Mocht je denken dat het afgelopen week duur was, hebben we een vervelende verrassing voor je. De benzineprijs bereikt een bizar record, namelijk.
Nederland is nooit een land geweest waar autorijden heel erg goedkoop is geweest. We hebben diverse belastingen voor de auto (extra BPM) en extra belastingen op brandstof (accijns) naast de al bestaande belasting op beide (BTW).
Nog niet zo lang geleden schreeuwden we moord en brand dat de brandstofprijzen aan het stijgen waren. Voor de context, dat was op 1 oktober dat de benzineprijs boven de 2 euro uit kwam. Dat was ongehoord, een liter Euro 95 voor 2 euro, dat is extreem veel geld toch?
Benzineprijs bereikt bizar record
Maar het is er in de tussentijd niet beter op gegaan. Die 2 euro steeg al geleidelijk, maar zeker sinds de invasie van Rusland in Oekraïne is de brandstofprijs explosief gestegen. De benzineprijs bereikt een bizar record vandaag. Je betaalt nu voor een litertje peut namelijk 2,502 euro! Dat meldt United Consumers. Daarmee is er in een half jaar tijd dus een halve euro bijgekomen.
Daarmee is de prijs van benzine in de laatste paar weken niet extreem gestegen. Diesel is daarentegen wel ietsje gestegen qua procenten. Je betaalt voor een liter satansap namelijk 2,375 euro! LPG is 1,312 euro, dus rijden op gas klinkt zo gek nog niet…
Euro 98 nauwelijks duurder
Voor de echte petrolheads onder ons, 98 (E5) kost 2,589. Tja, als het dan toch een hoop kost, dan maakt die 8 cent extra ook niet meer uit, toch?
Zoals gewoonlijk zijn de prijzen van United Consumers de prijzen die je aan de snelweg aantreft. Als je tankt bij een onbemande pomp langs een gewone weg, kan het zo 20 cent lager uitvallen. Dat is alsnog een enorme hoop geld, maar als je een 80 liter tank hebt, scheelt die 20 cent per liter wel.
bbjorn zegt
Nou is het voor Nederlandse begrippen nog goedkoop, maar ik zag net een foto in mn gallerij van vorig jaar, waar ik diesel voor 1.19 tankte, nu is die ook over de 2 euro. We kennen iemand die bij een groot tankstation werkt en die vertelde dat er dagen gaan komen waar hij met 15cent per dag omhoog gaat, en de geruchten gaan al dat hij uiteindelijk naar de 3 euro gaat. Wat ik me eigenlijk afvraag, hebben die grote leveranciers geen voorraad? Het is niet dat ze nu pas inkopen wat ze morgen gebruiken lijkt mij, dus waarom gaan ze zo snel omhoog als het nog van de voorraad komt die ze zelf goedkoper hebben gekocht?
berlinetta zegt
Ik vind dat ook maar moeilijk te begrijpen. De brandstof die wij hier tanken, is allang op voorraad. Waarom zou die brandstof nu extreem veel duurder moeten worden verkocht? Ook levert Rusland nog steeds olie, dus dat kan het probleem ook niet zijn. Nu wordt veel olie wel gekocht op beurzen en beurzen staan erom bekend extreem gevoelig te zijn voor wat er op de wereld gebeurt, maar dit slaat toch eigenlijk nergens op.
Hetzelfde met de gasprijzen. Er is nog steeds evenveel gas beschikbaar en de leveringen gaan ook gewoon door. Vraag en aanbod zijn daarmee niet veranderd. Toch is de prijs als een raket de lucht in geschoten. En waarom? Omdat men (lees: beurshandelaren) vreest dat het aanbod in de toekomst wel eens kan verminderen. Wat heeft het voor nut om die gasprijzen dan omhoog te gooien? De hele wereld heeft er serieus last van.
mashell zegt
Weet je nog dat toen de regering lockdowns vanwege corona aankondigden wat de mensen dingen doen: toiletpapier hamsteren. Dat is met de olie niet anders, als het vermoeden bestaat dat Russische olie en gas slechter of niet leverbaar gaan worden dan wil men (die raffinaderijen) de voorraad aanvullen en dat jaagt de prijzen omhoog.
berlinetta zegt
Maar dan hebben ze toch meer aanbod? Of begrijp ik dat nu verkeerd? En de prijzen omhoog gooien, is een keuze. Niemand verplicht ze om dat te doen. En nu begrijp ik wel hoe vraag en aanbod werken, maar het wordt wel steeds meer duidelijk dat de marktwerking helemaal doorgeslagen is. Door de prijzen voor energie zo bizar te verhogen, wordt de hele wereld een crisis in gesleept. Iedere andere partij in de keten is immers genoodzaakt om ook zijn prijzen te verhogen en uiteindelijk heeft ook iedereen er last van.
karhengst zegt
Klassiekertje toch? Morgen mogelijk oorlog, dus vandaag de prijzen omhoog. Gisteren de oorlog afgelopen, prijsdaling volgt op een nader te bepalen punt, want voorraad.
Pascal zegt
Exactly, het langzamer dalen van prijzen wordt intern het ‘parachute-effect’ genoemd.
dvaerden zegt
Hier in België hebben ze zelfs ooit het “cliquetsysteem” in leven geroepen. Kort samengevat hield dat oorspronkelijk in dat zodra de brandstofprijzen onder een bepaalde literprijs zakten gewoon de accijnzen verhoogd werden om de brandstofprijzen minder snel mee te laten zakken.
Nadien hebben ze dat systeem wat omgevormd om bij prijsdalingen voornamelijk accijnzen op diesel te verhogen en het prijsverschil tussen benzine en diesel te verkleinen.
Maar de overheden hebben dan ook geen baat bij lagere brandstofprijzen want op het einde van de rit houden ze er meer BTW en accijnzen aan over zonder officieel een belastingverhoging te moeten doorvoeren.
thjvanvlerken zegt
@dvaerden: in belgie bepaalt de overheid de max brandstof prijs.
petroldrinker zegt
die profiteren er gewoon van (zoals iedereen zou doen als het hun bedrijf was) ze hebben allang de voorraden liggen met de oude prijzen die eerst op moeten, dat de prijzen nu stijgen is voor hun extra cashen want die reservoiren zijn nog lang niet op met de goedkope prijzen, maja de grootste verdieners aan een liter zijn nog altijd die afzetters in denhaag
dvaerden zegt
Probleem is dat zodra de marktprijs voor brandstoffen zakken de maximale prijs waaraan verkocht mag worden ook zakt (of zo werkt het toch in België). Dus vandaag kunnen ze hun voorraad van gisteren verkopen voor een hogere prijs dan ingekocht, maar zodra de prijzen eventueel zouden zakken is de keerzijde dan ook dat ze altijd het risico hebben dat ze vandaag voorraad inkopen en die morgen aan lagere prijzen moeten verkopen.
Is ergens wat te vergelijken met speculeren/beleggen, met het verschil dat de grote spelers de markt zelf wat mee kunnen bepalen.
En bij de grote leveranciers zal er allicht wel een groter stuk van die meerprijs in hun zakken verdwijnen dan bij de tankstations.
Dieseltor zegt
Het grappige is dat de prijzen aan de pomp van de huidige voorraad evenredig stijgen met de prijzen van vaten ruwe olie, maar wanneer de prijzen van vaten ruwe olie dalen duurt het nog even voor de prijzen aan de pomp ook dalen. Wat worden we toch flink genaaid met zijn allen.
Captain zegt
Goh ja, mensen die wakker liggen van de prijzen aan de pomp zijn naar mij mening niet volledig mee met het verhaal.
OK, benzine/diesel bijna verdubbeld op een jaar tijd is niet leuk en een hap uit de rekening, maar de prijs van gas en elektriciteit piekt op x20 en x13. Laat dat even bezinken, over een jaar krijg je misschien wel een extra 0 achter je huidige energierekening.
dvaerden zegt
Goh ja en nee, je zou van beide wakker moeten liggen. Als je dubbel zoveel kosten moet maken om van en naar je werk te rijden, maar je loon hetzelfde blijft dan is het (zeker voor mensen met een minimumloon) ook wel een stevige streep door de rekening. En daar komen inderdaad nog eens de energieprijzen bij.
Voor bedrijven kan het ook een groot verschil maken, er zijn bedrijven zat waar brandstofkosten voor het hele wagenpark sowieso al een veel groter aandeel van het totaalpakket uitmaken dan gas en elektriciteit voor hun pand. Resultaat is dat we het zowel aan de pomp voelen als dat het zowat alle andere randzaken duurder zal maken. Al is dat uiteraard ook van toepassing op de energieprijzen.
jarnobakker zegt
@dvaerden: wat te denken van de transportbedrijven. Die tanken ook . puntje bij paaltje komt het bij de klant terecht. Dus letterlijk alles word veel duurder.
Joost zegt
Waarom ik het prijsverschil tussen benzine en diesel vrijwel helemaal verdampt? Heeft dat ook meer accijnzen te maken?
Eerst zat er ongeveer 30 / 35 cent verschil tussen beide prijzen. Nu nauwelijks nog een duppie (vanmorgen bij de Tango waar ik langs reed)
julian06 zegt
Ik zag een Esso langs de snelweg met 2,60 per liter..
Edge zegt
Ik ben benieuwd wanneer mevrouw Kaag ons als automobilisten eindelijk eens gaat compenseren. Het is heel leuk en aardig dat ze de accijns niet wil verlagen omdat dat de schatkist van het rijk minder wordt gevuld, maar ze vergeet er even bij te vermelden dat het Rijk nu sowieso fors extra verdient aan de automobilist omdat er ook meer BTW betaald wordt.
kniesoor zegt
Ze schijnt zelf op een bezem te vliegen, begrijpt dus niet waar ‘de burgers’ over miepen 😂
b088y zegt
@Edge: het rijk ‘verdient’ geen geld maar geeft geld uit, meer dan er binnenkomt, het word dus nergens opgepot. En ja het klopt dat er nu meer inkomsten zijn uit brandstof.
steephh zegt
@edge
Fossiele bedrijven kiezen ervoor om een hoge brandstofprijs te vragen, zij zorgen er daarom ook (indirect) voor dat je meer BTW betaald. BTW is namelijk een percentage van de prijs. Accijns wordt jaarlijks vastgesteld en is altijd een vast bedrag per liter.
De grote winnaar in deze is de fossiele industrie. Zij schrijven hoge winsten weg (en daar hebben wij als burger hélémaal niets aan). De overheid “verdient” ook geen geld. Het zijn belastinginkomsten, die aangewend kunnen worden voor nuttige zaken. Geld verdienen doe je als burger of als ondernemer.
Gaan we nu het BTW tarief en/of accijns omlaag schroeven, dan subsidiëren we hiermee weer indirect de fossiele industrie. Subsidiëren van bedrijven die zulke hoge winsten wegschrijven is écht niet nodig. Sterker nog: het zorgt alleen nog maar voor nog hogere winsten van de fossiele industrie waarvan wij toch al teveel afhankelijk zijn. We hebben inmiddels bewezen dat we deze prijzen toch wel betalen, we tanken er geen liter mnider om.
Mooi voorbeeldje van “onze” Shell die hoge winsten wegschrijven door dure olie en gas: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
thjvanvlerken zegt
@steephh: beetje slap verhaal. Winst is geen zak geld wat overblijft aan het eind van het jaar. Ook wat is hoog? IT sector maakt veel hogere winst marges. Een bedrijf draait om te blijven bestaan en dan moet er meer binnen komen dan uitgaan. Er wordt geredeneerd dat een bedrijf slecht is omdat ze geld verdienen, naja een supermarkt verdient ook meer als producten duurden worden die prijs inelastisch zijn. Dat is nie slecht of goed, gewoon zoals het is.
steephh zegt
@thjvanvlerken
Waar heb ik precies dat waardeoordeel of een bedrijf goed of slecht is gegeven? Natuurlijk wil een bedrijf geld verdienen, maar als men zelf beslist om de te verhogen hoeven we dat niet te compenseren wat mij betreft. Zeker niet gezien het de fossiele industrie betreft, waar we toch al van afhankelijk zijn en zeer schadelijke neveneffecten kent. Plus, met een indirecte subsidie wordt de terugverdientijd op milieuvriendelijke alternatieven nog schever.
In je genoemde voorbeeld met de supermarkt zal er wel meer omzet gedraaid worden wanneer de inkoopprijzen hoger worden en dat door wordt belast aan de klant, maar dat zegt niets over hoeveel ze verdienen (even aannemende dat je daarmee doelt op de winst).
branko zegt
Blij met m’n LPG, nu iets van 90ct/liter
Groninger zegt
Zit ik dan met mijn diesel auto waarvoor ik per maand 185 euro aan wegenbelasting overmaak.
Wordt diesel straks nog duurder dan benzine per liter (is in Duitsland al zo).
Gaat de MRB voor diesels dan ook omlaag? Vast niet…
jje003 zegt
Hier in Bahrein tank ik voor 36 cent de liter🤷🏼♂️. Geen groene lobby en genoeg voorraad.
potjak zegt
Ja en als je een biertje op het terras wilt drinken betaal je 15 tot 30 euro waarschijnlijk. Zo heeft elk land zijn voor- en nadelen.
koekwaus zegt
@jje003: wordt binnenkort rendabel om die kant op te rijden om de tank vol te gooien
fanboy zegt
@jje003: Ik heb wel eens in Iran getankt voor 10 cent de liter. Fantastisch land, maar ik ben toch blij om in Nederland te wonen.
jje003 zegt
Ongeacht wat we vinden van andere landen, het gaat erom dat het dus wel mogelijk is met een bepaald instelling en denkwijze. Die gaan hun eigen mensen en economie niet slopen.. Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat Nederland zo belachelijk veel belasting heft en alsnog altijd in nood te verkeren. Ik weet niet meer of de staat er nu is voor zijn burgers of de burgers voor de staat? Zeker financieel gezien. Dit valt toch niet meer uit te leggen aan mensen? Zeker als je eigen kust vol ligt met gasvelden en de olievelden ook niet heel veel verder weg.
osmo zegt
Heb juist hier in België m’n tank nog eens volgegooid met diesel voor 2,08 EUR/liter. Morgen wordt diesel zo maar eventjes 20cent/liter duurder.
DaveB zegt
Prijs is nog niet hoog genoeg. Gister naar Nijkerk gereden vanuit zuid-Limburg.
Genoeg auto’s die me met 130-140 voorbij komen.
Als het echt zo schrijnend is dan zouden we allemaal in een trein achter een vrachtwagen aan rijden en proberen te hypermilen.
Maar aangezien dat niet t geval is, kan er nog wat bovenop.
Mevrouw Kaag leest u mee?
dvaerden zegt
Voor de mensen die kunnen tanken met de tankkaart van de zaak is dat zo geen probleem natuurlijk.
potjak zegt
Ja ligt ook wel een beetje aan de auto. Het verbruik bij 130 of 110 maakt bij mij ook helemaal niets uit. De automaat pakt hetzelfde aantal toeren. En het verschil is verwaarloosbaar. De prijs is extreem hoog en er moet nog heel veel bij wil men de auto laten staan.
HelldogBE zegt
Idem hier. Lege autostrade aan 90 (achter een vrachtwagen) of 120 is voor mij minder dan 1l verschil en behoorlijk stresserend om ingesloten te rijden tussen zwaar verkeer (want als je een gaatje van 2s laat voor veilige remafstand op ACC begint de truck achter je in te halen met 1km/u of te bumperkleven)
Het zuinigst rijd ik vreemd genoeg in druk verkeer. Tussen 100-120 met versnellen en vertragen, vermoedelijk dankzij het slipstream effect.
vondick zegt
Hoe kunnen ze je nou voorbij komen met zo’n lage snelheid? ik zit altijd te douwen achter zulk soort trage lui.
rolov zegt
@daveb: wij hebben de auto nodig en rijden 25k per jaar . Geen reiskosten krijgen we. Betalen we allemaal zelf . Echt leuk .
jarnobakker zegt
Laat ze die OPEC landen ff wakker schudden. Omhoog die productie. Dan gaat de prijs ook weer naar beneden.
sabrerator zegt
Wat ik helemaal niet snap is dat de Neste My ook giga duur is geworden.
Dat is die fossielvrije diesel en daar rij ik op (tot nu toe).
De grondstof is afgewerkte frituurolie en heeft dus niks met aardolie te maken. Maar dat stijgt vrolijk mee en is nog steeds hetzelfde verschil met diesel als normaal.
Stond vandaag voor 2,609 te tanken.
Dan maar even aju met milieu, ik ga weer fossiel dieselen.
dvaerden zegt
@sabrerator die prijs is volgens mij ook gewoon gekoppeld aan die van gewone diesel. Als de gewone diesel stijgt, dan stijgt HVO mee. Wordt ook in veel kleinere schaal geproduceerd. Als HVO plots 0,25euro per liter goedkoper is dan gewone diesel en iedereen daardoor HVO zou gaan tanken krijg je een hogere vraag dan dat er aanbod is en zou de prijs ook vanzelf mee gaan stijgen.
sanki zegt
Vanmiddag langs de snelweg al 2,64.9 zien staan voor Euro95. Echt niet normaal..