Kijk, bij Bentley snappen ze wat hun rijke niet-Europese clientèle wil. Geen priegelblokjes, maar gewoon de volle mep aan twaalf cilinders. Verbruik en uitstoot is van ondergeschikt belang voor sommigen per slot van rekening. En dus krijgt de SUV zowel in benzine- als dieselvorm 12 cilinders mee.
Het twaalfcilinderverhaal komt niet helemaal als een verrassing, want hier wordt al even over gespeculeerd. VAG ontwikkelde jaren geleden een 500 pk en 1000 Nm sterke 6.0 V12 TDI, die vervolgens alleen lafjes in de Q7 werd gelegd en daarna (evenals het V10 TDI-blok) een langzame dood leek te sterven. Natuurlijk is deze motor te verouderd om over een paar jaar in een nieuw model te leggen, wat betekent dat er een doorontwikkeling moet komen.
Qua benzineaanbod zal het (een volgende generatie van) de welbekende W12 uit alle Continentals zijn die in de SUV komt te liggen, aldus Bentley-CEO Wolfgang Dürheimer. “We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV. I like this idea; it makes clear whose car is the boss,” aldus Dürheimer, die klaarblijkelijk graag de grootste wil hebben.
Voor de SUV, die vermoedelijk ergens halverwege dit decennium komt, is Rolf Frech als hoofd ontwikkeling aangesteld. Deze Porsche-man heeft onder andere aan de Cayenne gewerkt, dus hij weet waar hij mee bezig is. Maar wat zou nog acceptabel zijn voor hem om in de grote Bentley te lepelen? In Europa mag het gerust een beetje minder zijn, dus waar ligt de ondergrens? Moet hij minimaal een V8 krijgen, of volstaat een V6 ook wel? Of zou een 2.5 TFSI vijfcilinder ook nog kunnen in de Bentley? Zegt u het maar.
ds3thp zegt
Kijk, die snappen het. Zo’n V12 TDI is tenminste wat anders dan een V6 TDI in een cayenne!
stationcar zegt
Zow, wie is hier even aan het Photoshoppen geweest?! Wat een gedrocht, hahaha, men neemt een Cayenne en een Bentley foto, even over elkaar heenleggen, en hop, klaar is je Bentley SUV!
Dan vind ik deze beter:
http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2011/07/Bentley-SUV-render-image.jpg
Nouja, wel lekker dat er een V12 in komt natuurlijk, das altijd fijn!
drivingpleasure zegt
@stationcar: inderdaad zeg! echt ontzettend lelijk
E34M5Touring zegt
Ik zeg gewoon die stokoude 5 cyl R5 TDI erin, was in de Touareq ook zo’n succes.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
R5?
Ik ken wel de R50, maar daar lag de 5L V10 in.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: eerste serie Touareq’s werden ook geleverd met de 5 cyl TDI uit de Transporter en Crafter. Met ruim 2 ton leeggewicht waren dit nou niet bepaald strepentrekkers
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Ah tuurlijk, dat motorblok ken ik wel en idd uit de transporter.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Echt epic sloom volgens mij 12.3 naar de 100. Zelfde trouwens met de Land Rover Discovery 3 met de 2.7 V6 HDiF 190 pk in een auto van 2700kg gaat niet werken.
Den zegt
Die auto heeft ook wel een turbo v12 nodig, want = bentley dus = zwaar.
srm88 zegt
Minimaal V12, wat is het nut van minder zo lang er een Range Rover bestaat?
CO2/verbruiksgeneuzel is sowieso iets voor paupers om zich druk over te maken, de gemiddelde Russische oligarch houdt zich meer bezig met de vraag of hij voor een kek matgouden wrapje gaat of toch maar weer parelmoer wit
jack_abarth zegt
“We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV. I like this idea; it makes clear whose car is the boss,” aldus Dürheimer
Geen idee of een Touareg onder luxury SUV valt, maar deze is ook geleverd met de W12.
Wanneer de Touareg nu niet onder luxury SUV valt, dan is Bentley volgens mij sowieso de eerste met een luxury SUV.
Alwood zegt
@jack_abarth: inderdaad! en eigenlijk vind ik de aloude LM002 ook wel in die categorie vallen, met z’n V12.
Verder, als ze niet opschieten is Aston Martin er ook eerder bij straks… Mercedes met de G65 sowieso…
mathieus zegt
@Alwood: Was ook het eerste waar ik aan dacht. Alsof de LM002 niet luxueus was. Die man kent duidelijk zijn autogeschiedenis niet!
Alwood zegt
@mathieus: komt trouwens nog bij dat Mercedes ooit ook al een G63 AMG maakte… maar die was wel zo zeldzaam dat je je af kan vragen of het ‘productie’ te noemen is.
kraakensmaak zegt
Kon je die Touareg niet ook met een 12 cilinder benzine motor krijgen?!
escort77 zegt
@kraakensmaak:
yep, bijv. 98-SB-PR
TOUAREG; 4MOTION W12 331 KW AUT
Wie weet van wie deze auto is gaat door voor de koelkast!
kraakensmaak zegt
@escort77: van jou? Ik heb er wel is een vol gas langs horen knallen klonk echt super. Dikke bak.
escort77 zegt
@kraakensmaak:
nope, helaas niet…
hint: in die tijd sponsorde Volkswagen Feyenoord
rikus zegt
een SUV..
Bentley, shame on you!!
Citrofiel zegt
In de opkomende markten zal hij waarschijnlijk het meest verkocht worden met de V12’s, dat lijkt me zeker lonend en dus niet meer dan logisch voor Bentley. En laten ze ajb niet lager gaan dan een V8…
love4sportcars zegt
Waarom wil iedereen een SUV in het gamma? Niemand wil nog zo’n gedrocht
love4sportcars zegt
F*ck downsizig! die mannen snappen wat wij willen
mashell zegt
“We will be first to use a 12-cylinder petrol engine in a luxury SUV”
Zijn Lamborghini en een hele rij Duitse Mercedes veredelaars hem niet al voorgegaan?
E34M5Touring zegt
@mashell: Lamborghini zeker met de Countach V12 in de LM002
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Maar die was geloof ik niet bedoeld als Luxury SUV.
porsche928 zegt
@E34M5Touring: luxury bestond toen nog niet, maar dat ding was het wel! Lambo is gewoon een trendsetter geweest. Jammer dat de LM002 niet goed verkocht indertijd.
martinespana zegt
Ik kan dat ding niet aanzien maar die V12 in de voorbak heerlijk, ik heb liever dan een Hummertje.
martinespana zegt
@martinespana: En volgens mij is het gewoon een Photoshop.
TWJ zegt
@martinespana:
Het klinkt veel lulliger dan ik bedoel, maar jij bent de slimste thuis?
Dit plaatje is een impressie van hoe iemand DENKT dat de Bentley SUV eruit gaat zien.
Daarnaast… een Bentley SUV met een Hummer vergelijken, dat kan eigenlijk ook echt niet :P
zenoemenmemax zegt
Ik vind dat Bentley gezicht totaal niet geschikt voor een SUV…
Maar dat zal wel aan mij liggen.
F1Tim zegt
Halverwege dit decennium? Lange termijn dus. Dit is weer zo’n verkenningsboei die uitgegooid wordt om het potentieel van het idee na te gaan bij de superrijken. Voor de rest kan er geen enkel geloof gehecht worden aan deze ‘belofte’. Beloftes in autoland worden maar al te vaak verbroken…
drivingpleasure zegt
bentley je bent zo lelijk als de nacht
560pkferrari zegt
Als ie zo blijft wordt die niet goed verkocht, dit is gewoon een mulsanne op hoge poten. iedereen weet dat de mulsanne een flop is.
beter veranderen ze het ontwerp of schrappen ze het hele plan van een SUV.
stationcar zegt
@560pkferrari:
Een flop?? Hoe kom je daarbij? In andere landen doet deze kar het prima, dat er in NL geen tientallen van verkocht zijn had je ook niet verwacht toch? Enig idee hoe weinig mensen een tonnetje of 4-5 hebben liggen voor de aanschaf van een auto?
stationcar zegt
@stationcar:
Deze kar: de Mulsanne uiteraard.
arro zegt
Gewoon een verhoogde mulsanne
TWJ zegt
@arro:
HET IS EEN IMPRESSIE.
Waarom neem je wel de moeite om te reageren, maar niet om na te denken of te lezen?
escort77 zegt
waarom reageren zoveel mensen op een plaatje dat “Bentley SUV impressie – Bart ten Hoeve” heet?
(of heb ik wat gemist, en is dat iemand van de ontwerpafdeling van Bentley…)
TWJ zegt
@escort77:
Nee, 80% van de mensen hier is gewoon te gehaast/kortzichtig/dom om te bedenken dat dit een impressie is…
agera zegt
Spuuglelijk en Bentley onwaardig m eer heb ik niet te zeggen.
wiser zegt
Normaal vind ik dat Bentley mooie wagens heeft, maar dit is spuuglelijk. Het ziet er absoluut geen sportieve SUV uit dus waarom geef je dit gedrocht dan een v12?
norge zegt
Hoe voldoet Bentley dan aan de Europeese emissie eisen ?Komt er een Up Bentley om te compenseren ?
E34M5Touring zegt
@norge: omdat ze onder de VAG vlag vallen hoeft dat niet. alle volume merken onder de vlag compenseren genoeg voor
Bentley Lamborghini en Bugatti
norge zegt
@E34M5Touring:Heb ik toch gelijk als ik zeg dat het maar een Volkswagen is :P
E34M5Touring zegt
@norge: Spijker – kop
desoper zegt
@norge: Idd. koop een skoda, en vervolgens kun je in de kroeg verkondigen dat het eigenlijk een bentley is met een paar andere logotjes
norge zegt
@desoper: In ieder geval veul goedkoper :P
theblackdude zegt
een v12 ijn een auto die waarschijnlijk meer weegt als een continental, ik denk dat je dan naar een tankstation kan verhuizen.
jorn_v_v zegt
@theblackdude: tegeltje voor jou imho.
Tommy2 zegt
Die V12 TDI van Audi is echt niet verouderd! Ding is amper 3 jaar oud met 2000 bar common-rial, piëzo-injectoren, biturbo VGT en al. Met wat kleine aanpassingen is hij weer helemaal bij. De V10, díe was verouderd..
Alpinaa zegt
@Tommy2: Jaa maar als die Bentley SUV erover drie jaar komt, dan is die V12 toch al 6 jaar oud. En de concurrentie staat zeker niet stil. Dus hij zal zeker doorontwikkeld moeten worden. Hij had zelfs last van een turbogat conludeerden ze bij fifth gear.
gordongekko zegt
G65AMG is toch ook al petrol-V12 in een SUV?
dennisr zegt
gelukkig, intelligentie binnen een auto(fabricage)bedrijf bestaat nog :D daar waar elk merk muesli aanbied, komt Bentley met echte motoren.. wat een top merk! :D heel AB rijd over een paar jaar Bentley ? :D
peterv zegt
Is dat een ontiegelijke lelijke auto! Dit verzin je toch niet!
desoper zegt
Waarom niet de 8.0 liter W16 van bugatti? Dit is allemaal weer net niks.
Een q7 v12 diesel of touareg w12 benzine met een bentley maskertje verkoopt natuurlijk niet.
welkombart zegt
Nee, die 8.0 liter W16 komt natuurlijk in de Bugatti SUV.
En ik ben tegen kleinere motoren: ik denk dat de Conti GT nou juist een succes is omdat er een altijd een W12 in zit en niets anders.
Als je vanaf nu een S-klasse tegenkomt, is het namelijk de 2,1 liter viercilinder diesel. Yep, de S-klasse met de viercilinder diesel. Treurig tot en met.
Dus ajb geen V8 bij de Bentley Continental. Maar ik ben een roepende in de woestijn.
mellie zegt
ik vindt dit persoonlijk wel een beetje een gedrocht eerlijk gezegd.
kempenaer zegt
Die video lijkt wel gemonteerd door een ADHD’er op speed. Die muziek mag er de volgende keer helemaal uit, dat zou een verbetering zijn en dat beginstukje, leuk dat het kan, maar het voegt niets toe. Bij topgear word je tegenwoordig ook doodmoe van dat gekunstelde montagewerk.
kempenaer zegt
Bovenstaande comment hoort bij het artikel over de BMW M5.
kempenaer zegt
Die bentley suv is een smakeloze bak voor smakeloze mensen.
stephano zegt
Ik moet even wennen aan het idee en de looks staan me zo op het eerste gezicht ook niet erg aan. Maar dat vind ik ook van de Maserati Kubang