De 6.75 V8 is niet het enige wat eruit gaat bij Bentley.
Aston Martin kondigde gisteren aan een flink aantal arbeidsplaatsen te schrappen. McLaren deed vorige week eenzelfde mededeling. Het volgende Britse luxemerk laat niet lang op zich wachten. Ook Bentley schrapt namelijk banen naar aanleiding van de coronacrisis.
Bentley heeft nog geen officieel statement uitgebracht, maar de BBC weet alvast te verklappen dat we dat waarschijnlijk vandaag nog kunnen verwachten. Het Britse nieuwsmedium meldt dat er tot 1.000 banen geschrapt zullen worden bij Bentley. In totaal heeft het merk zo’n 4.200 man personeel in dienst. Het gaat dus om maar liefst een kwart van het personeelsbestand. Bij McLaren ging het om een vergelijkbaar percentage.
Om de boel een beetje netjes te laten verlopen wil Bentley zich in de eerste plaats richten op een vrijwillige vertrekregeling. Het valt daarnaast te verwachten dat het merk nog meer kostenbesparende maatregelen zal aankondigen.
Bentley heeft, zoals ieder ander merk, de gevolgen van de coronacrisis ondervonden. 20 maart sloten ze de deuren van hun fabrieken. 11 mei werd de productie weer geleidelijk aan opgestart. Tijdens de lockdown werd een kwart van het personeel met verlof gestuurd en werkte een kwart thuis.
Zoals in veel gevallen is de coronacrisis niet de hoofdoorzaak. Bentley had het al langer financieel moeilijk. De huidige crisis vormt enerzijds een verzwarende factor, anderzijds is het een ‘mooi’ moment om zonder al te veel gezichtsverlies rigoureuze maatregelen te nemen.
Update: het nieuws is inmiddels officieel bevestigd door Bentley.
bsxc2 zegt
Ik bentayga het besluit!
karaya zegt
Nog even en het is slechts een badge die VAG op een luxe Volkswagen plakt.
g60gti zegt
@karaya: goede grap ?
gregorius zegt
“De huidige crisis vormt enerzijds een verzwarende factor, anderzijds is het een ‘mooi’ moment om zonder al te veel gezichtsverlies rigoureuze maatregelen te nemen.”
Grappig, precies wat ik zei bij de artikelen over Aston Martin- en Renault-onstlagen.
Lullig voor de werknemers; maar het is te begrijpen.
slickrick zegt
@gregorius: ja dat klopt, de bedrijven maken er slim gebruik van. Kennis van mij verhuurd een benzinepomp aan een bekend groot beursgenoteerd olie bedrijf , die kregen in maart een brief op de mat met de vraag voor huur korting….,net of ze failliet dreigen te raken….
kniesoor zegt
@slickrick: En dat soort honden durft dan ook nog te beweren, dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. Een regelrechte gotspe, alleen sukkelige NGO’s en naïeve klein-aandeelhouders trappen daar nog in.
mashell zegt
De aandeelhouders verlangen geen ingrijpen als een bedrijf failliet dreigt te gaan maar al als de winstgevendheid terug loopt. Op zich is op tijd ingrijpen erg verstandig maar er zou meer begrip van de aandeelhouders verlangd mogen worden. Desnoods met een dividend wet: voordat een bedrijf staatssteun aanvraagt of significante hoeveelheden gedwongen ontslagen door kan voeren moeten eerst de aandeelhouders over een aantal terugleggende jaren het dividend terug storten (en doet een aandeelhouder dat niet dan vervalt het eigendom van het aandeel). Op die manier heb je de financiering van grote bedrijven in crisistijden al een stuk geholpen zonder dat de kleineren en zwakkeren in de maatschappij (werknemers, leveranciers, belastingbetalers) er hinder van hebben.
crashingduke zegt
@mashell: Dat zou een onredelijke wet zijn die er nooit gaat komen. Zo zouden mensen voor wie het dividend hun pensioen is, dat nooit kunnen betalen en als kers op de taart ook hun resterende pensioen kwijtraken.
dwfc zegt
Lijikt me een linkse theorie Mashel. Als een bedrijf toe is aan interventie van de overheid is het aandeel reeds gedecimeerd.
auto62 zegt
Denk dat de meeste mensen wel aan hun pensioengerechtigde leeftijd zijn aanbeland.
shellplc zegt
De grote bedrijven zien ook overal manieren ook nu om allerlei kortingen en subsidies te krijgen, ook een goed voorbeeld zijn de jongens van Q park waar je altijd een vermogen betaald om je auto te parkeren.
https://www.ad.nl/limburg/q-park-zoekt-steun-bij-gemeenten-en-wil-belastingregeling-treffen~ad0bd94a/