Gaat er een splitsing plaatsvinden?
De Volkswagen Groep is momenteel één van de grootste autoconcerns ter wereld. Het immense bedrijf vertegenwoordigt krachtige merken als Volkswagen, Audi en Skoda, maar ook luxemerken als Porsche, Bugatti en Bentley. Er bestaat een kans dat hier een scheiding gaat plaatsvinden.
Volkswagen Groep CEO Herbert Diess heeft laten weten dat er plannen zijn om structurele veranderingen door te voeren. De ‘gewone’ merken blijven binnen de VW Groep en de luxemerken krijgen een eigen groep om de efficiëntie te verhogen. Op dit moment bestaat de Volkswagen Groep uit 12 merken.
Luxe merken als Bentley, Bugatti, Porsche en Lamborghini zouden onder deze nieuwe groep kunnen vallen. Volgens Bloomberg analist Michael Dean kan deze nieuwe autogroep een waarde van 120 miljard euro vertegenwoordigen. Dit zou verder betekenen dat de leiding vanuit Audi over Lamborghini zal worden overgedragen aan Porsche.
Dit laatste gaan we weer terugzien in de modellen. De uitwisseling van onderdelen zal alleen maar toenemen. Zo staat Lamborghini bekend om de in eigen huis ontwikkelde carbon technologieën en Porsche heeft in het verleden laten zien dat elektrificatie niet saai hoeft te zijn. Twee zaken die gebundeld kunnen worden en tot mooie dingen kunnen leiden.
Op dit moment is er nog niets concreet en heeft Diess enkel laten weten het idee te overwegen. Volkswagen zou zeker niet de eerste zijn met de oprichting van een exclusieve autogroep. Ford deed het al in 1999 met de merken Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Volvo, Lincoln en Mercury. Op z’n zachts gezegd was dit een fiasco en uiteindelijk werden de meeste merken van de Premier Automotive Group (PAG) door Ford verkocht.
tge1 zegt
Dat zou een opsteker zijn. Dan kunnen de wat bijzondere merken misschien uit de wurggreep van Audi, Volkswagen en Skoda ontsnappen… Misschien dat ze bij Lamborghini dan weer eens stijlvolle sportwagens mogen ontwerpen.
isn1981 zegt
@tge1: Zou er niet op rekenen. Leiding gaat van Audi naar Porsche weet niet of dat zo heel veel gaat uitmaken. Wel slim als je kijkt naar het artikel winst per unit zo schiet die van de exclusieve lijn wel omhoog.
Gulli zegt
@tge1: ik vraag me af of Lamborghini nog had bestaan als het niet onder de vleugels van Audi was ondergebracht
mashell zegt
Op zich het logisch zijn als Porsche de R&D voor al die merken doet. Maar wat Porsche zelf veel verkoopt en wat hun de winst levert (de SUVs en Panamera) is juist samen met Audi gedaan. Die relatie goed houden is ook van belang.
Rick-dos zegt
Nu maar hopen dat ze hun eigen identiteit mogen hebben en dat ze niet knopjes en sleuteltjes met een Skoda delen.
Dutchdriftking zegt
Tja, t klinkt leuk, maar uiteindelijk zal er altijd een V6 en V8 worden ontwikkeld die in de S/RS modellen van Audi, en in de SUV’s en 4 deurs coupe’s van Porsche, Audi en Bentley terecht komt. En geef ze eens ongelijk…
gasskaas zegt
@dutchdriftking: en het 4 deurs model van Lamborghini
kilum zegt
Porsche aan de knoppen bij Lambo. Dat klinkt top. Dan zie ik zomaar 2 wiel aangedreven Lambo’s weer de maatstaf worden. Ook voor Bentley kan dit goed nieuws betekenen. Want dan heb je kans dat er achterwiel aangedreven Bentley’s op de markt komen. De motor achter de vooras hangen in plaats van er voor. Ik zie potentie.
mashell zegt
@kilum: Porsche kan ook doorschieten en de motor achter de achteras hangen…
loserboi932 zegt
Het worden dus alleen op papier eigen merken. De motoren zullen nog gewoon door volkswagen worden ontwikkeld. Net alsof apple de iphone x opeens onder een andere bedrijfsnaam uitbrengt.
hotze zegt
Wordt nogal gespeculeerd in de reacties. Het is nog maar een idee en er wordt al gezegd dat de motoren met Audi en VW worden gedeeld. Waar haal je het vandaan?
Overigens een prima idee, het had al veel beter geweest als VW in de eerste aanzet door Porsche was overgenomen i.p.v. andersom.
Als het zover komt een mooi moment om het Fiat-Chrysler concern over te nemen. Ferrari en Alfa naar de luxetak :-)
torsen zegt
@hotze: “Wordt nogal gespeculeerd in de reacties. Het is nog maar een idee en er wordt al gezegd dat de motoren met Audi en VW worden gedeeld. Waar haal je het vandaan?”
Wat is dan precies de speculatie? Er liggen toch allang VW/Audi motoren in de sedans/SUVs van de genoemde merken.
lekbak zegt
@hotze: Het zijn gewoon feiten dat enkele motoren tussen die merken gedeeld worden. Doet ook niemand binnen VAG geheimzinnig over ofzo.
Edge zegt
Als zie groep dan Innovative Next-gen Automobiles noemen heb je VAG en INA.
rijnounsdoor zegt
@Edge: wat een kutgrap.
HZW zegt
Als Porsche het voor het zeggen krijgt bij Lamborghini, kunnen ze gelijk een kleine V6 Biturbo Lamborghini op Cayman basis uitbrengen voor onder de Huracán.