Wat? Zijn al die koffiemolentjes en muesliauto’s op de weg dan zó zuinig? Nee hoor, in Belgë rijdt -net als in NL- de meerderheid met oliestokers rond. En dit aantal neemt nog steeds toe. De productie van dieselolie is dan ook geen probleem, alleen er blijft zo wel erg veel benzine over.
In België wordt 82% van alle verkeersbrandstoffen in dieselauto’s gepompt. Al die handschoentankers zorgen er echter ook voor dat de productie van benzine alsmaar blijft toenemen. Want wanneer er ergens diesel wordt geproduceerd, dan komt daar automatisch good ol’ peut bij vrij. En daar zitten landen als België steeds minder op te wachten. Zware domper voor de Belgische oliesector natuurlijk, want zij zitten nu met een flink overschot aan benzine.
Minder zware domper voor de Belgische automobilist, want de raffinaderijen gaan bij de overheid pleiten voor een accijnsverlaging op benzine. Lukt dit niet dan moet diesel maar wat duurder worden. Hoe dan ook, die benzine mot verbrand worden. Maar er is een betere -en vooral leukere- oplossing te bedenken, subsidie geven op V8 powered musclecar-geweld met een duivels rood energielabel. Er zijn vast wel genoeg Belgische petrolheads die dit ‘benzine-probleem’ willen oplossen. (via: Nu.nl)
Seroo zegt
export?
DIPSHIT zegt
@Seroo: voila zo simpel kan het zijn, en dan mindert onze schuldenberg ook
Timmie zegt
De regering in België heeft tijdens de recessie in de jaren ’70 de accijnzen op diesel verlaagd om de transportsector te beschermen (en om emigratie uit België te vermijden en dus de economie te beschermen). Sindsdien durft geen enkele regering (en dat zijn er nogal wat, morgen opnieuw kiezen!) het nog aan om die accijnzen terug op het Europese gemiddelde te hijsen. Dat terwijl de staatsschuld bijna 100% van het BBP is. Geen wonder dat België het meest dieselvriendelijke land TER WERELD is.
technopatat zegt
ze mogen het hier afleveren, ik zorg later wel voor een of ander 6.2L v8je die dat er vlotjes doorstookt! maar enkel als het is van moeten hé, kbedoel, het is met grote tegenzin hoor (a)!
oké oké, als je blijft aandringen, komt maar leveren!
SR zegt
Is het altijd zo dat bij de productie van diesel een vaste hoeveelheid benzine gemaakt wordt?
TnT_180 zegt
Een tankwagen of 5 inclusief pomp bij mij thuis afzetten en dat komt wel in orde…
RickB zegt
Eerst een “major” olie te kort en nu zit heel Belgie er mee opgescheept :D
T16 zegt
Waar kan ik de peut komen halen? Laatst nog €500,- aan brandstof gewonnen, maar dat is helaas al weer op.
O.T. Nu 24 uurs van Le Mans live op Eurosport, start om 15u00! Geen TV maar wel internet? Kijk hier: http://www.rtl.nl/components/sport/rtl_gp/miMedia/livestream/insb.xml
michielh zegt
Benzine wordt het nieuwe LPG, let maar op.
MrSelected zegt
Heb hier een 5 liter V12 staan die wel wat peut kan gebruiken, kom maar op.
jelle46 zegt
benzinebrander hier, zuipt wel wat af, reken maar uit 70 liter aan de (te) hoge prijs blijkbaar, AUB, haal die prijs naar beneden :D
Ruben00 zegt
livestream van Le Mans is dood?
christophe zegt
Wel dit is dus weer hilarisch , geef de benzine dan aan de helft van de prijs , dan kom je er wel van af. Net zoeist als al dat milieugedoe… geef es meer belasting op al die mensen die met een diesel nog geen 10000 km per jaar doen!
Peter zegt
“de raffinaderijen gaan bij de overheid pleiten voor een accijnsverlaging op benzine. Lukt dit niet dan moet diesel maar wat duurder worden”
Ik ben benieuwd welke oplossing ze zullen kiezen….
T16 zegt
Excuus, stream is van 2009. Sorry. http://www.autoblog.nl/archive/2010/06/12/livestream-24-uur-van-le-mans-2010
Yann zegt
Twee 5.0 V10’s staan hier dus laat maar komen die handel :-)
freaQ-volvo zegt
export gebeurde vroeger naar USA, maar met de crisis daar hebben ze ook minder nodig
realhustler zegt
Als je diesel maakt, krijg je benzine en lpg !! En als je benzine maakt, krijg je diesel en lpg. Ik weet niet de verhouding, maar de truc is om de prijzen zo te manipuleren dat de afname in dezelfde verhouding is.
Ander krijg je allemaal extra transport van brandstof. Veel landen fakkelen de lpg af !!
dw zegt
Ja in NL wordt je genaait als je diesel rijdt, dan moet je voor de prius en aygo de belasting betalen, MRB per jaar tussen de 1250 en de 3000 euro, in belgie is dat ongeveer 10% du is diesel zelfs als boodschappen auto met 10000km/jaar voordeliger
Ikke_ferrari zegt
Zet maar een grote tank in mijn achtertuin hoor… geen probleem, ik help ze er wel van af!
Dimglor zegt
Gewoon zorgen voor goedkopere brandstofprijzen… Dan zullen misschien meer mensen weer een benzine kopen… Dan zal er wel meer benzine verkocht worden..
Ik had ook liever een benzine motor gehad voor m’n Fiesta, maar het was een showroommodel en dus een diesel…
topless zegt
Netto is diesel duurder dan benzine. Benzine wordt kunstmatig, d.m.v. accijnzen, duurder gemaakt. Tijd om daarmee op te houden dus.
winne zegt
Dacht dat van Europa tegen 2016 de prijsverschillen tussen diesel en benzine moesten gelijk getrokken worden.
Dus gedaan met de pret.
Nv zegt
Ze mogen de dieselprijzen hier in Belgie met gerust laten, brandstof kost me al genoeg. :)
progrez zegt
Hier in dit land (B) zijn ze gewoonweg achterlijk. Ik rijd al heel mijn leven benzine, en dat zal zeker niet veranderen. Waar ik me mateloos aan irriteer is dat die diefstal accijnzen hallucinant hoog blijven terwijl het benzinepark maar voor 1/10 wordt vertegenwoordigd. Dit is pure diefstal van die graaiers in Brussel en mag dringend stoppen. Ondertussen ben ik wel verplicht om die vuile traktor uitlaatgassen troep in te ademen GRRR. Benzine 1 euro/ liter aub!!!! dan betaal ik maar 50 euro ipv 70, een echte schande!!!
christophe zegt
Ik zeg maak de diesel in België nog veel duurder , ze betalen immers minder maar vervuilen meer…
FredT zegt
Mij niet gelaten! Ik doe 2.0 TDI weg voor een 2.0 TFSI!
FredT zegt
Correctie: Ik doe *mijn* 2.0TDI weg…
sven zegt
apenland, bij de productie van benzine komt er diesel en lpg vrij. diesel is de smurrie die over blijft nadat pure benzine er uit is ontrokken. het afval. en daar rijdt 82 % van de bevolking mee, en daar geven ze accijnsverlagingen aan, en daar geven ze gvd premie’s voor.
en dan moet ik in mijn 2 liter benzine wagen, 90 per uur rijden in de winter omdat die rotzakken zoveel fijn stof uitstoten. ik verhuis
KaCh1ng zegt
@sven: verhuis dan aub , het is altijd een dieselland geweest
Thomas zegt
@ sven:
groot gelijk!
Moesten ze nu die snelheidsbeperking enkel op oliestokers leggen… :D
KaCh1ng zegt
@Thomas: waarom? dieselrijder betalen evengoed taks, als je in belgie woont kies je beter diesel zoals iedereen , je spaart je geld uit
christophe zegt
@KaCh1ng :
Als je die stelling ook gaat doen bij de mensen die nog geen 10000-15000 kilomter per jaar doen is ze niet waar.
KaCh1ng zegt
@christophe: dan wel… maar als je meer rijdt moet je niet klagen imo, je kiest zelf voor een benzine in belgië (in aankoop goedkoper , maar meestal duurder bij 15K+ soms zelf minder , met ecopremies diesel soms goedkoper of evenduur in aankop!)
Laurens zegt
Weliswaar met wat investeringen, kan uit een vat olie min of meer elke samenstelling brandstoffen gemaakt worden. Zelfs van gas is diesel te maken… broodje aap?
Cantago zegt
Waarom lossen wij, Nederland, dit niet voor ze op? We helpen onze buren graag! Verkoop het hier maar voor zeg 0,50ct per liter, dan maken ze nog een mooie omzet ook!
tarquesh zegt
Het benzine probleem zo oplossen is inderdaad erg LEUK!!
Meteen een Dodge Challenger SRT8, en daarnaast een Chevy Avalanche.
Ik rij nu in een Diesel, maar ik stap zo over op benzine als 0,50 eurocent gaat kosten wat Cantago inschat. Wel een turbo bak, een Impreza WRX-STI of een Benz C klasse AMG.