Een deftige Bentley rijden die nog prima meekan qua techniek. Wat zijn de aandachtspunten? Check gauw ons Bentley Continental GT occasion aankoopadvies
De Bentley Continental GT gaat al even mee. De eerste generatie verscheen zo’n 17 jaar geleden. Inmiddels is dat model echt wel op leeftijd geraakt. De tweede generatie Bentley Continental GT en GTC volgden in 2011 en werden tot 2018 geproduceerd. De Britse autofabrikant maakte grote stappen met dit destijds nieuwe model. Voor het eerst kwam de Continental GT er ook met een V8. En nog altijd ziet de tweede generatie er modern uit. Tijd om de Bentley Continental 2011-2018 eens te behandelen in een occasion aankoopadvies.
Je kon het zo gek niet bedenken, of er bestond wel een uitvoering van. Natuurlijk was de Continental GT er als coupé en als cabrio, maar je had zoveel meer. Van een Continental GT3-R met 580 pk in 2013 tot de Supersports die er ook als GTC kwam.
Bentley Continental occasion aankoopadvies – aandachtspunten
Als je een tweedehands Bentley Continental GT wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Bentley Continental GT problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- Alle Continentals hebben luchtvering die niet als problematisch bekend staat. Een Continental die na lang stilstaan door zijn hoeven is gezakt, heeft potentieel wel een lek ergens in het systeem.
- De (stalen) remmen zijn groot genoeg om alle kracht te beteugelen, maar kunnen desondanks snel slijten. Versleten remmen kan een indicatie zijn dat onderhoud minder prioriteit had bij de vorige eigenaar.
- Keramische remmen gaan een “autoleven” mee, maar ze zijn ook erg prijzig om te vervangen. Goed (laten) controleren dus.
- De elektronisch bediende parkeerrem leidt nog wel eens een eigen leven, dus controleer de werking.
- Een spacesaver reservewiel was een optie. Geen idee of de gemiddelde Continental GT eigenaar graag een band verwisseld, maar het geeft wel meer opties.
Aandrijflijn
- De W12 is een samensmeltsel van twee VR6 blokken en kreeg in de Bentley nog twee turbo’s aangemeten. Het is een fantastisch blok en ook relatief degelijk, maar de motorruimte is wel erg vol. Sommige onderhoudsklussen zijn daardoor arbeidsintensief.
- Olie verversen is belangrijk, ook voor de smering van de turbo’s. Blauwe rook kan een indicatie zijn dat één van de turbo’s het tijdelijke voor het eeuwige gaat verruilen.
- Witte rook kan een indicatie zijn van een defecte koppakking. Voor vervanging moet de motor eruit en dat is prijzig. Meestal zijn er dan koelingsprobleem geweest, dus controleer de radiator.
- De bougies zijn duur en relatief moeilijk te vervangen, controleer even of ze netjes iedere vier jaar zijn vernieuwd.
- De achttraps automatische versnellingsbak is betrouwbaarder dan de (wat ouderwetse) zesbak.
- De 4.0T V8 (en de W12 na 2015) heeft cilinderuitschakeling, dat scheelt in het brandstofverbruik. Echter daarvoor is wel nokkenasverstelling actief en dat kan op hoge kilometerstanden leiden tot slijtage aan de nokkenassen. Je kunt het door een specialist laten uit programmeren.
- In de toevoer van de V8 naar de turbo’s zitten een oliezeef. Tot 05-2017 (productiedatum!) is de oliezeef te fijnmazig en kan er te weinig olie naar de turbo gaan. Turbo’s draaien bijzonder hoge toerentallen en dus is smering olie essentieel! Bij slechte smering kunnen de turbo’s kapot lopen.
Elektronica
- Wees voorzichtig met auto’s met een heel lage kilometerstand. Specialisten zijn het er over eens dat de Continental beter gedijt als er regelmatig mee wordt gereden en er ook regelmatig onderhoud aan wordt gepleegd.
- De motoren van de elektrische ramen geven nogal eens de geest.
- En al die andere elektronica, die controleer je natuurlijk ook.
Bentley Continental occasion aankoopadvies – Motoren
- V8 507 pk/ 660 Nm
- V8 S 528 pk/ 680 Nm
- W12 575 pk/ 700 Nm
- W12 590 pk/ 720 Nm
- Speed 642 pk/ 840 Nm
- Supersports 710 pk/ 1017 Nm
Aanbod Bentley Continental GT op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er 35 Bentleys Continental GT op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Bentley Continental GT variëren van €23.000 tot ruim 2 ton. Voor het totale aanbod van de Bentley Continental GT kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
brammetjedeb zegt
Mijn aankoopadvies: niet kopen!
faalhaas zegt
@brammetjedeb: Je bent zelf een niet kopen.
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij kocht die YouTube gozer Hoovie er ook eentje voor een schamel bedrag, kwam een ellenlange lijst storingen uit. Het is gecompliceerd stukje techniek en dat vraagt wat aandacht en liefde. Goedkope exemplaren hebben dat mogelijk niet gekregen.
heyhuub zegt
Dat was een Turbo R, toch even wat anders.
stephano zegt
Nee, hij had ook een Continental, maar die was van de eerste generatie en die had een zeer discussabel verleden (Was illegaal geëxporteerd naar Rusland). Uiteindelijk was die doorverkocht aan een andere Youtuber die het motorblok vervangen heeft.
dutchneon zegt
@ouwedibbes83 ja niet zomaar goedkoop, Hoovie koopt ultiem goedkope auto’s. De Bentley geloof ik voor iets van 10.000$
Dat maakt voor hem niks uit hoe gekker de reparatie hoe beter de content….
tinnemans zegt
Het zullen altijd erg dure auto’s zijn om te rijden. Als je pech hebt kost het daar bovenop nog eens duizenden euri paar jaar aan onderhoud.
techniekmeneer zegt
Controleer de radiator? Heeft zo’n ding centrale verwarming dan?
vacano zegt
ik leg eerder wat meer neer voor een Bentley type S of R ipv een Vaggie met Bentleybody
stephano zegt
De eerste generatie continentals valt inmiddels onder de youngtimer regeling en ik zit ook te overwegen of het realistisch is om er een aan te schaffen. De consensus op Bentley forums is dat het een betrouwbare auto is. Het punt is alleen dat als er iets kapot gaat, dat onderdelen dan duur zijn en dat het motorblok zo groot is dat voor het minste of geringste het motorblok eruit gehaald moet worden (waarvoor de meeste garages 30 manuren arbeid rekenen).
dutchneon zegt
@Stephano Ja altijd doen, er zijn genoeg auto’s waar je pech mee kunt hebben, de conti’s hebben geen slechte naam op kwaliteitsvlak!
Maar vergeet de btw verrekening niet als je gaat youngtimeren ;)