Een EV van Bentley zou natuurlijk gewoon een luxe apparaat moeten worden, maar de CEO van Bentley kondigt een heftige acceleratietijd van 1,5 seconden aan!
Elk merk fantaseert momenteel over een baanbrekende EV die de standaard in zijn klasse moet zetten. Helemaal de luxemerken van het moment. Neem Rolls-Royce, die met hun Spectre een zeer luxueuze EV willen neerzetten. Dan kan Bentley niet achterblijven en inderdaad: er komt ook een Bentley EV aan. Dat wisten we al, maar grote baas Adrian Hallmark maakt nu wat nieuwe details bekend.
Bentley EV: in 1,5 seconde naar de 100
Ten eerste een vrij bizar detail. Je verwacht van een luxe EV dat je er lekker mee kunt zweven. Toch lijkt het erop dat Bentley het meeste gaat maken van het VAG PPE-platform, dat al bevestigd is als de basis van de nog niet nader te noemen Bentley EV. Hallmark heeft het over een sprinttijd van 1,5 seconde naar 60 mijlen per uur (96 km/u)! Anderhalf! Tel tot twee en je Bentley zit al ver boven de 100 km/u: bizar. Ook bijzonder als het Bentley gaat lukken, want rivalen in het ‘hypercar’ segment, zoals de Rimac Nevera, Tesla Roadster en Lotus Evija, hebben meer dan 1.900 pk nodig om 1,9 seconde te realiseren.
1.400 pk
Dat terwijl de Bentley EV ‘slechts’ 1.400 pk krijgt. Niet weinig, dat zal nog steeds het meeste zijn wat er in een moderne Bentley heeft gezeten, maar 500 pk minder dan de eerdergenoemde elektrische hypercars en dan ook nog eens 0,4 seconde van de acceleratie afsnoepen. Hoe en wat moet dus nog even blijken, want het klinkt bijna té vergezocht.
Geen sprintkanon
Komt ‘ie: Hallmark durft te beweren dat de Bentley EV geen sprintkanon wordt. Toch een beetje alsof Bugatti de Chiron SS 300+ naar de 490 km/u tilt en dan beweert dat topsnelheid niet uitmaakt. Hallmark bedoelt ermee dat alles onder de 2,4 seconden niet uitmaakt. “Dat is leuk voor ongeveer tien keer, maar daarna wordt je er misselijk van”. Dus krijgt de auto twee modi voor acceleratie: eentje voor die beloofde 1,5 seconden en eentje waardoor die acceleratie ‘slechts’ 2,7 seconden in beslag neemt. Overigens benadrukt Hallmark dat die acceleratietijd meer een soort ‘nice to have’ dingetje is. Mensen houden van acceleratie, ook in een luxeauto. Dus moet je die mensen de keuze geven.
We hebben dit artikel opgeleukt met afbeeldingen van een recente Bentley concept, de EXP 100 GT. Hallmark bevestigde nog niet wat voor auto de Bentley EV wordt. Het kan een luxueuze coupé à la Continental GT worden, maar ook een limousine is niet uitgesloten. Ook is de auto een toevoeging aan het huidige gamma en geen vervanger. Nog even afwachten dus. (via Automotive News Europe)
dalmore zegt
Met alleen rubber bijna onhaalbaar.. als het niet ah fysiek onhaalbaar is verklaard.
Lenen ze de thrusters van SpaceX zoals tesla met hun auto wilt doen of hebben ze een andere manier gevonden?
TheMaster zegt
1,5 sec (met rollout eraf en naar 60mph IPV 100km/h) kan wel, alleen heb je dan niet straat legale banden. Er wordt nergens aangegeven dat die 1,5 seconde met straat legale banden zijn.
Dat zou ook verklaren waarom de 2,7sec “normaal” is van 0-60 mph. Dat zou met straat legale banden kunnen zijn.
potver7 zegt
Mijn auto accelereert ook anderhalve seconde hoor, soms zelfs wel langer!
alcantara zegt
Johnny bakske dus
flyerbunch zegt
Volgende stap is er propellers op plakken en er een drone auto van maken? Het zijn knappe prestaties, maar straks brengt iedereen dit soort specs naar buiten.. Benieuwd wat een EV Lamborghini dan nog gaat brengen. Ja de beleving en rij eigenschappen, maar ja vroeger was vermogen/snelheid het eerste punt.
sportabgasanlage zegt
Pk’s alleen zegt niet alles. Het gaat er vooral om hoe je die pk’s op ’t asfalt krijgt. Dus de verhouding van de overbrenging, de massa van het voertuig en en het rubber zijn cruciale elementen.
Loek zegt
@sportabgasanlage: uiteraard is dat zo, maar het zijn juist auto’s als de Rimac Nevera en Tesla Roadster die proberen zo snel mogelijk te zijn en zij zijn zo ver dat je 1.900 pk nodig hebt voor 1,9 seconde. Dat Bentley ‘zonder perse een snelle auto te willen’ dan daar even zonder moeite 500 pk vanaf snoept voor nog minder seconden, waarom zou Rimac die afstelling/overbrenging/massa/rubber niet proberen hetzelfde te krijgen? Dan kun je binnen een seconde sprinten, vliegen je darmen via de achterkant van je lichaam de stoel in. Lachen man.
Volvo_440_turbo zegt
Hoeveel fun is er aan als je na enkele keren accelereren al moet gaan bijtanken? Tenzij je een elektrotankstationfetish hebt natuurlijk…
flutterby zegt
Niet leuk, maar waarom zou je dat doen? Snel accelereren kost amper meer energie dan langzaam.
rwdftw zegt
Dit is natuurkundig onmogelijk. De snelste is denk ik de Tesla Model S Plaid, die 0-60 mph doet in net geen 2 sec. Daarvoor is een drag strip met een bewerkt oppervlak. En dan nog lukt het alleen met “1 foot roll out”. Dat is een standaard meetmethode, maar de auto rolt dus feitelijk al voor de meting begint.
Het is ook uitgelegd door Engineering Explained : https://www.youtube.com/watch?v=i7yigpPSu_o
Met andere woorden, vermogen en grip wegen niet op tegen massatraagheid om een Bentley in 1.5sec naar 100 te jagen. Het gaat gewoon niet werken, numbers do not match.
cossiekiller zegt
Een top fuel dragster doet 0-160km/u in <1sec.
Is ook ongeveer de acceleratie waarmee een straaljager van een vliegdekschip wordt afgeschoten.
En dat zijn de g-krachten waardoor je het bewustzijn even verliest bij de start, zelfs de getrainden.
1.5sec naar 100 haalt die Bentley dus alleen als hij minder dan 1000kg weegt én dat vermogen aan de grond kan zetten. En met straatbanden lukt dat nooit…
melcon zegt
Hij gaat echt geen 1000 kg wegen, dat is voorbehouden aan hele kleine auto’s of auto’s zonder accu’s. Een EV van het formaat Bentley zal eerder minimaal 2000 maar eerder 2500 of meer kg wegen, zeker met de afwerking die bij het niveau Bentley hoort. Als ik 2500 kg en 1400 pk even door de simulator gooi (incl. awd en uitgaande van EV) dan kom ik op een theoretische 0-100 tijd van 3,15 seconden. Let wel uiteraard van uit stilstand gerekend en niet de sjoemel methode zoals b.v. Tesla gebruikt dat de auto al rolt voor je begint met meten.
Dus precies wat je zegt, dat gaat niet lukken, ook niet met vol slicks, als ik deze invoer in de simulator komt de tijd op 2.62 seconden, nog steeds niet in de buurt van 1.5 seconden. En dat is uitgaande van perfect asfalt (b.v. dragstrip waarbij de eerste 10 meter ook nog opgeruwd is). Dus ja leuke uitspraak om de media te halen maar iedereen met een beetje gezond vestand weet dat dat met deze hoeveelheid massa i.c.m. het opgegeven vermogen niet gaat lukken, zeker niet op de banden waarop een Bentley geleverd gaat worden (dat gaan toch echt banden worden gericht op comfort en geen pilot sport cup 2 o.i.d.). Met 1000 kg en 1400 pk komt er overigens een 0-100 van +/- 2.65 uit, een plaid komt met 1000 pk en 2200 kg p 2.61 uit en dat heeft uiteraard alles te maken met de hoeveelheid grip als gevolg van het hogere gewicht. Dus een lager gewicht met zulke vermogens is niet altijd beter. De 2,1 met rollende start die Tesla claimt is inderdaad op basis van de cijfers wel mogelijk.
Een top fuel dragster heeft tussen de z’n 11000 pk op 1000 kg, als ik die in de simulator invul incl. de daarbij behorende gebruikte banden (Frictie coefficient van 4(!), i.p.v. 1.2 voor een slick en 1.5 voor een formule band) dan kom je op z’n 0.85 seconden voor 0-160(!). Om zulke acceleratie snelheden te halen heb je en bizar veel vermogen nodig en banden die je gewoon niet op straat kan gebruiken (zie je het al voor je, een bentley op drag banden).
frank2b zegt
@Melcon: en dan natuurlijk ook een blokkeerrem op alleen de vooras, zodat de achterbanden al spinnend even op temperatuur gebracht kunnen worden.
pier zegt
Dit dus, 1,5 seconde naar de 100 is voor de gemiddelde mens echt geen prettige ervaring.
wimof zegt
Val je dan , als niet geoefende bestuurder, flauw?
Nemus zegt
Misschien is het nog niet te laat om mee te doen aan het Hypercar klassement in Le Mans? 😇