Bentley gaat W12 motoren leveren aan Audi vanaf eind dit jaar.
En nu denk je natuurlijk “Huh, maar die hebben toch al een W12 motor?” Dat klopt: de W12 is in principe een Volkswagen product dat Bentley óók gebruikt maar op dit moment worden die motoren nog gebouwd op meerdere plekken. Een deel wordt al gebouwd in Crewe bij Bentley, zo’n 5000 stuks per jaar verlaten daar de band om ook daadwerkelijk in Bentleys te belanden. Audi maakt echter ook nog altijd gebruik van de W12 motor, het merk met de vier ringen lepelt het ding op verzoek nog in de Audi A8 L namelijk. Op dit moment worden die motoren nog gebouwd in Salzgitter in Duitsland maar omdat het om zo’n klein volume gaat is nu besloten de productie volledig naar Crewe in Engeland te verplaatsen.
De W12 motor werd in 2001 geïntroduceerd in de Volkswagen W12 Nardo Concept en was daarna te vinden in onder meer de Bentley Continental GT en Continental Flying Spur, de Volkswagen Phaeton en Touareg, de Audi A8 L W12 en enkele Spykers.
Bentley gaat met de productie van dit blok in Crewe honderd banen creëren en verwacht in 2017 of 2018 een volume van 9000 W12 motoren per jaar te realiseren. Dit zorgt ervoor dat Bentley voor het eerst in haar bestaan motoren gaat leveren aan merken buiten het Verenigd Koninkrijk. Het is wederom lekker nieuws voor Bentley, dat 2013 met een record afsloot.
Bentley introduceerde overigens ook een teaser voor de toekomstige SUV, die nu bevestigd is voor een marktintroductie in 2016.
E34M5Touring zegt
Dus de non turbo variant wordt nog voor Audi gebruikt? Of is dit ook een twin turbo set up? W12 in de A8 was altijd een NA motor.
martijn1993 zegt
@E34M5Touring: Zo begreep ik het ook, dus men kan ofwel een 500 PK atmosferische 6.3 W12, ofwel een 575 PK Twinturbo 6.0 W12 in de A8L bestellen?
lambo4all zegt
Er veranderd dus eigenlijk niks.. de W12 is zoals in de tekst aangegeven wordt sowieso geen bentley motor. de enige echte bentley motor die ze verkopen is de 6.75 liter V8!
oxymoron zegt
@lambo4all: Maar hoe lang nog? Bentley gaat zonder twijfel voor alle modellen over op de groepsplatforms en dan komen de VAG-motoren toch ook in beeld.
roppp zegt
@lambo4all: niet om het een of ander, maar die V8 is een Chrysler motor.
reggie-boy_rood zegt
En hoe zit het eigenlijk met een rs8?? En dan gelijk even hebben over een BMW m7??
Okkii zegt
@reggie-boy_rood: wat is het nut van een supercar in limoformaat. Dat is iets voor een merk dat een zeecontainer met een 6.2 v8 voorziet.
Bij audi zal je moeten kijken naar een rs7 en bij bmw nu toch ook eeb m6 gran coupe
sjaakk zegt
@Okkii: Maarja die 63amg en 65amg(v12) gaan wel als warme broodjes over de toonbank. Ik gok dat BMW en audi daar wel wat van mee kunnen pikken
roadrebel123d zegt
Groei van 5000 naar 9000? Hoezo downsizing?!
notsobig zegt
@roadrebel123d: Het aantal 5000 is van één van de twee fabriek die de motor maken, nu wordt het dus totaal 9000…
gearhead zegt
@lambo4all; waarbij de 6.75 V8 eigenlijk een in licentie gebouwde Buick motor is. Dus geschiedenis herhaalt zich.
celicatwincam zegt
Ach hulde, nu hebben we zekerheid dat er tot en met 2018 nog auto’s met W12 geleverd worden. There is no substitute for cubic inches
dondeboer zegt
@celicatwincam: Of zoals ze dat bij Bentley zelf zeggen: There’s no replacement for displacement. :)
celicatwincam zegt
@dondeboer: klinkt inderdaad beter dan de Amerikaanse variant
jeanclaude zegt
Even ter infomatie, de W12 van de Audi A8 op dit moment is niet dezelfde W12 als die van de Bentley. De 6.0 W12 uit de Bentley zijn in principe 2 3.0 V6 motoren die audi zo’n 10 tot 15 jaar geleden leverde in bijvoorbeeld de A4 en A6, en ze hebben er 2 turbo’s op geschroefd. De 6.3 liter W12 die nu in de A8 word geleverd is een apart ontwikkelde W12 op basis van 2 3.2 fsi V6 motoren.