Een directe opvolger gaat de Mulsanne niet krijgen, zoveel is duidelijk. Maar Bentley wil wel in dat superduperluxe segment blijven. Bentley flirt nu openlijk met het idee om een über-SUV te maken, mogelijk zien we deze pas na 2025 op de markt.
Het is ergens wel begrijpelijk. Je hebt veel geld en dat wil je ook laten zien aan het gepeupel. Dus koop je een Bentley. Het probleem is alleen dat je in je Mulsanne lager zit dan het plebs in hun Nissan Qashqai’s. Oplossing: je koopt de Bentley Bentayga. Kennelijk is dat wat alle rijke stinkerds hebben gedaan, met het gevolg dat de Mulsanne uit productie gaat.
Het niet opvolgen van de Mulsanne heeft Bentley eerder aangegeven, collega @willeme heeft zijn onvrede hierover al geuit. Ze hadden echter nog niets aangegeven over het gat in de line-up. De Flying Spur is qua luxe (en prijskaartje) geen volwaardig alternatief voor de Mulsanne. Dat heeft Bentley zelf ook al door, tegen Car and Driver geeft Bentley-baas Adrian Hallmark daarom aan in de toekomst naar dit segment terug te willen keren.
Maar waarmee ze dat willen doen, zegt Hallmark nog even niet. Hij sluit wel het een en ander uit. Een sedan wordt het dus niet, daar verdienen ze niks op. Een sportwagen gaat het ook niet zijn, sportwagens maakt Bentley naar eigen zeggen niet. Een SUV? “Het is heel duidelijk dat zowel premiumautokopers als luxe-autokopers SUV’s zien als de meest aantrekkelijke auto…”
Hij zegt het dus niet hardop, maar veel andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet echt. SUV’s (lees: de Bentayga) waren immers goed voor 47 procent van de Bentley-verkopen. Dus, een über-Bentayga. Maar hoe gaat die er voor de rest uitzien? Qua motor gaat deze sowieso geen W12 krijgen. Hallmark zegt namelijk dat die ‘relatief snel’ uitgefaseerd gaat worden. Jammer, maar verrassend is het niet.
Een elektrische uitvoering lijkt logischer. Bentley werkt nu al aan een elektrische auto, Hallmark zegt dat deze rond 2025 op de markt moet verschijnen. Na deze elektrische Bentley komt de über-SUV pas, aldus een anonieme bron. Daarmee moet Bentley het dus minimaal een half decennium doen zonder het superdeluxe topmodel. Tot die tijd blijft de Flying Spur het vlaggenschip van Bentley, ook al kiest iedereen voor de Bentayga.
Foto: Bentley Bentayga! van @Spotcrewda, via Autojunk.nl.
MaartenD zegt
barre tijden voor autoliefhebber, rijdende tractoren, rijdende accu’s, raceverslagen van virtuele races….mooi was die tijd….
Justawheelchairguy zegt
Ik wil een nieuwe Brooklands!
toyotafortuner zegt
Je kon er natuurlijk donder op zeggen dat er weer een SUV zou komen. Hij zal sowieso nooit de stijl van de Mulsanne kunnen evenaren
Esprit_de_Flandre zegt
Doe anders meteen een Bentley Private Jet. Zit je meteen hoog genoeg boven het plebs verheven…
Rick-dos zegt
We staan weer voor een crisis en ook een economische crisis. Er zullen dadelijk weer keuzes gemaakt worden door de autofabrikanten. Nu kan het allemaal nog maar straks zullen de accountants het woord krijgen, moeten er keuzes gemaakt worden en dan worden projecten afgeschaft. Zag je ook in 2008 gebeuren. Ben benieuwd wat dadelijk daadwerkelijk nog overblijft aan wilde plannen.
Edge zegt
@rick-dos: Wat dat betreft ben ik blij met de timing van bijvoorbeeld de GR Yaris. Als het inderdaad die kant op gaat, zullen dat soort bijzondere projecten nog maar heel weinig doorgang vinden
Rick-dos zegt
@edge Precies. Onder de omstandigheden ook wel begrijpelijk dat zulke beslissingen worden genomen maar tegelijk ook jammer dat mogelijk interessante projecten zullen sneuvelen of uitgesteld worden.
berlinetta zegt
Ik vind sowieso dat autofabrikanten steeds minder leuke modellen bouwen. Dat begon inderdaad in de crisis van 2008, maar in mijn ogen is dat ook wel zo gebleven. Niet alleen door de crisis zelf, maar ook door steeds strengere regelgeving, doordat fabrikanten miljarden moeten pompen in de ontwikkeling van EV’s en het feit dat autorijden in veel landen ook steeds duurder wordt. Je ziet steeds vaker dat de fabrikanten een veilige keuze maken ipv een leuke keuze.
mashell zegt
De klant kan natuurlijk alleen kopen dat wat de fabrikant aanbiedt. Maar de fabrikanten bieden dat wat de klanten niet kopen ook niet langer aan en van dat wat de klanten wel kopen steeds meer. Dus dat alle leuke auto’s (zoals coupe’s, cabrio’s, driedeursmodellen) verdwijnen en vervangen worden door dodelijk saaie “praktische” wagens met veel deuren in uitvaartondernemer kleuren is toch vooral de schuld van de klant.
michaelcorleone zegt
In een eerder artikel had ik aangegeven de Mulsanne niet te zullen missen, omdat ik hem toch niet vaak tegenkom of zie. Hetzelfde geldt voor de RR Phantom, aan de andere kant vind ik wel dat zulke auto´s moeten blijven bestaan. Alleen SUV´s wordt ook saai op een gegeven moment.
Een luxere SUV zou ik wel begrijpen, omdat het platform door meerdere modellen binnen het VAG concern worden gebruikt. Op zichzelf staande SUV is wel welkom, ook al zal het daardoor wel veel duurder worden.
Ook al is de Phantom duurder, is de Mulsanne wel een volwaardig concurrent natuurlijk. De Mulsanne is klassiek en sportief tegelijk wat mij wel aanspreekt in dit segment. De lijnen en het liefst de koplampen van voor de facelift vind ik het mooist.