Subtiel en Bentley Bentayga in één zin. Het kan dus gewoon.
We vroegen ons in het vorige artikel nog af of Duitsers de Brittel wel snappen. Nou, ja, dat doen ze heel erg goed. De Duitse tuners iets minder, maar de Duitse fabrikanten des te beter. Die hebben het heel erg slim gezien: zij stellen de techniek en euro’s beschikbaar, de Britten doen dan de styling, het leer, het hout, wat elektrische storingen en enkele tekorten in het huishoudboekje. En als een ware Frans van Seumeren of Marcel Boekhoorn vullen de Duitse automerken het tekort aan om zo weer door te kunnen gaan.
Bij Bentley doet Volkswagen dat al jaren. De Bentley Bentayga is in basis een Audi Q7, maar bijna alles is anders. Het Bentley sausje is meer dan een reepje leer. Inmiddels is de Bentayga alweer sinds 2016 op de markt.
De auto heeft in de tussentijd een facelift gehad, maar een nieuwe generatie Bentayga is nog niet in aantocht. Om het model toch vers te houden heeft Bentley de Bentayga voorzien van een flink aantal updates.
Bentley Bentayga subtiel aangepakt
Belangrijk is dat je op de Bentayga S en Bentayga Azure modellen standaard vierwielbesturing krijgt. Op de standaard modellen (de gewone ‘Bentayga’) dan kun je het nu wel optioneel bestellen. Op dit soort slagschepen is het wel een fijne optie om te hebben. Maakt keren en inparkeren c.q. aanmeren wel wat makkelijker. Of er een bootsjongen is die de stootwillen uitgooit en landvasten plaatst, is niet bekend maar lijkt erg aannemelijk.
Die bijzondere luxe achterstoelen uit de Bentayga EWB (Airline Seat Specification) kun je nu ook krijgen op alle andere Benta’s, inclusief Postural Adjust én Auto Climate. Dus je kan de achterstoelen naar wens verstellen qua stand, maar ook qua temperatuur (verkoeling en verwarming). Of Jeremey Clarkson er een Thaise dame in heeft verstopt, staat niet in het persbericht. Maar wel dat de massagefunctie extreem goed is met 177 contactpunten.
Meer configuratiemogelijkheden
Daarnaast zijn er nieuwe kleuren en nieuwe velgen. Of nou ja, velgen, één velgdesign die kje kunt krijgen in 3 verschillende afwerkingen. De maat is een relatief bescheiden 21 inch. Een ander visueel punt van herkenning van de vernieuwde Bentayga is de grille die nu iets afwijkt. Er zijn merken die minder doen en het een facelift (of nieuw model!) noemen. Tenslotte kun je zeven kleuren nu ook krijgen met een satijnglans-finish.
Dan zijn er nog wat wijzigingen die passen bij een auto die uit 2016 komt. Ze hebben het infotainmentsysteem wat aangepast en rijassistenten beter gemaakt. Zo is er nu Intelligent Park Assist, waarmee je je Bentayga makkelijker kan parkeren, eventueel zelfs met remote parking. De airco vernieuwd en de matten zijn nu 100% recyclebaar. Dit is dus een milieubewuste automobiel.
Vervolgens zijn er nog een paar nieuwe hout- en leersoorten. Misschien wel de belangrijkste upgrade is de B&O installatie. Voorheen was het Naim-systeem de dure upgrade en ondanks dat dat niet heel erg verkeerd was, zijn er veel betere audiosystemen op de markt.
In motorisch opzicht is alles bij het oude gebleven. Dus een 2.9 hybrid of een 4.0 V8 benzine. De W12 is helaas komen te vervallen.
Check hieronder de rijtest met de gefacelifte Bentayga:
Meer lezen? Dit zijn 7 PHEV’s voor de sportieve rijder!
kniesoor zegt
Is B&O werkelijk zoveel beter dan Naim ? Fransen hebben – terecht – een uitstekende naam op het gebied van luidsprekers. B&O meer op het gebied van (ietwat wuft geprijsd) design.
waterisnat zegt
Ik stond ook beetje versteld van deze opmerking ja. Of SV Volendam ineens beter is dan Man City. Geen idee hoe de NAIM klinkt in een Bentley (e..g. ik was redelijk teleurgesteld bij het aanhoren van de Bower & Wilkinson in de 7), maar B&O (een Harman Kardon product) als beter te kwalificeren dan NAIM is verrassend.
PS, ik weet dat NAIM is overgenomen door Focal (de Fransen) , maar zie het nog wel als Engels qua alles buiten de speaker zelf.
rollingstoned zegt
B&O is meer een fancy lifestyle merk dan serieuze audio. Net als Bose, maar dan wat duurder…
mashell zegt
Ik weet dat audiofilie een nog engere sekte is dan de Tesla kerk of Vak P van FC Twente. Maar het gaat om speakers voor een auto. Dan heb je dus als audiospecialist te maken met een maximaal aantal speakers van een maximaal formaat op een voorbepaalde plek, je kunt een eindversterker leveren die in een bepaalde plek moet passen. Dus of Naim, Bose of B&O het maakt, dat maakt niet uit want de parameters (de auto) zorgen ervoor dat er eigenlijk gewoon hetzelfde uitkomt.
rollingstoned zegt
Haha, van die figuren die heilig geloven in zilveren kabeltjes die door elfjes zijn gesmeed in het maanlicht. 😁
kniesoor zegt
Jij hebt wellicht het gehoor van een 80-plusser en hoort daardoor het verschil niet, maar voor mensen waar het gehoor nog wel naar behoren functioneert liggen de zaken toch wat anders.
rollingstoned zegt
Natuurlijk is er verschil qua kwaliteit, maar aan veel audiofiel spul worden de meest fantastische eigenschappen toegewezen. Zaken die biologisch en natuurkundig gezien gewoon klinkklare onzin zijn. Op Tweakers hebben ze er trouwens wel een interessant topic over:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965236
kniesoor zegt
Die ‘fantastische eigenschappen’ zijn inderdaad voer voor audio-‘religieuzen’, mij ging het om het verschil in kwaliteit, dat door zo goed als iedereen met een goed functionerend gehoor waar te nemen is.
rollingstoned zegt
True that 😊
mashell zegt
Haha. Ik kom met inhoudelijke argumenten en jij met een persoonlijke aanval op mijn gehoor zonder enig inhoudelijk argument. Je maakt het persoonlijk en hebt dus verloren.
Iedereen doet wel eens domme dingen, geloof me high end audio (voor in de auto) kopen is niet het domste wat je kunt doen, niet het slimste maar lang niet het allerdomste.
mashell zegt
Ben wel benieuwd hoe de Bentayga het doet als pp afstand bestuurbare auto met die app.
scrmeagle zegt
Voor hoeveel mensen hier is deze auto een serieuze optie?
mashell zegt
Wat maakt dat uit? Het stikt hier toch ook van de onbetaalbare sportwagens? Als we hier wel voor de meesten haalbare opties zouden hebben dan gaat het hier vooral over Golfjes IV en scooters.
Durf te dromen, van een Bentayga bijvoorbeeld.
drdre1 zegt
Front lijkt nu beetje op de Jaguar 2005 X-type.