Mochten de 512 pk’s uit de reguliere Mulsanne niet volstaan, dan biedt Bentley vanaf nu ook een Speed-variant aan. Met meer pk’s en meer luxe.
De nieuwe Mulsanne Speed behoudt de 6.75-liter V8, maar deze levert nu 537 pk en een ontzagwekkende 1100 Nm aan koppel, beschikbaar vanaf een comfortabele 1.750 tpm. Daarmee moet de Mulsanne Speed, met z’n drooggewicht van 2.685 kg, in 4,9 seconden de 100 km/u kunnen aantikken. De topsnelheid komt uit op 305 km/u. Bentley meldt trots dat het blok 13% efficiënter is geworden in de testcyclus. Maar alles is relatief, aangezien de CO2-uitstoot nog steeds 342 g/km bedraagt.
Schakelen gaat met een achttraps automaat van ZF, uitgerust met een extra sportstand. In deze S-stand worden de turbo’s boven de 2.000 toeren op snelheid gehouden, om adequaat te kunnen reageren op input van het gaspedaal. Ook de luchtvering wordt in deze setting een tandje harder gezet, om bodyroll in de bochten tegen te gaan, mocht je van plan zijn de Britse luxeslee op z’n donder te geven.
Bentley heeft de Mulsanne Speed aan de buitenkant enkele subtiele wijzigingen gegeven, zoals een donkere grille en koplampen met een ander binnenwerk. Er liggen nieuwe 21-inch velgen in de wielkasten en de 5,57 meter lange sedan heeft een compleet nieuw tweekleurig interieur gekregen, waar 150 arbeidsuren en 14 koeienhuiden in zijn gaan zitten. Ook de geperforeerde sportpedalen ontbreken niet, we hebben het hier immers over een Speed-variant. Een term die tot voor kort alleen op nouveau riche-modellen als de Continental GT werd geplakt.
De Bentley Mulsanne Speed debuteert volgende maand op de autosalon van Parijs.
230kompr zegt
Wauw wat een verbetering.
Niet.
super zegt
op de openbare weg rijd toch nooit 300 (tenzij deathwish), voor het circuit of landweggetje is 2,5t wel erg veel. pen15verlenging is dus het enige doel van al die peekaas…
gtwillem zegt
@super: Het is een echte Bentley, en de bestuurders ervan vinden het prettig dat 305 mogelijk is. Net als hun Breitling horloges, ze kunnen er 200 meter diep meee duiken, maar zullen dit hoogstwaarschijnlijk nooit doen. Maar het is prettig om te weten dat het kan. Dat je geen stoplichtsprintje hoeft te trekken omdat je toch wel weet dat je wint. En rijker bent, waarschijjnlijk.
super zegt
@gtwillem:
Een leuk sprookje voor het klapvee is dat, maar in praktijk zijn het niets meer dan penisverlengers. Het “prettige” voor Vladimir zit er hem in dat Dimitri een modelletje heeft met “maar” 450PK, en Vlad zelf 500pk.
Monaco logica; een 1,5 liter fles champagne: 300E; een 3 liter champagne fles: 1000E, en toch verkoopt die 1000E fles beter, want duurder is beter.
gtwillem zegt
@super: Dat heeft ook te maken met vraag en aanbod. Jerobaums zijn veeel zeldzamer dan Magnum flessen, dat speelt ook mee. En je kunt met vintage champagne niet de productie opschroeven. En je kan het als penisverlenger zijn. Als liefhebber kan ik dit soort uitvoeringen zeker waarderen ;-)
super zegt
@gtwillem:
ah mooi, een liefhebber, hoeveel staan er in je garage dan?
steef2 zegt
Dat is nog is in comfort reizen.! Maar toch blijft de continental mooier..
maniaxdream zegt
Kost dat?
krizus zegt
@maniaxdream: twee keer de helft ;-)
sydney zegt
Fantastische auto,maar aan die koplampen kan in maar niet wennen.Jammer want hij heeft wel wat van de elegantie die de Brooklands zo tijdloos mooi maakt.
Corrado16v zegt
300 kilometer per uur in je gemiddelde 2-onder-1-kap? Gewaagd.
Donstil zegt
Doet u hem mij maar precies zo, behalve dat Carbon in de deuren, daar heb ik liever hout.
Michiel1 zegt
Ik mis nog steeds heel vaak de gallery bij de app….
Ontopic: Bruut hoor! Onnodig maar gewoon omdat het kan wil je het!
berlinetta zegt
@michiel1: Ik mis een foutloze app. De nieuwe vind ik dramatisch.
gtwillem zegt
Mooie uitvoering. Uiteraard een beetje overbodig, maar dat zijn eigenlijk alle Bentley’s. Maar een (deels) handgebouwde auto vind ik zeker zijn charme hebben.
Het blijft overigens opmerkelijk dat de kathedralen (Mulsanne en Phantom) minder presteren dan hun kleine broertjes (Continental & Ghost).
nvn1993 zegt
Dikkkkkkk
jaapiyo zegt
Ik vind de Mulsanne top maar deze zwarte gril doet ‘m geen goed, ten minste niet in combinatie met deze kleur. Verder kan je het interieur natuurlijk sowieso al krijgen in elke kleurencombinatie die je wilt als je daarvoor betaalt dus dat is eigenlijk niet nieuw.
De motorupdate is leuk maar had gewoon in een opgefriste Mulsanne moeten liggen en niet in een ‘Speed’ variant. 25 Pk extra is meer iets voor een Golf GTI ‘edition’.
knipperlichtje zegt
Dat front met het kippengaas en de olijke koplampunits is echt zo’n wangezicht.
jaapiyo zegt
@knipperlichtje: Nee joh…Wie is er nou geen fan van een stel mooie grote ronde koplampen…
jaapaap15 zegt
De turbo’s boven de 2000 rpm??? Denk dat je de krukas bedoelt niet?
callyromeo166 zegt
Voorkantje klopt op de een of andere manier niet helemaal, Continental daarin tegen wel
gerjan zegt
Liever dit dan die andere Engelse. Dit is echt gave auto !!
TimoBac zegt
I WO, waarom die Wereldoorlog op je nummerplaat?
sabrerator zegt
@timobac:
Serieus??
Ten eerste: in het Engels is de afkorting voor die oorlog WW (world war).
Ten tweede: de oprichter van Bentley was dhr. Walter Owen Bentley.
W.O. Bentley dus.
Door vrienden werd hij WO genoemd.
Dus 1WO is geen raar kenteken voor Bentley.
TimoBac zegt
@sabrerator: ik had geen serieuze reactie verwacht maar hartelijk dank voor de moeite! xD
toyotafortuner zegt
Heerlijk toch? 500+pk in je zeer statige Bentley! Zo veel fijner dan zo’n saaie Continental. Altijd liever een Mulsanne