Bentley, het merk waarvan alle modellen in de huidige line-up minimaal 2,5 ton wegen, heeft diesel lang kunnen negeren. Maar men is nu toch gezwicht voor de wens om een dieselmotor onder de motorkap te lepelen.
Dit heeft topman Wolfgang Dürheimer zich laten ontvallen in gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport. Bentley was aanvankelijk van mening dat een oliestoker niet rendabel zou zijn omdat er onvoldoende exemplaren zouden worden verkocht. De luxe autobouwer gaat nu voorzichtig in kleine oplages dieselauto’s bouwen die naar verwachting vooral in Europa zullen worden afgezet. Details over de dieselmotor zoals wat, wanneer en in welke modellen we deze zullen terugvinden, daarover hield Dürheimer de lippen stijf op elkaar. Wel is duidelijk dat motor samen met Audi zal worden ontwikkeld.
Wat wellicht een rol gespeeld heeft in het besluit, is dat de Amerikanen beetje bij beetje ook de smaak van diesel te pakken krijgen. In de eerste 7 maanden van dit jaar werden er 38,5 procent meer diesels verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Bentley’s moederbedrijf Volkswagen gaat in de Verenigde Staten aan kop als het gaat om de verkoop van diesels. Vooral de Jetta TDI en Golf TDI doen het aardig. Van de Jetta werden in de VS dit jaar al 56.717 exemplaren verkocht. Toch is nog geen 1 procent van de totale nieuwverkoop in de VS een dieselauto.
ferrari2011 zegt
Ach ja, als het maar even verfijnd blijft als de andere auto’s, maar daar twijfel ik niet aan
cheetacars zegt
Als ze nou weer een jaartje Le Mans meedoen, zoals in 2003, ditmaal met een TDI. Dan hebben ze een goed excuus diesels te gebruiken met het oog op Le Mans, met de geschiedenis van Bentley op Le Mans.
PeugeotGTI zegt
@cheetacars:
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Zit je in de marketing ofzo?
Bij Audi hebben ze nog die V12 TDI liggen uit de Q7.
Da’s Bentley-waardig lijkt me…
dennisr zegt
”Wel is duidelijk dat motor samen met Audi zal worden ontwikkeld.” ik verwacht een blije reactie van norge :D
van mij mogen ze, het maakt me eigenlijk niet veel uit wat voor motor ze er in doen, als ie maar mooi klinkt, goed presteert, en als er maar een mooi jasje omheen zit :)
norge zegt
@dennisr: volgens mij is het gewoon een VW TDI tje die ze er in gooien , lekker makkelijk 3 caddy motoren aan elkaar bakken en je hebt iets”premiums” ;)
MACH3 zegt
Waarom niet, met de 6.0L V12 tdi uit de Q7. :)
autobart zegt
@MACH3:
Je haalt me de woorden uit de mond :P
Of de 5.0 V10 TDI uit de touareg, een opgefokte 4.2 TDI V8 uit de Q7 maakt me ook al blij mag ik zeggen :D
SimonMc zegt
@autobart: 5.0 V10 Tdi is al op pensioen omwille van de uitstoot, en dikke motoren gaan er op termijn ook aan, en de diesels eerst. Mercedes en BMW bieden ondertussen ook al geen V8 diesels meer aan, en alleen Audi doet op dat vlak nog wat koppig.
Gezien de historie van Bentley en V8-motoren, heb ik ook sterke vermoedens dat hier de 4.2 V8 TDI in gaat komen, en niet de 6.0 V12 TDI, die naar mijn mening gewoon een motor was om “in de statistieken” te komen.
Kan alleen niet begrijpen waarom men in een Bentley een diesel moet gaan lepelen? Je zou toch denken dat zo’n eigenaar toch op geen euro kijkt qua verbruik?
Ook gaat die 6,75 liter V8 van hen al een eeuwigheid mee, en is ondertussen vrijwel kogelvrij.
Ook het argument van koppel gaat hier in mijn ogen niet op.
Eerst en vooral is het een fabeltje dat dieselmotoren meer koppel hebben. Dit hebben ze door de turbo’s, en vooral door de (veel) hogere turbodruk dan vergelijkbare turbo-benzinemotoren.
Deze 6.75 V8 heeft het beste van 2 werelden, heel grote cilinderinhoud, en 2 turbo’s. Resultaat : in de Bentley Brooklands bv produceert deze 530 pk en 1050Nm koppel, beschikbaar op 3.250 rpm, waarschijnlijk is 70% van dit koppel al beschikbaar bij stationair toerental.
Ook het geluid…Zo’n 4,2 V8 TDI is natuurlijk niet vergelijkbaar met een 1,9 4-in lijn TDI’tje, maar het blijft behelpen, en zeker in een Bentley.
In volgend filmpje zie je iemand die een Audi A8 4.2 V8 TDI heeft, met sportuitlaten en sportluchtfilters :
http://www.youtube.com/watch?v=lsJ66cZZz6Q
Erg zonde dat Bentley toch beslist van een diesel te nemen, en een monument van een motor gewoon aan de kant schuift. Maar dat krijg je natuurlijk als je VAG de boel laat lijden/leiden. Typische Duitse mentaliteit. Alles moet kloppen. ’s morgens beginnen om stipt 8.30, en stoppen om 17.00 ( en geen minuut later ! ). Ook Porsche, de trots van Duitsland, moest er aan geloven.
De Cayenne moest er komen, al was het maar om een gat in de markt ( dat in de eerste plaats artificieel gecreëerd is ) op te vullen, en uiteindelijk moest ook daar een diesel in.
Moest Bentley nog écht Engels zijn, zou diesel zelfs niet eens in de mond genomen worden. Engelse mentaliteit is wel wat anders. Kijk maar eens naar de doorsnee Engelsman op vakantie. Volgetatoeëerd en een bierpens om U tegen te zeggen, en de vrouw in de meeste gevallen ook. Een echte “F*ck you, I do what I want”, en zo had het bij bentley ook moeten zijn.
bobb zegt
@SimonMc: Engelse mentaliteit? Zet TV aan en ziet London branden.
OT Voordeel is wel als Bentley zelfs een diesel heeft, kan elk merk geen discussie meer mogelijk.
lacasitos zegt
@SimonMc: Een diesel beweeg je voor de helft van de brandstofkosten t.o.v. benzine. Daar is elk gezond mens gevoelig voor, rijk of arm.
Citrofiel zegt
Er zijn genoeg fatsoenlijke diesels op de markt, dit zat eraan te komen. Nu hopen dat ze wel een überdiesel nemen, geen halfhartige versie zoals Porsche helaas heeft gedaan.
bassie zegt
V12 TDI is een ideale motor voor een bentley, net als alle anderen kan je met nagenoeg stationair toerental rondcruisen en heb je een shitload NM !
autobart zegt
@bassie:
Juist daar dacht ik ook aan, W12 hebben ze al, nu V12, mooi toch? :)
love4sportcars zegt
vindt ik ook!
lowlow zegt
@love4sportcars: Beter opletten op school aub…
OT: V12 TDI ftw, het werd tijd
SimonMc zegt
@lowlow: V12 TDI F(uck) T(he) W(orld)?
BestwelMichel zegt
@SimonMc: F(or) T(he) W(in)
SimonMc zegt
@BestwelMichel: Weet ik wel ;)
lastbiltekniker zegt
We hebben bij Scania nog wel een mooi dieseltje liggen. V8 16.4 liter 730pk, 3500Nm.
bozewolf zegt
Veel kracht, weinig toeren, waarom niet? Prima match op zich.
Als ze het geluid een beetje ingetogen houden. Je wilt geen nagelende, rokende diesel in je Bentley natuurlijk.
lastbiltekniker zegt
@bozewolf: Je bedoeld zo iets als dit: http://youtu.be/h_jhoL9v_gs
Donstil zegt
@bozewolf: Juist.
Wat je in een Bentley of RR wil is juist altijd weg kunnen zoeven zonder schakelen enz. Dat kan nu met die ENORME benzine motoren ook wel maar met ENORME diesel blokken kan dat nog veel beter.
90% (als het niet meer is) van de Bentley rijders heeft helemaal geen rolkooi nodig en interesseert zich niet in de 0/100 tijd. Sprint tijden en topsnelheid is iets voor jochies, echte succesvolle meneren doet dat niets.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, vooruitgang noemen ze dat… Ik kan er nog even niet aan wennen vooralsnog!
C220AMG zegt
Nouja, dat is toch niet zo heel dramatisch, diesels doen tegenwoordig toch amper onder voor benzine motoren.
Donstil zegt
@C220AMG: Precies.
Vooral in de normale wereld (en waar dus niet iedereen een gallardo met 1000pk rijd) is diesel rijden helemaal zo verkeerd niet.
Kijk naar 530D/530i, 320D/320i enz.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Donstil: En waar wil Bentley nou juist niet mee geassocieerd worden???? Juist!!! Die ‘normale wereld’ van je…
Donstil zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik bedoelde het juist positief.
Hier op autoblog hebben jochies vaak het idee dat de wereld begint bij 500pk maar in “de echte wereld” is 200pk al ruim voldoende voor normale auto;s.
SimonMc zegt
@C220AMG: Ja, daarom dat de komende BMW diesels al 3 turbo’s krijgen omdat ze zo goed zijn…
Mijn 2.0 liter benzinetje pompt er zonder modificaties al 200 pk uit, en die heeft daarvoor geen 80 turbo’s nodig. Sterker nog, hij heeft er zelfs geen enkele.
C220AMG zegt
@SimonMc: “en die heeft daarvoor geen 80 turbo’s nodig” Daar-en-tegen heb je zonder die turbo’s van je waarschijnlijk een brandstofverbruik dat misschien 1,5x groter is.
SimonMc zegt
@C220AMG: Dat is waar, en hadden er turbo’s opgezeten en ik zou het vermogen aanspreken, zou het verbruik nog hoger liggen.
Bij gewoon gebruik zou de turbobenzinemotor wel zuiniger zijn dacht ik.
Benjamin1 zegt
Bentley Bluemotion anyone?
KaCh1ng zegt
@Benjamin1: Bentley-e :)
janklaassen zegt
Kan evt. de 4.2TDI uit de A8 met 800Nm worden (lekkerrrrrr!) of de doorontwikkelde 6L V12 diesel uit de Q7, wat vrij veel uitstoot qua schadelijke stofjes maar misschien er wel helemaal niet in komt.
Anyway, als de diesel maar soepel, retesnel, ubercomfortabel, altijd kracht heeft en genoeg reserves aan boord heeft (wat alle >3.0-7.0L hebben) en iets zuiniger is, zeg ik niet persé nee, he he
volvoman zegt
Klinkt als een goed plan, zo’n dikke diesel zoals de V10 en V12 tdi van VW, dat is toch heerlijk, vrachten aan koppel en op een tank naar Monaco!
SimonMc zegt
Esprit_de_Flandre zegt
timspaans zegt
Mwah, V12 TDI is nooit weg :D
vosso zegt
plak twee audi 4.2 tdi’s aan elkaar en je hebt lekker een 8.4 liter blok dat retesnel is.
Stino zegt
@vosso:
veel te zwaar!
bempi zegt
Waarom altijd een standaard V12 TDI ( uit een Q7 of ander merk ). Probeer eens daarboven te zitten.
anakiet zegt
NIets mis met een dikke V8 diesel zou ik zeggen.
Als ze de loop van motor nog iets soepeler maken en het geluid extra issoleren, hoor je in de bentley ook niet of je nou diesel of benzine rijdt.
Als ze dan ook zo’n 400 pk uit het blok kunnen halen, zou het wel een goed blok voor de Bentley’s kunnen zijn.
Met een S450 CDi is toch ook niets mis, dus waarom niet in een Bentley ?
SimonMc zegt
@anakiet: Ik vind Mercedes al vrij hoog geplaatst, maar Bentley is meer Rolls Royce territorium.
En het geluid? Ahja, een paar m² van dit klaart de klus wel :
TDI-goeroe zegt
de V12 zou mooi zijn, wellicht wordt het de nieuwe 3.0TDI met 313pk….
E550 zegt
Ik snap niet dat hier een markt voor is, aangezien de meeste Bentley’s worden verkocht in de VS, Rusland en UAE.
E550 zegt
@e550: en China niet te vergeten.
amateur zegt
Een Bentley DIESEL, klinkt armoedig.