Als wij je 5 jaar geleden hadden gezegd dat Bentley een Continental van minder dan 1.300 kg ging bouwen, had je ons voor gek verklaard. Toch staat ‘ie er, hoewel het met de bekende luxe-GT natuurlijk weinig meer te maken heeft. Deze auto is hardcore to the bone.
Nadat het concept zijn rondjes over de wereld gedaan had, vond Bentley het tijd om de volgende stap te zetten. Als locatie voor de onthulling van de race ready Continental GT3 koos de fabrikant uit Crewe het Goodwood-evenement, in zijn eigen achtertuin. Een ding is zeker: deze bespoilerde Bentley means business.
De bekende 4.0 liter V8 van Bentley/Audi vormt de basis voor deze racer, zonder restrictoren levert het blok in deze GT3 ongeveer 600 pk. In het interieur en onder de kap is veel koolstofvezel te vinden, en voor de rest geldt: wat niet nodig is, is niet aanwezig. De specs:
De komende tijd wordt gebruikt om te testen en tweaken met het nog ongehomologeerde model, uiteindelijk gaat een volledig raceklare en fijngeslepen Continental GT3 het in 2014 opnemen in de FIA Blancpain Series. De komende dagen mag hij zich alvast van zijn beste kant laten zien op de hillclimb, die tot en met zondag twee keer daags gedaan wordt. Achter het stuur: Guy Smith, die in 2003 met de Speed 8 Le Mans won.
Bentley heeft ook videomateriaal van de eerste circuitkilometers vrijgegeven, inclusief jengelend differentieel op de soundtrack. Deze beelden vind je op autojunk!
Update 26-09: Op 13 december 2013 maakt de GT3 zijn debuut tijdens de 12 uur van Abu Dhabi, zo laat Bentley zojuist weten.
mo112 zegt
Kwijlllll
stekel zegt
@mo112: doekje?
baap zegt
@mo112: eerder ‘kots’! ;)
jrk68 zegt
@baap:
Dan heb ik voor jou een emmertje….
tvputr zegt
Dat is geen spoiler meer, maar een picknick tafel!!
nickjacker14 zegt
@tvputr: of een immens groten taartschep
BestwelMichel zegt
@tvputr: meer een 12 gangen diner tafel
VeniVidiVici zegt
Haha ziet er niet uit zo’n sjieke wagen met van die shovelscheppen erop…
paulaner zegt
Dit is een beetje als zo’n dikke dame die 50 kilo afslankt waarna de vellen om haar heen gedrapeerd kunnen worden.
keesje1987 zegt
@paulaner: Ja als ze dan te snel opdraait dan zit d’r navel op haar rug…
gast zegt
ik kan hem wel waarderen, jammer dat de dtm niet uit dit soort auto’s bestaat..
kungfupanda zegt
@gast:
De DTM gaat wellicht fuseren met het amerikaanse Grand-Am en de japanse Super-GT. Vooral die laatste kan voor deze creaties gaan zorgen. ;-)
martijn1993 zegt
Klinkt wel lekker, maar toch een beetje een vreemde zet van het altijd zo statige Bentley…
ar156sw zegt
@martijn1993: Sinds wanneer zijn voetballers “statig”? :)
martijn1993 zegt
@ar156sw: Haha, als je hen als enige afnemers ziet, wat volgens mij niet helemaal terecht is…
Vincegail zegt
I know I shouldn’t, but I like it a lot! Hoop dat M-Sport het ding een beetje competitief weet te krijgen! 1300 is nog wel aan de obese kant trouwens voor een gt3, maar dan zullen er wel wat luchtinlaatrestrictoren ofzo groter mogen dan de concurrentie.
jrk68 zegt
@Vincegail:
Hoe meer merken hoe mooier. Nu heeft de Blancpain serie niet echt te klagen over interesse maar ook ik vind dit een goede ontwikkeling. Doormiddel van de balance off performance zullen ze hem vast wel competitief krijgen.
edje zegt
Was bentley vroeger ook niet erg veel bezig met racen? Zoals met de speed 8… dit is dus weer lekker terug naar de roots
Ik vind m iig zeer goed geslaagd. Heerlijk geluid ook!!
jrk68 zegt
@edje:
Dat racen van Bentley gaat veel verder terug, namelijk naar de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
De speed 8 is een slecht voorbeeld, dat is niet meer dan een gerebadgde Audi R8.
Audi heeft zelfs speciaal een jaar vrijaf genomen om “Bentley” in de gelegenheid te stellen om Le Mans te winnen.
edje zegt
@jrk68: ik bedoel ook de originele speed 8…en niet de lemans auto ;)
kungfupanda zegt
@jrk68:
Alleen het blok toont gelijkenissen met die van de R8. Vanaf de bak wordt er niks meer gedeeld volgens de bron Wikipedia. ;)
maferick74 zegt
Een W12 heeft al 560pk en dan moet deze speciale GT3 uitvoering 600 pk hebben? Natuurlijk is de W12 1000kg zwaarder maar zoveel is dan 600pk toch niet? Ik vind het geen mooie auto’s want ze zijn ontworpen als luxe GT. Ze gaan een camper toch ook niet helemaal strippen en dan een zware motor er in plaatsten en dan gebruiken om te racen? (behalve de lui van Topgear misschien) Wil je een raceauto? Neem dan een auto die daarvoor ontworpen is.
Arnoud zegt
De opmerking van Etorre Bugatti kan dus weer van stal gehaald worden. Race Bentley’s zijn ’s werelds snelste vrachtwagens. :-)
Vincegail zegt
@Original_Arnoud: Moet hij nodig zeggen! Bugatti motoren werden gebruikt om treinen aan te drijven!
lambo4all zegt
Gewoon enorm gaaf! De blancpain series is al een van de gaafste raceklasse en de komst van bentley maakt het alleen maar mooier.
porschekiller zegt
Illest
kungfupanda zegt
Gewoon omdat het kan. Geweldig toch?
Volkswagen is lekker bezig trouwens. Hebben alleen Scania en Bugatti nog geen autosportprogramma.
PeugeotGTI zegt
Van een cruiseship een speedboat maken, ik vind ’t knap
Hupke zegt
Zo zie je maar dat je met alles kan gaan racen, zolang je maar je portefeuille wil boven halen.
rijnounsdoor zegt
Als ik de foto’s bekijk zie ik 2 behoorlijk verschillende auto’s. Kijk maar eens naar de achterspoiler en de splitter voor. Evolutie? Regels? Wie weet het?
pomoek zegt
@rijnounsdoor: ik denk een conceptje en doorontwikkeling. Het is er niet fraaier op geworden helaas….