Bentley verbetert het milieu met deze twee apparaten. U zult begrijpen, van deze edele Brit wordt je alleen maar beter.
Zelfs merken als Bentley moet gaan denken aan het milieu. En dan bedoelen we niet de voorouders van hun eigenaren, maar de auto’s zelf. Enkel en alleen een bulderende V8 of W12 kan echt niet meer anno 2022, ook niet in de hogere kringen (kennelijk).
Daarom is er de Bentley Bentayga Hybrid. In principe is het logisch, de Bentayga deelt veel techniek met de Audi Q7, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg. Die zijn er alledrie ook als hybride, dus is het logisch om van de Bentayga ook een hybride aan te beiden.
Bentley verbetert milieu met hybride Bentayga!
Voor het komende jaar heeft Bentley twee welkome aanvullingen. Je hoeft nu niet meer alleen in een ‘standaard’ Bentayga rond te tuffen als je gekozen hebt voor de Bentayga Hybrid. Nee, er zijn twee compleet nieuwe uitvoeringen: de Bentayga S en de Bentayga Azure. Dat niet alleen, Bentley heeft ook de hybride-aandrijflijn onder de loep genomen.
Het accupakket is nu een stukje groter. Dat was vorig jaar nog 13 kWh, voor 2023 is dat 18 kWh. Volgens Bentley is het nu mogelijk om 43 km op de accu te halen, dat was 40 kilometer. Maar wacht Mike: er is meer!
Er is nu meer vermogen voorhanden, dat was 449 pk en is nu 462 pk. De elektromotor is goed voor 136 pk en 400 Nm. De benzinemotor is een 3.0 V6 turbo van Audi die we ook kennen uit diverse Porsches en Audi’s.
Twee verschillende uitvoeringen
Je kan de Bentayga nu krijgen in twee smaakjes: S en Azure. De Bentayga S is de sportieve variant. Je kan ‘m herkennen aan de grote wielen, alle hoogglans zwarte delen in plaats van chroom en in dit geval de knalgele lak. Deze Bentayga S is niet alleen sportiever qua uiterlijk, maar heeft ook een aangepaste ophanging met stijvere vering en straffere demping.
De Bentayga Azure is geen cabriolet, maar de nieuwe luxueuze, weelderige comfort-variant. Dat is het groene exemplaar op de foto’s. De chromen grille, raamlijsten en zilverkleurige velgen staan bijzonder goed bij de donkergroene lak. Prijzen zijn nog niet bekend, de huidige Bentayga Hybrid kost iets meer dan 210 mille.
Meer lezen? Dit zijn 9 Bentayga’s op Nederlands kenteken!
Jochen zegt
Ik blijf het moeilijk te geloven vinden dat mensen hier serieus veel geld op stuk slaan. Volgens mij is zo’n kar maar in 1 ding goed : afschrijven.
Richmond zegt
Dat zijn de normale sedans ook. Ook van de Duitse merken.
DeWitteCondor zegt
10 punten voor de titel!
nofxke zegt
5 kwh extra en maar 3 km verder dat is weinig voor 28% extra accu
Jagris zegt
Leuke bak om bpm mee te besparen en op te scheppen dat je goed voor het milieu bezig bent.
singer zegt
40 km range vind ik nog steeds te beperkt om aantrekkelijk te zijn. De hybride versies van Range Rover & Mercedes brengen je een stuk verder elektrisch waardoor je met die auto’s veruit in de meeste gevallen je volledige rit elektrisch kan rijden. Met zo’n beperkte range is het gewoon net niet, terwijl elektrisch rijden in zo’n luxe sloep echt wel goed past.
mashell zegt
Als je elektrisch wilt rijden dan neem je toch gewoon een EV. Het is inderdaad zonde dat Bentley die nog niet in het gamma heeft want het past inderdaad goed bij Bentley.
Maar je beklag over de range volg ik niet. Zou een Bentley rijder nou echt honderd kilometer met een loeizware auto met maar 136pk willen rijden? De hybride aandrijving is er hier omdat het kan, omdat het soms moet maar niet omdat de Bentley bestuurder dat wil.
singer zegt
Ik denk niet dat een Bentley rijder nou echt bezwaard is tegen elektrisch. Dit zijn auto’s die ook vaak gebruikt worden voor lange afstanden. Dan is een hybride veel fijner dan volledig elektrisch. Lekker op de snelweg op benzine en in de stad of lokale ritten elektrisch. Bentley kan er uiteraard een veel pittigere elektromotor in stoppen icm met een groter accupaket. Bentley rijd je op koppel, niet op pk
Dutchdriftking zegt
Als je dit kan betalen, dan maakt het laatste stukje bpm of brandstof toch ook niet meer uit? En voor je imago was een Bentley sowieso al geen goed idee. Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn voordat het verboden is, dan komt er een Flying Spur. Als W12 natuurlijk en met veel chrome. Shadowline is voor voetballers.
kenner zegt
Zag toevallig gisteren nog een RR Cullinan rijden en dat is toch wel een mooiere en indrukwekkender auto
karhengst zegt
Een hoop terecht zure berichten hierboven, volledig mee eens overigens. Maar mag even gezegd worden dat die Azure versie wel echt heel erg fraai oogt! Jammer dat het geen limousine is met dat design maar een huifkar.