Twee weken geleden stelde Bentley zijn instappertje in de vorm van een V8 Conti GT voor. Dit is voor het eerst dat het model minder dan 12 cilinders krijgt, maar of dat nou zo’n manco is? Het riep op de redactie wel de vraag op: hoe houden we de verschillende modellen, die zo veel op elkaar lijken, uit elkaar? Hieronder een tutorial, speciaal voor de spotters en golddiggers onder jullie.
Laten we eens beginnen met het benoemen van de (coupé-) varianten van deze auto, die zo’n constante grote aantrekkingskracht uitoefent op voetballers en onroerend goed-jongens:
– Continental GT 1st gen (2003)
– Continental GT Speed (2007)
– Continental GT Supersports (2009)
– Continental GT 2nd gen (2011)
– Continental GT V8 (2012)
Dat zijn dus vijf modellen, die enigszins op elkaar lijken, en in deze volgorde onder elkaar zijn geplaatst. Gelukkig hebben ze allemaal een andere voorbumper, dus daar is het verschil tussen de types het makkelijkst te herkennen (klik voor groot):
Ook de achterkant kent subtiele verschillen: zowel in de ovale uitlaatpijpen als in achterbumpers:
Tot slot nog even de voor- en achterkanten bij elkaar in dit verzamelplaatje. Zo: nu heb je als spotter meteen een naslagwerk, voor als je niet weet of je nou de tag ‘gt-speed‘, of ‘supersports‘, of ‘continental-gt-v8′ moet toevoegen aan je versgeschoten plaatjes.
Mocht je geen piemel hebben en meer van het goudgravende soort zijn, dan is dit lijstje ook handig. Een man in een Supersports is natuurlijk véél begeerlijker dan zo’n kale neet in zijn laffe V8’je. Tot uw dienst.
gizmothestig zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
umadbrah zegt
@gizmothestig: Gek doen HEuuueuue
Nooit een fan van Bentley geweest. D’r kont, tsja daar zijn al helemaal geen woorden voor. En weegt slechts iets minder dan mijn vriendin.
toon zegt
@umadbrah: dan heb jij een heel erg dikke vriendin!
vwr20 zegt
@toon: hahahahahahhahah
autobart zegt
@umadbrah: Jouw vriendin gaat hopelijk nooit op jou liggen…
Freewarefreak zegt
@umadbrah: “..En weegt slechts iets minder dan mijn vriendin..”
U is een feeder?
Nv zegt
Heel intressant artikel, jammer dat zoiets niet meer word gedaan. Ik had zoiets ook graag gezien bij het verschil tussen de nieuwe 911 (991) en de vorige versie, of bij gelijk welke (exclusieve)auto waar de verschillen niet duidelijk zijn.
Hupke zegt
@Nv:
Ja dit soort artikels vind ik ook altijd leuk. Vroeger had je wel meer van dit (al dan niet via Appeltje en zen spots), dat was leuk.
@sir smokalot dit mag je vaker doen!
steynreimert zegt
@Nv: er is een carros waar ze zelfs doorzichtig.papier hebben gebruikt om de evolutie van de Porsche te laten zien! Paar nummers terug.
Esprit_de_Flandre zegt
@Nv: Als AB het niet aanbiedt, kan je het altijd zelf doen met google hé. Doe ik ook vaak bij facelifts of nieuwe modellen…
Nv zegt
@Esprit_de_Flandre: Doe ik nu meestal al, maar het is altijd gemakkelijker als het in je handen wordt gelegd :)
Esprit_de_Flandre zegt
@Nv: Liever lui dan lui, ik hoor het al…
steynreimert zegt
@Nv: Er liggen momenteel 2 bladen met veel vergelijkingsmateriaal in de winkels: De carros en een speciaal porsche blad van autoreview!
janklaassen zegt
zijn we dom? of ziet iedereen de verschillen? maar toch h
andig zo’n lijst. ;)
Polo90 zegt
Ja iedereen zag en ziet heel duidelijk de verschillen maar het is leuk om zo’n lijstje te zien ;)
dennisr zegt
ik zou hem nog niet specifiek herkennen als hij me voorbij zou rijden, maar goed.. :)
deze wagen heeft ook weinig verandering nodig..
Hupke zegt
De speed is overal de mooiste maar een speed neusje met een V8 kontje maakt van dit mollige geval toch echt wel een prachtig ding.
agera zegt
@sir_smokalot leuk artikel moeten jullie vaker doen.
De 2e generatie GT heeft een evolutie ondergaan, want de auto opzich was al goed en had geen ingrijpende veranderingen nodig.
janklaassen zegt
Kan het kloppen dat je de GT Speed meer zie dan de 1st gen (zonder Speed;))
Zie de reguliere Bentley Conti – weinig. Meestal de speed. Maargoed. Jaloezie. Van mij.
Esprit_de_Flandre zegt
@philipzuidijk: Volgens mij heb ik de Speed nog niet irl tegen gekomen. De gewone Conti wel. Maar waarschijnlijk zijn alle Speeds gekocht door bestaande Conti-eigenaars, en die durven met hun ‘gewone’ Continental niet meer op straat komen natuurlijk, want de buren zouden erop neerkijken. Dus, enkel de Speed komt nog buiten…
gregorius zegt
Het grootste verschil ligt voor mij toch in het interieur. Er zijn veel versies met erg lelijk hout overal (hoort erbij / mooi of rond-uit lelijk). Persoonlijk zal het me allemaal niet veel uitmaken welke V12 of V8 er in zit, zolang ze dat lelijke hout binnenin er maar uitslopen en gewoon net donker plastic/lederwrap; dat maakt de auto ook nog fijn oom in te zitten.
Overigens zijn er RHD versies voor een prikkie te koop. Wel irritant bij de parkeergarages, de tolpoortjes en de MCDrive. Daarnaast is het onderhoud natuurlijk niet te betalen.
Anyway, leuke auto’s; maar de hoge afschrijving is zeker te verklaren door het zeer dure onderhoud!
mashell zegt
@gregorius: het is een Britse auto (nou ja, een Duitse auto die zich Brits voordoet, net als de MINI) en hout hoort daar gewoon bij. Persoonlijk vind ik hout meestal een prettigere indruk geven dan kunststof, leder of carbon.
posteldude zegt
@mashell: Het is en blijft een smaak. Maar ik vind hem ook mooier zonder hout. Bij mij is 1 met een beige interieur en zwart (wat het ook mag zijn) ipv hout.
posteldude zegt
@gregorius: Er zit inderdaad meer verschil vanbinnen als vanbuiten. Maar het interieur heeft ook niet zo veel wijzigingen hoor. Mijn onderhoud hier in belgië voor de auto kost ongeveer €5000.
Ik heb nog een continental gt van 2OO7 en mocht de nieuwe bij de release gaan testrijden op hun feestje. En de V8 heb ik nog niet gereden maar je hebt wel de W12 nodig als je een beetje supercar wilt blijven.
Misschien later een gen 2 speed kopen. Of de mijne chippen tot 630 pk. Aangezien de gen 1 gt en gen 1 speed toch dezelfde motor heeft.
bentley1969 zegt
Voor mij is de Arnage de laatste echte Bentley!
Hupke zegt
@bentley1969:
Ik vind de conti GT net een echte bentley, al de rest zijn ‘sportieve’ Rollsen.
Echte bentleys waren gedurfde racemachientjes geen luxewagens voor stijve traditionele britten maar sportwagens voor jonge mannen.
Die conti is zowat het eerste dat van ver op een sportwagen lijkt.
Esprit_de_Flandre zegt
@bentley1969: Rolls-Bentley of Audi-Bentley, wat is het verschil? Als de auto’s doen wat ze moeten doen, zijn zoals ze moeten zijn, rijden zoals ze moeten rijden, dan denk ik dat ze de naam Bentley waardig zijn.
Niet dat ik er ervaring mee heb, dus ga me niet uitspreken welke Bentley’s echte Bentley’s zijn…
kniesoor zegt
@ bentley1969
Beg to differ, dat is (wat mij betreft) de laatste Brooklands. Man man man, wat een mooie auto is dat. Pas er vanwege m’n lengte alleen niet in, stoel kan niet ver genoeg omlaag. O ja, en de prijs, die is ook wat fors. Maar goed, da’s *kuch* van ondergeschikt belang.
bentley1969 zegt
@amghaus: De laatste Brooklands is een spin-off van de Arnage!
bentley1969 zegt
@Hupke: De Conti GT’s geven mij te veel het gevoel van een dikke VW met Bentley-saus.
Hupke zegt
@bentley1969:
Dat is ook wel een beetje zo, maar is dat dan slechter dan een RR (uit de 80’s) met een bentley extract?
Dit is toch veel meer een luxe sportwagen (de correcte term is gt zoals vermeld in z’n naam) voor de rijken dan een brooklands (hoe mooi die ook mag zijn het is een RR coupé uit de ’80s).
cheetacars zegt
Volgens mij is het hierboven niet aangegeven, maar ik dacht dat er ook een eerste generatie facelift is, met de Speed-voorbumper.
Een van de weinige auto’s die na zoveel jaar nog goed oogt, met en zonder updates.
dawwg zegt
@cheetacars: Ja, het verbaasd me hoe courant de (bijna 10 jaar) oude modellen nog lijken. Het grootste verschil is nog de voorbumper … een leek ziet geen/amper verschil.
Esprit_de_Flandre zegt
@dawwg: Dat noemen ze goed design. Vind je wel vaker in dit soort klasse van auto’s. Nodig ook, want voor dat geld mag een auto er wel een tweetal decennia ‘fris’ blijven uitzien…
The360box zegt
De V8 zal hem niet worden, ik vind turbo’s op grote blokken(V8 enzo weet je) gay. Kijk nou naar die nieuwe garde aan luxe-sedans. Allemaal heel saai, zal wel lekker rijden maar heel saai.
autobart zegt
@The360box: Dus jij hebt al die nieuwe luxe sedans gereden? Yeah right, die Pinda van je is geen sedan.
The360box zegt
@autobart: Waar hoor je me zeggen dat het kut rijdt, en zelfs, ik zeg toch ook, ”het zal wel lekker rijden”…
autobart zegt
@The360box: En dan nog, jij rijdt zeker een V10? Omdat een V8 niks is?
autobart zegt
Die auto is al een decennium lang mooi. En dit decennium is hij nog steeds machtig mooi.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vind het nog goed mee vallen met die verschillen, in die zin, er zijn er genoeg om over een nieuw model te spreken. En lelijker is ie er niet op geworden…
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: Precies! Vind hem ook mooier geworden, in zoverre eindelijk een keer een geslaagde make-over. Een Bentley is al een unieke auto, maar dit valt daar zeker ook onder.
KaCh1ng zegt
nu nog een TDI ;)
cheetacars zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik vind het wel mooi om te zien dat een hele hoop van dat soort modellen uit de eerste jaren van deze eeuw komen. De Continental GT is een voorbeeld, maar ook de Aston Martin DB9 (8 jaar oud) en de Maserati Quattroporte (7 jaar oud). Die auto’s laten zien dat het ook kan zonder allemaal vage vergezochte lijnen.
Esprit_de_Flandre zegt
@cheetacars: Vorige eeuw waren er ook wel een aantal. Fiat Coupé bvb, vind ik nog steeds een mooie verschijning…
cheetacars zegt
@Esprit_de_Flandre: Zeker wel. Maar naar mijn idee zijn er van de tijd die ik noemde opmerkelijk veel.
gedece zegt
familie van volkswagen… pas de bumpers aan en je hebt een ‘nieuw model’.