In april wist ik al te melden dat ook Bentley last had van de kredietcrisis en dat de verkopen terug liepen. En nu heeft Bentley zelfs besloten om de productie van de Continental range drastisch terug te gaan schroeven. In plaats van 172 auto’s per week gaat de productie naar 140 auto’s per week. Om dat voor elkaar te krijgen gaan de arbeiders 3 dagen werken in plaats van 4 dagen. Op vrijdag waren de 1.400 arbeiders namelijk altijd al vrij.
In eerste instantie probeerde Bentley om de dalende vraag in Amerika en Europa op te vangen door meer auto’s naar China en het Midden-Oosten te sturen, maar dat is blijkbaar toch niet de oplossing. Ook voor 2009 verwacht Bentley dat de vraag naar haar modellen zal afnemen. Vorig jaar produceerde Bentley nog 10.000 auto’s, maar dit jaar zullen dat er dus nog maar 8.500 zijn, er zullen dus 15% minder Bentley’s gebouwd worden dit jaar. Voordeel hiervan is dat je Conti GT iets exclusiever blijft. Ik schrok me laatst namelijk dood toen ik hoorde dat er al ruim 33.000 Conti’s (GT, GTC en Flying Spur) gebouwd zijn. (via: just-auto.com)
VonStroke zegt
Ik denk dat vooral het feit dat zowat alle rijken er al een hebben ervoor zorgt dat er minder verkocht worden. Eigen schuld Bentley!
hp zegt
ik vin t wel goed t moet exclusief blijven!
Pieter zegt
dat zullen de arbeiders niet erg vinden + dat maakt Bentley exclusiever
mats89 zegt
@Pieter. Waarschijnlijk zullen die arbeiders dat niet zo fijn vinden. Ik neem aan dat dat dagje vrij ook gewoon wordt ingehouden op het loonstrookje.
Michael zegt
VonStroke, wat?!
robbie zegt
@mats89, nope. Lees de bron maar eens:
The automaker operates a time-banking system and workers would effectively “owe us a shift” to be worked when full production resumes.
He insisted there were no compulsory redundancies and that workers would continue to get their full pay.
Jorden zegt
De hype is er af denk ik…
een “goedkope Bentley” :P
De arnage word wel door de echt rijke gekocht.
ripjans zegt
Niet alleen de hype, maar de prijzen zijn simpelweg ook hard gestegen – oa door de olie natuurlijk. Nou heeft dit voor de rijkere toch wel minder impact dan voor jan modaal, maar toch zal het geld uiteindelijk ergens verdiend moeten worden.
M Freak zegt
Minder productie of niet, deze auto verkoopt alsnog als warme broodjes.
a_tomba zegt
ja er zijn nou eenmaal veel profvoetballers in deze wereld. als je echt een exlusieve bentley wilt moet je ook gewoon de arnage of de brooklands nemen. die zijn ook nog eens veel mooier!
robbie zegt
@M Freak, blijkbaar niet, want anders zou Bentley er wel mee produceren! De vraag naar de Continental is hard aan het dalen…
w0o0dy zegt
overigens…. als ze nu al 4 dagen per week werken…. draaien ze dan nu al op 80% en straks maar op 60% van de capaciteit? Dat lijkt me niet erg efficiënt…. Of werken ze 4 dagen van 9 uur of zo?
robbie zegt
@w0o0dy,
Bentley confirmed on Friday that it is cutting Continental production from 172 to 140 cars a week by moving approximately 1,400 workers from their present full-time four-day week (Fridays had been kept for overtime) to three day shifts.
ferrenzi206 zegt
Ik denk dat Bentley zoals al gezegt is, zich al op vele plaatsen bekent heeft gemaakt en veel auto’s verkocht. Er komt een moment dat dit gewoon niet meer zo is en zoals nu hun exclusiviteit steigt, maar hun winstmarche daalt dan ook wel
-edit: leer eens Nederlands…-
Esprit_de_Flandre zegt
driedagenwerkweek? Ik ga solliciteren! Of is dat alleen voor de arbeiders?
bentley1969 zegt
Een lagere productie is veel beter voor het wankelende imago van Bentley.
VonStroke zegt
@bentley1969: hoezo wankelende imago?
STOP Slurptax zegt
Dit was te voorzien, de Bentley verkoop ligt helemaal op zijn gat. Om nog maar te zwijgen over de gebruikte Bentleys die massaal te koop worden aangeboden. Aston Martin kampt met het zelfde probleem, misschien gaat het daar nog wel moeilijker. Fabrikanten krijgen de rekening gepresenteerd van meer bouwen dan er vraag is. Ik had dit al lang voorzien en met mij vele anderen uit de branche.
Tom zegt
en toch zou ik wel zo’n 4 deurs nieuwerwets ding willen ipv een dikke s klasse. Als ze net zo snel in waarde afnemen dan zijn ze binnen no time voorzien van trekhaken :-)
Tombnolz zegt
Ik heb mezelf gezworen nooit in een fabriek te gaan werken, maar voor bij Bentley wil ik zo aan de slag. Vol loon voor 3 dagjes per week Bentleys in mekaar te vijzen…
RUS zegt
Exclusief of niet. Ik zie er hooguit 1 in de maand hier in regio Utrecht!
bentley1969 zegt
@VonStroke: een Bentley is tegenwoordig een halve VW Phaeton die je op bijna elke hoek van de straat kunt tegenkomen!
Nick zegt
@Bentley1969: Dan heb je het over de Continental serie.
Bentley probeert die juist in te dammen en een eigen platform te ontwikkelen.
Hetzelfde gebeurt nu met Audi en Lamborghini, veel VAG (daarmee doel ik specifiek op Skoda, SEAT en VW) onderdelen zijn nu incompatibel omdat Audi een apart MLB platform heeft ontwikkelt.
Daarom gaat SEAT nu (oude) Audi platformen en onderdelen gebruiken zodat VAG nog steeds een breed intercompatibel onderdelen spectrum zal behouden.
bentley1969 zegt
@Nick: Dat VW, Audi, Seat en Skoda onderdelen delen is niet zo’n probleem; maar als je veel geld uitgeeft voor een Bentley wil je toch geen halve VW die je op elke hoek van de straat (productie 10.000 p.j.) ziet ?
Bij Aston Martin het zelfde probleem, BMW lijkt het met RR veel beter te doen.
…het kan ook aan mij liggen…