Bentley heeft gekozen voor digitale tellers met een tijdloos design.
Je scoort als autofabrikant geen punten als je nu nog met analoge tellers komt aanzetten. Of het nu mooier is of niet: de fabrikanten moeten met de tijd meegaan en dus heeft de digitalisering zijn intrede gemaakt.
Nog meer dan met analoge klokken kunnen ontwerpers helemaal losgaan. Op een scherm is immers alles mogelijk. Bentley heeft juist gekozen voor een heel rustig ontwerp. De digitale klokken zijn een imitatie van de analoge klokken. Daarmee kiest Bentley voor een vergelijkbare aanpak als Rolls-Royce.
De reden dat Bentley dit doet is om een zo tijdloze mogelijke beleving te geven. Het nadeel van digitalisering is dat de techniek zichzelf constant inhaalt. Daardoor kan een technologisch design van 10 jaar terug al heel oud ogen. De analoge klokken rijpen een stuk beter.
Bentley zegt echter auto’s te ontwerpen die generaties moeten meegaan. Geen simpele A-naar-B voertuigen, maar kunstwerken op wielen. Om te voorkomen dat een digitaal interieur heel snel heel oud gaat ogen, is gekozen voor een traditioneel uiterlijk.
A Bentley isn’t a smartphone; it’s going to be used and cherished for generations. So we chose a skeuomorphic approach that will age with the car. Look at pure digital instrument graphics from ten years ago – they’ve dated faster than the car they were part of.
Graeme Smith, hoofd Bentley infotainment
Bentley maakt daarmee een andere keuze in vergelijking met de meeste autofabrikanten. Merken als Audi, Mercedes en BMW kiezen juist voor een heel eigen ontwerp met de digitale tellers. Hoe zouden we over 10 jaar naar deze aanpak kijken? De tijd zal het leren.
900t zegt
De huidige Jaguar XJ heeft als sinds 2009 een digitaal scherm, ik moet zeggen dat dit er nog steeds niet heel achterhaald uit ziet. Analoge klokken met zo’n klein vierkante schermpje in het midden daarentegen….
Edge zegt
Ik weet nooit zo goed wat ik van digitale tellers moet vinden. Enerzijds vind ik het een prachtige ontwikkeling. Het is echt onwijs fijn om in dezelfde oogopslag die waarin je je snelheid checkt, je navigatiescherm te kunnen checken in plaats van dat je even weg moet kijken naar de middenconsole. Het is ook heerlijk dat je overbodige info vaak weg kunt klikken, zodat je een Saab Nightpanel achtige ervaring krijgt.
Maar toch… Ik zag onlangs deze post voorbijkomen op de instagram van Singer: https://www.instagram.com/p/B_NUPRYB9vS/
Kijk nou eens hoe prachtig die klokken zijn. Die schoonheid, en dat vertoon van vakmanschap van zo’n teller kun je toch nooit namaken of ook maar enigszins benaderen met een schermpje?
goodvibrations zegt
@Edge: idd erg mooi. Ik vind digitale tellers overbodig navigatie ook.. Smartphone is prima.. Eigenlijk zouden ze het modulair moeten maken.. Kun je met de tijd mee gaan.. Of gewoon analoog ?
appeltaartislekker zegt
@Edge: helemaal eens, en wat een prachtige klokwerk.
escort77 zegt
@Edge: schitterende meters voor toerental, turbodruk, temperatuur van olie en koelvloeistof… zou fraai staan in een Tesla ?
mashell zegt
Die teller van Singer is een goede kandidaat voor de titel “kitsch van de maand”. Op zich is een instrumenten cluster er in de eerste plaats om de chauffeur van informatie te voorzien en dat gaat met een digitaal scherm gewoon nog beter dan met analoge klokken. Voor een “zondag middagen in de zomer met mooi weer” auto maakt het niet zoveel uit maar voor de kilometer vreter ontkom je er niet meer aan.
karaya zegt
Was een mooie mogelijkheid geweest om tegen de stroom in te gaan. Volgens mij draagt de clientèle van Bentley geen digitale klokken.
Koop je een Bentley zit er een klokkenwinkel van VW in.
thomasthomas zegt
Dat navigatie systeem in het midden is na een tijdje ook niet echt tijdloos meer hoor…
ukbob zegt
@thomasthomas: daarom kun je tegen een mooi meerprijsje een ‘draaiend’ scherm krijgen met drie kanten:
1. Navi scherm zoals op de foto
2. Drie analoge klokjes
3. Enkel hout.
jer81 zegt
Prima. Voor je neus enkel wat meters en misschien nog een beetje overige informatie. Maar zo bont als VAG het maakt, daar zit ik niet op te wachten. Gelukkig kun je daar ook voor een klassieke skin kiezen.
Ik begrijp ook niet zo goed dat mensen dat fijn vinden, zo’n navigatiekaart tussen de tellers.
pier zegt
Ik heb in 2018 gewoon voor de analoge klokken gekozen, leuk zo’n scherm maar het wordt er ook niet echt chiquer op. Dit is dan wel weer fraai gedaan, maar ook een heel andere prijsklasse/.
mashell zegt
Op zich maakt de prijsklasse van het voertuig natuurlijk niet uit over wat je op het scherm laat zien.
karhengst zegt
De tellers hoeven maar 1 ding te doen en dat is de informatie bieden die altijd al geboden werd, graag overzichtelijk en in een luxe wagen met gevoel van luxe. Een scherm is niet luxe, dat is besparing.
Voor de TT vond ik het gaaf want het dashboard ruimde er mooi van op. Maar op m’n Passat heeft het nul meerwaarde. Daar is al een scherm voorhanden voor al die informatie in het midden van de auto. Kan de bijrijder nog meekijken ook!
Alleen voor telefonie is het een godsgeschenk omdat ik via het stuur iemand kan bellen omdat het touch screen dan weer van belabberde kwaliteit is zonder alternatieve bediening.
En dan is er nog BMW, waar je er goed aan doet de HUD te bestellen omdat de digitale tellers voor geen meter af te lezen zijn en je niet eens de mogelijkheid hebt als gebruiker wat aan te passen, wat nu juist hét grote selling point van digitaal versus analoog is.
Vooruitgang is mooi, maar hier is nog een flinke weg te gaan. Bentley snapt het tenminste.
rrk147 zegt
Mercedes heeft toch ook rondom de tellers een rustige lay-out? Wellicht afhankelijk van de motorsetting, maar dacht dat de basis juist erg rustig is.
Die vormpjes en gekke dingen hoeven van mij ook niet. Wat sommige nieuwe BMW’s hebben vind ik erg lelijk.
stationcar zegt
Maar waarom maken ze dan uberhaupt digitale tellers? Misschien ben ik gek, maar waarom niet klassieke tellers die dus mooi oud worden, die weg kunnen draaien/op kunnen schuiven om een digitaal scherm tevoorschijn te toveren waarop de aanvullende informatie van de navigatie en boordcomputer af te lezen is? Dan heb je het beste van twee werelden. Zo mooi mogelijke tellers animeren op een digitaal scherm komt op mij dan weer over als een goedkopie oplossing.
zwepp zegt
Je kan zo’n digitaal scherm toch eindeloos veel skins geven softwarematig? Wat een spannend gezwam weer voor iets wat in de computerwereld al decennia lamg gewoon is.
e88125i zegt
“onze digitale tellers moeten tijdloos zijn”
Midden in beeld; 15:16
Links onder in beeld; 15:16
Er staat toch echt 2x de tijd!
audiquattro71 zegt
Als audi fan, maar ook BMW fan ben ik vooral enorm teleurgesteld in de digitale tellers van de huidige BMW’s. Voorheen vond ik ze juist bij BMW mooi, maar nu, hoe lelijk kun je het maken… twee langs de rand oplopende balken die de snelheid en toerental moeten weergeven, waarvan de laatste ook nog eens tegen de klok in… voor mij een reden om twee keer na te denken over een nw BMW
1audi1 zegt
Eens, vind sowieso de vorige generatie audi interieurs mooier dan de huidige.
Nieuwe A klasse is al helemaal lelijk, is gewoon echt een iPad mini achter je stuur. Hebben ze bij de E klasse bijvoorbeeld toch een stuk mooier gedaan.
Dutchdriftking zegt
Tja, noem mij maar een idioot, maar ik ben nu eenmaal gek op analoge meters. Hoe meer hoe beter. Turbodruk, oliedruk, olie temperatuur, accu spanning, ik vind het allemaal mooi!
Papageno zegt
Leuk en aardig maar over 25 jaar heeft niemand meer de software om die tellers/schermen te onderhouden. Dus zo tijdloos is het allemaal niet.
tttijn zegt
Raar eigenlijk dat er geen optie opzit zodat je tellers naar eigen smaak kan bouwen
spence zegt
Zouden die tellers passen in een nieuwe Golf GTI ? ;)
Met de standardisatie van de groep VW weet je maar nooit. Zou best leuk zijn.
Gewoon digitaal coderen.
Homer55 zegt
Heb tot nu toe alleen Mercedessen gehad die zeg maar drie grote ringen hadden als instrumentenpaneel. Een grote KM-teller in het midden, links brandstof en temp en rechts de toerenteller. Generaties lang werd dat typische lay-out gebruikt.
Tegenwoordig met het digitalisme is de lay-out van drie ringen veranderd naar twee met tussenin allerlei informatie. Dus het typische is er van af en lijkt meer “mainstream” te zijn geworden. Zo hebben vele merken hun typische eigenaardigheden kwijt geraakt. Erg jammer.
Het ergste vind ik dat merken die vroeger strakke auto’s maakten tegenwoordig helemaal doorgedraaid zijn met het design. Allemaal van die gekke asymmetrische vormen en rondingen zoals uitgerekte koplampen die halverwege een rare knik hebben of lijnen die mooi recht lopen en aan het einde ineens omhoog krullen ofzo.
janvignoble zegt
Ik vind het eeuwig zonde. Juist bij dit merk verwacht ik dat ze vasthouden aan de prachtige klokken die bij het merk horen. Kun je daarnaast nog genoeg doen met schermen.
monaco zegt
Bentley? Daar is niets tijdloos aan, Mini doet het stukken beter als het om tijdloos design gaat, zo’n autootje uit 1999 (introductie) ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de huidige generatie, of iets recenter de Fiat 500. Daarentegen, neem een Arnage uit 1999, dat is echt een oldtimer inmiddels.
jorden zegt
Gemiste kans om onderscheidend te zijn! Zonder er wat voor te doen. Rolex zal toch ook nooit met smartwatch aankomen.