Bentley elektrificeert zijn grootste slagschip, de Mulsanne, opdat u alvast aan een toekomstige stekker-Bentley kunt wennen. De Britten noemen het resultaat kortweg Hybrid Concept.
We zeiden het twee topics geleden al: elektrificatie is de toekomst. Terwijl Rolls-Royce na lange aarzeling toch overstag lijkt te gaan is het Bentley dat als eerste een concreet product met batterijen neerzet. In 2017 wordt de geplande SUV de eerste plug-in Bentley, een voorproefje van de technologie krijgen we nu alvast in deze Mulsanne.
In feite is het Hybrid Concept niet veel meer dan een standaard Mulsanne waar accu’s aan toegevoegd zijn. De 6,75 liter V8 blijft behouden, en ook het uiterlijk oogt identiek aan de conventionele Mulsanne, enkele conceptdetails, zoals de best wel originele koperelementen (mooie spoelvorm in de tellers!) daargelaten.
‘The plug-in hybrid system will offer a power increase of up to 25% together with a 70% reduction in CO2 emissions’, dixit Bentley. Met de technologie, die rechtstreeks van de VAG-plank komt, kan 50 kilometer puur elektrisch worden gereden.
Over anderhalve week debuteert de Bentley Hybrid Concept op de Beijing Motorshow. Aan het einde van dit decennium moet 90% van Bentleys productie plug-in hybride zijn.
Update: de spoof die je wist dat zou komen. Sniff!
norge zegt
Hebben ze de electrische stoelverstelling op de motor aangesloten ?
lambo4all zegt
@norge: waarschijnlijk de accu die de aansteker verwarmt.
jelmer zegt
Elektrisch rijden sluit perfect aan bij de kernwaarden van zo’n auto: effortless, trillingsvrij veel kracht leveren. En bovendien is er genoeg ruimte en al dusdanig veel gewicht dat wat accu’s niet uitmaakt.
Als ze de claim van 70% minder emissie kunnen waarmaken (tenminste in de ECE-test) wordt dit plotseling een concurrent in een veel lager segment.
TDI-goeroe zegt
@jelmer: volgens mij hebben ze voor die kernwarden niet echt een elektromotor nodig… ;)
crackdavid zegt
Jammer van die Audi velgen.
exotic zegt
WAUW!
De klokjes zien er ge-wel-dig uit!
sydney zegt
@exotic: Voor een mooie klok ga ik wel naar Gassan, daar heb ik geen auto om heen voor nodig.
exotic zegt
@sydney: Wie Hassan welke Hassan? Hassan heeft een nieuwe jas aan gekocht bij de zeeman.
lalalalalla
sydney zegt
@exotic: Hoe vaak staat jouw kermis of thaise horloge stil? Net na het dorpsplein of nog voor de douane?
exotic zegt
@sydney: Ok je vroeg erom.
Mijn Rolex Submariner 11610, staat maar zelden stil.
sydney zegt
@exotic:Respect voor je Sub.Je zou eens een boompje moeten opzetten met mijn broer,Pietje Rolex.Ik ben meer van de Speedmasters.
sydney zegt
@exotic: En mijn broer is echt van de Rolex.
exotic zegt
@sydney: Stuur me zijn nummer.
endofline zegt
Niet meer dan een logische ontwikkeling. Elektromotoren hebben een enorm koppel bij lage toeren wat ze uitmate geschikt maakt om zware voertuigen in beweging te brengen. De verbruikswinst halen ze dan ook wel. Net grote voertuigen hebben baat bij hybrid technologie.
Het is dan ook ecologisch een beetje onzinnig dat veel merken deze technologie juist in kleine voertuigen stoppen. Want hier is de winst beperkt maar de energiekost om het allemaal te maken is enorm.
bottestudent zegt
@endofline:
En daar ga je fout. Kleine voertuigen worden veel in de stad gebruikt. Daar is een elektronische motor handig. Op snelwegen heb je er niks aan.
rolov zegt
@bottestudent: wat denk.je van op.de pc hoofdstraat? En Amsterdam mag je ook niet sneller dan 50. Dus ideaal.
kobus1967 zegt
Kleine auto’s full EV, grote auto’s plug-in dus.
volvo-s60-adept zegt
Topchique dat door totaal idioot subsidiebeleid dus voor een knaak en een bos uien voor iedere gesjeesde accountmanager te leasen valt.
Zo rolt NL toch heden ten dage?
Corrado16v zegt
Zoals gewoonlijk een prachtbak, al zou ik me stiekem toch wel een beetje schamen voor de hybride logo’s. Als je zo’n wagen rijdt met 6.75 V8, lijkt het me toch wel een beetje pijn doen. Toch leuk dat ze er ook nog een fohn-motor bij gestopt hebben voor de subsidie.
jippie zegt
Goede tip aan Bentley: hang het productiemodel niet zo vol met Hybrid-embleempjes. Dit heeft echt een heel hoog Prius-gehalte.
fconderkantlat zegt
manmanman wat een faal om te zien dat dat climate control paneeltje gewoon direct terug te vinden is in verschillende VAG’s
jack_abarth zegt
Beste Arnage, we missen u nog elke dag…
sydney zegt
@jack_abarth: True that.
johnson zegt
Ik denk serieus dat dit op verzoek van klanten is ontstaan. Soort van kijk mij een verantwoord decadent zijn.
jorden zegt
Waarschijnlijk kan de “custom made” afdeling aan de bak, na deze koperen concept :p