc: Dat verschil komt vooral omdat e10 veel goedkoper is in productie.
supertjeduc zegt
@kareljansen: kan ik me niet voorstellen
De benzine is 60% belastingen en accijnzen
Dan is er nog een gedeelte grondstoffen en productie 30%
Zou wel erg dure 10% zijn ( verschil E 10 met V power)
b088y zegt
@supertjeduc: dat viel mij ook op.
Bij onbemand BP scheelt het 0,19 per liter.
Op 95 krijg je 19 cent korting.
Ultimate tank je voor de prijs van 95.
Langs de snelweg is het prijsverschil klein, maar in de stad en/of onbemand is het verschil behoorlijk opgelopen.
edward330d zegt
Volgens mij komt het niet alleen door de prijs afspraken die ongetwijfeld gemaakt worden, maar ook doordat er minder kerosine wordt gemaakt. Ook de prijs van een vat ruwe olie is dus niet leidend voor de prijs. De Nederlandse overheid is de enige die er voordeel bij heeft.
kareljansen zegt
@edward330d: Die is toch vooral “slachtoffer” van het feit dat de brandstofverkoop enorm ingestort is door het vele thuiswerken.
christian85 zegt
Sorry maar ik rij ook gewoon naar België een paar kilometer verder op. Ik moet ook hard werken voor m’n centen. Kappie op en gaan.
bassrt zegt
afgelopen zondag langs de snelweg moeten tanken. Mocht 1,99 de liter aftikken voor euro 98. Heb nog nooit zoveel moeten betalen voor brandstof. Doet toch zeer om eerlijk te zijn, maar je kan er helaas niks aan doen. Er zijn te veel partijen die er grof geld aan moeten verdienen vinden ze waarvan de overheid de grootste is. En ik ben bang dat dit nog niet de laatste stijging is om maar mensen de hoek in te drukken die ze willen. En wanneer mensen eenmaal in die hoek gedrukt zitten plukken ze ons op andere manieren weer kaal.
ronaldotour zegt
Maar als je de inflatie meeneemt dan is het dus veel goedkoper geworden lijkt me.
87sandyd zegt
Ik tank gewoon in Duitsland. Scheelt meer dan 40 cent per liter. Wat een bizar groot verschil
karhengst zegt
Ja maar tankte ik daar een paar maanden geleden nog voor een Eurie de liter, stond ik er van het weekend wel van te kijken dat er ineens 1,65 op de teller stond. Heb toch nog even gekeken of ik het juiste vulpistool wel in de hand had.
Noot: Diesel en de tankbeurt dit weekend was gewoon aan de snelweg ipv binnendoor. Maar de schok was er niet minder om.
MarcoM zegt
@87sandyd: voor ons komt er 95 euro starttarief bij (coronaboete haha).
B00G1E zegt
Ik tank in de VS, Gisteren 56 eurocent per liter. Maar goed daar heeft niemand hier iets aan..
edward330d zegt
@B00G1E: maar daar hebben ze Biden als president… Dan liever gewoon 2€ per liter aftikken.
iannuzi zegt
Jammer dat dit nog niet doorwerkt in mijn aandelen Shell!