Bentley doet een poging om van de zwaarlijvige Continental GT een lichtgewicht iets lichtere straatracer te maken. Maak kennis met de Continental GT3-R.
De Bentley Continental GT3-R is losjes gebaseerd op de GT3-racer van het merk. Qua uiterlijke aanpassingen komt dat terug in de groene striping aan de zijkant en een weinig subtiele spoiler op de kofferklep van de 4,8 meter lange luxeslee. Onderhuids gaat Bentley grondiger te werk. De turbogeblazen 4.0 V8 werd opgepept naar 580 pk bij 6.000 rpm en levert nu 700 Nm aan koppel vanaf 1.700 tpm. Dit blok, gecombineerd met de achttraps automaat van ZF waar de ratio van werd gewijzigd, stelt de kolos in staat om in 3,8 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Ter vergelijking: de reguliere Continental GT V8S levert 528 pk en 680 Nm.
100 kg lichter
Bentley is ook trots op de gewichtsbesparing van 100 kg die ze bij de Continental GT3-R hebben gerealiseerd. Onder meer door een titanium uitlaat en lichtere 21-inch velgen toe te passen. Desondanks blijft het leeggewicht van de auto steken op 2.195 kg. Een lichtgewichtje wordt het dus nooit.
Bentley pakt het rijgedrag aan door de Continental GT3-R uit te rusten met torque vectoring. Hierdoor kan het all wheel drive-systeem, met behulp van nieuwe software, reguleren hoeveel koppel er naar ieder wiel wordt gestuurd. De Drive- en Sport-modus zullen er dus serieus op vooruit zijn gegaan, ondanks dat de auto nog steeds evenveel weegt als een klein appartementencomplex. Het remwerk van de auto wordt verzorgd door Bentley’s Carbon Silicon Carbide (CSiC) schijven.
In het achterbankloze interieur voegt Bentley een vleugje sportiviteit toe met twee luxe racezetels, omwikkeld in leer en alcantara. Op de deuren en het dashboard valt vooral de toevoeging van carbon fiber op, afgewisseld met groene accenten.
Bentley limiteert de oplage van de Continental GT3-R tot 300 stuks. Ze worden in Crewe gebouwd, waarna de afwerking van ieder model plaatsvindt bij Bentley’s Motorsport-afdeling. Wat de sportieve Brit moet gaan kosten is nog niet bekend.
exotic zegt
2.195 kg!!!!!!!!
Sportief zal deze beest nooit zijn!
ikbenmnzus zegt
@exotic: Dit auto zou je nog wel eens kunnen verrassen ondanks zijn gewicht.
Corrado16v zegt
@exotic: 3,8 seconde naar de 100 lijkt mij anders behoorlijk ”sportief” voor *dit* beest.
Corrado16v zegt
@Corrado16v: Maar het blijft inderdaad een bakbeest.
fejjie zegt
@Corrado16v: Het is vooral bij het remmen en in de bochten dat je het gewicht ‘voelt’.
jaapiyo zegt
@fejjie: Precies, vooral met de gewichtsverdeling van 57/43 met dank aan het Phaeton platform rust er een slordige 1300 Kg op de Nase en 900 Kg op de achterkant.
Garantie voor Audiesque onderstuur dus.
Corrado16v zegt
@jaapiyo: Ik snap dat het geen echt circuit-monster is, maar ik doel er op dat de term ”sportief” nog al breed is. Om nou te ontkennen dat dit niet sportief is vind ik dan ook nog al ruim genomen.
tupperware zegt
@Corrado16v:
Een sportief rijgedrag heeft dus geen f*ck te maken met acceleratie en topsnelheid.
Een auto van boven de 2 ton gooi je niet als een sportwagentje de hoek in.
Het blijft dus gewoon een GT, een snelle dat wel, al is hij alleen maar onpraktischer geworden.
Wat mij betreft een gemiste kans, er had minimaal 500kg af gemoeten om hem enigzins sportief te maken.
Rob zegt
@tupperware:
Eens.
“Is hard rijden sportief rijden?”
Die (Autobloggewetens)vraag stelde Michiel v.d. Brink ooit eens in een rijtest, al heel wat jaren geleden. Hoewel jij waarschijnlijk nee zult antwoorden, lijkt de markt toch volmondig JA! te antwoorden. De topmodellen van bijvoorbeeld de Duitse drie (AMG, Quattro, M) moeten vooral -al jaren overigens- de suggestie wekken dat ze sportief zijn, maar blinken vooral uit in hard gaan zonder de bestuurder daar mee lastig te vallen. Is dat sportief?
Nu is “sportief” natuurlijk een rekbaar en vooral subjectief begrip, maar ik zal zeggen: een auto die je op het heetst van de strijd nooit te nimmer laat werken, zweten, zuchten of schrikken is niet sportief. Misschien wel snel, maar niet sportief. Net als sporten: als je er niet moe van wordt, is het dan wel een sport..?
Deze Bentley is in mijn ogen dan ook niet sportief, net als een BMW M5, Audi RS5 of Porsche Panamera om maar wat te noemen….
tupperware zegt
@Rob:
Zoals onze eigen huisfilosoof @Lincoln (waar is die eigenlijk?) ooit zei.
De enige manier van “sportief” rijden is fietsen..
Maar je hebt gelijk, het begrip sportieve auto heeft een enorme inflatie meegemaakt.
Er zijn zelfs mensen die een X6M met droge ogen “sportief” durven te noemen.
Corrado16v zegt
@tupperware: Mooi dat het woord ”sportief” zo’n discussie kan starten, omdat iedereen er blijkbaar toch een andere invulling aan geeft.
mashell zegt
@exotic: een sumo worstelaar is ook een sportman toch? Voor mij is alles groter dan een 3 serie niet echt sportief. Heel snel en indrukwekkend, kan best maar niet sportief.
n54coupe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mclarenf1lm zegt
100kg minder is maar erg magertjes, ze zouden makkelijk een stuk meer gewicht eruit kunnen halen…
motoragent zegt
@mclarenf1lm: Denk je niet dat ze dat wel gedaan zouden hebben als het zo makkelijk zou zijn?
E34M5Touring zegt
@motoragent: Nee ik denk het niet. Want het blijft een Bentley, dus luxe MOET er inzitten. Derhalve is zo’n auto een dikke straatracer GT3-R noemen totaal belachelijk. Als je er echt een ‘hardcore’ model van had willen maken, 4×4 dr uit, geen navi, geen dikke stoelen etc. Maarja, dat wil je niet als Bentley owner. Dus wordt het weer lekker in de toerenbegrenzer voor het stoplicht in London.
mclarenf1lm zegt
@E34M5Touring: hier dacht ik dus ook aan, ze zouden makkelijk de ruiten kunnen vervangen door een licht plastic, maar daar zullen de meeste eigenaren niet al te blij mee zijn, verder ook veel carrosserie delen vervangen door CF versie’s en je zit vrij snel op nog eens op zijn minst 50kg minder.
2cool4school zegt
toch knap om met zo’n gewicht nog in 3,8 sec naar de 100 te kunnen vlammen..
maseratizzzzzzzz zegt
Ik had minstens 200 kg gewichtsbesparing verwacht..
E34M5Touring zegt
Zoals ik al zei dus, vol trots komen melden dat je nog geen 5% reductie hebt weten te realiseren, op zo’n tank van een auto. Stickermodelletje dus…
Ram-G-maN zegt
@E34M5Touring: Liever een echte Bentley, een Brooklands, niet waar? ;-)
E34M5Touring zegt
@AutomotiveDesigner: Precies! 1000Nm, who cares about weight!
gregorius zegt
@E34M5Touring: ik zou het de Sport-versie noemen. En dat is eigenlijk ook niet zo ver van wat VAG zegt dat het is af. Leuk voor de rijke voetballer.
Als ik m samenmocht stellen zou ik de techniek van deze nemen, maar met het uiterlijk van het chiqueste model’; hoef niet zo nodig op te vallen met een Benthey: je koopt m voor jezelf, niet voor anderen!
En dat de V8 580 pk levert is eigenlijk iets wat je op alle versie verwacht: je betaalt toch 1.5 tot 2 ton aan VAG (en een hoop aan de staat daar bovenop); dan mag je toch verwachten dat ze je het uiterste leveren.
Rob zegt
@gregorius:
Lol @ “hoef niet zo nodig op te vallen met een Benthey”
Dat kun je wel willen, maar de optie “ik-wil-opvallen” is waarschijnlijk de enige optie die je er gratis en voor niets bij krijgt van Bentley, ongeacht het model wat je aanschaft ;-)
tupperware zegt
@gregorius:
Dit is net zo sport als een Lada met een tennisbal op de trekhaak..
gtwillem zegt
Ik vind het wel een leuke auto, maar als een standaard S8 met achterbank en meer ruimte en luxe 200kg minder weegt is natuurlijk wel apart!
a3aan zegt
Lijkt me nou echt een auto om eerst in het echt te zien voordat je erover kunt oordelen. Het gewicht is wel erg hoog hoor! En ‘maar’ 100 kilo bespaart is wel wat weinig niet? Accuutje omwisselen, luxe er uit en is weer 500 kilo van af toch?
viezefreddyw zegt
De Bentley Continental GT..
De petjesauto onder de voetballers…
599gto zegt
@viezefreddyw: Je loopt achter dat was nu is de nieuwe Ghost en de nieuwe Range Rover de voetballers auto maar dan moet je wel goed verdienen met een ere divisie contract word het namelijk moeilijk.
EJS zegt
Hij wordt er niet aantrekkelijker op..
Wel mooi om te weten dat die V8 700 pk aan kan. Tijd om de W12 helemaal met pensioen te sturen of flink op te voeren om ruimte te maken voor wat sterkere V8-smaakjes!
jaapiyo zegt
Dus de wilde speculaties over een echt lichte belachelijk sterke Conti met RWD in de trant van de echte Conti GT3 racer waren volledig uit de lucht gegrepen…
Ipv daarvan gewoon hetzelfde bakbeest met een fast and furious spoilert…nothing to see here.
Rob zegt
De conditie zit wel snor, het trainingspak en de hardloopschoenen heeft ie aan, maar is het ook een topsporter?
Of is het een typetje sportschool-zonnebank-gelharen, wat af en toe zijn spierballen laat zien aan de blondines op het terras en zo nu en dan een vechtpartijtje heeft met een ander sportschool-zonnebank-gelharen typetje..?
Anders gezegd; het is snel, ziet er snel uit, maar rijdt het ook als een racewagen?
Of is het een patserbak, waar alleen autospotters (de blondines op het terras) blij van worden en waarmee af en toe een rev-wedstrijdje mee wordt gedaan tegen een één of andere Lamborghini..?
Donstil zegt
Haha ik moest even lachen toen ik de foto’s zag.
tvklarenbosch zegt
Wat een walgelijk ding!! Wie koopt er in godsnaam een auto die zo leunt op 2 gedachten.. Als je luxe en sportief wilt rijden koop je toch bijvoorbeeld een dikke Range Rover en een Alfa Romeo 4C voor hetzelfde of minder?!
MullerG zegt
Dus dat waren ze op de ‘Ring aan het testen!
lambo4all zegt
Alleen vag heeft het lef om een 2200 zwaar bakbeest gt3-R te noemen… Hier is helemaal niks racy aan behalve de naam. Koop lekker een v8S en je hebt alle power en comfort van de wereld. Naar het circuit gaan doe je toch niet met je bentley dus het gemis van die lelijke achterspoiler merk je toch niet..
mout zegt
Ben ik de enige die dit soort actiemodelletjes niet bij Bentley vindt passen?
Ik weet best dat ze met de Blowers een mooi stukje race-historie hebben, en met een doorontwikkelde Audi hebben ze ook een paar jaar terug Le Mans eens op hun naam gezet. Dus ik snap best dat er sportieve, wat branie-achtige versies komen.
Maar zoek dat dan wat meer in de Alpina-hoek, dan in de richting van Irmscher, zou ik zeggen.
technopatat zegt
@mout: als je hierboven hebt gelezen weet je her antwoord op je vraag ;-)!
knipperlichtje zegt
Als Bentley nou gewoon eens een statige sedan zou gaan maken die er niet als een mongool uitziet (looking at you, mulsanne) ipv deze half/half creatie…
kaeser zegt
In de showroom zou ik hem straaaal voorbij lopen. Wat een onzinnige versie.
mashell zegt
Die 100 kilo besparing komt natuurlijk niet van het titanium of de lichtere wielen, maar vooral omdat de achterbank verwijderd is! Ik vind de gaten in de motorkap, de striping, de tekst op de zijkant en vooral het groen in het interieur niet mooi. Verder is het natuurlijk wel de versie van de Conti die je wilt hebben.
gearhead zegt
Leuk dat al het commentaar komt van juist niet de doelgroep. De hardste roepers staan aan wal….
*even wachten op de domoor die opmerkt dat ik ook niet tot de doelgroep hoor*
burninrubber zegt
Wat een nutteloos ding, Bentley moet gewoon lekker luxe sleeën blijven maken
mipmip zegt
@gearhead tsja, de echte doelgroep is even op reis in brazilie. Dus of ie aanslaat zullen we pas na het WK weten.