Snel en chique. Groots en klassiek: de Bentley Turbo R.
Sjezen in je eigen sociëteit, totally oblivious voor hybridefanatisme, oplaadpunten, ecoboost of al die andere uitgekauwde trending topics. Je zou er makkelijk aan kunnen wennen, verslaafd aan raken waarschijnlijk. Met het dichtslaan van dat zware portier betreed je een parallel universum waar het besturen van een automobiel nog puur genieten en salonfähig is. En niet voornamelijk een milieudelict.
Dat is het naar de huidige maatstaven natuurlijk wel bijna, door die epische 6,75 liter V8 met een Garret AiResearch Turbo erop geschroefd, zo groot als een konijnenhok. Ruim meer dan 300 PK levert dit monument. Dat moest je tenminste maar aannemen. Als je destijds zo dom was om ernaar te vragen, en vooral naar de prijs, werd je door de dealer meteen weer door de zijdeur naar buiten gewerkt. Met een plastic tasje met een folder, stickers en een paar pennen. Ga nog maar even sparen, arbeider. Nu nog steeds geen gek idee, trouwens. In de jaren negentig werd men bij Rolls-Royce en Bentley iets minder snobistisch en gaf men het vermogen desgewenst op aan het plebs. Zo ontdekten we dat dat gaandeweg al richting de 400 PK gestegen was. But who cares?
Het vermogen was “meer dan voldoende”. Dat was ook al zo bij zijn voorganger, de Mulsanne Turbo. Die kon dat vermogen alleen maar moeilijk kwijt. Als je een rotonde wat enthousiast nam, kapseisde je twee keer bijna. En als je een beetje driftig optrok verdwenen de eerste drie auto’s voor je tijdelijk uit het zicht, zover kwam die statige neus omhoog. De Turbo R kreeg daarom een aangepast onderstel met o.a. zwaardere stabilisatorstangen, straffer afgestelde dempers, grotere wielen met bredere banden en wat minder bekrachtigde besturing. Hoewel natuurlijk geen gezicht en nergens voor nodig, kon je hier nu wél serieus mee planken. Affreus. Maar zo werd het wel weer de eerste sportieve Bentley sinds lange tijd en onderscheidde hij zich sterk van zijn tweelingbroer, die bejaardenverzwelgende Rolls-Royce Silver Spirit.
Een kleine 7500 werden er geproduceerd, van 1985 tot 1997. Van 1997 tot 1999 was ook nog de Turbo RT leverbaar, de krachtigste versie met ruim 400 PK, voornamelijk herkenbaar aan de gaasgrill en andere bumpers en velgen. Hiervan rolden er nog zo’n 250 uit het atelier in Crewe, voordat de Boxy Bentley definitief werd afgelost door de Arnage. Met nieuwprijzen vanaf gemiddeld 400.000 gulden was the motorcar verzekerd van een schare ware adepten. Want voor dat geld kocht je ook een riant huis, maar dat hadden ze natuurlijk allang. Of een dorpje in oost-Groningen, maar daarvan wisten ze niet precies wat je ermee moest. In ieder geval kocht je er zeker twee van de dikste S-Benzen of 7-Bimmers voor. Die beide vast nog veel betere auto’s waren. Alleen moet je daar maar net wat mee hebben, zo’n geavanceerd, kil en afstandelijk laboratorium vol technisch vernuft en alsmaar die onstuitbare vooruitgang. Vermoeiend.
De Bentley is een oase van rust. Een salon, met de hand vervaardigd uit de beste materialen. Leer van de mooiste huiden, schitterend walnotenhout en wollen tapijt tot boven je enkels. Daar word je vanzelf wel relaxed van. Ook als je in alle stilte en onbewogen binnen 7 seconden naar de honderd per uur dondert. Per abuis, dat spreekt voor zich. Je hoeft jezelf niet meer te bewijzen tussen het andere blik. De wetenschap dat er voldoende power aanwezig is, is meer dan genoeg. Volkomen onnodig om dat vermogen aan te spreken.
Om hem aan te schaffen, met veel plezier te rijden en lang in goede staat te houden is een klein beetje vermogen dan wel weer aan te bevelen. Deze Britse edelman ontstijgt het A-segment namelijk enigszins voor wat betreft de maandelijkse autokosten. Nobility comes at a price. Dat wordt dan vervolgens rijkelijk gecompenseerd door onmiskenbaar karakter, ambiance, prestige en ouderwets vakmanschap. Een mobiel Balmoral Castle, in al zijn glorie. En bijna net zo groot.
Er zijn zeker nog prachtige exemplaren te vinden, echte parels soms. De prijzen lopen vér uiteen: van zes tot tachtig mille. Voor het onderhoud zijn er nog een paar terzakekundige specialisten, die de liefde voor deze aristocraat met je delen en de Bentley een leven lang in blakende gezondheid kunnen houden. Maar wel tegen een passende vergoeding uiteraard, het is tenslotte geen habbekrats kostende, uitgeputte 7- of S-serie met verchroomde roestranden en geen enkele Freude am Fahren meer. De Bentley trap je niet af, adel verloochent zich niet. Had ik maar een dubbele achternaam, maar vooral een hele grote garage…
e1000bmw zegt
Uit de tijd dat het hip was om vierkant te zijn..
SimonMc zegt
@e1000bmw523i: Hip to be square?
sydney zegt
@SimonMc: Dat is geen nieuws meer Huey.
papa zegt
@e1000bmw523i: spongebob powerrrrr
sleepyj zegt
Dan liever een 7 serie uit die periode. Het design lijkt wel door een klein kind te zijn getekent. Wel leuk stukje on te lezen trouwens!
drugsrunner zegt
@sleepyj: Welk gedeelte vond je het leukst? Elk zinnetje dat met ‘En’ begint, of de zonsopbouw waar men niet over naar huis durft te schrijven?
sleepyj zegt
@drugsrunner: antwoord B.
kaat zegt
@drugsrunner: jeetje dat je de moeite neemt om zo’n zure reactie te geven…..
gtwillem zegt
@kaat: ik begrijp drugsrunner wel. Op zich zijn creatieve altijd te verkiezen boven saaie. Daarvoor zijn er voldoende andere platforms/dark sides.
Maar als elke zin minimaal twee speelse verwijzingen/woordgrapjes heeft, is het een beetje too much en schiet het zijn doel voorbij.
Het staat de auto auteur in kwestie geheel vrij om te schrijven naar zijn welbevinden, het is immers gewoon gratis dus als het je niet aan staat, ga de ingrediënten op je cereal doos lezen. Maar opbouwende kritiek mag en kan altijd ter harte worden genomen.
Door de vele artistieke uithalen komt het wellicht over alsof er over dit type niet zo veel te vertellen valt.
OT: rete dikke auto. Pure luxe en weelde in een automobiel gaat maar om een paar dingen:
1. Het leder dient van de allerhoogste kwalitiet te zijn. Leer in een Hyundai Santa Fe is leer, in een Bentley praait je over gelooide huiden.
2. De vering en demping dienen in harmonie met elkaar samen te werken om op een stabiele doch comfortabele wijze de oneffenheden te absorberen.
3. Het geluid moet een zacht gezoem te zijn dat heel subtiel moet mede delen dat meerdere cilinders het werk doen.
4. Het koppel moet overvloedig zijn. Een S2000 is leuk, maar het gaat om de Nm’s die paraat staan. Als een grote massa zich vanaf stilstand soepel voortbeweegt, betekent het dat het koppel zijn werk goed heeft gedaan.
5. Voldoende overzicht vanaf de chauffeurstoel. Geen superlage zit in een Recaro. Maar een bijna SUV achtige zitpositie op een royale fateuil.
6. Uitmuntend werkende klimaatbeheersing. Warm wanneer het moet, koud wanneer het kan. Of andersom.
7. Hout. Echt hout. Dik. Vette laag polytour. Liefst overbewerkt met motiefjes en andere onzin.
8. Verbruik moet hoog zijn: je moet het kunnen rechtvaardigen aan de pomp. Koppel eist altijd zijn tol…
9. De automaat moet zijdezacht zijn. Aantal trappen en reactiesnelheid is van secundair belang.
10. De prijs moet iets te hoog zijn. Zodat alleen liefhebbers de gok wagen.
406_v6 zegt
@gtwillem: allerhoogste kwalitiet??
rikus zegt
@drugsrunner: zonsopbouw?
frietjemet zegt
@rikus: m.a.w. de iOchtend
eaudi zegt
Briljante auto! Ik herinner me dat ik een keer een halve middag heb staan posten bij zo’n Turbo (in die bruin/grijze kleur als op de foto’s, met rode bies), omdat hij niet zo mooi geparkeerd stond. Of de eigenaar hem iets verder wilde zetten? Stap maar in, was het antwoord, dan rijden we naar een mooiere plek.
Autospotten anno jaren ’80. De foto’s zitten in een album, internet was er nog niet om ze te delen. Memories!
room850 zegt
Mooi geschreven!!
lekbak zegt
Uit een tijd dat alle bentley’s en rollsen nog sjiek waren, heerlijk. Hier houd ik van. Het toppunt van luxe en comfort zonder allemaal vervelende gadgets en multimedia. Als je hierin rijdt gaat je kin vanzelf omhoog en je borst vooruit. Zelfs de meest verstokte rokershater pakt hierin een sigaar en als je thuiskomt snak je naar een cognac. Uiteraard nadat je je hoed aan de kapstok hebt gehangen.
alfablog zegt
Leuk stukje. Mag die generatie Bentley’s wel.
tupperware zegt
Thanx, keep up the good work en laat de azijnpissers lekker lullen., ik kijk op zaterdag uit naar het youngtimer artikel.
Weer een fijn stukje leesvoer, de laatste echte Bentley voor het een VW werd en verpissen belangrijker werd dan het bouwen van (under)statements..
sydney zegt
Een late donkerblauwe Brooklands blijf mijn favoriet.
Zoiets wat Paultje Prijs heeft staan;
http://www.paulpricecars.co.uk/used/bentley/brooklands/auto/for-sale-in-oldham-lancashire/aetv14183624/
Jochen zegt
Ook mijn complimenten voor de tekst
mout zegt
Het jonge moutje had de neiging de boxy Rollers en Bentleys aan te zien voor Volvo’s.
Zowel grill als silhouet sluiten best naadloos aan op het rijtje 164, 264, 760, 850 en 960.
Gelukkig is er altijd nog de schaal: wat zijn het toch giganten! Tot 5,39m. En dat voor een sedan.
berlinetta zegt
Heerlijke auto en heerlijk geschreven artikel!
rufctr01 zegt
Doe mij maar een Turbo RT!
bierbuik zegt
Betaal je 400.000 gulden voor een auto, krijg je er wieldoppen op.
Blijft toch een klassieker
lekbak zegt
@bierbuik: jij bedoelt die lichtmetalen velgen met doppen voor de wielbouten?
dwersbongel zegt
Ik blijf het zeggen, geweldig stuk Lars! De zaterdagavond kan beginnen.
Hupke zegt
Een hele foute Bentley, en niet de mooiste, maar ergens heeft het een heel klein beetje iets.
Al moet ik eerlijk zijn, het contrast met de top jag en merc is niet zo groot, toch niet in die tijd. Hout was hout en kwaliteitsleder was kwaliteitsleder.
kaat zegt
Supergoed artikel weer Larssb
sabrerator zegt
Zo’n drie jaar terug was ik tamelijk vast van plan zo’n Turbo R aan te schaffen. In Engeland zijn heel fatsoenlijke exemplaren te koop voor de prijs van een A-segmenter. Heb je wel het stuur rechts, maar who cares?
Uiteindelijk toch maar niet gedaan, maar het blijft wel een van mijn meest favoriete auto’s allertijden.
Inmiddels is er een koophuis gekomen en zal eerst de staatsloterij gewonnen moeten worden of een erfenis binnen moeten komen voordat de aanschaf overwogen kan worden.
Mocht een dergelijke gebeurtenis zich voordoen, is het wel een van de eerste zaken die aan zal worden geschaft. Liefst een met lange wielbasis
sabrerator zegt
@sabrerator:
Te snel geklikt….
Liefst een met lange wielbasis, picknicktafeltjes achterin en een schuifdak (erg zeldzaam) bij voorkeur donkerblauw, met crème interieur en blauwe piping. Geweldige auto’s!
E34M5Touring zegt
@sabrerator: http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/bentley/turbo_r/1685570.html
Stuur aan de goede kant, picknicktafels, extended en donkerblauw. Alleen ff een dakje dr in laten zagen en ander leer dr in.
sabrerator zegt
@E34M5Touring:
Zat meer hier aan te denken, want groen is ook mooi:
http://www.carandclassic.co.uk/car/C566743#
Dan maar geen schuifdak en wellicht geen tafeltjes. Deze heeft wel een grille van gaas (mooi) en de juiste wielen. Nu nog 8.000 pond….
E550 zegt
@sabrerator: Die rooster hoort er jammer genoeg niet op. Zo’n Bentley hoort toch wel origineel te blijven.
roppp zegt
@E34M5Touring: jammer dat ook het leer van een Bentley beschadigd raakt door in en uitstappen. Maar wat een prachtige wagen
piquet1986 zegt
Lelijk hok
sabrerator zegt
@piquet1986:
Als je er in zit heb je daar geen last van.
lekbak zegt
@piquet1986: droom jij dan maar lekker verder over die emotieloze supercar. Ik ben meer dan tevreden met dit lelijke hok.
MaartenD zegt
lelijk en fantasieloos model..maar voor de liefhebber.. http://www.autotrader.nl/klassieker/bentley-turbo/1992/alkmaar/6aszf/bentley-turbo-r-saloonautomaat-318pkbijtellingsvri/?zoekopdracht=bentley%7Csorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs
natnek zegt
Met een kwartet wieldoppen. Toppie!
xj40 zegt
Anderhalf jaar geleden had ik er bijna eentje geïmporteerd uit the UK. Helaas liep dat stuk bij de voorkeuring, er leek een ander blok in gelepeld te zijn waarbij de ophangpunten waren veranderd. Let wel steviger gemaakt! Dit scheen een probleem te vormen voor de RDW. Erg jammer uiteindelijk…
purepet9000 zegt
Mooie wagen!
blo3to3t zegt
Mooie kar voor Jort kelder,.
Tonnie zegt
Op de foto’s lijkt t echt een 13 in een dozijn wagen, miss is t anders als je ernaast staat..
silver zegt
Ook al is het qua design niet mijn favoriete Bentley/Rolls, hij rijdt wel erg lekker. Zitpositie is een stuk beter dan in de T2/Silver Shadow en ook beter dan in de Arnage/Silver Shadow. Het gevoel dat je ondergaat bij het rijden in deze auto is zoals al door anderen beschreven: er komt gelijk een soort rust over je, andere weggebruikers interesseren je niet meer, je rijdt je eigen tempo en geeft gas wanneer jij dat wil. Rustig rijden met 10 auto’s ongeduldig achter je? Prima, moeten zij weten. Bij het stoplicht even een sprintje trekken en een Audi het nakijken geven? Omdat jij dat wil, niet om die andere auto voor het plebs eruit te rijden. Leuk artikel, Lars!
silver zegt
@silver: tweede keer Shadow moest zijn Seraph
mrrallycross zegt
Echt een bazen auto, zie er alleen geen Bentley in, zou ook gewoon ander merk kunnen zijn
norge zegt
Heeft er iemand mijn 240 gezien?
Freewarefreak zegt
Wat mij opvalt.. ik heb deze velgen (bovenste topic foto) in de “scene” nog nooit onder een Golfje gezien.. dacht dat dat zo hip was?
jrk68 zegt
@Freewarefreak:
Golfrijders denken dat het wieldoppen zijn en daar kan je natuurlijk niet mee aankomen bij de Mac….
toyotafortuner zegt
Altijd lekker zo’n Boxy Bentley. Zoveel mooier dan een nieuwerwetse Flying Spur
Dutchdriftking zegt
Not my cup of tea.
s62b50 zegt
Leuk stuk om te lezen, maar de auto is het voor mij niet echt.