Veel concepts heeft Bentley niet gemaakt in zijn lange geschiedenis, maar in de jaren ’90 brachten de Britten er twee uit: de sportieve Hunaudieres (’99) en deze Java (’94), een luxueuze en lichtvoetige cabrio.
De Java werd getekend in een tijd dat Bentley nog een onafhankelijk automerk was (4 jaar erna zou VAG het merk inlijven), voor het design tekenden hoofdesigner Graham Hull en de Design Research Associates. Een blik op het concept leert al snel dat de inspiratie bij de Continental R vandaan werd gehaald, hoewel met name het front behoorlijk anders was.
Onder de kap van de Java lag een twin-turbo 3,5 liter V8, die de Bentley in 5,6 seconden van 0-96 km/u voortstuwde. Het vermogen ging naar de achterwielen via een 4-traps automaat, tegenwoordig zitten we al op het dubbele aantal versnellingen. Er verandert veel in 20 jaar tijd… 17 inch lichtmetaal sierde de kasten, heden ten dage ligt er al een grotere diameter onder een Opel Astra, maar destijds was het nog fors.
Niet alleen de motor was klein voor Bentley-begrippen, ook de afmetingen waren met 4750 x 1820 x 1420 mm bescheiden. Tot een verdere uitwerking kwam het nooit, waarschijnlijk door geldgebrek, hoewel boze tongen beweren dat BMW een stokje voor de Java stak. De Duitsers leverden een 4,4 liter V8 voor de Arnage, en ‘men’ zegt dat ze een ander motorblok niet zagen zitten. Waarschijnlijk is dit wat vergezocht, de Java zou er ook met een BMW V8 kunnen komen.
Veel later, nadat Volkswagen het merk aan zijn lijstje had toegevoegd, kwam de Continental GTC, toch enigszins een spirituele opvolger van de Java, zij het stukken groter en zwaarder.
Bleef het dan alleen bij een concept? Neen. De Sultan van Brunei, de gefortuneerde gaybasher die destijds nog fervent auto’s verzamelde, toonde zijn interesse, en liet voor zichzelf 13 exemplaren maken in diverse carrosserievarianten. Zo werd er ook een coupé en een Estate-versie naar de garages van het oliestaatje (dat niet heel ver van Java ligt) verstuurd, waar ze waarschijnlijk nog steeds staan… Gelukkig zijn er een paar korrelige foto’s van, die we via Bentleyspotting opduikelden.
JvT zegt
Dat plaatje doet erg denken aan een oude Volvo C70. Niet echt de decadente uitstraling van een Bentley.
roppp zegt
@JvT: inderdaad, net een Volvo. De huidige Bentleys zijn, ondanks dat ze gelijk zijn aan de Fieton, veeeeeeeeeeeeeeele malen mooier.
sulobb zegt
Niet heel fout. We hebben ergeren gezien…
knipperlichtje zegt
Ik had het ook geloofd als de titel ‘BYD 昂陪同 is géén Bentley’ was, desondanks een leuk uitziende auto en een geslaagde poging om het wat stoffige imago van de Britten te doen vergeten.
moveyourmind zegt
Chique wagen!
De buitenkant is wat ingetogen, maar dat maakt het interieur meer dan goed. Kijk eens hoe mooi dat houtfineer is, en de combinatie met dat beige leer. En het allermooiste, er zitten nog ronde klokjes in de middenconsole en ouderwetse schakelaars.
c30polestar zegt
Mooie auto, maar toch gewoon de concept voor de Azure die in 97 op de markt kwam?
Hupke zegt
Die koplampen …
Als ze die op de azure of brooklands zouden zetten heb je ineens een hele frisse cabrio/coupe waar ze nu lichtjes ouwbollig zijn.
Op de live foto’s ziet het er dan weer heel goedkoop uit, precies alsof het een of andere amerikaanse budget-kar is.
pagani86 zegt
Ik snap waarom dit een (vergeten) concept was. Ik begrijp dat je hier niet aan herinnert wilt worden…
airmaxboyisback zegt
Ik snap waarom hij vergeten is
tyso44quattro zegt
Haha iedereen lacht naar achmed maar zo zie je dat er veel rijke achmeds ook tussen zitten!!!
jaguarjunk zegt
@tyso44quattro: huh….?
eklasse zegt
Productiemodel zou nu wel een leuke occasion zijn geweest…