Boem, bats, daar ‘eijum toevallig.
Bentley staat al maanden te springen om de volgende stap in de automobiele wereld te zetten. De geruchten gingen al rond dat de Britse autofabrikant bezig was met nieuwe varianten van de Bentayga, maar pas begin dit jaar kregen we concreet te horen wat dit inhield. De Britten zouden hun luxe-SUV voorzien van een hybride aandrijflijn.
Diezelfde auto mochten we echter pas in Genève bekijken. Blijkbaar was het verfijnde hout te kostbaar om op af te kloppen, want één dag voor de start van het Autosalon lekt hij het internet op. Die stagiaires hebben maar een verrotte paar dagen achter de rug.
Veel nieuws krijgen we er jammer genoeg niet bij. Niet dat dat nu het verschil zou maken, want de geruchten over de aandrijflijn lagen alweer even op straat. In een eerder artikel vertelden we dat de stekker-Bentayga hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn krijgt als de Porsche Panamera E-Hybrid. Oftewel, een gecombineerd vermogen van 462 pk uit een 2,9-liter V6 en een elektromotor, die op zichzelf goed is voor 136 pk. Het kan natuurlijk ietwat afwijken, maar de kans is groot dat het vermogen in die buurt te vinden zal zijn.
De plug-in hybride Bentayga wordt op het gebied van elektrisch rijden de ijsbreker voor de Britten. Bentley vertelde eerder dat het voor elk van haar modellen een plug-in hybride variant wil maken.
UPDATE: het is officieel, alle info en foto’s check je in dit artikel!
joost_dewildt zegt
Mooie verwijzing naar Herman van Foute Vrienden. (Y)
ikschrijfookoverautos zegt
@joost_dewildt :)
poursuivant zegt
De grootste tegenstelling op wielen die je zo’n beetje kunt aanschaffen.
daihatsucuore zegt
Bentley rijders staan bekend om hun begaanheid met een laag brandstofverbruik.
marklevinson zegt
Geklooi met een kabel voor 11,2 km elektrisch. Je moet er maar zin in hebben.
Toch wordt het een relatieve verkoopknaller, want EUR 670 bpm ipv EUR 70.000.
porker zegt
@marklevinson: Dat dacht ik vroeger ook. Echterrrr rij nu GTE ding en ook al is accu leeg dan nog is er altijd electric powerrr bij accelereren en eerste meters na rood licht. Weet niet of het opweegt tegen gewicht accu…. maar Hybride rijdt wel lekker eigenlijk.
w0o0dy zegt
Zouden ze voor Bentley niet gelijk de 680 pk hybride aandrijving van de Panamera turbo-s hybrid (of hoe dat kreng ook moge heten) erin gestopt hebben? Lijkt mij iets meer voor de hand liggen.
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Die blaast de W12 links en rechts voorbij. Dat kan natuurlijk niet want dan koopt niemand meer zo’n ding.
jannemaneke zegt
Wie zit hier nu op te wachten?
v6ti zegt
Whats next? Een Porsche met een dieselmotor….. ow wacht…..
marinepower zegt
Gelukkig in vol ornaat, was al bang dat er spy shots van zouden komen, en dan wisten we nog niet hoe het er uit ging zien ;-(
trustmeiamanengineer zegt
Zal in landen als Nederland extreem veel goedkoper zijn dan de meer zuipende benzine broertjes. Maar in Engeland en dergelijke koopt niemand zo’n hybride toch? Eigenlijk jammer dat ze niet de aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybride of hoe dat ding ook heet erin gegooid hebben, mét die V8 dus. Maar dat kan natuurlijk niet, want dan blijft de W12 nergens meer….
spykerboy zegt
Zou gaver zijn als ze het hybrid systeem aan de v12 zouden koppellen… maar dat is stille hoop
ikleesookoverautos zegt
Toch wel een serieuze eisbrekert.
730ld zegt
Wanneer gaan al die hybride rijders nu eens de volle mep bpm betalen. 1. Levert meer op in de staatskas 2. Minder aso’s.