Ondanks dat de benzine goedkoper is, tanken we steeds minder.
De brandstofprijzen houden ons Nederlanders flink in de greep. Nu zijn deze in Nederland altijd heel erg hoog geweest, de oorlog in Oekraïne doet er een flinke schep bovenop.
Op dit moment valt het echter – relatief gezien – heel erg mee. In tegenstelling tot de Duitsers hebben wij Nederlanders nog wél korting van de overheid op de accijnzen. De benzine is goedkoper in Nederland dan in Duitsland op het moment. Natuurlijk, de accijnsverlaging is een sigaar uit eigen doos, het helpt echter wel.
Ook zijn de olieprijzen ietsje lager. Vanwege de zwakke euro ten opzichte van de dollar merken we er helaas niet zo heel erg veel van. Maar hey: tanken onder de 2 euro per liter is niet verkeerd anno 2022.
Benzine goedkoper, toch minder tanken
Toch geven we minder uit bij de pomp, zo concludeert het ING dat een onderzoek verrichte in opdracht van BNR. We tanken niet zozeer minder vaak, maar geven wel beduidend minder uit per tankbeurt. Dit kan betekent dat wij ons gedrag aanpassen aan de grote onzekerheid over de prijzen. Ook zou het kunnen betekenen dat we een stukje zuiniger zijn gaan rijden.
Een andere reden is dat we simpelweg minder vaak de auto pakken. Zeker op kleine stukjes valt er veel te winnen door de fiets te pakken. Ook wordt het openbaar vervoer genoemd, maar door de grote drukte en diverse stakingen lijkt ons dat niet direct logisch. Wat wij Nederlanders ook doen: zoeken naar de goedkoopste pomp. Zeker die kleine onbemande pompjes die ergens in achter een grotere pomp staan, kunnen erg voordelig zijn.
Pinomzet stijgt niet met brandstofprijs
Het zorgt ervoor dat de pinomzet met 2 procent steeg, terwijl de brandstofprijs met 15% omhoog ging. Eventjes had men de hoop dat de omzet zou stijgen, nu in Duitsland de brandstof duurder is dan in Nederland. Dat is echter (nog) niet het geval. Ook de lange en warme zomer lijkt niet mee te werken. Straks is het weer herfst en dan zitten mensen (veel) liever in de auto dan in een trein of op de fiets. Wellicht dat men dan weer vaker gaat tanken. Of de benzine moet nog goedkoper gaan worden.
En dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Ben jij minder gaan rijden? Of juist zuiniger gaan rijden? Of fabriceer je nu je eigen brandstof? Laat het weten, in de comments! De beste inzending mag gratis naar alle Tinq-reclames met Jack Plooij kijken!
Robert zegt
Ik heb vooral medelijden met de dieselrijders (hoi, @willeme!). Overigens is ook het prijsverschil tussen E5 en E10 benzine flink opgelopen, voorheen was dit 16-18 cent per liter, nu is dat al 26-30 cent per liter. De E5 is overigens in Duitsland nog wel goedkoper dan in Nederland, bovendien kun je er E5 met een octaangetal van 95 tanken als gulden middenweg. Scheelt je dan nog een keer 6 à 7 cent de liter
Recent heb ik m’n E5 drinkende youngtimer Duitser ingeruild voor een modernere E10 drinkende Japanner. Scheelt me gemiddeld 23% in het brandstofverbruik en met ca. 20dkm per jaar zo’n 85 euro per maand aan brandstofkosten.
Ot92 zegt
@RRRobert Snap niet dat dat volk in Den Haag zich niet even achter zijn/haar oren krabt en denkt van ”het MRB systeem van tegenwoordig is niet meer van toepassing”. Destijds is het systeem zo geïmplementeerd, omdat diesels zwaarder waren en de wegen daardoor meer te lijden hadden. Tegenwoordig zijn auto’s met een ICE of even zwaar of is de benzine variant zwaarder. Een EV is veel zwaarder en die laten ze lekker MRB vrij. Oke, ergens begrijpelijk om men te stimuleren voor een EV te gaan, maar toch klopt het zaakje niet helemaal.
Nu is het ook zo dat als je de MRB van auto’s met diesel motoren omlaag gaat gooien, dat er velen een diesel auto gaan kopen. Daarmee ga je indirect men weer stimuleren om een diesel te gaan rijden.
De beste oplossing voor nu lijkt wel om minder accijns te heffen op diesel ter compensatie zodat de rekensom weer klopt, want momenteel worden de dieselrijders echt hard genaaid…
Robert zegt
@ot92: je slaat de spijker op de kop, maar helaas is Den Haag ziende blind en horende doof voor deze -volstrekt logische- argumentatie. Diesel is het vloeibaar geworden kwaad van de fossiele energieverbruiker en dient daarom met alle middelen bestreden te worden. Net zoals men vanaf de vroege jaren negentig al het lpg (= schone verbranding! = upcycling van afval/restproduct! = vervanger van benzine!) grotendeels uit de markt hebben gewerkt, want ‘gevaarlijk’.
Ot92 zegt
@RRRobert Hetzelfde verhaal nu met HVO diesel brandstof. Dat is een stuk schoner dan de gewone diesel, maar toch wilt de overheid dat niet goedkoper maken d.m.v. minder belasting erover te heffen. Blijkbaar geeft de Nederlandse overheid toch niet zoveel om het milieu en ons luchtkwaliteit. :)
kniesoor zegt
Hoewel ik niet meer elke dag oto rij, rij ik wel meer, de afstanden zijn groter geworden. Wel veel met het recent aangeschafte zuinigere otootje (scheelt een liter of 5 per 100 km en bovendien Euro95 ipv RON98). Heb nog niet uitgerekend wat dit uitgedrukt in geld betekent.
Overigens : binnen de grote stad (en tussen grote steden met de trein) is het OV een uitstekend alternatief. Gaat vlot wegens vaak grotendeels eigen baan en heeft bij verkeerslichten meestal een voorrangspositie. Daarbij ben je geen vermogen kwijt aan parkeren in de binnenstad.
alassad zegt
Kun je aub gewoon auto spellen? met aa uu. Zoals het heurt zeg maar
baardmijt zegt
Waarom? Ik vind het juist handig, zo hoef ik de nickname niet te lezen om te weten wie er reageert.
alassad zegt
Haha dat is ook zo. Nadeel is dat mijn inner taalnazi bij zo’n beetje elk artikel getriggerd wordt
b088y zegt
Kun je aub gewoon hoort spellen, met oo oo. zoals het hoort zeg maar
nicolasr zegt
Kun je a.u.b. je zin gewoon afsluiten met een punt? Zoals het hoort, zeg maar.
roverbmwdriver zegt
Ik kom zojuist terug uit Frankrijk: daar heb ik nog Euro98 voor € 1,57/liter getankt. Macron helpt zijn burgers een stuk effectiever dan hier in NL.
Jeroen zegt
€ 1,43/liter betaald gisteren voor euro95 in Frankrijk. Al zijn prijsverschillen groot. Total goedkoopste ( onder 1,40), Shell en Esso rond de 1,70-1,80!
wessel94 zegt
Gister Euro98 getankt in Frankrijk voor 1,45.
maotje zegt
De gemiddelde frabsoos verdient ook een stuk minder dan de gemiddelde nederlander. Dus of macron echt helpt zou je moeten beoordelen aan het cijfer onder de streep.
karhengst zegt
Geef het wat tijd en de Duitsers komen vanzelf weer over de grens om hun koffie, diesel en Lakritze te halen. Zet maandag 3 oktober vast in je agenda en zorg dat je eigen tank vol zit. Het kon wel eens druk worden.
En nee, ben niet minder gaan rijden, vooral meer. We kunnen er weer op uit. De werkgever heeft genoeg reserves opgebouwd in 2020 ter compensatie dus dat schuldgevoel zit wel goed.
dare2think zegt
De theorie van een stukje zuiniger rijden klopt niet. Over het algemeen leven mensen hun (routineuze) leven zonder ad-hoc de keuze te kunnen maken tussen vervoersvormen en zonder hun rechtervoet te kunnen veranderen. Het OV is alleen maar onbetrouwbaarder geworden de laatste jaren en op veel trajecten duurder dan de auto. Het minder uitgeven per tankbeurt moet echt gezocht worden bij de witte pompen, zo kom ik de laatste tijd steeds regelmatiger bij een witte pomp in the middle of nowhere en staat het er vol auto’s. Digitaal is direct bekend hoe goedkoop een tankstation is en ’the middle of nowhere’ wordt dan een hotspot.
wesley zegt
Nouja: ik denk dat automobilisten wel meer bewust worden, hoe ze zuiniger kunnen rijden. Maar het overgrote deel van de automobilisten denkt nog steeds dat de maximumsnelheid de verplichte snelheid is….
En fietsers moet koste wat kost ingehaald worden, ookal is er niet genoeg ruimte. Dus rijden ze rakelings langs fietsers af: wanneer ik wel netjes achter de fietser blijf, tot er voldoende afstand is om er langs te rijden. Dan gaan sommige automobilisten nog claxonneren ook.
nicolasr zegt
Ik betaal 1,45 voor een liter E10 en 1,40 voor een liter diesel. Met de auto op benzine rij ik sowieso niet zo veel, alleen funritjes en met de diesel kom ik enorm ver op een tank. Zit 100 liter in.
Ik heb beide auto’s eind juli voor het laatst volgegooid en ze zitten beiden nu nog over de helft.
Kortom, ik rij -helaas- niet zoveel als dat ik zou willen. Wel goedkoper, maar minder leuk.
faalhaas zegt
Mij pakken ze niet! Ik tank altijd in Duitsland voor 20 euro!
Dutchdriftking zegt
Nu de diesel nog. Nooit geweten dat wij onze diesel voornamelijk uit Rusland haalde, nog altijd is de diesel gemiddeld 5 cent duurder dan benzine. Dit terwijl diesel eigenlijk 30 tot 40 cent goedkoper zou moeten zijn. Hopelijk komt die tijd snel weer terug.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Of een compensatie door middel van het verlagen van accijns. De diesel rijder wordt momenteel het hardst genaaid. Nu is dit indirect ook een stimulatie om geen diesel aan te schaffen, maar wat doen we met de mensen die vrij recent een ”schone” Euro 6 diesel hebben gekocht? Den Haag mag zijn hersencellen wel even op actief zetten…
marinepower zegt
Ik rij nog evenveel als voorheen, en puur privé. Voor mijn werk heb ik geen auto nodig, en ik laat hem ook niet staan. Als de tank leeg is, gaat ie weer vol. Blijft balen dat diesel nog steeds duur is in verhouding tot de benzine, al kan ik dat nog enigszins compenseren mijn huidige auto met 2/3 van de inhoud, en het aantal cilinders tov van mijn vorige.
marinepower zegt
Ik rij nog evenveel als voorheen, en puur privé. Voor mijn werk heb ik geen auto nodig, en ik laat hem ook niet staan. Als de tank leeg is, gaat ie weer vol. Blijft balen dat diesel nog steeds duur is in verhouding tot de benzine, al kan ik dat nog enigszins compenseren mijn huidige auto met 2/3 van de inhoud, en het aantal cilinders tov van mijn vorige.
waterisnat zegt
De oorlog heeft amper invloed op de olieprijs. Olie en gas zijn verschillende dingen autoblog. En zelfs bij gas is de oorlog een klein effect. De energiekosten zijn vooral omhoog gegaan, en nu aan het exploderen, door jarenlange groene deugroofpraktijken en afgedwongen gebrek aan financiering van nieuwe olie/gas-bronnen aanboren. Dat is de reden. SVP niet meegaan in de idiote spin dat de oorlog de oorzaak is. En al helemaal niet bij olie (benzine).
mashell zegt
Nuchter beschouwd is die kleine oorlog geen echte reden voor de enorme prijsstijgingen. Maar omdat energie verhandeld wordt aan beurzen en er op gespeculeerd kan worden komt er emotie in het spel en heeft de oorlog dus een enorme invloed.
drtim zegt
Ik heb m’n V70 net voor de prijsexplosie op lpg laten zetten, scheelt al gauw meer dan een euro de liter.
kennone zegt
Ik tank vooral in België scheelt zo 30 cent.
werf76 zegt
Denk eerder dat de gemiddelde mens gewoon minder geld heeft met het dure leven van tegenwoordig. Alles is/wordt verschrikkelijk duur.
mashell zegt
En dat komt allemaal vanwege de energieprijzen want dat werkt overal in door.
Turbo S zegt
Aangezien mijn auto een aardige slok lust heeft het weinig zin om hem niet helemaal vol te gooien. Met een 100 liter tank haal ik rond de 600 km. Dus tel uit hoe ver ik zou komen als ik maar voor bijvoorbeeld 50 euro zou tanken.
Daarom tank ik hem als die leeg is ook altijd tot de nok toe vol.
sizedoesmatter zegt
Zó blij dat ik twee jaar terug een zuinig dieseltje heb gekocht! Als ik mijn best doe loopt die 1:25 tot 30.
Onze grote benzineauto drinkt 1:11. Dus rijden wij verreweg het meest met de diesel. Die paar cent per liter zijn minder relevant dan het totale verbruik.