De benzine raakt op, we moeten zuiniger zijn en vooral: aanlengen. Tegenwoordig zit er gewoon biobrandstof (ethanol) door je Euro 95 en daar is lang niet iedereen blij mee. Autoracend Duitsland heeft er nog iets meer dan gemiddeld problemen mee, wat op zijn beurt olieboer Aral weer op de knietjes heeft gedwongen. Rij je wat ouder, of wat langer door met de auto dan kan je deze zomer wel veilig Euro 95 tanken bij de blauwe stations.
Een en ander komt voort uit een (politieke) behoefte het verbruik van fossiele brandstoffen terug te schroeven. In E10 zit daarom 10% zelf gebrouwen ethanol (alcohol). Voor dit jaar dienen olieboeren voor 6,25% bij te mengen. Standaard zit in een litertje ongelood al 5% ethanol.
Nu komt er vanuit de ‘autokliek’ nog al wat protest tegen het mengsel E10. Sommige oudere auto’s (vooral pre-1995) kunnen zelfs niet tegen E10. Mogelijke problemen zijn het wegvreten van keerringen en rubbers in de brandstofpomp en het beschadigen van (rubberen) brandstofleidingen. Zet dat even door dan sta je gewoon stil met je roestige oude brik. In Frankrijk al wat langer, daar is vrijwel alleen E10 te krijgen, in Duitsland leek dit vanaf dit jaar ook het geval. Niet dus, de nodige protesten en andere negatieve aandacht hebben ertoe geleidt dat de Duitsers ook weer ‘ouderwetse’ euro 95 kunnen tanken. Naar het zuiden, veilig en snel, via Duitsland kom je er wel.
Helemaal terecht schijnt de kritiek niet te zijn. Veel auto’s kunnen de biobrandstof wel handelen. Toch zijn autofabrikanten, consumenten en ondergetekende moeilijk enthousiast te krijgen voor E10. Voordelen zijn er alleen op papier voor het milieu, (lange termijn) nadelen voor jou niet-lease auto hangen dreigend als een donderwolkje boven de E10 tankstations. (bron: autozeitung.de)
zdev zegt
Het zijn niet alleen oude brikjes. Ook voor moderne Maserati’s wordt geadviseerd nooit E10 te tanken.
Alwood zegt
@zdev: puur uit interesse: zijn moderne Maserati’s wel blij met 95? Of wordt daar ook weer een hoger octaan aangeraden?
zdev zegt
@Alwood: gewone 95 werd mij geadviseerd!
bmwm20b20 zegt
Heel leuk allemaal maar de olie raakt gewoon op. De keus is: wat doen we met wat we nog hebben?
Stef_4 zegt
@bmwm20b20:
Ondertussen even die hybrides uitontwikkelen, en als we zo ver zijn stappen we over op de elektrische auto’s
het is nu eenmaal niet anders
bmwm20b20 zegt
@Stef_4: Het niet alleen de aardolie die op raakt maar ook gas en wat doen we daar mee? Overgaan op schone energie is de enigste keus die we hebben op den duur. Tegen de tijd dat alles op is gaan de elektro auto´s harder als we nu kunnen voorstellen :)
bassie zegt
@bmwm20b20: de olie raakt op, haha, wie trapt daar nog in, zoek de nationale reserves van de alleen de V.S. eens op, genoeg voor 1000 jaar!
Oke, het gaat dan wel $200 per vat kosten, maar er is genoeg!
jelmer zegt
@bassie:
Flauwekul, het is hooguit voor een maand of wat. Weet je hoeveel olie nodig is voor de komende 100 jaar? Waar sla je dat überhaupt op? Dus als je ons wil overtuigen, zoek dan de getallen maar.
bmwm20b20 zegt
@bassie: Jongen jij bent nog aan het slapen! Weet jij eigenlijk wel waar Amerika voor staat XD
Esprit_de_Flandre zegt
@bassie: 200 USD? Dat halen we dit decennium nog. Met gemak.
Idd, de olie zal nooit opraken. Altijd zal er nog wel ergens een paar miljoen vaten te vinden zijn, maar het zal dan wel één miljoen per vat kosten. En dus blijft het daar mooi zitten. Voor nog duizend jaar. En meer.
De werkelijke vraag is: hoeveel betaalbare olie is er nog? Het is die olie die interessant is, en die ferm aan het slinken is. Waardoor elektrisch interessant wordt…
bpc zegt
het probleem ligt niet bij de brandstof maar bij de fabrikanten als ze standaard de juiste rubbers gebruiken kan de auto tegen bijde ,oke de oudere auto’s zullen moeten worden aangepast , maar verbied gewone 95 tussen dit en 5 à 10 jaar
of rijden we liever allen met dit sportief geluidje
http://www.youtube.com/watch?v=7pabsgabzQU
bmwm20b20 zegt
@bpc: Dat gaat toch echt gebeuren of je dat nou wil of niet ;). Tot die tijd zoveel mogelijk genieten van de verbrandingsmotor.
bpc zegt
@bmwm20b20: keep on dreaming mate , men spreekt al jaren van de electrische auto (zelf in de jaren 70? was er al spraken van )
nu met die fameuze kernramp in fukoshima (of hoe je het ook schrijven mag ) willen we met zn alle van de kernenergie af (wat ook staat te gebreuren ) maar ongeveer 40% van onze electriciteit komt voor van kernenergie.
als al deze bronnen van energie verdwijnen gaat de electriciteit fors duurder worden en gaat het maatschappelijk minder aanvaard worden om zomaar elec. te vergooien.
een soort electriciteitscrisis dus op dat moment gaan ze het hele idee van ev’s ook laten varen
komt ng bij dat ev’s NOG veel duurder en slechter voor het milieu gaan uitvallen dan we denken
op 10 jaar zijn de batterijen aan vervanging toe ,
dus of worden de batterijen vervangen (wat heel duur en heel slecht voor het milieu zla zijn )
of word de auto vervangen (wat ng slechter zal zij dan optie 1
en zal zeker en vast een alternatief komen , maar het idee zal volgens mij gebasseerd zijn op de ordinaire verbrandingsmotor maar met iets anders dan benzine om te tanken
jelmer zegt
@bpc: Je getallen kloppen niet. Aandeel kernenergie in Nederland is ongeveer 9%, waarvan meer dan de helft geïmporteerd wordt. Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/kernenergie-in-nederland/kernenergie-in-het-buitenland
We hebben nog genoeg kolen.
Batterijen zijn betrouwbaar genoeg, in de praktijk blijkt dat ook. Bijvoorbeeld omdat de Prius, inderdaad (lang) niet volledig elektrisch, al meer dan tien jaar rond rijdt.
bpc zegt
@jelmer: ik had het over belgië ik vergeet al eens dat dit een site uit nl is en hier is het aandeel zelf 55%
http://www.nuclearforum.be/nl/themas/bevoorrading/belgie-is-een-atoompionier
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Ze kunnen het toch mooi zeggen, de lobbyisten van Nucleair Forum. Een ‘AtoomPionier’… Joepie :?
bmwm20b20 zegt
@bpc: Ja lieve sgat ik begrijp je maar misschien lok ik maar een reactie uit ofzo om daar iets aan te gaan doen? Kzal wel gek zijn ofzo? XD
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik sluit me aan bij de briljante one liner van Jay Leno: ‘Laat iedereen maar lekker electrisch gaan rijden, dan blijft er meer benzine over voor mijn sportauto’s…’
Freewarefreak zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad. En of dat laatste restje benzine nou 100 dollar de liter kost, dat zal hem boeien met zo een bankrekening. ;)
OT: Ik ben het met BPC eens. Volgens mij gaat de brandstofmotor gewoon blijven. Hij tankt dan alleen geen benzine of diesel meer maar alternatieve brandstoffen. Millieutechnisch is LPG nog steeds een zeer goed alternatief. En de olie is nog lang niet op. HOAX! Wat Bassie zegt.. 1000 jaar lijkt mij overdreven, maar er is nog voor minstens (let op het woord minstens.. ze boren nog ieder jaar nieuwe velden aan..) 100 jaar genoeg olie.
jelmer zegt
@Freewarefreak: Hoe kom je er toch bij dat er genoeg olie is? Bronnen?
Freewarefreak zegt
@jelmer: Och joh, er zijn zoveel bronnen. Daar kun jij zelf toch ook wel op Googlen. “the truth about oil”.
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Alles die zichzelf “the truth about …” noemt is gemaakt door lobbyisten of activisten, die alleen de waarheden spuien die hun mening ondersteunen.
En noem me een linkse rakker, maar eigenlijk hecht ik dan toch net iets meer waarde aan wat activisten zeggen, dan aan wat lobbyisten zeggen. De eerste doen het uit overtuiging, de laatste voor de winst van zichzelf en hun baas…
bmwm20b20 zegt
@Freewarefreak: Whaha volgens mij begrijp jij bpc niet helemaal XD lees het nog ff een keertje waar hij voor staat ;)
Freewarefreak zegt
@bmwm20b20: Wat snap ik dan niet goed? I’m only human. ;) Hij heeft het toch over het behoud/gebruik van brandstoffen al dan niet in biologische vorm? Dus in de vergelijking tegen elektriciteit?
Arco zegt
95 E10 ?? Nooit & te nimmer komt dat in mijn benzinetank … Gelukkig hebben (en houden) ze in Frankrijk ook gewoon SuperPlus (98).
Hier in Nederland is het zelfs af en toe drama om fatsoenlijk 98 te kunnen tanken (Gulf SuperPlus, BP Ultimate en an en toe de Tinq / Witte Pomp)…
bmwm20b20 zegt
@Arco: Ja stel je voor E10 in je tank! Einde van de wereld…………
mattraket zegt
Dit noemen ze nou een hype. vroeguh heette dat ‘gebakken lucht’.
bmwm20b20 zegt
@mattraket: En jij ademt gebakken lucht! XD
towi1989 zegt
Allemaal leuk en aardig, maar is het misschien mogelijk om voor de verandering eens een artikel te typen zonder die popie-jopie taal?
Prutsor zegt
@towi1989: Is misschien, autoweek iets voor jou?
towi1989 zegt
@Prutsor:
wellicht wel ja, of ik houd het bij autoblog.com, scheelt me ook weer 3 dagen wachten op nieuwe artikelen.
bassie zegt
@towi1989: ik zeg, DOEN
bmwm20b20 zegt
@bassie: Ik zeg DOEN XD
bmwm20b20 zegt
@Prutsor: Oh je bedoelt dat plakje boom die dat plakje boom laat lezen? XD
Tuned zegt
Een gevalletje wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. E10 is niets mis mee, als we met z’n allen de verbrandingsmotor nog in leven willen houden dan moeten we steeds meer ethanol bijmengen om zodoende benzine te besparen.
Zo enorm schadelijk is de E10 niet aan de auto en alle auto’s zijn hier wel op aan te passen of rijden er zelfs al gemakkelijk op. Het is of dat, of binnenkort zonder benzine zitten en dan kun je je auto inruilen voor een groter elektrisch golfkarretje.
floryn zegt
@Tuned: Inderdaad. Storm in een glas water. Je kunt als je het echt nodig vind altijd nog wat ouderwetse olie bijmengen.
bmwm20b20 zegt
@floryn: Zit daar wat achter? XD
the-budel-guy zegt
@Tuned: als zelfs de duitse politie zegt wij tanken geen E10 in onze dienst wagens is et volgens mij toch zeker wat mis met die.brandstof
bmwm20b20 zegt
@Tuned: Een gevalletje wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Denk daar is over na vriend!
Esprit_de_Flandre zegt
@Tuned: Een gevalletje planmatige eliminatie…
Zowel de staat als de autofabrikanten juichen E10 toe. Dat een hoop oudere bakskes eraan kapot gaat is juist het doel. Die moeten weer vervangen worden door nieuwe. Goed voor de fabrikant, goed voor de staat, en zogezegd goed voor het milieu…
Prutsor zegt
Alleen wordt er door het gebruik van e10 nog meer landbouwgrond gebruikt om brandstof te produceren. Terwijl er op deze aarde een groot te kort aan voedsel is.
Tuned zegt
@Prutsor:
Nu misschien nog wel, maar ooit van Cellulose Ethanol gehoord en Pyrolyse? Technieken die al een redelijk eind gevorderd zijn en ethanol kunnen produceren uit afval.
bmwm20b20 zegt
@Tuned: Whaha ennuh waar komt die afval vandaan?
Esprit_de_Flandre zegt
@bmwm20b20: Van niet-eetbare organische producten bvb…
130peeka zegt
@Prutsor: bla bla bla en de bakker gooit zijn brood weg
bmwm20b20 zegt
@130peeka: Lol jij gooit je leven weg? XD
130peeka zegt
@bmwm20b20: hehe
ds3lover zegt
Eerst was ik tegen alles wat elektrisch reed maar nu begin ik meer en meer in te zien dat dit toch de toekomst zal worden, maar ik denk toch dat men eerst een techniek zal moeten vinden voor een grotere actieradius (bv. met windmolentjes in de voorbumber) en een aantrekkelijkere aanschafprijs.
bmwm20b20 zegt
@ds3lover: Whahaha ze hebben je gewoon weer gehersenspoeld kerel! Energie gaan ze straks voor belachelijk prijzen verkopen. Geloof me. Zijn we weer terug bij af als je snapt wat ik bedoel.
Esprit_de_Flandre zegt
@ds3lover: Ik probeer koortsachtig elektriciteit uit champignons te halen. Het is me nog niet gelukt…
speedie zegt
Even wachten op synthetische diesel (reserve voor 200j) of hydraatgas (reserve voor 3000 jaar) en we kunnen er weer tegen.
bmwm20b20 zegt
@speedie: Lol kunnen we er weer tegen?
Esprit_de_Flandre zegt
@speedie: Synthetische diesel? Nog nooit van gehoord. Van wat maken ze dat?
bpc zegt
bio-ethanol is the future !
in zweden rijden ze er al jaren mee en daar zijn ook geen problemen
en ev’s werken niet er zijn ondertussen mogelijkheiden om ev’s te kopen maar heeft er iemand op heel ab al eens een EV zien rijden ?
dinges zegt
@bpc: ja, maar e-85 heeft ook een keerzijde: ik kan echt niet zuiniger dan 1:9 rijden met m’n Ford Focus.
bpc zegt
@dinges: ja das waar het is niet allemaal rozegeur en manenschijn , als de regering deze brandstof belastingsvrij zou maken ipv de priusen etc dan is dat probleem ook van de baan omdat de ethanol gwn weg goedkoper is dan
bmwm20b20 zegt
@bpc: whaha die mensen hier ook he………
oli4k zegt
@bpc: Ik kom ze met enige regelmaat tegen in en rondom Amsterdam. Vooral die suffe Th!nk dingen maar ook zo nu en dan de oranje Tesla van die ene hippe blogger. Rondom de zuidas worden ze volgens mij ook steeds populairder. Beetje vooruitstrevend bankier rijdt nu natuurlijk rond in iets waar op z’n minst een elektromotor in zit.
reed zegt
E10 is duurder, verbruik ligt hoger, rubbers en pakkingen gaan kapot, boeren moeten voedsel als brandstof verkopen
En nog denkt die #$$%milieulobby dat het goed is?
bpc zegt
@reed: verbruik is hoger maar je hebt ook meer vermogen ! dus bij de juiste rijstaal blijft het gelijk
en eigenlijk zo de overheid dit kunnen promoten door ethanol balastingsvrij te verkopen en benzine belast laten
eens zien hoe de populariteit stijgt dan !
imba zegt
@bpc: Elektriciteit rijden is geen reële oplossing. Jij hebt het alleen over de auto,wat dacht je van olietankers,containerschepen,vliegtuigen? Allemaal aan de accu? Vergeet dat maar.
Kernfusie> Waterstof> conventionele motor.
floryn zegt
@imba: ik + lees > :)
bpc zegt
@imba: ik ben zelf ook van mening dat deEV niets word he ! lees mn andere reacties eens ;-)
bmwm20b20 zegt
@imba: Dat is ook niet de oplossing hoor vriend. Denk maar ff XD
Alwood zegt
@bpc: Overheid kan inderdaad beter E85 promoten dan hybrides, zou NL zich ook kunnen onderscheiden als E85-ombouwer…
Het extra vermogen is alleen wat ingewikkelder. Dit verkrijg je bij E85 door een hogere klopvastheid, als de auto het kan, kan je de ontsteking precieser afstellen. E85 heeft echter een lagere energie-waarde dan gewone benzine, daar verlies je dus op.
Bij ‘normaal gebruik’ in normale auto’s zal het verbruik dus meestal hoger liggen.
jelmer zegt
@reed: Onafhankelijkheid van olie gaat over onafhankelijkheid van het westen, niet alleen over milieu. We worden steeds afhankelijker van Rusland (niet betrouwbaar) en het Midden-Oosten (niemand weet wie daar aan de macht is over een paar jaar). We moeten beginnen te veranderen, anders worden we nog naar gechanteerd.
bmwm20b20 zegt
@jelmer: Lol ben je blind ofzo? Alles draait om het milieu vriend. Kijk ff naar jezelf! XD
E34M5Touring zegt
Ik kan alleen maar 98 tanken wordt ook steeds zeldzamer gelukkig is er nog BP ultimate
floryn zegt
@E34M5Touring: Held!
E34M5Touring zegt
@floryn: Killin the inviroment 1 car at a time
Arnold-JR zegt
@E34M5Touring: In duitsland hebben zelfs 100 octaan, jammer dat ze dat hier niet hebben :)
bmwm20b20 zegt
@E34M5Touring: Hehe eindelijk nog een wakker persoon hiero XD
tarquesh zegt
Het is nieuw dus per definitie eng.
Ik durf makkelijk met een oude Japanse auto van elk Japans merk pure E10 te tanken. Ik durf te wedden dat na zelfs 2 ton aan kilometers de E10 niets heeft gemold.
In een Peugeot of Citroen of Renault zal ik nog geen druppel E10 tanken.
fuchs zegt
He Autoblog, jullie schrijven over keringen maar bedoelen waarschijnlijk keerringen.
-edit: check, bedankt!-
130peeka zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bmwm20b20 zegt
@130peeka: Dat denk jij XD
Dino2400 zegt
Wat fuchs zegt.
wolfsburger zegt
Ik stond gister in Berlijn bij de pomp met m’n MB 190e 1.8, en zag dat ze alleen E10 hadden…ik durfde niet te tanken voordat ik zeker wist dat het kon.
Volgens MB Duitsland is mijn auto er wel geschikt voor, maar helemaal lekker zit het me nog niet…
jelmer zegt
@wolfsburger: Eng hé, het onbekende? ;) Als je echt twijfelt moet je rubber leidingen in de gaten houden, je motor(blok) zelf heeft er in ieder geval geen problemen mee.
Bartholomeo zegt
Benieuwd of men ouwe bmw E30 uit ’86 dat kan hebben.
autoblogger zegt
@bartholomeo: weet je het al? cc @victornator95
panzerknacker zegt
Weet iemand nou hoe het precies zit in Nederland, als je bijvoorbeeld nu Euro 95 (fuelsave) gaat tanken bij Shell, zit er dan Ethanol doorheen of niet? En zo ja, zit dit dan niet in V-Power?
brunel zegt
Natuurlijk ligt het verbruik bij een ethanol installatie hoger dan bij benzine, dit komt vanwege de lagere energiedichtheid die ethanol bevat.
Maar ethanol brandt ook schoner en is daardoor beter voor een IVM. Alleen moet je wel al je rubbertjes en pakkingen vervangen.