Geen verrassing, wel vervelend.
Een grote SUV, zeker een uit het assortiment van de Volkswagen Group, kan eigenlijk niet door het leven zonder een zelfontbrander. Hoewel Bentley in zijn geschiedenis zelf helemaal niets met dieselmotoren heeft gedaan, was de eerste SUV van het merk eveneens het platform voor zijn eerste diesel. Het huwelijk blijkt van korte duur, want na minder dan twee jaar neemt de Bentayga afscheid van de zelfontbrander.
De Bentayga Diesel, die in feite zijn technische basis deelt met de Audi SQ7, is volgens het Britse Autocar van een groot aantal markten verdwenen. Naar verluidt blijft Bentley de auto in dertien landen aanbieden, maar in ieder geval in Europa schrappen de Britten de dieseluitvoering uit het modellengamma.
De reden is vanzelfsprekend. Bij de meeste consumenten is de zelfontbrander uit de gratie gevallen, aangezien deze de laatste maanden en jaren betrokken is geweest bij sjoemelschandalen van verschillende autofabrikanten. Door deze negatieve impact acht Bentley de tijd rijp (gedeeltelijk) afscheid te nemen van de dieselmotor.
Hoewel de Britten aangeven dat de dieselmotor niet meer bij hen past, laten ze niet weten of het dieseldrama inderdaad invloed heeft gehad op hun eigen verkopen. De kans is groot dat dit wel het geval is geweest, maar momenteel kunnen we daar weinig over zeggen. In Groot-Brittannië nam de meer dan 400 pk sterke Diesel V8 een aanzienlijk deel van de verkopen voor zijn rekening, dus daar zal de autofabrikant het ongetwijfeld voelen.
Maarten123 zegt
Ergens wel voor te stellen. Beetje bijzonder om 3 ton neer te tellen voor een auto om vervolgens aan de pomp een beetje goedkoper uit te zijn. Bij het verlaten van de parkeerplaats ben je vermoedelijk al € 75.000,- aan afschrijving kwijt. Aan de andere kant is het natuurlijk wel onzeker als je zoveel geld betaalt voor een techniek die ernstig onder vuur ligt. Onterecht trouwens naar mijn idee, diesel is nog lang niet uitontwikkeld. Sentiment is echter iets dat niet moet worden onderschat.
Dizono zegt
@maarten123: aan de andere kant is dit natuurlijk een auto die meer dan een Conti en zeker meer dan een Mulsanne gericht is op dagelijks gebruik. Dan is een W12 natuurlijk wel leuk, maar eigenlijk je reinste waanzin. Daarbij past het karakter van een diesel prima bij een gigant als deze, dus ik snap het wel.
Daarnaast zijn er genoeg rijke mensen die meer op hun centen zitten dan Jan met de Pet, dus ook dat is niet echt een valide argument ;)
Maarten123 zegt
@dizono: Dat laatste klopt, maar die zijn dan niet direct in de markt voor een Bentayga. Dan wil je toch aardig je geld laten rollen.
Laat ze maar met een hybride komen. Ding is groot genoeg voor een accupakket zonder er hinder van te hebben. Daarnaast biedt het platform volgens mij genoeg mogelijkheden.
sanderp zegt
@Maarten123: Is er al: https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-dit-is-de-bentley-bentayga-hybrid-107434
berlinetta zegt
@dizono: Koppel dan een hybride-systeem aan de V8-benzine. Zuinig genoeg voor dagelijks gebruik en past toch wat beter bij een Bentley.
nvn1993 zegt
@Maarten123: denk dat de komst van de V8 benzine in de Bentayga vooral de reden is dat de diesel V8 nu een beetje overbodig is.
hollow zegt
@Maarten123: diesel om goedkoper af te zijn? Wat dan met de overdaad aan Tesla’s en (fake) hybride Cayennes en Panamera’s? Op de firma gekocht voor het fiscaal gunstig regime. Niet voor het milieu, maar om goedkoper af te zijn dan de zuivere benzine variant.
hectorjenks zegt
Hmm, had graag zo’n ding op grijs kenteken gehad.
SpiderIV zegt
@hectorjenks: Deze vrachtauto heeft een giga afschrijving maar nu als diesel helemaal. Wellicht toch een kans om er 1-tje op de kop te tikken?
ghengiskhan zegt
@spideriv: als ik die kans zie dan grijp ik hem direct. Niet. Die giga-afschrijving gaat er echt wel komen maar dan nog zit je met zo’n berg aan vaste kosten, en een mogelijk nog hogere berg aan variabele kosten dat je wel heel erg ‘2ehandsbentleygeil’ moet zijn om er aan te beginnen. En dan heb je nog altijd ‘slechts’ een Q7 met een mooier interieur.
Jochen zegt
@ghengiskhan: € 250 per maand aan wegenbelasting bijvoorbeeld
w0o0dy zegt
Tja zoals een kennis zegt.. een benzine V12 loopt gewoon mooier en dat beetje brandstof maakt ook niet meer uit. 1 op 7 voor de benzine en 1 op 9 voor de diesel in de praktijk… Idd peanuts ivt de afschrijving.
w0o0dy zegt
Die kennis deed regelmatig 2 of 3 keer per week een rit van 200 km enkele reis naar het werk..
87sandyd zegt
@w0o0dy: 1 op 4 in de praktijk denk ik voor de benzine. Er zit echt wel een reuze verschil tussen een v12 benzine en een v8 diesel qua verbruik hoor. Dat is echt wel groter dan 2 litertjes
maotje zegt
Top.
dees zegt
Ik ga er stiekem vanuit dat hij niet aan de WLTP voldoet?
Dutchdriftking zegt
Tja, ik denk dat de diesel gewoon heel goed bij dit type wagen past. En bij lange snelwegafstanden 160+ moet de diesel toch flink minder zuipen. Niet dat het budget wat uitmaakt, maar het is wel zo prettig om zonder tanken in een keer door te stomen.
thomasthomas zegt
Gewoon LPG erin, grijs kenteken en trekhaak de ultieme bouwvakkers auto.
tjorque zegt
Hey Bentley, een hele nuttige tip:
Gewoon dar lelijk hok integraal afschaffen…
SUV… utility en vehicle twee termen waar Bentley vele landmijlen boven verheven zou moeten zijn. En dat “sport” is ook al kantje-boordje.
peug206 zegt
Gooi er dan een paar bij mij in de achtertuin! Ik kan er nog wel een leuk plekje voor bedenken.