Als een Fiat 500 al uitgebreid te customizen is, wat stelt het customizeprogramma van Bentley dan nog voor? Omdat het de afgelopen jaren erg lekker met Bentley gaat (recordverkopen over de afgelopen vier jaar), en in de eerste helft van 2007 reeds 5600 Bentley’s van de productieband zijn afgerold, moet je de vraag stellen hoe het zit met het behoud van enige exclusiviteit van het merk uit Crewe.
Omdat de fabriek in Crewe (GB) zijn maximale capaciteit van 10.000 stuks per jaar bereikt heeft, zou je zeggen dat Bentley gehinderd wordt om verder te groeien. Niets is echter minder waar, want Bentley gaat volgens een rapport van Cars Guide de focus in plaats van productieverhoging meer leggen op customizing. Door nog meer en ook de meest bijzondere individuele wensen te vervullen, hoopt Bentley ’the fine art of coachbuilding’ terug te krijgen om zo zelfs de meest verwende rappert de mond te kunnen snoeren.
Voorbeelden van exclusieve tuners zijn er overigens ook al. Zo konden we jullie op de IAA driemaal verblijden met de fraaie en minder fraaie aanpassingen van tuner Mansory. Ook vergreep MTM zich aan een Bentley GTC door met een fraaie ‘Birkin Edition’ te komen. Chassis en kale motoren zal Bentley nooit aan andere bedrijven leveren, maar de deur staat open voor andere customizers om meer Bentley’s geheel naar wens aan te kleden.
Technologie neemt ook een belangrijke plaats in in deze customize- en toekomstplannen van Bentley. Technieken als ‘Laser Metal Sintering’ (methode om kleine en zeer harde onderdelen te produceren) en composiet materialen zullen eventueel in kleine oplage gebruikt worden (via: motorauthority).
Aero zegt
Nog meer mogelijkheden? Is dit slechts voorbehouden aan de Arnage of gaan ze de Continental reeks ook opleuken?
ShelbyGT500 zegt
VET a ik persoonlijk vind ik een Arnage nog steeds zwaar exclusief. zie hem zelden rijden een GT of Flying Spur daar in tegen elke week wel 1 x.
Chief_S5 zegt
Mooi hoor. :) Zelfs mijn moeder vind de Arnage T leuk.. Doe em maar helemaal in het zwart! Alleen dat stuurtje van die Conti GT Speed.. :S Niet echt mijn smaak.
PieterA zegt
Slachtoffer van hun eigen succes zeker… Hopelijk komt het fenomeen van coachbuilding met kaal chassis en motoren terug. En waarom ook niet?
Rick dos zegt
Wel mooi hoor wat VAG doet. De verschillende bevolkingsgroepen bij elkaar brengen.
Om mensen met geld te laten inzien waarom die knul van de minder bedeelde buurten zijn Golf tuned. Om zich te kunnen onderscheiden. En nu kunnen Jan-Joris-Jan-Jaap en de knul met z´n Golf elkaar “voelen”.
Mooi dat maatschappelijke betrokkenheid van VAG.
Adriaan zegt
Zelfs bij mij in de straat staan ze al… En dat in een vrij normale wijk met meerendeel rijtjeshuizen.
voor mij is de exclusiviteit nu helemaal verloren. Een RR blijft een unieke verschijning!