Bentley gaat in tien jaar van twaalf naar nul cilinders.
Bentley bestaat dit jaar 100 jaar. Het Britse merk grijpt dit memorabele moment aan om vooruit te kijken naar de volgende 100 jaar. Dat klinkt natuurlijk leuk, maar waar het vooral om gaat is de eerstvolgende 10 jaar.
Verbrandingsmotoren
De autowereld zit in een grote transitie, dus het is niet moeilijk te raden welke kant het op gaat bij Bentley. Het merk staat tot op heden synoniem aan grote verbrandingsmotoren, maar daar gaat verandering in komen. We moesten eerder dit jaar al afscheid nemen van de legendarische L380 V8 en dat zal niet de laatste verbrandingsmotor zijn die het veld moet ruimen.
2026
Bentley wil namelijk in 2026 alleen nog maar plug-in hybrides en EV’s aanbieden. Dat betekent dus niet dat ze van al hun modellen een (deels) elektrische variant aanbieden, maar dat ze alleen maar geëlektrificeerde modellen aanbieden. Het scheelt dat het gamma van Bentley heel beperkt is, maar desondanks is er werk aan de winkel voor de dames en heren uit Crewe. Momenteel is er slechts één deels elektrische Bentley, de Bentayga Hybrid.
Plug-in hybrides
De volgende geëlektrificeerde modellen zullen niet lang op zich laten wachten. Bentley belooft voor 2021 twee plug-in hybrides. Dit zullen waarschijnlijk de Flying Spur en de Continental zijn. Daarmee heeft Bentley dan al in ieder geval één geëlektrificeerde variant van al hun modellen.
Volledig elektrisch
Daar willen ze het echter niet bij laten. In 2025 zal namelijk het eerste volledig elektrische Bentley volgen. De EXP 100GT Concept, afgebeeld boven het artikel, is daar een voorproefje van. In 2030 wil Bentley vervolgens uitsluitend EV’s aanbieden en volledig CO2-neutraal zijn.
Gemis?
Een de ene kant is het natuurlijk jammer om de twaalf- en achtcilinders te zien verdwijnen, maar er is ook een andere kant. Zo’n slechte combinatie is een luxeauto en een elektrische aandrijflijn namelijk helemaal niet. Met zo’n aandrijflijn kun je prima snel en stil van zijn plek komen, precies wat je nodig hebt in een Bentley. Het gemis zal dus minder groot zijn dan bij bijvoorbeeld Ferrari. De CEO van Ferrari liet dan ook hele andere geluiden horen.
Turbo S zegt
Als het elektrisch is, is het dan het Bentley?
fanboy zegt
Tja, het blijft de soepelste en stilste aandrijflijn.
Maar nou moet ik wel zeggen dat Bentley ook wel wat brul apparaten heeft gemaakt, dus ik weet niet of de kopers het er helemaal mee eens zijn. (heb wel eens gereden in een Bentley Continental W12, dat moest vooral herrie maken)
rotarypowah zegt
“synoniem met grote verbrandingsmotoren”
synoniem aan, niet met ;-)
Ben het verder compleet eens met wat je in de laatste alinea schrijft.
machielvdd zegt
Ik wilde zeggen het kan allebei, maar niet in combinatie met staat. Je hebt dus gelijk. Is inmiddels gefixt!
birdcage zegt
@rotarypowah: mag ik hem erin gooien? Vervoegd met het werkwoord “staan”, is de uitdrukking: staat synoniem voor verbrandingsmotoren. Synoniem aan is gebruikelijk in de vervoeging: is synoniem aan. Het kan dus allebei, maar met een kleine nuance.
iz_person zegt
Speedhunters opgelet., Dit worden zware tijden.
reactief zegt
Past prima bij de luxe van Bentley, maar het patserige deel van de klanten gaat dit minder leuk vinden denk ik.
Over het geluid van Ferrari.. ik zat vandaag een filmpje te kijken van de laatste Goodwood. En die F8 en Roma klonken toch echt nergens naar.. Zelfs de 911 Turbo klonk beter…
ericc zegt
@reactief: smaken verschillen nu eenmaal.
roadster zegt
Qua beleving maakt het bij een Bentley niet zoveel uit, het is immers geen Lambo. Vervelend is alleen dat als je een reeds loeizware Bentley elektrisch maakt en nog een fatsoenlijke range wilt, je in de gewichtsklasse beland waar een vrachtwagenrijbewijs nodig is. En dat hebben Bentley klanten meestal niet.
Pascal zegt
Tussen nu en 10 jaar gaat die range nog minstens verdubbelen. Dan rij je minstens 800km op 1 lading, niks aan ‘t handje.
mashell zegt
@topless: de Bentley klanten hebben meestal wel een chauffeur in dienst. Die sturen ze wel naar de vrachtwagenschool.
ouwedibbes83 zegt
@topless: zo’n 6,75L of W12 weegt ook wel wat, dat gewicht komt “vrij”. Maar zal wel geen lichte auto worden nee.
Benny_Weisz zegt
Ik kijk nu al uit naar de nieuwe Continental GT met de dikke 1.2 TFSI motor in het vooronder….
Pascal zegt
Want, een 1.2 TFSI is elektrisch?
tjorque zegt
Voor de phev he ;)
oxidizers zegt
Ik denk eerder dat ze er 4 elektromotern met in totaal 1000pk in gaan gooien of iets in die richting.
oxidizers zegt
Een elektrische aandrijflijn past veel beter bij Bentley. Het is stiller, soepeler en krachtiger.
(Ben je ook meteen in dezelfde klap van die gênante patjepeeërs af die zo’n auto alleen maar kopen om te patsen)
herve11f zegt
De trein is ook elektrisch
fransananas zegt
Dit is toch mooi! Ik wil er 1
tjorque zegt
Om de phev speciaal te maken wordt het een H6 blok. Met 666pk.
En 469 elektrische paarden.
Goed voor 999 pk totaalvermogen.
(Naar oud recept worden er twee vag blokjes samen geplakt.)
Dutchdriftking zegt
Tja, het past wellicht prima, maar juist in dit segment wil je zo graag die 6 liter W12. De V8 is vast beter, en gecombineerd met hybride techniek wellicht ook sneller, maar je koopt een Bentley niet omdat hij snel is.
riddertevoet zegt
De toegevoegde waarde van een merk als Bentley is dan ver te zoeken. Of je moet wel heel veel waarde hechten aan symmetrische houtnerven op je dashboard.
carfreakjim zegt
Ik snap niet dat het zo lang geduurd heeft voordat fabrikanten van luxe auto’s over gaan naar elektrisch. Die en de kleine stads autootjes zijn nou net de auto’s die er flink op voor uit gaan met een elektrische aandrijving.
gregorius zegt
Die 4.0 V8 van Audi gaat nog wel even mee.
Zet daar iets van 25 of 40kWh naast met 200pk elektro op de voor en 200pk op de achterwielen en opeens heb je 1000pk in je Bentley.
Zo’n Conti GT weegt toch al zoveel als een zeeschip, nu is dat nog 300kg meer. Ongeveer hetzelfde als de vriendin en haar bagage van de eigenaar.