We kennen het cliché wel dat dikke mensen zo gezellig zijn. Een cliché is niet voor niets een cliché, dus wat er ook van waar is, ik vind een vadsige Bentley ook heel erg gezellig. Toch moet Bentley op dieet. Neem bijvoorbeeld de Continental GT Coupé. Dit dikkertje weegt bijna tweeënhalve ton. Dat gewicht past bij een volgeladen limo of een luxe SUV.
Om je in een dikke Conti een beetje vlot te kunnen verplaatsen, heeft Bentley onder de kap een geblazen W12 liggen. Niet erg wenselijk in een tijd dat het klimaat en ons milieu alles is dat de klok slaat. Bentley baas Stuart McCullough heeft aangegeven momenteel te onderzoeken of de filosofie van Bentley moet worden gewijzigd en dat men moet afstappen van het idee van grote en zware auto’s met dito motoren.
Er wordt gedacht aan het gebruik van lichtere moderne materialen en misschien zelfs kleinere modellen. McCullough benadrukt wel, dat wijzigingen altijd in nauw overleg met de klanten zullen gebeuren omdat er in de autoindustrie volgens hem nog altijd sprake is van een sterke ‘bigger is better’ mentaliteit. (via: motorauthority)
PieterA zegt
Heeft die Bentley al aluminium carrosserie? Ik dacht het niet. Het zou een relatief makkelijke optie zijn om hem pakken lichter te maken zonder ingrijpende veranderingen aan het uiterlijk of de prestaties, integendeel…
pipil zegt
“Bentley baas Stuart McCullough heeft aangegeven momenteel te onderzoeken of de filosofie van Bentley moet worden gewijzigd en dat men moet afstappen van het idee van grote en zware auto’s met dito motoren.”
Wat?? neeen!!
Dr. Bronx zegt
Ah nou word ik helemaal gek ik ga mezelf aan de eerste beste boom ophangen!
Helemaal te zot voor woorden dat zij daar over denken.
Word gek van die klimaat shit.
Bouw gewoon dikke auto’s met dikke motoren!
Rob zegt
Lichtere en modernere matrialen is prima maar het is juist zo leuk om grote dikke en zelfs zware bak te rijden!
Bramzel zegt
Ja hoor, help het merk maar helemaal om zeep. Eerst al die opgedirkte Audi die Continental GT heet en nu ook nog een strategie willen gaan voeren wat de doodsteek zal zijn voor de échte Bentleys zoals de Brooklands en de Arnage? Kan iemand in godsnaam die mensen tegenhouden?
Het is bij Bentley bergafwaards aan het gaan sinds VW/Audi de boel overnam, met de Brooklands als de uitzondering die de regel bevestigd. BMW weet met Rolls Royce tenminste wél het karakter van het merk vast te houden, losstaand van of ze nou mooi of lelijk zijn.
Diekal zegt
Ik heb het geluk met regelmaat in deze “fatsige” bolide te mogen rijden. Wat maakt het uit dat uit zo zwaar is. Met het grootste gemak rij ik alle andere minder fatsige bolides kwijt.
Ik zie het probleem dus niet.
Luc zegt
waar is sonja bakker?
w0o0dy zegt
@Diekal: gewicht is altijd in je nadeel. Je hebt grotere remmen nodig om dezelfde vertraging te halen, je hebt meer grip nodig voor dezelfde bochtsnelheid, je hebt meer vermogen en meer koppel nodig voor dezelfde versnelling. Je hebt dus duurdere materialen nodig, verbruikt meer en bent toch niet sneller dan een auto met hetzelfde vermogen…..
Waarom zou je meer gewicht willen?
2XMX zegt
Lichtere materialen gebruiken zal geen kwaad kunnen, maar verder moet je als Bentley zijnde echt geen concessies doen. Die paar auto’s maken het verschil niet. Als bijv. VW diesels 0,1% minder zouden gaan uitstoten, heeft dat al ongekend veel meer effect dan die paar Bentleys die bijv. 50% minder uitstoten.
Diekal zegt
@w0o0dy: Je hebt absoluut gelijk. Minder gewicht zal de prestaties ten goede komen. Maar hij rijdt al zo lekker. Ik geniet er iedere keer weer van. Mocht er inderdaad iets anders moeten komen, geef hem dan in ieder geval een eigen naam.
Overigens geniet ik net zo veel van mijn vrouw haar mini cooper s als de Bentley.
RScosworth zegt
Die milieu-hype begint me aardig de keel uit te hangen.
Wil je wat voor het milieu doen, ga dan fietsen in plaats van een Bentley met een 6000cc twaalfcilinder onder de kap veertig kilo lichter maken.
CSL zegt
zo’n 1000kg mag er wel af.
Rick dos zegt
Ja ik wil niet mierenneukerig doen maar er staat volgens mij wat foutjes in de tekst namelijk:
” Bentley baas Stuart McCullough heeft aangegeven momenteel te onderzoeken of de filosofie van Bentley moet worden gewijzigd en dat men moet afstappen van het idee van grote en zware auto’s met dito motoren.”
En het moet zijn:
Bentley baas Stuart McCullough heeft aangegeven momenteel te onderzoeken of de filosofie van VW moet worden gewijzigd en dat men moet afstappen van het idee van auto’s met VW motoren.
Kijk, dan is het tenminste te begrijpen….
Jaap zegt
ehhh,sorry voor de correctie,maar fatsig=vadsig ;)
Mark zegt
Klein afslankkuurtje is toch nooit weg? Hoeft identiteit echt niet verloren te gaan. Gewoon beetje hun best doen!
AppieFlappie zegt
Bentleys zijn volgens mij overpriced als ze niet eens gebruikmaken van dure materialen :/
Pieter-Jan zegt
De Bentley puristen zijn grappig. Een paar jaar terug was het merk niet meer dan een Rolls Royce met een ander naamplaatje, en die RRen zelf waren al rijdend schroot. Vroeger was Bentley het synoniem voor sportwagen. Bentley was in de jaren 20-30 wat Ferrari nu is. Ze stonden bekend voor grote motoren, dat wel, maar die beschamend verouderde, slecht gebouwde limos van de jaren 80, 90, zijn wel heel ver af van de wagens waarmee Bentley een legende werd.
Purisme? Snobisme eerder. Dat woordje “Volk” in Volkswagen kan er voor sommige mensen nog steeds niet in. Koop dan die Rolls, é. De Continentals vliegen de deur uit, dus blijkbaar storen genoeg rijken zich minder aan de klassen strijd, dan sommige die nooit die wagens zullen kunnen betalen.
Het zou een goede evolutie zijn voor Bentley. Een wagen moet niet gigantisch zijn om een indruk te kunnen nalaten.
Nick zegt
@Pieter-Jan: Volkswagen is enkel een naam, het zegt niks over de filosofie van het merk zelf, enkel over zijn geschiedenis.
BMW maakte vroeger ook kleine auto’s, en zie ze nu eens met de X5 én 7-serie.
Rolls-Royce was vroeger een beetje een Mercedes-Benz achtige onderneming.
Bentley was inderdaad hét merk van de sportieve 3-litre of de Blower, maar dat zegt niet dat ze nu luxeuze machines mogen bouwen.
Spyker was ook een fabrikant die luxere wagens bouwde, totdat Mathis een deal maakte, wat de doodssteek was.
Wat Bentley nu moet doen, is nog dieper in de VAG-DNA duiken en directe injectie (FSI) én DSG (wellicht onder een andere naam) toepassen voor een betere emissie, brandstofverbruik én motorkoppel.
En als het kan ook variabele geometrische turboladers op die W12 schroeven zoals bij de 997 Turbo en uiteraard een aluminium chassis á la Audi Space Frame zoals Rolls-Royce.
En dat zal wel flink wat schelen.
Spirit of extacy zegt
Shit…
Een spaceframe (‘k ben der eigelijk geen fan van), betere motortechniek is toch al genoeg om wat benzin te sparen. Het is allemaal maar toe te juichen.
Als ze dan de groene rijken willen aantrekken, dat ze dan ergens een hybrideke maken. Vlug wat bij audi neuzen en op een dagje tijd is er wel één in elkaar geflanst uhummm. Allemaal een beetje show maken.
De flying spur is al een kleine Bent, en de CGT is zeker compact genoeg.
Verder gewicht verminderen zou schade doen aan de luxe, en dan heb je geen bentley meer. Voor mij mag er gerust een vierliter in komen V12 dan wel. zolang het goed rijd is er geen probleem.
Er zijn genoeg merken voor milieu bewuste mensjes, koop die dan bunch of stinking hippies #~#-%@&§.
Altijd maar dat zuinigheis opdringen, leid alleen maar tot allemeel dezelfde wagens. En rijden we straks allemaal rond in een vw up, of hoe noemt die grasmachine met grootheidswaanzin. Zie je, communisme komt terug, en zolang wij gewoon maar ooh nee zeggen op café zal er echt niets veranderen. Bentley en rolls zijn prachtige wagens dus handjes af. Ze doen me zelfs terugdenken aan de tijd met de grote baas en het werkvolk, de tijd toen socialisme alleen maar bestond in syberië.
Begrijp me niet verkeerd milieuzorg is een goede zaak, het maakt zelfs deel uit van mijn werksector. Maar als ik het geld had koop ik direct een rolls… of drie.
Als ze nou eens el die energie die ze in die fake-milieu-hype stoppen in het ontwikkeling van rendabel en goedkoop waterstof opwekken rijden we over twee jaar rond op H2. Al de rest is een druppel op een hete plaat. Maar een beetje kankeren vanuit een stoel is natuurlijk gemakkelijker dan je hersens gebruiken. Nu volgens mij zijn die mensen gewoon te dom om te denken in het algemeen…
Van die spaceframe, het gebruik van aluminium brengt een grote milieulast teweeg (productie-gebruik-sloop). Over het algemeen een grotere dan wanneer ze het niet gebruiken. Zie de nieuwe c klasse die heeft strech staal, of zoiets. dat is ook lichter en veel beter dan alu voor het milieu. Nu ja wie laat nu ook een bentley of rolls slopen.
H.
mashell zegt
Elke stap die elk willekeurig merk doet om naar de filosofie van Lotus (lichter is beter) te komen is een goede. De snelste weg naar schonere auto’s is de weg met lichtere auto’s. Dat die lichtere auto’s ook nog eens beter rijden is een prettige bijzaak. Bentley hanteert prijskaartjes die hoog genoeg zijn om het beste van het beste aan techniek te mogen verwachten.
marruk zegt
@ Luc: lol
@ CSL: wtf denk jij wel niet.
Hoe wil je ooit een Cinti GT van 2500 naar 1500 kg brengen? :S
Dat lukt zelfs die Bentley-lui niet.
Die carrosserie kan idd wel wat lichter en
een V8 scheelt ook,
maar wat denk jij dat al die luxe weegt!?
Ik denk dat ze max. 5 á 600kg zouden
kunnen besparen (correct me if i’m wrong.. (a))
Sorcerer zegt
Lichter is toch ook beter? Betere acceleratie, minder energieverbruik, iedereen blij :)
Floryn zegt
jongens het voortbestaan van dit merk staat zoiezo op het spel men moet heroverwegen waar men moet vasthouden aan tradities zoals lekkere dikke 59 v8’s en waar men kan vernieuwen om te voldoen aan milieuwetgeving dit is heel logisch en denk ook dat het goed is om een auto als de conti gt wat lichter te maken
Nick zegt
@Spirit of Ecstacy: Ze kunnen tegenwoordig aluminium fabiceren zonder veel energie te verbruiken bij het alumina-aluminium (elektrolyse) proces door er waterstof aan toe te voegen waardoor je aluminium én water krijgt.
Besides, Audi gebruikt laser-mig combinatie lassen wat milieuvriendelijker is dan een dubbele lasnaad.
Hybride techniek is juist op dit moment erg energie-eisend om te fabriceren.
De elektrolyten of eigenlijk de complete accu’s hebben inmens veel energie
nodig om gebouwt te worden.
Ook zorgt het voor een langere remweg door hogere massa, dus ook op gebied van brandstof en zelfs banden en remmen is dat niet aan te raden.
@Marruk: Het chassis kan vele malen lichter d.m.v. (aluminium) Space Frame te combineren met ULSAB technologie.
Helaas is dat een aparte kampen situatie dus combineren zal niet gebeuren, maar als het kan…
Ook luxe kan lichter, leer op een stuk spaanplaat is leuk maar leer op een stuk met epoxyhars/polyester verstevigd karton is even leuk en toch lichter en niet eens duurder.
Spirit of extacy zegt
@ Nick dank u, dan zijn we nu weeral wat wijzer. Ga ik mij morgen eens in verdiepen.
Wat je zegt over hybrides is zeker waar. Die milieulast van constructie, gebruik tot sloop is zeer hoog. Maar alles wat hybride is, is heilig voor de milieugasten, ookal is het zeker niet milieuvriendelijker. Dus als ze hybride zien staan, zijn ze tevreden en is er plots alleen lovende kritiek.
Je hebt milieuvriendelijk en “milieuvriendelijk”