Dat de Bentley Continental GT bepaald geen vedergewichtje is mag wel duidelijk wezen. Zelfs de 2011-editie is niet onder de 2.3 ton uitgekomen toen deze op een weegschaal werd gedropt. Zou er daarom markt zijn voor een Conti die zowel sneller als lichter is? Ja, wij denken ook van wel.
De CEO van Bentley, Wolfgang Durheimer, heeft tegenover AutoExpress verklaard dat ze volgend jaar aan de oproep voor een lichtere Continental gehoor zullen geven. Ze zetten de luxe-coupé op een streng dieet aangezien er ongeveer 200 kilogram vanaf moet. Daar houden de wijzigingen natuurlijk nog niet op, want het motorvermogen zal ook fors toenemen. De GT2 zou zelfs meer vermogen toegestopt krijgen dan de asociaal snelle Supersport-editie (630 pk).
Er wordt gespeculeerd over 650 pk voor de aanstaande GT2, wat het meteen de meest krachtige straatauto van Bentley ooit maakt. Maar welke krachtbron hiervoor gebruikt zal worden is onduidelijk. De huidige 6.0-liter W12 naar een hoger plan tillen klinkt logisch, maar Bentley heeft binnenkort ook de beschikking over een -veel lichtere- 4.0 V8 die ook tot een dergelijk vermogen zou moeten kunnen komen.
Een ander niet onaardig detail is dat Bentley met de toekomstige GT2 byebye zegt tegen het 4WD-systeem en er een achterwielaangedreven bandenvermorzelaar van zal maken. Oké Bentley, jij wint. We zijn om. Laat maar komen die GT2, dan zullen we je die diesel-Conti vergeven.
spykerboy zegt
mmmhmmm een RWD conti GT met nog meer power, en minder gewicht :D
lincoln zegt
schitterend ding ..
goed gemaakt ..
alles perfect ..
en toch heb ik niet de behoefte om er ook maar 1 seconde mee te rijden ..
zou em niet eens na-staren als ie langs reed ..
doet ondanks alle franje toch een beetje doods aan ..
E34M5Touring zegt
Dan is ie nog steeds 2100Kg, niet echt een lichtgewicht dus maar goed hij heeft power zat dus het zal nog steeds blazen als een idioot.
jack_abarth zegt
Hmm, even denken.
Stel we gaan van een 6L W12 naar een 4L V8, en van AWD naar RWD.
Dan mag ik toch wel aannemen dat ze meer als 200kg kunnen besparen op het gewicht, of laten ze de rest van de auto intact?
bassie zegt
@jack_abarth: tja, met 386 koeien aan leer blijven de meeste kilotjes wel zitten dacht ik zo?
mashell zegt
AWD droppen? De toekomstige Conti staat op Audi basis, dan gaan je toch geen AWD laten vervallen voor iets inferieurs als RWD? Dat pikken Bentley klanten niet, die willen 3x per jaar naar Gstaad op wintersport kunnen.
ErikkNL zegt
@mashell: Misschien houdt de huidige klantenbasis van Bentley wel enorm van driften!
agera zegt
@mashell: Voor de wintersportvakantie gebruiken ze de Ranger Rover of de RS6 Avant.
Jetlag zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jetlag zegt
Zo, genoeg zout op de slakken, van mijn kant. Excuses daarvoor.
Maar laat die Continental GT2 maar gauw komen! Ik vind het een prachtbak! Echt één van de mooiere GT’s van het moment, alleen jammer inderdaad dat ‘ie bijna net zo zwaar is als een Actros. Lijkt me helemaal goed van de heren, als ze ook een brutere cq. speelsere rijders GT uitbrengen.
We’ll see…
ericc zegt
Met 200kg eraf weegt hij nog 2,1ton. En met RWD zal er aardig afstelwerk moet verricht worden om geen overstuur te krijgen.
Maak een kleinere coupé alla Jaguar,Maserati als je iets wil doen aan je verkoopcijfers en CO2-uitstoot (wat een vies woord toch dit laatste!)
ErikkNL zegt
@ericc: Bij Bentley maakt het niet heel veel uit wat ze doen aan de uitstootcijfers aangezien het gecompenseert kan worden door Volkswagen (bijv. de UP).
norge zegt
Nou nog een paar andere koplampjes en het wordt nog wat met deze Volkswagen.
agera zegt
@norge: Dan blijven we bezig, de Lambo is een Audi, de Buagtti een VW, Bentley is VW, Rolls Royce is BMW, Ferrari is Fiat.
norge zegt
@agera: Ja? ;)
dennisr zegt
erg gaaf ding, maar wat norge al zegt (wat is ie toch slim.. :P ) even andere koplampen erin.. en hij is ”perfect” :)