Haastige spoed is zelden goed.
Autofabrieken zijn tegenwoordig capabel genoeg om in rap tempo auto’s in elkaar te schroeven. Dat moet ook wel, want de vraag voor vele auto’s is zo groot dat je per dag een stuk of honderd auto’s in elkaar moet flansen. Je wil immers niet 10 weken wachten op een Hyundai i10. Bouwen, lassen, spuiten, motor erin en klaar.
Er zijn merken die zich dit soort massaproductie gewoon niet kunnen veroorloven. Dan heb je het wel over de hele andere kant van het spectrum. Bentley, bijvoorbeeld. Al rollen er meer ‘Flying B’s’ van de band dan ooit, het merk uit Crewe wil nog steeds zo veel mogelijk met de hand en vakkundig uitvoeren.
Om een beeld te vormen bij dit fenomeen, is onderstaande video een mooie blik binnenin de Bentley-fabriek.
Zo kun je zien hoe een Bentley Bentayga Speed, de snelle versie van de Bentley-SUV in elkaar wordt geschroefd. Al met al kun je concluderen dat kwaliteit wordt geprefereerd boven kwantiteit. Als je alle processen (bijvoorbeeld lakken, hout afwerken en bekleding) bij elkaar op telt, neemt het totale proces bijna 16 dagen in beslag. Automerken die vijf auto’s per dag in elkaar schroeven, kunnen 80(!) auto’s op de weg hebben gezet voor elke Bentayga die gebouwd wordt.
Uiteraard is dat het speerpunt van Bentley. Want oh wee als een panelgap een millimeter te dik is. Of een stiksel net een klein stukje afwijkt van de rest van de miljoenen stiksels. Of het hout net niet helemaal precies afgesneden is. De kwaliteitschecks zijn enorm. Die nemen met 52,5 uur dan ook het grootste gedeelte van de Bentayga-productie in beslag.
Verwacht dus niet dat je bij het bestellen van een Speed na drie dagen kunt instappen. Dat gaat echt nog wel even duren. Maar dan heb je ook een briljante SUV.
pablo1971 zegt
Een briljante SUV, maar met afstand de lelijkste Bentley die te koop is.
bsxc2 zegt
@pablo1971: Persoonlijk vind ik de plaatsing van de koplampen vreselijk. De grote koplampen zouden aan de buitenkant moeten zitten.
mashell zegt
@bsxc2: de Mercedes W210 bewijst dat jouw voorstel het alleen maar erger maakt.
Dutchdriftking zegt
@pablo1971: inderdaad. Doe mij maar een Continental.
E550 zegt
@pablo1971: Dan vind ik de Mulsanne wel iets lelijker. De GT daarentegen, wauw.
bierbuik zegt
Zonde dat ze er zo veel tijd en aandacht aan besteden, om vervolgens door Mansory weer verkracht te worden..
davidxdroog zegt
Zullen lekkere werktijden zijn daar dan, als 52.5u het ‘grootste gedeelte’ van ‘bijna 16 dagen’ is ?
FieRo zegt
@davidxdroog: je doet je naam eer aan!
Volvo_440_turbo zegt
Hoe zit het met de kwaliteit van Bentley dezer dagen in feite? Engels en kwaliteit klinkt bij mij niet echt als twee woorden die in een zin kunnen gebruikt worden of ben ik in mijn hoofd blijven hangen in de jaren stillekes misschien?
mashell zegt
@Volvo_440_turbo: zowel Bentley als Rolls Royce (en ook MINI) profiteren enorm van de kwaliteitsprocessen die de Duitse eigenaren meebrengen.