Ja, je leest het goed. Bentley is aan het lobbyen in Europa om de wegenverkeerswet aangepast te krijgen.
Sommige zaken in het leven kun je vervelend vinden, maar als ze bij wet geregeld zijn heb je je eraan te houden. De maximumsnelheid in de wegenverkeerswet bijvoorbeeld. Niemand vindt 100 op de snelweg fijn, maar we hebben het er maar mee te doen. Of een rijbewijs voor als je op de motor wil rijden. Jammer als je dat niet hebt, maar het is helaas niet anders.
Hetzelfde geldt voor het vrachtwagenrijbewijs. Alleen daarmee mag je in voertuigen rijden die zwaarder zijn dan 3500 kilo. Is gewoon wettelijk zo geregeld, dus je zou denken dat je daar niets aan kunt doen.
Nou, Bentley niet. Dat bedrijf wil namelijk dat die wet wordt aangepast.
Nieuwe Bentley te zwaar voor B-rijbewijs
Dat zit zo; Bentley is bang dat hun nieuwe auto’s te zwaar worden voor mensen met slechts een B-rijbewijs. En in plaats van de auto’s wat te laten afvallen, willen zij de wegenverkeerswet aanpassen. Want de auto’s van Bentley wórden niet lichter, eerder zwaarder.
Hun nieuwste slagschip, de Bentayga EWB weegt al 3250 kilo. Aardig dicht bij het maximum dus. En dan is die auto nog niet eens elektrisch. Die auto’s zijn namelijk standaard al zwaarder vanwege de grote accupakketten die daarin zitten. Kun je nagaan wat een verlengde Bentley Bentayga met 500 KW accupakket zou wegen…
Wegenverkeerswet niet meer van deze tijd
Bentley denkt dat ze best sterk staan als ze de wegenverkeerswet willen aanpassen. Die is volgens het merk namelijk niet meer van deze tijd. Het maximumgewicht is volgens hen namelijk ingevoerd om de loodzware benzineauto terug te dringen.
Maar voor elektrische auto’s geldt dat sowieso al niet, dus moet die wet van tafel, aldus Bentley. Oh ja, nog wel een geinig detail; Bentley adviseert de kopers van de verlengde Bentayga om niet al te veel bagage mee te nemen, zodat ze niet zo heel veel zwaarder zijn dan de maximale 3500 kilo. Echt waar!
Wat vind jij? Heeft Bentley gelijk en moeten ze de wet aanpassen, of moeten de auto’s gewoon wat lichter? Laat het weten!
svdv zegt
Ik zou het ook aanpassen.. naar beneden. Totaal niet efficiënt om loodzware elektrotanks rond te laten rijden die 3x zoveel stroom gebruiken per km als een kleine elektrische stadsauto. En ik haat suv’s dus dat is een bijkomend voordeel ;)
mashell zegt
Als efficiency een probleem is dan moeten we dringend auto’s met verbrandingsmotoren gaan verbieden. Die verbruiken drie keer zoveel energie als een EV van hetzelfde formaat. Eigenlijk verbruikt zo’n EV SUV als iX3, EQC of e-tron gewoon erg weinig. Meer als een Zoë natuurlijk maar echt niet veel.
O plaat zegt
Hoe je het draait of keert een Hummer EV zal meer verbruiken dan een Zoe. Willen we minder uitstoot en minder batterijen met zeldzame materialen dan kan men niet met zeecontainers blijven rijden.
wimof zegt
Een e-tron waar op zijn e-tron’s mee gereden wordt verbruikt tussen de 28 en 36 kilowatt per 100 km, inderdaad niet slecht.
Nu nog effe wachten tot men er accijnzen gaat aan toevoegen. (zoals op de benzine en diesel)
flutterby zegt
Niet slecht? Mijn eGolf gebruikt minder dan de helft..
Overigens is stroom procentueel al zwaarder belast dan brandstof. Alleen achter een groot zakelijke aansluiting vermijd je dat. Al zullen de villa’s waar Bentley’s laden waarschijnlijk ook in lager tarief vallen.
tuutertuuter zegt
Een Gascentrale zet gas om in stroom met een efficiëntie van 40%. Wanneer je de warmte opslaat is dat in totaal iets hoger (en peperduur met stadsverwarming, vraag de 010’ers maar). Dus laten we zeggen 60%. Dan komen er nog verliezen bij het opladen (warmte, omzetten naar gelijkstroom), ongeveer 90%. Als laatste gaat er nog 10-15% in de aandrijflijn verloren bij BEV’s dus zitten we op:
1 kWh / 0.6 / 0.96 / 0.87 = 2 kWh benodigd om voor “1 kWh te rijden”.
Benzine: Well-to-Tank efficency is ongeveer 90%. Tank-to-Wheel efficiency ~30%.
1 kWh / 0.9 / 0.3 = 3.7 kWh benodigd om voor “1 kWh te rijden”.
Het verbruik van een Tesla model S is ongeveer 20 kWh/100km in de praktijk. Totaal: 40 kWh / 100 km nodig.
Het verbruik van een Bmw 330e (Zelfde leaseprijs als het niet belachelijk belast was): 6 kWh / 100 km en 4,5 l / 100 km. Totaal: 12 kWh en =4.5×9 = 40.5 kWh benzine-energie. Totaal: 52.5 kWh / 100 km.
Dus voor een extra energieverbruik van 12.5 kWh / 100 km geven we de ene auto €0 wegenbelasting en allerlei voordeeltjes? Ter vergelijking: een Toyota Prius kan easy 1 op 25 halen zonder te laden, dus ongeveer 24 kWh / 100 km. Veel minder dan een Tesla, maar dat gaat de lease-rijder natuurlijk niet doen.
Het is allemaal bullshit, en je wordt als middenklasse gewoon leeggezogen, tenzij je met het circus meedoet. Want je wordt de illusie van keuze gegeven totdat benzine 3 euro per liter is, en elektro-auto’s ineens “super goedkoop in gebruik” zijn. Alleen maar omdat je de overheid deze markt laat manipuleren om tot dat resultaat te komen.
flutterby zegt
Of Bentley is niet meer van deze tijd.. Kunnen ze voor dat geld niet met carbonfiber aan de slag?
harrie zegt
Doe dan meteen twee kentekenplaten met ‘Shirley’ en ‘Kevin’ achter de voorruit, een rijtje dikke toeters op het dak en een airbrush op je achterklep.
Stijlvol zijn die dingen toch allang niet meer.
wimof zegt
Misschien nog een verlicht kruisbeeld, zie je ook wel vaak.
Brol zegt
Als je auto’s zò duur kan verkopen, dan heb je ook de middelen om ze lichter te bouwen.
Ik kan me niet inbeelden wat een ravage zo’n auto zou aanrichten indien deze aan 50km/u in de flank zou rijden.
okdoei zegt
Precies dit. De hele reden van die wet is volgens mij met name dat je kunt laten zien dat je overweg kunt met een dergelijk zwaar voertuig. Die Bentleys kunnen nogal hard en zijn dus zwaar. Als dat probeert te stoppen door middel van jouw auto als vangrail te gebruiken, dan zeg maar dag tegen lopen of überhaupt eten met een vork. Iets met kinetische energie, massa en snelheid.
Robert zegt
Omgekeerd ook precies de reden waarom ik niet meer in een kleine auto wil rijden. Ooit ben ik zelf onvrijwillig betrokken geweest bij een kopstaartbotsing, en de Cuore in het rijtje opgefrommelde auto’s heeft mij daar ondubbelzinnig van overtuigd.
On topic: eigenlijk te bizar voor woorden, dat waar de uitstootnormen Europees wordt bepaald (en terecht elke zoveel jaar verder worden aangescherpt), de fabrikanten niet worden verplicht tot het bouwen van lichte(re) auto’s, anders dan de gebruiker te bestraffen met een hogere MRB, zoals in Nederland.
MoBieler zegt
Lichter maken natuurlijk. Mijn eerste auto, een Renault 5 Alpine uit ’79, woog nog geen 800 kilo met 90pk. Kreukelzone was ikzelf dus ik begrijp dat auto’s zwaarder zijn geworden, maar 3250 kilo? WTF. Ga aan de slag met aluminium en carbon enzo. Energieslurpende bakken van benzine naar electro maakt geen reet uit.
rogerzz zegt
Niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk, met een Bentley kun je met 200km/u door een halve orkaan rijden en door de isolatie zul je er weinig van merken. Een Renault 5 is van papiermarché, karton en ultragoedkoop blik gemaakt en roest er elk jaar wel een kilo of 2 aan gewichtsbesparing vanaf en haalt de 100 km/u met moeite. Mogelijk heeft zo’n Bentley PHEV al 400kg aan accu’s aan boord?
Maar ongeacht de matige vergelijking; 3500kg slaat nergens op.
melcon zegt
Een goed afgestelde 5 Alpine loopt gewoon 190/195 gps kilometers. Zelfs de 5L loopt gewoon 130, dus met moeite 100 lijkt me wat overdreven. Anyway de vergelijking gaat vooral mank omdat er een A segment met een E(WB) segment vergeleken wordt. De A segmenters van tegenwoordig zitten iets onder de 1000 kg dus in die zin van het allemaal wel mee. Als we binnen het merk blijven en bijvoorbeeld een Bentley T1 LWB pakken uit 1972 zien we dat deze 2100 kg weegt. Lijkt me een redelijke vergelijking gezien deze een extra lange wielbasis heeft en je hem kwa gewicht daarom beter kan vergelijken met een SUV die van nature al zwaarde is dan een sedan.
Zelfs in dat licht bezien slaat die 3250 kg c.q. 3500 kg echt helemaal nergens op, beter gaan ze bij Bentley eens nadenken hoe ze hun auto lichter kunnen maken. Zelfs de battlestar galactica ook wel bekend als de model x weegt krap aan 2500 kg. Nu zal bentley aanzienlijk minder goedkope plastics gebruiken en wat minder aan gewichtsbesparing doen in de vorm van panel gaps maar wellicht kunnen ze wat lichtere materialen overwegen zoals hun concurrenten ook doen.
lavoro zegt
Gaat om het gewicht zoals je op de weg staat incl bagage en bestuurder en eventuele passagiers. Dan zit je vanuit die 3250 al snel te zwaar. Met 4 man ben je nu denk ik altijd al in overtreding :-)
Henkie zegt
Ja totaal gewicht is leidend. Dus maar een laadvermogen van 250 kg.
petroldrinker zegt
Snap het wel, altijd een rare wet gevonden, sommige campers wegen leeg 200kg minder ofzo om maar iets te noemen, dus idd sterk verouderde wet, maar ik vind suvs dan ook geweldig als auto als het geen coupe mag zijn
mashell zegt
Op zich heeft Bentley wel een punt. Die 3500kg past niet meer bij wagens van nu.
marcovdongen zegt
Zeker in het prijssegment waarin Bentley opereert moet het mogelijk zijn om met lichtgewicht bouwmaterialen zoals carbon aan de gang te gaan. Een personenauto hoeft dan echt niet meer dan 3000 kilo te wegen, en dat is al(te)veel.
e36thuglife zegt
Gewoon die banden pompen met helium….
Robert zegt
Dan mag je na elke 100 km rijden de banden weer oppompen…
Alfarobert zegt
Ruim 3 ton aan wagengewicht en dan nog steeds wegenbelastingvrij omdat hij op stroom uit een kolencentrale rijdt? Electroauto’s zijn veel zwaarder dan benzine of diesels.Die maken het wegdek ook meer stuk. of gaan ze alle bruggetjes met bordje Max 2,5T straks allemaal aanpassen?
bpc zegt
Nee hoor, alleen de bordjes.
racerx zegt
In dit geval betreft het een curb weight van 2500 en een rijklaar gewicht een benzine auto van 3250kg… met V8, geen V12. Ik snap je, ik moest ook even goed kijken. Belachelijk gewicht.
wceend zegt
Stel je toch eens voor dat de bestuurder van zo’n tank van drie ton straks met een telefoon achter het stuur zit en een Panda, c1 of picanto van 2010 raakt… einde verhaal. Leuk al die veiligheidssnufjes maar voor al het andere verkeer wordt het onveilig.
bpc zegt
Stel dat het vrachtverkeer gaat meelliften hierop en dat de wegen volrijden met opgefokte koeriers dat met 5 ton aan lichtsnelheid door je dorpskom gaan jakkeren…
wimof zegt
En dan moet die (Bentley) 90 km/h gaan rijden tussen de andere camions.
sizedoesmatter zegt
Niet aanpassen!!!
Deze mooie regel is gekoppeld aan de wegenbelasting…..dus een hummer of bentayga kun je als vrachtwagen registreren en dan is de mrb ineens héél acceptabel.
En zeg eens eerlijk; met een Bentayga wil je gezien worden, dus niet te hard rijden om te pronken met jouw rappersbak is belangrijker dan ‘fahrn auf die autobahn’.
minimarcos zegt
Gewoon aanpassen, maar dan wel begrensd op 90 als je boven een bepaald gewicht zit..
pomoek zegt
Overigens: Bentley is natuurlijk een Brits merk. En GB is uit de EU gestapt. Dus is het gewoon een autofabrikant van buiten de EU die Europese wetgeving probeert aan te passen?
Njet!
gregorius zegt
Is er nou NIEMAND die iets verder denkt?
De Bentley Bentayga EWB weegt geen 3250 kg. Niemand die denkt dat het gewoon niet kan dat dat ding 3250 kg weegt?
De Bentayga EWB weegt 5542 pounds, dat is 2513 kg. De 3250 kg waarover gesproken wordt is de Gross Vehicle Mass; dat komt volgens mij neer op het ‘maximaal toelaatbaar gewicht’ van dat ding dat je er mee mag rijden; en dat wordt volgens mij nog steeds bepaald door de fabrikant.
Kortom: stel dat je nog 500 kg aan batterijen en elektrische motoren in die EWB gooit, kom je op 3000 kg uit. Dan kan je altijd zeggen: maximaal toelaatbaar gewicht is 3499; betekent dat je 5 personen mee kan nemen zonder bagage en je misschien geen trekhaak kan selecteren, maar nog wel op je B-rijbewijs mag rijden. Zal de gemiddelde Bentley koper weinig uit maken.
Maar kom op Autoblog: dat je nou een artikeltje linkt: mooi! Ik ben blij dat jullie het internet afstruinen voor goede content. Maar als je dan bij een site komt die duidelijk ook iets heeft vertaald, kan je toch nog wel 1 minuut verder googlen? Zo kwam ik na 20 seconden googlen bij een artikel van the Drive waar al staat uitgelegd hoe het zit.
Donkeyman zegt
Ik ben in het bezit van alle mogelijke rijbewijzen, met uitzondering van het tractor papiertje. Voor mij dus geen enkel probleem!
Ik heb overigens ooit een Bentley Silver Spur over de Duitse autobaan mogen jagen, een onvergetelijke ervaring was dat.