Of veilig. En nee, er komt geen diesel.
Voor sommigen is het nog een dingetje: ‘elektrisch rijden’. Het zal allemaal compleet anders zijn. Minder ‘emotie’ en minder ‘beleving’. In sommige gevallen kunnen we het wel begrijpen. Een V8 is een essentieel onderdeel van de beleving van een muscle car en elektrische 911 GT3 zal ook niet werken.
Maar hoe zit het dan met Hot Hatches? Die zijn normaal gesproken voorzien van relatief modale doch opgepepte viercilinder turbomotoren. Volgens de Vice President van Mini USA, Mike Peyton, maakt het niet zoveel uit. Aan Motor Authority laat hij weten dat Mini voorlopig zal concurreren op zowel verbrandingsmotoren als elektrische motoren.
Maar Peyton geeft wel aan dat de verbrandingsmotor zeker niet heilig is en/of een essentieel onderdeel is van de Mini-beleving. Hij doelt daarmee niet op een de gewone Mini, maar ook de JCW Cooper Works GP! Volgens hem worden die exclusieve Mini’s voornamelijk gekocht vanwege het stuurgedrag, de wegligging, de fun en het uiterlijk van de auto. Een uitlaatbrom is daarbij zeker niet noodzakelijk. Dus een elektrische Mini GP zou absoluut een mogelijkheid zijn.
Op dit moment zijn er twee geëlektrificeerd Mini’s beschikbaar. De eerste is de Plug-in Hyrbide variant van de Countryman en natuurlijk de volledig elektrische Mini Cooper SE. Nu heeft Mini wel een punt door te zeggen dat uitlaat geluid zeker niet heilig is. Een auto kent meer aspecten. Wat belangrijker is bij een Mini, is de lichtvoetigheid. Die elektriscomotor is het probleem niet, het is de massa van de accu’s die nodig zijn die de pret kunnen bederven.
fmgarcia zegt
Die dakspoiler is toch wel erg gaaf op dat ding. Graag wel met brom en knetters. Tenzij je een circuit hebt is dat nog steeds leuker.
Dutchdriftking zegt
Tja, gepruttel en geknetter zelf roeren in een handbak is pittig fijn in dit soort auto’s! En natuurlijk, bij een GT3 geldt dit nog meer, maar wie heeft daarvoor nog budget?
flatsixx zegt
@dutchdriftking: ik
Dutchdriftking zegt
@flatsixx: Dan bent u een gelukkig persoon! Ps. Ik wil best eens een rondje mee hoor :)
bosje zegt
Toch ben ik heel erg benieuwd hoe goed een elektrische JCW zou kunnen zijn. Vierwielaandrijving en net wat meer pk zouden zonder al te veel extra gewicht te doen moeten zijn (vergeleken met een standaard elektrische mini). Met slimme software krijg je toch wel echt een recept voor een elektrische mini GT-R. En precies die auto bewees dat iets extra gewicht niet meteen de doodsteek voor een sportwagen hoeft te betekenen. Kom maar door wat mij betreft!
nietcreatief zegt
Elektriscomotor in de laatste alinea is toch wel een bijzondere typo.
Er komt hier met enige regelmaat een vrij nieuwe golf GTI voorbij rijden en dat klinkt ècht nergens naar, een lange diarree pruttel gevolgd door een hele vieze natte scheet bij schakelen. Dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat het geluid al minder interessant wordt bij hot hatches en je liever elektrisch gaat.
berlinetta zegt
@nietcreatief: Ben ik wel met je eens. De Golfjes en A45’s klinken echt totaal niet mooi, eerder genant. Veel te harde klappen bij het opschakelen en natte scheten bij gas los.
maussieknip zegt
@berlinetta: klonken de 6-pitters in de golfjes toch een stuk beter
dawwg zegt
Bij de R53 met mechanische compressor is/was het geluid echt wel een serieus onderdeel van de beleving hoor. BIj de nieuwere – en zwaardere – generaties met Turbo is dat inderdaad al een stuk minder…
PunicaOase zegt
Ik vind juist ook het geluid bij dit soort auto’s belangrijk.. lekkere jank bij accelereren en pops en bangs bij loslaten.. heerlijk!!
Elektra is alleen leuk voor stoplichtsprintje, maar verder poepsaai als je het mij vraagt.